Kuva Kuva

Biopolttonesteen kestävät letkut, ACEA C1-4 ja API GL-4/5

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Mr_Denso
Viestit: 78
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 3:39 pm
Paikkakunta: E-P

Biopolttonesteen kestävät letkut, ACEA C1-4 ja API GL-4/5

Viesti Kirjoittaja Mr_Denso »

Biopolttoneste ja letkut

Eli tilanne on nykyään se, että polttonesteiden koostumukset ON muuttuneet.
Bensiinit sisältää etanolia ja varsinkin etanoli-bensiiniseos asettaa kovat vaatimukset
polttonesteletkuille ! Myös diesel on nykyään biodieseliä ja vaatii siis biopolttonesteet
kestävän letkun. Normi letkut hapertuu, halkeilee, muuttuu "lakritsimaiseksi mössöksi" tms.
Huonolaatuisen normiletkun käyttäminen nykyisten biopolttonesteiden kanssa on johtanut
useaan autopaloon... Letkua valittaessa kiinnitä huomiota siihen, että letku on biolpolttonesteet
kestävää ja tarkoitettu niin bensiinille kuin dieselille -> MULTI-FUEL & BIO-FUEL COMPATIBLE
JA täyttää SAE speksin SAEJ30R14T2. Tällainen letku on esim. Gatesin 4219 Barricade Greenshield.

Tankin sisäisiin uppoasennuksiin on omat letkunsa. Ulkopuoliseen vetoon tarkoitettuja letkuja
EI SAA käyttää tilanteissa joissa letku upotetaan polttonesteeseen ! Tällaisen letkun
on täytettävä SAE speksi SAEJ30R10. Esim. Gates Submersible 4219.

Gates tekninen tiedote PDF

ACEA C1-4 Mid- ja LowSAPS

"Lyhenne sanoista sulfaattituhka, fosfori ja rikki (sulfated ash, phosphorus, sulfur).
SAPS-yhdisteet voivat olla suurina määrinä haitallisia pakokaasun jälkikäsittelylaitteille."

Modernit moottorit, varsinkin erittäin vähäpäästöiset hiukkassuodattimilla varustetut ajoneuvot
asettavat moottoriöljyille aivan erilaiset vaatimukset kuin vanhat perinteiset moottorit. Moottoria
suojaavaa ja kulumista ehkäisevää lisäaineistusta on muutettu autonvalmistajien vaatimuksesta,
koska perinteiset moottoriöljyt aiheuttivat (autonvalmistajien mukaan) saasteenkäsittelylaitteiden
(katalysaattorit ja hiukkassuodattimet) ennenkaikaista kulumista. Uudet moottorit on siis suunniteltu
siten, että niille riittää, käy ja on hyväksi nämä modernit vähemmän rikkiä, fosforia ja sulfaattituhkaa
sisältävät moottoriöljyt. Lisäksi jotkut valmistajat vaativat erittäin ohuita ja matalakitkaisia moottoriöljyjä
jotka eivät sovellu kuin tietyille moottoreille !! On sanomattakin selvää, että wanhat perinteiset moottorit
tarvitsevat perinteistä moottoriöljyä joissa on tarvittava määrä rikkiä, fosforia ja sulfaattituhkaa suoja-
ja kulumisenestolisäaineina. Eihän se rikki dieselpolttonesteessä ja lyijy bensiinissäkään turhaan ollut.
Sama koskee myös siis moottoriöljyjen rikkiä, fosforia ja sulfaattituhkaa !! Suomeksi: esim. huippuluokan
Teboil Diamond tai Diamond Diesel on tarkoitettu ensisijaisesti uusille moderneille moottoreille,
ei vanhempaan kalustoon. Diamond Diesel on piireissä ollut suosittu moottoriöljy vanhemmallekin kalustolle,
mutta se on nykyään ACEA C3 MidSAPS öljy. ACEA itse suosittaa Mid- ja LowSAPS öljyjä ainoastaan moderneille
moottoreille ja perinteisiä ACEA A3/B3/B4 öljyjä vanhempaan kalustoon.

Mid/LowSAPS, kevyt kalusto: ACEA C1-4, raskas kalusto: ACEA E6/E9.

Neste ja ACEA luokitukset

Teboil ja voiteluaineiden suorituskykyluokitukset (sisältää myös voimansiirtoöljyt)

API GL-4 ja GL-5 epätietoisuus

Suurempi numero on parempi ajattelee amerikkalaiset. Ajatteletko sinäkin ? VÄÄRIN.
Vaihteisto- ja vetopyörästö-öljyissä API GL määrittää KÄYTTÖKOHTEEN ei voiteluaineen paremmuutta.
Tarkemmin sanottuna API GL määrittelee miten paljon EP (extreme pressure) paineenkestolisäaineistusta
öljy sisältää. Hypoidi VETOPYÖRÄSTÖIHIN tarkoitettu VETOPYÖRÄSTÖ-ÖLJY API GL-5 sisältää n. puolet
enemmän EP-paineenkestolisäaineistusta kuin jo valmiiksi EP-lisäaineistettu GL-4. GL-4 on yleinen
luokitus MANUAALIvaihteistoihin. Hypoidi perät vaatii liukkaat öljyt ja suuren määrän paineenkestoa,
koska hypoidi perissä pintapaineet ovat suuret. GL-5 luokan peräöljyä synkronoituun manuaalivaihteistoon
laitettaessa saattaa se aiheuttaa synkronirattaiden hidastelua eli siis rusahtelua. Lisäksi vahvasti
EP-lisäaineistetun öljyn on todettu syövyttävän vaihteistojen messinki-, pronssi- ja kupariosia eli
kelta- ja punametalliosia. Ne synkronirattaat on juurikin messinkiä...

Sekaannusta aiheuttaa ns. jokapaikan T.D.L. öljyt eli Total Drive Line öljyt jotka valmistajien mukaan täyttävät
vaatimukset API GL-4 ja GL-5. No tottakai GL-5 luokan öljy täyttää myös GL-4 luokan vaatimuksen, koska
se sisältää puolet enemmän EP-lisäaineistusta kuin GL-4 luokka vaatii - siis takuulla riittävästi. API GL-4:lla
kun ei ole mitään tekemistä synkronointien tai synkroniyhteensopivuuden kanssa. Se vain määrittelee
EP-paineenkestolisäaineistuksen TASON! Siis jos öljy on API GL-5 luokan täyttävää, on se "RAAKA" hypoidi
vetopyörästö-öljy joka sisältää voimakkaan paineenkestolisäaineistuksen vaikka valmistaja miten kertoisi
sen sopivan myös manuaalivaihteistoihin - toki, kas kun ei se valmistaja kertonut mitään,
että SYNKRONOITUIHIN manuaalivaihteistoihin. Tässä se juju joka jää monelta huomioimatta.
Nyttemmin lisäaineistusta on muutettu ja monesti lukee, että "ei agressiivinen kelta- ja punametalliosille"
tai formuloitu toimimaan myös synkronoiduissa vaihteistoissa. Mm. Mobilin täyssynteettinen Mobilube 1 SHC
on esimerkki ns. jokapaikan GL-4/5 luokan öljystä jota suositellaan myös GL-4 kohteisiin...

Nykyään on voimassa ainoastaan seuraavat luokat: API GL-1 (ei ollenkaan paineenkestolisäaineistettu),
API GL-4 (paineenkestolisäaineistettu) ja API GL-5 (hypoidi, voimakkaasti lisäaineistettu).

Kukin tekee miten lystää. '83 Land Cruiser BJ42/45 ja HJ60 ohjekirjassa ei GL-5 luokan öljyä ole erikseen
kielletty vaan siellä lukee API GL-4 tai GL-5. Tässä vaiheessa kait ei vielä tiedetty mitä voimakas EP-lisäaineistus
saa aikaan niille synkronirattaille. Uudempien mallien mm. 80-sarja ja Toyota hlö.autot vaatimustaso on
ainoastaan GL-4. :wink: Nythän me kaikki tiedämme, että mm. Toyotan hlö.autojen vaihdelaatikkojen
synkrot alkaa rusahdella ajan ja kilsojen myötä ja että GL-4:sta tujumpaa niihin ei kannattaisi laittaa...
Hypoidi vetopyörästöön AINA ja VAIN JA AINOASTAAN API GL-5 luokan VETOPYÖRÄSTÖ-ÖLJYÄ !
Ja kun olet suorittamassa salatehtävää jossain vinkuintiassa ja tarvit luotettavaa GL-5 öljyä takaa
SAE J2360 sen, että se öljy varmasti ON tarpeeksi tujua GL-5 öljyä eikä mitään "teräketjulitkua". :wink:

Jotkut myöskin ohjeistaa, että perinteisen Cruiserin jakolaatikkoon pitäisi laittaa GL-5. Miksi ?
Ei se ole hypoidi vetopyörästö ja jos näin olisi, Toyota olisi kyllä erikseen maininnut tämän ohjekirjoissa.
On täysin turhaa laittaa GL-4:sta päälaatikkoon ja GL-5:sta jakolaatikkoon kun ne öljyt EI PYSY kohteissaan
vaan vuotavat toinen toisiinsa... Lähestulkoon jokaisen BJ:n ja HJ:n laatikoiden välinen stefa vuotaa joten
se on hyödytöntä. Ja tässä vaiheessa harjotelmia kun autot on lähestulkoon tai yli 40 vuotta vanhoja,
+/- 700 tkm ajettuja ja muutenkin "elonsa ehtoopuolella" niin se nyt alkaa olla se ja sama...
molempiin suuntiin eli vitosta joka paikkaan tai nelosta molempiin lootiin.
Tarkoitus olikin lähinnä tuoda esiin se ERO mikä näiden kahden luokituksen täyttävillä öljyillä on...
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Re: Biopolttonesteen kestävät letkut, ACEA C1-4 ja API GL-4/

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Hyvää faktaa Mr_Denso kerännyt. Kuva
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4321
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Re: Biopolttonesteen kestävät letkut, ACEA C1-4 ja API GL-4/

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Tästähän tuli UKK kamaa
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Avatar
Mr_Denso
Viestit: 78
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 3:39 pm
Paikkakunta: E-P

Re: Biopolttonesteen kestävät letkut, ACEA C1-4 ja API GL-4/

Viesti Kirjoittaja Mr_Denso »

Kiitos. Aattelinkin et tän vois laittaa talteen ettei katoa unholaan uudempien postauksien myötä.

Tuli het mieleen näitä asioita opiskellessa et näistä on kyllä tehtävä jokin yhteenveto edes meidän
omalle foorumille, varsinki tuo letkuasia ettei nyt kukaan enää polttas autoaan ainakaan tuon takia !
On ollu ittelläkin opiskeltavaa aika lailla kun tuo maailma on 16 vuodessa kerenny jonkin verran
muuttua... Ei kuulkaas 2000-luvun alussa vielä ollu etanolia bensiinissä eikä biodieseleitä !
Minä vielä '99 tankkasin Shellin mustasta pistoolista LYIJYLLISTÄ 99:iä !! Ainut millä kaasari-Fjoord
ei prutkuttanu jälkikäyntiä ! :lol:

Noi "HJn lämppärin vastus" ja "syöttöpumpun suodin" vois kans laittaa sinne 60-sarjan
UKK osiolle talteen. Eikä siellä muuten ole perusinformaatiotakaan esim. täyttötilavuudet jne.
Vois kyllä kirjotella sellasen jahka keräis vähän lisäinformaatiota siihen vielä jatkoksi. Esim.
mä itse tarvisin tiedon mikä on HJn normi latausjännite... En oo kerenny sitä vielä tonkia täältä
esille. Mä luulen et mun HJ ylilataa ja aika rankasti... Se on sitte toinen asia löytääkö kukaan
noita UKK osioita ja osaako kukaan sieltä ENSIN kattella infoa ennenkö kyselee. Trendi tuppaa
oleen nykyään se et kukaan ei enää itse viitsi nähdä yhtään vaivaa tiedon etsimiseen vaan
järjestään kysellään samat kysymykset peräkanaa... Kovin tuttua offipalstalta.
"mitkä on hj n täyttötilavuudet ja mitä mihinkin ?" Kyllä . . . Vastaus on: "öliyä ja palio !" :mrgreen:
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4321
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Re: Biopolttonesteen kestävät letkut, ACEA C1-4 ja API GL-4/

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Mr_Denso kirjoitti:Kiitos. Aattelinkin et tän vois laittaa talteen ettei katoa unholaan uudempien postauksien myötä.



Noi "HJn lämppärin vastus" ja "syöttöpumpun suodin" vois kans laittaa sinne 60-sarjan
UKK osiolle talteen. Eikä siellä muuten ole perusinformaatiotakaan esim. täyttötilavuudet jne.
Vois kyllä kirjotella sellasen jahka keräis vähän lisäinformaatiota siihen vielä jatkoksi. Esim.
mä itse tarvisin tiedon mikä on HJn normi latausjännite... En oo kerenny sitä vielä tonkia täältä
esille. Mä luulen et mun HJ ylilataa ja aika rankasti... Se on sitte toinen asia löytääkö kukaan
noita UKK osioita ja osaako kukaan sieltä ENSIN kattella infoa ennenkö kyselee. Trendi tuppaa
oleen nykyään se et kukaan ei enää itse viitsi nähdä yhtään vaivaa tiedon etsimiseen vaan
järjestään kysellään samat kysymykset peräkanaa... Kovin tuttua offipalstalta.
"mitkä on hj n täyttötilavuudet ja mitä mihinkin ?" Kyllä . . . Vastaus on: "öliyä ja palio !" :mrgreen:
Kyllähän ne siellä on ollut jo hetkenaikaa.
Ei tahdo porukka viitsiä etsiä valmiita ratkaisuja, kysellään vaaan tyhmänä kymmeniä kertoja keskusteltuja asioita.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Vastaa Viestiin