HJ-61 perämurikat Berttaan ja muuta lukkoasiaa
Valvoja: Käyttäjä
Suoraan ei oo, että "akselit asennettu jousten alapuolelle..." mutta muutoskatsastuksen sain läpi.jjtp kirjoitti:onko tota soa (spring over) kellään otteessa,jos on niin millä millimäärällä se sinne on tullut?
minkälaisilla lattajousilla?
Otteessa lukee, että alustaa korotettu. Korotus 77mm. Sitten on vielä mitat navoista lokarin kaareen merkitty.
Jouset oli vakioista viritetyt poistamalla muutama lehti, joka oli perberistä.
Parin kevyen offireissun aikana takaa paukahti pisin lehti poikki ja pakka vääntyi S:n maliseksi.
Kai oli liian vähän lehtiä.
Seuraavat jouset teen vakio pakasta prässäämällä suoremmaksi.
Saa nähdä kuis pelittää.
Pakat pitää olla ihan suorat, jotta saa pysymään vaaditussa korkeudessa. Takana jopa hieman sisäänpäin vääntyneet.
- jm
_____________________________
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
Mun kohdalla käytettiin omistajan oppaassa olevaa lastauskorkeutta vertailukorkeutena. Olikohan 82 cm, ei muista lonkalta.Anonymous kirjoitti:ok toi kiitoksia! eli löytyykö katsastus asemalta jokin mitta minkämukaan "pelaillaan bj 40 kohdalla korkeuden suhteen?
t:jjtp
Renkaiden vaikutus laskettiin STRO-kirjan mukaan kun alla ei olleet vakio gummit.
- jm
_____________________________
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
Tässä jotain kuvia omasta projektistani:
http://www.phnet.fi/public/mika.jussilainen/soa2004.htm
Taakse ehdottomasti 61 akseli kokonaan. Ei siinä ole yhtäään mitään ongelmia. Senkun vaan lattojen kiinnikkeet hitsaa vaan oikealle leveydelle ja sen 3.7 välityksen vaihtaa.
Lukkojen vivuista sen verran että itse porasin penkkien väliin lattiiaan reiän josta vakio takavaijeri sopii sisään, vakio kahvasta poistin sen varren joka menee lattian läpi vivustolle ja liitin vaijerin suoraan kahvaan. Toimii loistavasti. Etuvaijeria ei vaan mielestäni näin saa koska vaijeri jää lyhyeksi. Mulla se etuvaijeri tulee vaan lattiamaton läpi ja lenkin päässä on pultti josta voi vetää
Ehkä jos olisi korin korostus että olisi tilaa laittaa se vivusto auton allee niin onnistuisi helpoimmin. Ite aattelin kyllä paineilma systeemit joskus rakentaa.
Itse olen sitä mieltä että se 60mm leveempi akseli on vain hyvä asia... Eteenkin menee 61 akseli mutta jos ei levitä lehtien kiinnikkeitä niin kiinnike menee niin ylös murikan kylkeen että sisempi u-pultti pitää toteuttaa kikkaillen ja murikkaa joutuu hieman jyrsimään.
Omaan bertaani kun vaihdettiin eteen 61 akseli nii että levitettiin lehtijousien kiinnikkeet 61 leveydelle, olin täysin hämmästyksissäni siitä miten paljon tasaisemmin auto sen jälkeen käyttytyi maantieajossa.
http://www.phnet.fi/public/mika.jussilainen/soa2004.htm
Taakse ehdottomasti 61 akseli kokonaan. Ei siinä ole yhtäään mitään ongelmia. Senkun vaan lattojen kiinnikkeet hitsaa vaan oikealle leveydelle ja sen 3.7 välityksen vaihtaa.
Lukkojen vivuista sen verran että itse porasin penkkien väliin lattiiaan reiän josta vakio takavaijeri sopii sisään, vakio kahvasta poistin sen varren joka menee lattian läpi vivustolle ja liitin vaijerin suoraan kahvaan. Toimii loistavasti. Etuvaijeria ei vaan mielestäni näin saa koska vaijeri jää lyhyeksi. Mulla se etuvaijeri tulee vaan lattiamaton läpi ja lenkin päässä on pultti josta voi vetää

Itse olen sitä mieltä että se 60mm leveempi akseli on vain hyvä asia... Eteenkin menee 61 akseli mutta jos ei levitä lehtien kiinnikkeitä niin kiinnike menee niin ylös murikan kylkeen että sisempi u-pultti pitää toteuttaa kikkaillen ja murikkaa joutuu hieman jyrsimään.
Omaan bertaani kun vaihdettiin eteen 61 akseli nii että levitettiin lehtijousien kiinnikkeet 61 leveydelle, olin täysin hämmästyksissäni siitä miten paljon tasaisemmin auto sen jälkeen käyttytyi maantieajossa.
> Omaan bertaani kun vaihdettiin eteen 61 akseli nii että levitettiin
> lehtijousien kiinnikkeet 61 leveydelle, olin täysin
> hämmästyksissäni siitä miten paljon tasaisemmin auto sen
> jälkeen käyttytyi maantieajossa.
Käänsitkö akselin vaihdon yhteydessä napoja, vai oliko edellisenkin akselin napoja käännetty yhtä paljon kuin tuon 61:n? Ajattelin vaan että jos vakaus tulisi osittain siitäkin?
> lehtijousien kiinnikkeet 61 leveydelle, olin täysin
> hämmästyksissäni siitä miten paljon tasaisemmin auto sen
> jälkeen käyttytyi maantieajossa.
Käänsitkö akselin vaihdon yhteydessä napoja, vai oliko edellisenkin akselin napoja käännetty yhtä paljon kuin tuon 61:n? Ajattelin vaan että jos vakaus tulisi osittain siitäkin?
Tuossa SOA projektoinnissa tulisi kuitenkin,kaikesta huolimatta huomioida tuo ohjausvarsien asento,eli se kuuluisa Akkermann kulma.
Jos laittaa ohjausvarret ylösalaisin eli ristiin toimii ohjaus juuri päinvastoin kuin pitäisi. Ohjausvarsien kun pitäisi sojottaa vähän niinkuin V-tyylissä,toisinsanoen ulospäin.Tällöin kurvissa ulompi rengas kääntyy vähemmän kuin sisempi eikä päinvastoin kuten käy silloin jos varret ovat joko suorat tai edestä sisäänpäin kääntyvät.
No eihän tuo vaikuta muuta kuin ajokäyttäytymiseen maantiellä.
Metsässä noilla kääntösäteillä kun ei ole kovinkaan suurta merkitystä.
Tuli omakohtaisesti todettua tuokin kun rakentelin SOA:t Hojoni alle.
Täytyypi tilata Ömeericänyhdysvalloista nuo oikeaoppiset ohjausvarret....
Tuolla etuperän pystykulman korjauksella on itseasiassa melko pieni merkitys jos perää käännetään vain muutamia asteita.
On olemassa jopa kiilanmallisia sovitelevyjä jousien alle joiden tarkoitus on parantaa ajo-ominaisuuksia?? Eli tietoisesti käännetään perän kulmaa hiukan "nenälleen".
Poistin kyseiset kiilat omasta 61:sestä ja kuinkas ollakkaan ohjaus muuttui aavistuksen levottomammaksi...
Jos laittaa ohjausvarret ylösalaisin eli ristiin toimii ohjaus juuri päinvastoin kuin pitäisi. Ohjausvarsien kun pitäisi sojottaa vähän niinkuin V-tyylissä,toisinsanoen ulospäin.Tällöin kurvissa ulompi rengas kääntyy vähemmän kuin sisempi eikä päinvastoin kuten käy silloin jos varret ovat joko suorat tai edestä sisäänpäin kääntyvät.
No eihän tuo vaikuta muuta kuin ajokäyttäytymiseen maantiellä.
Metsässä noilla kääntösäteillä kun ei ole kovinkaan suurta merkitystä.
Tuli omakohtaisesti todettua tuokin kun rakentelin SOA:t Hojoni alle.
Täytyypi tilata Ömeericänyhdysvalloista nuo oikeaoppiset ohjausvarret....
Tuolla etuperän pystykulman korjauksella on itseasiassa melko pieni merkitys jos perää käännetään vain muutamia asteita.
On olemassa jopa kiilanmallisia sovitelevyjä jousien alle joiden tarkoitus on parantaa ajo-ominaisuuksia?? Eli tietoisesti käännetään perän kulmaa hiukan "nenälleen".
Poistin kyseiset kiilat omasta 61:sestä ja kuinkas ollakkaan ohjaus muuttui aavistuksen levottomammaksi...
0400-494 406
pikkuff(ät)gmail.com
I LOVE MY CRUISERS
SLCK # 43
pikkuff(ät)gmail.com
I LOVE MY CRUISERS
SLCK # 43
Kummassakin tapauksessa navat oli käännetty.JF kirjoitti:> Omaan bertaani kun vaihdettiin eteen 61 akseli nii että levitettiin
> lehtijousien kiinnikkeet 61 leveydelle, olin täysin
> hämmästyksissäni siitä miten paljon tasaisemmin auto sen
> jälkeen käyttytyi maantieajossa.
Käänsitkö akselin vaihdon yhteydessä napoja, vai oliko edellisenkin akselin napoja käännetty yhtä paljon kuin tuon 61:n? Ajattelin vaan että jos vakaus tulisi osittain siitäkin?
Aika pienestä casterin muutoksesta se ohjaustuntuma on kiinni, eli ihan miten sattuu ei niitä kannata jättää. Muistaakseni noissa tehtaan korjaamo-oppaissa se on mainittu kulman lisäksi miinuuteissa (eli kulman 60-osina), olikohan J6:ssa 1 aste ja 5 minuuttia? J4:ssa taisi olla tasan yksi aste.
Voihan sitä casteria vähän kasvattaa ajovakavuuden lisäämiseksi, kuten nuo tuntuvat SPOA-muutosten yhdeydessä usein tekevän, johonkin 3-4 asteeseen, mutta silloin alkaa renkaan kääntely ilman ohjaustehostinta olla aika raskasta. Vai miten on, MikJus?
Voihan sitä casteria vähän kasvattaa ajovakavuuden lisäämiseksi, kuten nuo tuntuvat SPOA-muutosten yhdeydessä usein tekevän, johonkin 3-4 asteeseen, mutta silloin alkaa renkaan kääntely ilman ohjaustehostinta olla aika raskasta. Vai miten on, MikJus?