J120:een kolmatta konetta pukkaa
Valvoja: Käyttäjä
Jatkoa konemurheista itse aloittajalta eli...
Ostin 2005 mallin 120 Cruiserin konevikaisena ajatuksena, että on autoa vuosiksi kunnostamalla moottorin. Vanha kone avattiin ja öljysihti oli kuin hevilaulajan tukka eli pitkiä mustia haivenia ja tukossa, jonka seurauksena tasapaino-akseli leikannut kiinni. Ajettu 220000km.
Ostin 90000km ajetun moottorin varaosia.com nimisestä firmasta 4kk takuulla. Vanhasta moottorista vaihdettiin turbo ja suuttimet. Uusittiin jakopää ja vesipumppu. Autolla nyt ajettu 50000km rempan jälkeen, jolloin alkoi kolkottaa jälleen, mutta ainoastaan kierroksilla.Tyhjäkäynnillä ei mitään, kävi tosi nätisti.
Merkkiliikkeestä kehuttiin heti, että aika selvä juttu;suuttimet menneet. Auto vietiinkin merkkikorjaamolle ja mitattiin suuttimet. Kolmessa pytyssä sama arvo, mutta koholla ja yksi pytty, jossa raja-arvo erittäin korkealla. Soitto tuli korjaamolta ja sanottiin, että kaikki suuttimet hajalla. Kuulostaa oudolta, että kaikki menee yhtäaikaa. Itselläni oli varasuuttimia, joten sanoin, että kokeillaan ensin noilla omillani.
Suuttimet vaihdettiin ja kuinka ollakaan ääni jatkui edelleen.
Olin tässä vaiheessa jo opastanut itse, että kun otatte suuttimet pois niin pyörittäkää konetta sellaiseen asentoon, että mäntä lähtee menemään alaspäin ja sen jälkeen, kun suuttimen reiästä painaa mäntää jollain esim meisselillä, jos tuntuu pienikin välys niin on tieto silloin, että on alapään laakerit menneet.Välyksiähän ei saa olla.
Hyvä vanhan liiton konsti eikä tarvita tietokoneita toteakseen vian.
Merkkiliike epäili jo männän halkeamaakin, joka tarkastettiin vielä kerran ottamalla suutin pois.Tässä vaiheessa pyysin jälleen tekemään tuon edellä mainitun vanhan konstin ja soitto tulikin seuraavana päivänä.
Löysimme vian,alapään laakerit menneet...
Öljynvaihdot 15000km välein ja allekin.Öljynä Mobil 1 .Joka vaihdon yhteydessä tarkastettu kameralla öljysihti.
Kalliita on kilometrit tällä autolla, jos vajaan vuoden välein tarvii koneremppaa tehdä.
Voiko tosiaankin olla suuttimien vika tuo konerikko?
Täytyisikö ohjekirjaan laittaa huomautus suuttimien tarkastuksesta esim. 30000km välein, säästyisi koneremontilta?
Onko jokin rakenteellinen vika?
Täytyisikö kerätä jotain nettiadressia maahantuojan suuntaan,kun näyttäisi, etten ole ihan ainoa joka painii samojen ongelmien edessä tai juttua johonkin autoalan lehteen?
Luonnollisesti mikään taho ei ota vastuuta(liikaa ajettu,liian vanha)on aina vaan vastaus. Huumorintaju on todella koetuksella etenkin, kun tyttären harrastus on kiinni juurikin tuosta autosta.
Ai niin; puolimoottoria asennettuna merkkiliikkeessä 7500e...täytyy olla tosiaan lompsa kunnossa, että tällä vehkeellä takapuoli kestää ajella.
Ostin 2005 mallin 120 Cruiserin konevikaisena ajatuksena, että on autoa vuosiksi kunnostamalla moottorin. Vanha kone avattiin ja öljysihti oli kuin hevilaulajan tukka eli pitkiä mustia haivenia ja tukossa, jonka seurauksena tasapaino-akseli leikannut kiinni. Ajettu 220000km.
Ostin 90000km ajetun moottorin varaosia.com nimisestä firmasta 4kk takuulla. Vanhasta moottorista vaihdettiin turbo ja suuttimet. Uusittiin jakopää ja vesipumppu. Autolla nyt ajettu 50000km rempan jälkeen, jolloin alkoi kolkottaa jälleen, mutta ainoastaan kierroksilla.Tyhjäkäynnillä ei mitään, kävi tosi nätisti.
Merkkiliikkeestä kehuttiin heti, että aika selvä juttu;suuttimet menneet. Auto vietiinkin merkkikorjaamolle ja mitattiin suuttimet. Kolmessa pytyssä sama arvo, mutta koholla ja yksi pytty, jossa raja-arvo erittäin korkealla. Soitto tuli korjaamolta ja sanottiin, että kaikki suuttimet hajalla. Kuulostaa oudolta, että kaikki menee yhtäaikaa. Itselläni oli varasuuttimia, joten sanoin, että kokeillaan ensin noilla omillani.
Suuttimet vaihdettiin ja kuinka ollakaan ääni jatkui edelleen.
Olin tässä vaiheessa jo opastanut itse, että kun otatte suuttimet pois niin pyörittäkää konetta sellaiseen asentoon, että mäntä lähtee menemään alaspäin ja sen jälkeen, kun suuttimen reiästä painaa mäntää jollain esim meisselillä, jos tuntuu pienikin välys niin on tieto silloin, että on alapään laakerit menneet.Välyksiähän ei saa olla.
Hyvä vanhan liiton konsti eikä tarvita tietokoneita toteakseen vian.
Merkkiliike epäili jo männän halkeamaakin, joka tarkastettiin vielä kerran ottamalla suutin pois.Tässä vaiheessa pyysin jälleen tekemään tuon edellä mainitun vanhan konstin ja soitto tulikin seuraavana päivänä.
Löysimme vian,alapään laakerit menneet...
Öljynvaihdot 15000km välein ja allekin.Öljynä Mobil 1 .Joka vaihdon yhteydessä tarkastettu kameralla öljysihti.
Kalliita on kilometrit tällä autolla, jos vajaan vuoden välein tarvii koneremppaa tehdä.
Voiko tosiaankin olla suuttimien vika tuo konerikko?
Täytyisikö ohjekirjaan laittaa huomautus suuttimien tarkastuksesta esim. 30000km välein, säästyisi koneremontilta?
Onko jokin rakenteellinen vika?
Täytyisikö kerätä jotain nettiadressia maahantuojan suuntaan,kun näyttäisi, etten ole ihan ainoa joka painii samojen ongelmien edessä tai juttua johonkin autoalan lehteen?
Luonnollisesti mikään taho ei ota vastuuta(liikaa ajettu,liian vanha)on aina vaan vastaus. Huumorintaju on todella koetuksella etenkin, kun tyttären harrastus on kiinni juurikin tuosta autosta.
Ai niin; puolimoottoria asennettuna merkkiliikkeessä 7500e...täytyy olla tosiaan lompsa kunnossa, että tällä vehkeellä takapuoli kestää ajella.
Nope, meidän on ainakin ihan suomesta ostettu.JukeBoy kirjoitti:Onko kaikki hajonneet vähän ajettuja tuonti autoja/moottoreita?
Ja komppaan tohon edelliseen postaukseen että niissä suuttimiin on kuulemma tehty jotain muutoksia, mutta eipä mennyt meidänkään "good will" hakemus läpi. Kuulemma 7v ehdoton takaraja ja meidän auto oli tollon 7½v vanha. Lisäks pitäis olla huoltohistoria kokonaan toyotalta.. aika anaalista.
Viimeksi muokannut kenni_, Su Helmi 16, 2014 3:33 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
Tapasin tuossa entisen pomoni joka ajelee kanssa tällaisella 120-sarjan cruiserilla. Autolla on ajettu 160tkm ja huoltokirjaan on merkattu öljysihdin tarkistukset öljynvaihtojen yhteydessä. Suuttimiin ei ole vielä kajottu vaikka auto kuulostaa vähän omituiselta raksuttajalta, omasta mielestäni hyvinkin omituiselta, mutta on kuulemma kunnossa. Ajoin itse autolla toissasyksynä ja silloin ainakin moottori naputti kylmänä niinkuin yksi suutin olisi ollut erilainen mutta auto oli huollon mukaan kunnossa. Onko muilla merkattu huoltokirjaan sihdin tarkkailua?
Viimeksi muokannut vartiainen, Su Helmi 16, 2014 5:44 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
Joo eli kyllä common rail koneeseen ja täyteen tankkiin kahvikupillinen2-t öljyä.Alkaa mittausarvotkin muuttumaan kun voitelee niitä suuttimia.Itsellä ei tosin kokemusta.
Silti vielä ihmettelen voiko suuttimien vika olla syynä voiteluongelmaan,toisaalta jos se pääsee öljyn joukkoon,niin kai se sitä öljyä putsaa jolloin voitelu ei pelaa.
Jos suutin vuotaa ,niin kyllä sen pitäisi huomata kyllä pakoputken päästäkin.Eiköhän savuta jonkin verran.
Jos se taas vuotaa öljytilaan, niin näkeehän sen öljytikusta jos on tilavuus noussut.
Silti vielä ihmettelen voiko suuttimien vika olla syynä voiteluongelmaan,toisaalta jos se pääsee öljyn joukkoon,niin kai se sitä öljyä putsaa jolloin voitelu ei pelaa.
Jos suutin vuotaa ,niin kyllä sen pitäisi huomata kyllä pakoputken päästäkin.Eiköhän savuta jonkin verran.
Jos se taas vuotaa öljytilaan, niin näkeehän sen öljytikusta jos on tilavuus noussut.
No eikös Toyota ole Suomessa tarkistanut näitä suutimen tiivisteitä?Minä sain kirjeen Toyotalta että pitää auto tuoda niin tarkistetaan suutimien toiminta ja öljysihti
Norjassa on kutsuttu kaikki 120 sarjan cruiserit Toyotalle ja suutimet on vaihdettu ilman valotusta jos on vikaa ollut.Ja mootorit mitkä on hajonnu suutimien johtuvan vian takia on vaihdettu uusi mootori ilman veloitusta.
Taitaa Suomen Toyotan maahantuoja kusettaa Cruiseri porukkaa
Norjassa on kutsuttu kaikki 120 sarjan cruiserit Toyotalle ja suutimet on vaihdettu ilman valotusta jos on vikaa ollut.Ja mootorit mitkä on hajonnu suutimien johtuvan vian takia on vaihdettu uusi mootori ilman veloitusta.
Taitaa Suomen Toyotan maahantuoja kusettaa Cruiseri porukkaa

Öljyä tankkiin on vanha diesel-miesten konsti voidella pumppua ja suuttimia. Voi tosiaan olla tarpeen myös nykyään ainakin talvidieselin käytön aikana kun siinä on todella runsaasti erilisia lisäaineita estämässä esim. parafiinin hyytymistä. Sitten tulee nämä päästörajat ym. Dieselöljy on siis liian kuivaa. Jos lisäilette 2-t öljyä, niin kannattaa käyttää tuhkautumatonta. Ennen katsastusta ei kannata lisätä.