61 täristää jarruttaessa?
Valvoja: Käyttäjä
61 täristää jarruttaessa?
Jonkinlainen ongelma on tuossa -87 hj61:ssä. Kun alan jarruttaa yli kuudenkympin vauhdista niin joku täristää pirusti. Alle kuudenkympin nopeuksissa täristystä ei tunnu. Jos jarrulevy olisi kiero niin ravistus kai tuntuisi kaikissa nopeuksissa ja ne on sitäpaitsi vaihdettu huhtikuulla.
Käännänkö tutkivan katseeni olkavarsien holkkeihin vai mihin?
Tuolloin tällöin kuuluu myös kolinaa renkaita kääntäessä esim. parkkipaikalla. Mielestäni se ääni ei tule vetarilta vaan on sellainen "klonk". Raidetangon pää vänkärin puolella on uusilla kun kumi on rikki mutta ei aiheuttane tuollaista ääntelyä?
Käännänkö tutkivan katseeni olkavarsien holkkeihin vai mihin?
Tuolloin tällöin kuuluu myös kolinaa renkaita kääntäessä esim. parkkipaikalla. Mielestäni se ääni ei tule vetarilta vaan on sellainen "klonk". Raidetangon pää vänkärin puolella on uusilla kun kumi on rikki mutta ei aiheuttane tuollaista ääntelyä?
Maalainen ensimmäisessä polvessa
Liitän tähän samaan aiheeseen samanlaisen kysymyksen. Eli mikähän mahtaa tosiaan olla myöskin minun kulkimessani vikana. Se tosin kylläkin täristää koko nopeusalueen läpi jarrutettaessa ja samalla kampeaa rattia oikealle. Keväällä uusin takajarrurummut tuon ongelman johdosta, ja pomppasihan se kyllä katsastuksessa noista takajarrujen eroista, rumpujen vaihdon jälkeen meni hienosti läpi jarrudynosta.
Mutta tuo täristys ei vaan häipynyt pois..
Myöhemmin kesällä kiristin etupyörien laakerit, ja samalla tarkistin heittokellolla jarrulevyn paikoillaan ollessaan levyjen heiton, ja heitot oli kahden satikan sisällä.. Tuollaisenhan ei pitäisi aiheuttaa rajua täristystä jarrutettaessa, vai?
Etupäästä kuuluu myös parkkipaikalla renkaita käännellessä sellainen klonks-ääni, eli olisiko jossakin puslissa oleva väljyys tuohon täristämiseen?
Mutta tuo täristys ei vaan häipynyt pois..
Myöhemmin kesällä kiristin etupyörien laakerit, ja samalla tarkistin heittokellolla jarrulevyn paikoillaan ollessaan levyjen heiton, ja heitot oli kahden satikan sisällä.. Tuollaisenhan ei pitäisi aiheuttaa rajua täristystä jarrutettaessa, vai?
Etupäästä kuuluu myös parkkipaikalla renkaita käännellessä sellainen klonks-ääni, eli olisiko jossakin puslissa oleva väljyys tuohon täristämiseen?
Raudassa raha ei ole hukassa!
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
Kiitos ripeistä vastauksista
En ole etuakselilla mitään remontoinut. Laakereissa ei pitäisi olla väljää, kokeilin niitä tuossa vajaa kaksi kuukautta sitten kun vaiva alkoi. Pitää katsella nuo jousipakkojen kiinnitykset vielä. Tosiaan, nuo klonksahdukset on vähentyneet kun kelit muuttuivat märemmiksi...

En ole etuakselilla mitään remontoinut. Laakereissa ei pitäisi olla väljää, kokeilin niitä tuossa vajaa kaksi kuukautta sitten kun vaiva alkoi. Pitää katsella nuo jousipakkojen kiinnitykset vielä. Tosiaan, nuo klonksahdukset on vähentyneet kun kelit muuttuivat märemmiksi...
Maalainen ensimmäisessä polvessa
Se klonk ääni saattaa myös tulla siitä kun ohjausvarsi painaa tai vetää raidetankoa hieman yläviistoon jolloin raidetanko pääsee kiertymään sen minkä raidetangon päät antaa periksi.
Oliko mitään muuttujia siihen aikaan kun ravistus alkoi??
Ja mikä ravistaa ratti vai jarrupoljin?
Itellä ravistaa poljin bertassa koska takana on toinen rumpu kiero.
Oliko mitään muuttujia siihen aikaan kun ravistus alkoi??
Ja mikä ravistaa ratti vai jarrupoljin?
Itellä ravistaa poljin bertassa koska takana on toinen rumpu kiero.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Vastaan omalta puoleltani, vaikka kysymys oli ilmeisesti tarkoitettu viestin aloittajalle.Antsa kirjoitti:Se klonk ääni saattaa myös tulla siitä kun ohjausvarsi painaa tai vetää raidetankoa hieman yläviistoon jolloin raidetanko pääsee kiertymään sen minkä raidetangon päät antaa periksi.
Oliko mitään muuttujia siihen aikaan kun ravistus alkoi??
Ja mikä ravistaa ratti vai jarrupoljin?
Itellä ravistaa poljin bertassa koska takana on toinen rumpu kiero.
Omassa autossa ratti tärisee hervottomasti, jos 80-90 vauhdista joutuu nopeammin jarruttelemaan. Poljin ei oikeastaan tärise.
Mutta se ratin ja samalla auton tärinä ja vatkaus on mieletön, jos tosiaan joutuu nopeammin pysäyttämään auton. Niin sanottu normaali jarrutus onnistuu kohtuu vähilllä tärinöillä.
Raudassa raha ei ole hukassa!
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 7:47 pm
- Paikkakunta: roi
Ei ravista poljinta vaan tuntuu, että koko etupää vatkaa. Renkaat kuluneet tasaisesti eli vaikea uska tasapaino-ongelmiinkaan. Mitään muutoksia tuohon ei ole minulla ollessa tehty, vain kerätty kilometrejä. Nyt on viisi ja puoli kuukautta ja 13000km yhteistä taivalta takana. Etukardaani on ihan finaalissa koska autoa nostettu aika lailla ja siellä on vakiokardaani paikoillaan. Sekään tuskin aiheuttaa tätä koska takaveto on päällä, ei kai siellä silloin massat pyöri mukana?
Hiton kuuma kesä yhdessä jonkun napakamman jarrutuksen kanssa voisi tietysti vääntää jarrulevyä. Pitää huomenna nostaa etupäätä ylös ja pudottaa renkaat pois ja alkaa sulkea pois vaihtoehtoja eli kiristellä kaikki paikat mitkä voi, tilata se raidetangon päälopultakin tuolta Juuasta ja katsoa jarrulevyt. Samallahan tuota voisi käydä taas rasvanipat läpi.
Hiton kuuma kesä yhdessä jonkun napakamman jarrutuksen kanssa voisi tietysti vääntää jarrulevyä. Pitää huomenna nostaa etupäätä ylös ja pudottaa renkaat pois ja alkaa sulkea pois vaihtoehtoja eli kiristellä kaikki paikat mitkä voi, tilata se raidetangon päälopultakin tuolta Juuasta ja katsoa jarrulevyt. Samallahan tuota voisi käydä taas rasvanipat läpi.
Maalainen ensimmäisessä polvessa
Tänään vasta ehdin hämmästellä autoa. Todennäköisin syyllinen on pystytangot iskarin takana. Niissä oli päässeet mutterit löystymään, kuskin puolella aika paljonkin ja toinen pusla aika oli huonona. Puslia en tähän hätään saanut mutta pelkkä muttereiden kiristäminen vaikutti paljon. Yksi ohjausvarren kumi oli myös väsynyt ja työnsi vaseliinit suorilla ulos nipan juuresta.
Olisikohan oikeasti näin helppo ja halpa remontti että vaihtaa muutamat puslat ja kumit
Olisikohan oikeasti näin helppo ja halpa remontti että vaihtaa muutamat puslat ja kumit

Maalainen ensimmäisessä polvessa
Loppuiko ravistaminen kun kirrasit mutterit? Jotenkin tuntuu oudolta, että kallistuksenvakaajan kireys vaikuttaisi jotenkin jarrujen ravistamiseen. Siinä yhdessä raidetangon nivelessä on sellanen kumi, että se päästää uutenakin ylimääräset rasvat poies sieltä nipan luota, joten se on ominaisuus eikä vika.Paltsi kirjoitti:Tänään vasta ehdin hämmästellä autoa. Todennäköisin syyllinen on pystytangot iskarin takana. Niissä oli päässeet mutterit löystymään, kuskin puolella aika paljonkin ja toinen pusla aika oli huonona. Puslia en tähän hätään saanut mutta pelkkä muttereiden kiristäminen vaikutti paljon. Yksi ohjausvarren kumi oli myös väsynyt ja työnsi vaseliinit suorilla ulos nipan juuresta.
Olisikohan oikeasti näin helppo ja halpa remontti että vaihtaa muutamat puslat ja kumit
Melkeinpä kehtaan väittää, että oikea vika on vielä löytymättä.
#428
Ei loppunut mutta väheni hurjasti ja sen vuoksi rohkenin epäillä, että poistuisiko kokonaan kun saa uudet kumit ja sitä kautta kaikki löysät pois. Muuta vaivaa en oikeastaan löytänyt, levyt ovat suorat, paloissa pintaa, kaikki muut pultit kireällä, laakereissa ei tuntunut väljää.
Tilasin sitten tuon raidetangon pään Juuasta ja pitää ruveta noita pystyvakaajan kumejakin jostain jahtaamaan. Katsotaan mitä ne vaikuttaa ja etsitään sitten lisää vikoja kun on suljettu nuo pois.
Tilasin sitten tuon raidetangon pään Juuasta ja pitää ruveta noita pystyvakaajan kumejakin jostain jahtaamaan. Katsotaan mitä ne vaikuttaa ja etsitään sitten lisää vikoja kun on suljettu nuo pois.
Maalainen ensimmäisessä polvessa