Kuva Kuva

BJ:n vinssin sisävipu jumissa???

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

jäsen 57
Viestit: 395
Liittynyt: Su Tammi 02, 2005 3:23 pm

BJ:n vinssin sisävipu jumissa???

Viesti Kirjoittaja jäsen 57 »

Tuossa ikuisprojektissani olikin vinssin suuntaviku jumissa tai mikä lie jumissa mutta eipä sitä ole sitten käytettykään ties koska viimeksi, suihkisin jokapaikkaan wd40 mutta kysyisinkin nyt, että voiko kovin monesta paikkaa jäädä nalkkiin, vai onko se ohuehko putki, jossa taitaa vaijeri mennä sisällä, niin se arin paikka jumittua, tietty kun otan sokkia vaan pois ja tutkin,niin siitähän se sitten selviää mutta kun varmaan jollain kokemusta, niin sitten tietäisi minne suihkii päivittäin että pelittää. Niin piti reteesti pari puuta nykäistä vinssin kanssa lähemmas halkojaa ja laittelin takakardaanin, akut ja väliaikaisen 3 litran dieseli säiliön :D , mutta koettelee vaan ei hylkää :D :D
Seppo Linnama .p.050-5393730,Masku
Avatar
SuurSyömäri
Viestit: 852
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SuurSyömäri »

Hirmuisen paljon anteeksi jo nyt mutta en melkein oikein tajunnut millään jutun juonta. Ehkä luetun ymmärtäminen vain ei peuhaa.

Joka tapauksessa sen verran ongin esiin että vinssin vetovaijeri ei nyt liiku. Ja vinssiosastossa on kaksi vipua. Toinen siellä vinssin luona ja toinen hytissä. Vinssin luona oleva vipu joka liikuttaa lukitsinholkkia täytyy olla liikkuva. Eli se holkki tulee liikkua vinssin akselilla. Paljon ruosteen poistoa ja nitkutusta niin kyllä se sieltä löysää pikkuhiljaa. Lämmitys tohollakaan ei ole pahitteeksi.

Jos se holkki on jumissa ja vielä niin että se on lukitusasennossa niin vinssin saa kyllä toimimaan. Vaijerin liikutus vain tapahtuu voimanulosotolla = sisään ja ulos. Vaijeria ei saa vapaasti käsin vetämällä silloin liikkumaan.

Vinssin luona on vain yhden tyyppinen vipu!

Sitten kun mennään voimanulosoton PTO käyttökytkimelle/ vivulle niin siihen on olemassa ainakin kolmenlaista vivustoratkaisua.
Vanhemmissa BJ40 malleissa vitusto on rautatankoja nivelillä. Tämän järjestelmän ongelma oli se että vaihteiston liike aiheutti vivun/kytkimen kiinnityksen lohkeamisen irti vaihteiston kyljestä jolloin järjestelmän käyttö muuttui epämiellyttäväksi. Tämä järjestelmä toimii kylläkin vaikka keppi hölskyisikin siinä korissa olevassa kolossaan. Vipua käytettäessä tukee vivun kylkeä korin kolon reunaa vasten ja vääntelee sitten siihen suuuntaan mihin olikaan ajatus vinssata. Silti jos vinssin käyttövipuosasto on tähän jamaan päässyt niin se kannattaa ehdottomasti korjata.

Toinen keneraatio Joka tuli käyttövipujärjestelmään on vaijerilla. Tämän järjestelmän jumiutuminen johtuu ainakin kahdesta asiasta. Ekana se vaijeri jumiutuu vaijeri putkeen. Siihen auttaa usein järjestelmän irroitus ja herkistely sekä kunnon rasvaus. Toinen syy joka blokkaa vaijeriviritteisen käyttövivun on korin ja vaihteiston etäisyyden muutokset. Elikkäs esimerkiksi kun koria korotetaan 50 mm niin vaijeri vääntyy tällöin sellaiseen kulmaan että vivun käyttö tulee olemaan erittäin hankalaa kun vaijeri on vääntynyt "S" mutkalle... tämän korjaa sillä että korottaa sen vaijerin kiinnityspisteen samassa suhteessa kuin on koria korottanut. Rälläkkä + hitsausvehkeet esiin ja muuttamaan vaijeri taas suoraan linjaan. Itse olen jatkanut käyttövivun pituutta suhteessa sen verran kuin tarvii. Ja se jatkon pituus kannattaa mitata käytännössä korinkorotelun jälkeen mittaamalla vivun vaijerin kiinnityspisteen muutoksen etäisyys suhteessa vaihteistoon. Meillä on erilaisia ajatuksia korinkorotuksista..... Toisten 75mm korinkorotus on toisilla 100mm tai 50 mm.. riippuu ajatustavasta.


Kolmas keneraatio on vivusto jonka vivun liikkeen lukitusjärjestelmä on vinssin käyttövivun päässä. Eli siinä on painonappi jota painetaan jotta vivun voi liikuttaa eteen tai taakse. Näissä en ole havainnut vielä suuria ongelmia. Korroosia pysäyttää tämänkin liikkeen kyllä. Mutta käyttövivusto on metallitankoja ja niveliä joten olemassa oleva vika on helppo havaita.

JA vielä sen verran että sokka voi olla poikki jolloin vinssi ei pyöri = helppo todeta käymällä kattomasa vinssin luota ja auton altapäin. Jos vinssin kardaani pyörii mutta vinssi ei niin mitä ilmeisemmin sokka on kaputt. Tojotan originelli sokka ei kestä juuri minkäänlaista käyttöä ja ne menee herkästi poikki.

Vinssin kardaanin tukilaakerikin kannattaa tsekata. Sekin voi olla todella jumissa.

Ja loppujen lopuksi ei ole mikään ihme jos ei vinssit peuhaa jos niitä käytetään 30 vuoden hiljaiselon jälkeen eka kerran. Varsinkaan jos ei niitä ole herkistelty käyttöä varten.

Dippadaa
.

"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"

SLCK #28
Avatar
PETEBJ75
Viestit: 698
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

SuurSyömäri kirjoitti:
JA vielä sen verran että sokka voi olla poikki jolloin vinssi ei pyöri = helppo todeta käymällä kattomasa vinssin luota ja auton altapäin. Jos vinssin kardaani pyörii mutta vinssi ei niin mitä ilmeisemmin sokka on kaputt. Tojotan originelli sokka ei kestä juuri minkäänlaista käyttöä ja ne menee herkästi poikki.
Ja tähän lisätäkseni että älä laita pulttia katkenneen sokan tilalle vaan hae ruuvikaupasta jo valmiiksi 6mm putkisokkia ja etsit samankokoisen poranterän valmiiksi
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
jäsen 57
Viestit: 395
Liittynyt: Su Tammi 02, 2005 3:23 pm

Viesti Kirjoittaja jäsen 57 »

Kiitos vinkeistä, hieman turhaa tuossa omassani höpöttelin asian vierestäkin mutta voisi ajatella,että asia juttu selviäisi siitä kun sisävipu ei liiku ja käsittääkseni vinssin vieressä oleva lukitus saattaisi olla ulkovipu ja sitä ei suoranaisesti sisältä kammeta tai ei siis missään tapauksessa ja kun sisä vipu on jumissa ja kun ei nelivetopivusta ollut jutta ,niin jää vain se yksivipu mikä jutun alussa oli eli sisävipu. Hölmöjähän minä kysyn, eihän siitä vivusta ole paljoa matkaa jakolaatikkoon ja kun sen matkan hässäkän purkaa,niin vika selviää taatusti mutta tulihan nyt eilisen illan ratoksi välillä heitettyä epäselvä kysymys tänne :oops: Tämä on muuten mallia, jossa se sisävipu sisään/ulos on lukittu keskiasentoon sillä peltilätyskällä ja siipimutterilla.
Seppo Linnama .p.050-5393730,Masku
jäsen 57
Viestit: 395
Liittynyt: Su Tammi 02, 2005 3:23 pm

Viesti Kirjoittaja jäsen 57 »

Laitetaan tuohon vielä otta vinssin ohjaamossa oleva sisävipu tai vipu mutta eihän siellä vinssissä kait ole mittän vipua jota voisi sanoa sisävivuksi, vai onko :oops: , kun en näistä mitään tiedä
Seppo Linnama .p.050-5393730,Masku
jäsen 57
Viestit: 395
Liittynyt: Su Tammi 02, 2005 3:23 pm

Viesti Kirjoittaja jäsen 57 »

PETEBJ75 kirjoitti:
SuurSyömäri kirjoitti:
JA vielä sen verran että sokka voi olla poikki jolloin vinssi ei pyöri = helppo todeta käymällä kattomasa vinssin luota ja auton altapäin. Jos vinssin kardaani pyörii mutta vinssi ei niin mitä ilmeisemmin sokka on kaputt. Tojotan originelli sokka ei kestä juuri minkäänlaista käyttöä ja ne menee herkästi poikki.
Ja tähän lisätäkseni että älä laita pulttia katkenneen sokan tilalle vaan hae ruuvikaupasta jo valmiiksi 6mm putkisokkia ja etsit samankokoisen poranterän valmiiksi
Kiitos sokkavinkistä
Seppo Linnama .p.050-5393730,Masku
Avatar
SuurSyömäri
Viestit: 852
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SuurSyömäri »

Moronkkeli. Kuulostas kyllä siltä että sullon vinssin käyttövipu vaijerilla?

Elikkäs purkaminen ja rasvaus sekä herkistely jos et ole korinkorotusta tehnyt. Sillä se alkaa peuhaamaan.

Usein kun vaijeri on juntturassa niin sitä keppiä revitään raivona. Se on se loppuosa vaijerisysteemistä siellä PTO päässä aika herkkä sille että se on tasan suorassa. Jos se on väännetty väkisin pikku mutkalle niin se vaijeri ei siellä liiku vaikka olis kuin rasvattu ja ruosteeton.

Itse tätä nykyä vaihtaisin Beejiihinkin uudemmista HJ:sta työntövivuston. On huomattavasti käyttövarmempi kuin vaijeriviritteiset. Vanhemmissa BJ40:sessä vaihteiston tuenta on kytkinkopan alla ja sivuttaisliike sekä vääntyminen suurempaa kuin BJ42 ja HJ mallistossa Jolloin se ei ehkä peuhaakkaan ihan oikein tai pysy rikkoutumattomana. Split jakovaihteistoisilla vaihteistoilla on tuenta jo päävaihteiston alla ja siellä on vielä koukut jotta vaihteisto ei pääse vääntyilemään joten vivusto toimii näissä ihan hyvin. Tai niin niinkuin ne on tarkoitettu.

Nii ja Hox kaikille muillekin. Silloin kun vivusto ja PTO on kunnossa niin vinssin käyttövipu liikkuu ja peuhaa jouhevasti. Tietty silloin ei jos kytkin on romuna....
.

"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"

SLCK #28
jäsen 57
Viestit: 395
Liittynyt: Su Tammi 02, 2005 3:23 pm

Viesti Kirjoittaja jäsen 57 »

Jep täytyy tässä joku päivä ryömiä sinne alle ja irroittaa se vaijeri hässäkkä.
Seppo Linnama .p.050-5393730,Masku
hj60
Viestit: 1405
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Äläkä poraile sitä sokan reikää isommaksi, halkeaa se kultaakin kalliinpi nivelen haarukka, 4 millin betoniin ammuttava teräsnaula sokaksi niin kestää sopivasti...
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
jäsen 57
Viestit: 395
Liittynyt: Su Tammi 02, 2005 3:23 pm

Viesti Kirjoittaja jäsen 57 »

hj60 kirjoitti:Äläkä poraile sitä sokan reikää isommaksi, halkeaa se kultaakin kalliinpi nivelen haarukka, 4 millin betoniin ammuttava teräsnaula sokaksi niin kestää sopivasti...
Kiitos vinkistä, näin toteutetaan sokkahomma ja tässä piakkoin meinaan mennä makoilemaan auton alle, sellainen tässä tuli mileen myös, että minulla pitäisi olla HJ 60:sen vm 84 ko vivusto, jos tuo ei enää notkistu mutta tutkitaan.
Seppo Linnama .p.050-5393730,Masku
jäsen 57
Viestit: 395
Liittynyt: Su Tammi 02, 2005 3:23 pm

Viesti Kirjoittaja jäsen 57 »

Nyt on sitten maattu muutama hetki BJ:n alla ja se hässäkkä on jo pöydällä, mielestäni tuo ei ole varsinainen vaijeri vai olisiko, on niin sileäpintainen ja sellaisen putken sisällä liikkuu, tuo WD 40 on osoittautunut ok tavaraksi monessa ja irroittaa melko nopeasti, nyt siis liikkuu se tanko siellä putken sisällä ja meinaan uittaa sinne vanhaa automaattiöljyä :D , se pysyy notkeänä ja jopa tykkää pitää ruosteen kurissa noin muutenkin
Seppo Linnama .p.050-5393730,Masku
Avatar
SuurSyömäri
Viestit: 852
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SuurSyömäri »

jäsen 57 kirjoitti:Nyt on sitten maattu muutama hetki BJ:n alla ja se hässäkkä on jo pöydällä, mielestäni tuo ei ole varsinainen vaijeri vai olisiko, on niin sileäpintainen ja sellaisen putken sisällä liikkuu, tuo WD 40 on osoittautunut ok tavaraksi monessa ja irroittaa melko nopeasti, nyt siis liikkuu se tanko siellä putken sisällä ja meinaan uittaa sinne vanhaa automaattiöljyä :D , se pysyy notkeänä ja jopa tykkää pitää ruosteen kurissa noin muutenkin
Jos siellä on putki jonka sisällä liikkuu "tankosysteemi" niin se on kyllä vaijeri. Se pää siellä PTO:n päässä on suoraa metallia ja se metallitangon osuus on integroitu siellä vaijeriputken sisällä siihen vaijeriin. Vaijerin BJ42 ja työntötangon Wanha BJ40 ero on selkeä.

Niin ja sen vaijerin voi kiinnittää väärin sinne PTOn käyttövipuun PTO:n päässä.... Eli takaisin kiristellessä kannattaa tarkistaa että vaijeri on oikealla puolella vipua mahdollisimman suorassa kulmassa vaijeriin nähden. Jos laittaa väärin niin se vaijeri kanittaa siihen vaijeriputken suuhun ja taas ei vipu liiku mihkään :? 8)
.

"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"

SLCK #28
jäsen 57
Viestit: 395
Liittynyt: Su Tammi 02, 2005 3:23 pm

Viesti Kirjoittaja jäsen 57 »

SuurSyömäri kirjoitti:
jäsen 57 kirjoitti:Nyt on sitten maattu muutama hetki BJ:n alla ja se hässäkkä on jo pöydällä, mielestäni tuo ei ole varsinainen vaijeri vai olisiko, on niin sileäpintainen ja sellaisen putken sisällä liikkuu, tuo WD 40 on osoittautunut ok tavaraksi monessa ja irroittaa melko nopeasti, nyt siis liikkuu se tanko siellä putken sisällä ja meinaan uittaa sinne vanhaa automaattiöljyä :D , se pysyy notkeänä ja jopa tykkää pitää ruosteen kurissa noin muutenkin
Jos siellä on putki jonka sisällä liikkuu "tankosysteemi" niin se on kyllä vaijeri. Se pää siellä PTO:n päässä on suoraa metallia ja se metallitangon osuus on integroitu siellä vaijeriputken sisällä siihen vaijeriin. Vaijerin BJ42 ja työntötangon Wanha BJ40 ero on selkeä.

Niin ja sen vaijerin voi kiinnittää väärin sinne PTOn käyttövipuun PTO:n päässä.... Eli takaisin kiristellessä kannattaa tarkistaa että vaijeri on oikealla puolella vipua mahdollisimman suorassa kulmassa vaijeriin nähden. Jos laittaa väärin niin se vaijeri kanittaa siihen vaijeriputken suuhun ja taas ei vipu liiku mihkään :? 8)
Totta juu,että eihän hieman mutkillaan olevan putken sisällä voi mikään putki liikkua mutta tosiaan siellä sisällä sitten varmaan se vaijeri ja päissä jämäkämpää tavaraa, laitoin nuo jutut takaisin silleen kun olivat.
Seppo Linnama .p.050-5393730,Masku
Vastaa Viestiin