Kuva Kuva

Mekaaninen vinssi, laakerit

General chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
El Borracho
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2009 12:10 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja El Borracho »

Kiitoksia linkistä.
Seuraavat kysymykset; Onko Tarkoitus että vinssin kardaani tulee PTO:lta vaihdelaatikon kannakkeen yli, laakeripesän kiinnitys öljypohjan etupään vieressä olevaan kiinnityspisteeseen ja siitä rungon etupään poikki- ja vino palkkien ali? Vai läpi?

Ongelmia voi tuottaa myös etuakseli joka on melko suorilla jousilla?

Olisiko tuonne vuosikokoukseen tulossa ketään jonka autoa saisi hieman katsella sekä vinssin että apukierrejousien suhteen?
yölento
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Loka 19, 2010 9:26 pm
Paikkakunta: Keitele

Viesti Kirjoittaja yölento »

Juuri noin, ja niiden palkkien läpi. Siis jos vinssi on alkup. paikallaan.
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
Etuveto? Joku veikkauksen uusi peli vai?
Avatar
El Borracho
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2009 12:10 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja El Borracho »

Kun on ollut puhetta noista erimittaisista kardaaneista, niin onkos se muuttuva pituus PTO:n laipan ja laakeripesän välissä? Siis jos pituus riippuu ulosotosta.

Mittasin omastani kyseisen matkan 110 cm nelilovisen laatikon PTO:n laipalta laakeripesän kiinnikkeen keskelle. Lyhyt vai pitkä kardaani että tietää sitten etsiä?

Vinssin mukana tuli kyllä jokin kardaani mutta se ei ole laakeripesää nähnytkään, eli en tiedä mistä mahtaa olla.
hj60
Viestit: 1405
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Kardaanin pituus riippuu vaihdelaatikosta, 5-vaihteinen loota on 86 mm pitempi ku 4-vaihteinen.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

El Borracho kirjoitti:Vastaan itse.
Hj60 (N1G) saa asentaa vinssin ja vinssipuskurin siitä erikseen mainitsematta, ja alkuperäistä puskuria saa muokata lisäämällä esim. "suojaraudat" yläpuolelle, joihin saa myös kiinnittää esim. lisäpitkät. ja muutenkin putkea suojaamaan teräviltä särmiltä. Näin ainakin Jyväskylän K1. Toisinsanoen karjarauta pitää olla E-hyväksytty, em. "suojarakenteiden" ei.
Korjataan hiukan. XX.XX.2007 (en nyt muista päivää) jälkeen et laillisesti saa tehdä karjapuskuria / vinssipuskuria minkään ikäiseen autoon (tiukasti tulkittuna myös kaikki muutokset kiellettyjä). Oltava aina e-hyväksytty, vaikka auto olisi kuinka vanha... Toki kukaan ei sitä tiedä, milloin olet ennen ko päivää käyttöönotettuun autoon sen puskurin tehnyt, eli kannattaa olla ihan hiljaa. Ja tätä asiaa sovelletaan varsin eri tavoin.

Virallisesti siis: jos -82 HJ on ilman vinssillä varustettua puskuria nyt, et sitä alkuperäistä vinssipuskuria siihen huomenna saa asentaa.

Vinssiä sinänsä ei tarvitse muutoskatsastaa, mutta voit silti pyytää katsuria merkkaamaan sen otteelle teknisten tietojen korjauksella, jottei tule tien päällä ongelmia.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Avatar
r2ree
Viestit: 1419
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2005 1:45 pm
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja r2ree »

Mun otteissa lukee ainakin lisävarusteet vintturi. ilmeisesti päivästä yksi.
SLCK # 229
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -

- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
Avatar
El Borracho
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2009 12:10 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja El Borracho »

osilpi kirjoitti:
El Borracho kirjoitti:Vastaan itse.
Hj60 (N1G) saa asentaa vinssin ja vinssipuskurin siitä erikseen mainitsematta, ja alkuperäistä puskuria saa muokata lisäämällä esim. "suojaraudat" yläpuolelle, joihin saa myös kiinnittää esim. lisäpitkät. ja muutenkin putkea suojaamaan teräviltä särmiltä. Näin ainakin Jyväskylän K1. Toisinsanoen karjarauta pitää olla E-hyväksytty, em. "suojarakenteiden" ei.
Korjataan hiukan. XX.XX.2007 (en nyt muista päivää) jälkeen et laillisesti saa tehdä karjapuskuria / vinssipuskuria minkään ikäiseen autoon (tiukasti tulkittuna myös kaikki muutokset kiellettyjä). Oltava aina e-hyväksytty, vaikka auto olisi kuinka vanha... Toki kukaan ei sitä tiedä, milloin olet ennen ko päivää käyttöönotettuun autoon sen puskurin tehnyt, eli kannattaa olla ihan hiljaa. Ja tätä asiaa sovelletaan varsin eri tavoin.

Virallisesti siis: jos -82 HJ on ilman vinssillä varustettua puskuria nyt, et sitä alkuperäistä vinssipuskuria siihen huomenna saa asentaa.

Vinssiä sinänsä ei tarvitse muutoskatsastaa, mutta voit silti pyytää katsuria merkkaamaan sen otteelle teknisten tietojen korjauksella, jottei tule tien päällä ongelmia.
Tuo katsastusmies jolle soittelin, oli kovasti sitä mieltä, että jos noita on maahantuotu omalla vinssillä varustettuna, nimenomaan alkuperäisen vinssin ja vinssipuskurin siihen saisi asentaa ihan vapaasti ilman merkintöjä rekisteriin.

Tuli yhtäkkiä kiire saada vinssipuskuri, kun sellaisen meinasin ennemmin tai myöhemmin asentaa, mutta nyt katosi tapaturmaisesti edellinen "puskuri" eli runkopalkin päiden väliin asennettu poikkipalkki, ei taida mennä konttorilla läpi jos runkopalkin päät törröttää keulan alta.
Avatar
El Borracho
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2009 12:10 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja El Borracho »

Voi ny -... Joku jossain joskus harmitteli kun löytyy mekaanisia vinssejä vailla kardaania, nyt tuntuu löytyvän kardaaneja ilman viimeistä niveltä!
SLCK#478
Avatar
El Borracho
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2009 12:10 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja El Borracho »

Kannattaako edes harkita, jos hankkisi tarvikkeena tuon nivelen ja hitsaisi toiseen päähän sopivan laipan sille PTO:lle? Kestäisikö auton oman painon?
SLCK#478
Avatar
El Borracho
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2009 12:10 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja El Borracho »

Nyt on uudet tiivisteet niin vinssiin kuin voiman ulosottoonkin, vinssin kotelo ja kardaani alkaa olla jo uudessa maalipinnassa.
Mitäs sitten kun se kokoamisvaihe alkaa, mitä rasvaa pitäisi pistää vinssin kelan ja akselin väliin ja akselin ja kotelon päätylaipan väliin? Alkuperäinen tahna oli keltaista.
Ja sitten ne pultit. Alkuperäiset on niin ruosteessa ettei niitä kehtaa takaisin pistää. Eikös tuo kestäisi tavallisilla 8.8 kovuisilla kylmäsinkityillä?
SLCK#478
Vastaa Viestiin