Tasan vuosi sitten tämä alkoi, kun kaverin ja velipojan kans rynnättiin Saksaan ryanairilla hodaria metsästämään. Sopiva hodari

löytyi turkkilaisten karvaisista käsistä jo eka päivänä

Muut autot mitä reissulla oli hakusessa ei oikein natsanneet, niinpä käänsimmä hodarin nokan kohti Suomea. Saksassa vaihdoin parkkipaikalla tuohon varulta moottoriöljyt ja suodattimen.
Autobaanalla maltettiin ja ei 120

lujempaa päästetty menemään kun täältä tuli silloin aiemmin katseltua kuvia pykineistä laakereista ja aihetta oli myös tässä tapauksessa...
Viime keväänä menin tämän pirssin sitten purkamaan ja siitä asti se on tallin perällä seisono. On ollu oikeaa hommaa niin pirusti, että lantikka projekti on aina saanu väistyä...
Nyt sitten on tullut se aika kun tästä pitäisi alkaa työstämään mieluista maasturia.
Ekana tosiaan vaihtui viime kesänä ne veivin laakerit ja syöttöpumppu kävi Hp-dieselissä pikku remontissa ja samalla sitä kutiteltiin hieman. Pumppuun tuli parempi säädin ja Mustola otti siitä sitten sen verran evästä ulos, että 400hv tehoille sen pitäsi riittää, eli tässä tapauksessa pumppu ei ole rajoittava tekijä, suuttimet kai rajoittaa sen tehon sinne 300hv tuntumaan... Syöttö on kai nyt n. 250 hv tällissä odottelemassa ensi starttia.
Mutta karvaranteet tai aiempi omistaja oli rallattanut liikaa kierroksia niin pumppu oli ratsastanut ja nokkalevy ja rullat meni vaihtoon... Joten hdj ei kestä ylikierroksia, tai paremmin pumppu, kun se on isolla nestepäällä jo vakiona.
Kesän aikana sain purettua sisustaa jonkin verran ja ylimääräistä johtokrääsää tuli pari muoviukassillista (autosarjaa, kajarin piuhoja ym. roinaa). Samalla värkkasin kunnon hälyttimen paikalleen.
Jossakin välissä ehdin vielä värkkäämään arb kopio vinssipuskurin keulalle.
Sinäpä se seisoi syksyn ja talven ilman pumppua.
Reilu viikko sitten sain muut hommat sellaiselle mallille, että ajattelin työstää hodarin liikenteeseen.
Iskin pumpun takaisin reikään ja sitten asensin defalaisen lohkolämppärin. Sitten hommasin venttiilinsäätölätkiä ja käytin nokka-akselin irti ja vaihdon lätyskät. En viitsinyt tehdä puristinta tuolle kupille niin helpompi kun käytti tikun pois haitolta.
Venttiilit oli välykseltään ilmoitetun ala-arvoille, joten säätö oli ihan hyvä tehdä.
Sittenpä päästiin itse asiaan. Turbo ja pakosarja irti ja uutta kokoonpanoa suunnittelemaan.
Talvella hommasin pikku ahtimen tuon ct26 korvaajaksi. Holset hx35W puhallin 59 pakosiivellä ja 56 kompuralla. Pakopesä nro 12 ja jaettu.
Piru kun ei tullut hommattua hx40W:tä kerralla

Mutta tämän näköistä on nyt sitten tullut kötöstettyä:
Pakosarjaa:
http://img.photobucket.com/albums/v629/ ... 009001.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v629/ ... 009002.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v629/ ... 042009.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v629/ ... 009003.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v629/ ... 042009.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v629/ ... 009005.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v629/ ... 009006.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v629/ ... 009007.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v629/ ... 009008.jpg
Välijäähy:
http://img.photobucket.com/albums/v629/ ... 009004.jpg
Tuo pakosarja on tuossa vanhassa tongissa siksi hitsattuna kiinni, että tuo laippa pysyisi suurinpiirtein suorassa, ettei se mene aivan banaaniksi.
Pakosarjan laippa on omavalmiste, t3 turbon laipat ja ahtimen pakolähdön poltatin paikallisella koululla kun siellä on kaasuvehkeet optisella lukijalla.
Tavoite olis 250-270 hyvin käyttäytyvää hevosta ja väännöt vois olla siellä 600-650nm korvilla, jospa tuo laatikko kestäs sen ilman vahvistamista. Jos joku tietää miten tuosta hodarin automaatista nostetaan paineita niin se tieto olis ihan tervetullutta

Hx40 voisi antaa vähän anteeksi tuolle laatikolle alavääntöjen suhteen. veikkaan, että hx35 herää aika alhaalta, mutta metsässä se on mukavaa, jos pata toimii mieliksi.
Moottori puolen jälkeen pitäsi laittaa alusta uuteen iskuun eli korotusta luvassa ja renkaiksi tulee 35 creepyt.
Sisälle tulee vielä kasa mittareita (ahtopaine, öljynpaine, askin öljynlämmöt, veden lämmöt)
Kai se sitten olisi ajokunnossa. Panssareita , snorkkelia ja muuta ehtii värkätä myöhemminkin...