Landcruiser vetoautona,kokemuksia?
Valvoja: Käyttäjä
Landcruiser vetoautona,kokemuksia?
Tuli hankittua 1600kg kokonaispainoinen Sävsjö Euroline 6.1 telivaunu,joten HDJ 80 pääsi näyttämään vetokykyään.Renkaina HDJ:ssa on 35" Sirocot,alustana OME 3" korotus.Hyvin koneessa puhti riittää tällä rengastuksellakin,vaunu tulee erittäin vakaasti perässä minkäänlaista huojuntaa en havainnut 220km matkan aikana.Keskikulutus 80-90km keskinopeudella oli 13,7l/100km.Kertokaahan muutkin miten Cruiserinne on toimineet vetohommissa?
Re: Landcruiser vetoautona,kokemuksia?
Joko hukkasit Hobbyn? Mä oon vedelly kerran kesässä tollasta Pallas 5000:sta, kok.massa 680 kg. Eipä tunnu juuri missään, mutta tuuli ottaa sen verran kiinni että kulutusta nostaa 13-13,5 l/100 km paikkeille.Landman kirjoitti:Tuli hankittua 1600kg kokonaispainoinen Sävsjö Euroline 6.1 telivaunu,joten HDJ 80 pääsi näyttämään vetokykyään.Renkaina HDJ:ssa on 35" Sirocot,alustana OME 3" korotus.Hyvin koneessa puhti riittää tällä rengastuksellakin,vaunu tulee erittäin vakaasti perässä minkäänlaista huojuntaa en havainnut 220km matkan aikana.Keskikulutus 80-90km keskinopeudella oli 13,7l/100km.Kertokaahan muutkin miten Cruiserinne on toimineet vetohommissa?
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
hj61 on hyvä vetoauto. olen jonkin verran vedellyt 3,5tn kärryä siten että "yhdistelmän" kokonaispaino on ollut yleensä 6000kg ja ylikin. Kulutus tällöin on 12ltr. Isommatkin ylämäet menee mukavasti ja vauhti pysyy kaasu pohjassa jyrkässäkin 90kmh. Haluaisin vain, että valtaosa bemarikuskeista painaisi sitä pedaalia samaan malliin, etteivät olisi aina edessä jarruttamassa, etenki just noissa ylämäissä.
hj6x-sarjalaisilla painavampaa kärryä vedettäessä pitää muistaa, ettei 5-vaihdetta ole hyvä käyttää ollenkaan.
hj6x-sarjalaisilla painavampaa kärryä vedettäessä pitää muistaa, ettei 5-vaihdetta ole hyvä käyttää ollenkaan.
Hobby oli vaan vuokralla.Ongelmana korotetussa HDJ:ssa oli aivan liian korkealla oleva vetokoukku,jonka ratkaisin 2"neliö kiinnityksellä varustetulla jenkkiauton vetoraudalla.Vetoraudan hitsasin alkuperäiseen poikkipalkkiin.Tällaiseen neliökiinnitykseen saa erilaisella pudotuksella olevia pikakiinnitteisiä vetopäitä,itse laitoin 10"pudotuksella olevan 8000lbs kestävän vetopään.Nytvetokuula on 40-45cm korkeudella keskeltä kuulaa mitattuna ja vaunu suorassa.
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: To Marras 17, 2005 3:13 pm
- Paikkakunta: Tervola
Äärivalot näkyy peileistä pimeällä!!!
HJ-61 vetoautona
Kokonaispainolta 2000kg teli hevoskoppi, kulkee keveästi perässä, myös kahden hevosen kuormalla.
Kokonaispainolta 3500kg teli lavetti, 2.2m x 6m kuormattuna maximi painoon, tuntuu jo ajaessa, varsinkin talvella lumisilla teillä.
2500kg asti menee hyvin takavedolla, sen jälkeen kaipaa nelivedon kytkemistä... rauhoittaa auton käyttäytymistä...
Pelkkä HJ n,10L sadalle
HJ + Hevoskoppi kuormattuna n,11,5-12L
HJ + Lavetti 3500kg kok painolla n,12-15L riippuen kuorman ilmanvastuksesta. (koko)

HJ-61 vetoautona

Kokonaispainolta 2000kg teli hevoskoppi, kulkee keveästi perässä, myös kahden hevosen kuormalla.
Kokonaispainolta 3500kg teli lavetti, 2.2m x 6m kuormattuna maximi painoon, tuntuu jo ajaessa, varsinkin talvella lumisilla teillä.
2500kg asti menee hyvin takavedolla, sen jälkeen kaipaa nelivedon kytkemistä... rauhoittaa auton käyttäytymistä...

Pelkkä HJ n,10L sadalle
HJ + Hevoskoppi kuormattuna n,11,5-12L
HJ + Lavetti 3500kg kok painolla n,12-15L riippuen kuorman ilmanvastuksesta. (koko)
MIstä landman saaa noita jenkki autojen veorautoja ja koukkuja??
Olen vetänyt 61:llä 5m3 paskapalloa, asuntovaunua, 3500kg kärryä ja 3500kg venetraileria hyvin kulkee.
Alle 2t kg ei paljoa huomaakkaan, 3500 saa jo vähän painaa kaasua.
Nyt kun on soa, vetokoukku jaa aivan liian ylös, vaikka tiputin sitä jo vähän. alkaa 3500kg kärry huojuun täys lastissa kun kärrin etuakseli on niin kevyenä.
Olen vetänyt 61:llä 5m3 paskapalloa, asuntovaunua, 3500kg kärryä ja 3500kg venetraileria hyvin kulkee.
Alle 2t kg ei paljoa huomaakkaan, 3500 saa jo vähän painaa kaasua.
Nyt kun on soa, vetokoukku jaa aivan liian ylös, vaikka tiputin sitä jo vähän. alkaa 3500kg kärry huojuun täys lastissa kun kärrin etuakseli on niin kevyenä.
Onnellinen maastobusseilija......
HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
Jari Mäki oy Koskenkorvalta,siellä on hyvät valikoimat erilaisia vetokoukkuja.Itselleni tuli Ford Rangerin vetorauta,jonka keskiosan hitsasin HDJ:n vetoraudan sisään.Muunkin merkkisen vetorauta varmaan käy,itselläni oli vaatimuksena,että vetopään neliö kiinnitys ei ole raudan alapuolella.Tässä se on upotettuna poikkipalkin sisään,jolloin se haittaa mahdollisimman vähän maastokäyttöä koukku irroitettuna.Palvelu oli erinomaista vaikka jenkkivehkeisiin erikoistuneesta firmasta Toyotaan osia hankin. 

Täytyyhän tähän laittaa kokemuksia. Vetoautona HJ45 perässä beejii trailerilla. Loivaan alamäkeen tai jopa suoralla saatto saada kahdeksankymppiä mittariin, pienikin ylämäen tapainen niin sai hakea kolmosta, vauhti tippu 50-60 tienoille riippuen töppärän koosta. Kulutus jotain naurettavan ja älyttömän välimaastosta
Ei tolla yhdistelmällä kovin pitkälle viittis kyllä lähteä.

BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"
BJ45:llä just samanlaiset kokemukset/fiilikset, vedettävänä oli n. 3 tonnia.tepa78 kirjoitti:Täytyyhän tähän laittaa kokemuksia. Vetoautona HJ45 perässä beejii trailerilla. Loivaan alamäkeen tai jopa suoralla saatto saada kahdeksankymppiä mittariin, pienikin ylämäen tapainen niin sai hakea kolmosta, vauhti tippu 50-60 tienoille riippuen töppärän koosta. Kulutus jotain naurettavan ja älyttömän välimaastostaEi tolla yhdistelmällä kovin pitkälle viittis kyllä lähteä.
BJ75 1987
# 274
# 274
pelkät 35" fillarit antoi omaan HJ45:een saman efektinJul kirjoitti:BJ45:llä just samanlaiset kokemukset/fiilikset, vedettävänä oli n. 3 tonnia.tepa78 kirjoitti:Täytyyhän tähän laittaa kokemuksia. Vetoautona HJ45 perässä beejii trailerilla. Loivaan alamäkeen tai jopa suoralla saatto saada kahdeksankymppiä mittariin, pienikin ylämäen tapainen niin sai hakea kolmosta, vauhti tippu 50-60 tienoille riippuen töppärän koosta. Kulutus jotain naurettavan ja älyttömän välimaastostaEi tolla yhdistelmällä kovin pitkälle viittis kyllä lähteä.

-Tuppu-
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
Ittellä 120:sen perässä lähes kokoajan 1300kg kuomullinen peräkärry ja yleensä vielä lastattu kelkkoja tai kakspyöräsiä pullolleen. Ei huomaa muuta kuin äärivalorivistöstä että takana painoa mukana. Hommasin vielä edellisen auton aikaan kitkavetopään kärryyn ni rauhoittaa vielä enempi yhdistelmää.
Isällä 1550kg Kabe ja sitä tulee kiskottua perässä sillon tällön. On se LC vaan pirun vakaa peli veturina siinäkin touhussa et ei ole harrastehommieni takia harmittanut että vaihdoin tammikuussa veturiksi 120:sen.
Entinen "vetojuhta" oli Vw Passat variant TDI syncro ja woin kertoo et tuolla peräkärryllä täyteen lastattuna harrastevälineitä oli aika jännittäviä hetkiä sisältävää tuo kelkkareissujen suorittaminen talvikelissä. Oman säväyksen antoi edellisen "käyttöautoni" rakentelun suunta alaspäin eli nyrkki ei mahtunut pohjapanssarin alle -> oli aika "hauska" koittaa mennä aina vähemmän auratuille crossiradan parkkipaikoille kun ei päässyt minnekään hangessa..
Oma LC kuluttaa tuolla manuaalilootalla ja mutakumeilla noitten kärryjen kanssa siinä 11-12l/100km.
Isällä 1550kg Kabe ja sitä tulee kiskottua perässä sillon tällön. On se LC vaan pirun vakaa peli veturina siinäkin touhussa et ei ole harrastehommieni takia harmittanut että vaihdoin tammikuussa veturiksi 120:sen.
Entinen "vetojuhta" oli Vw Passat variant TDI syncro ja woin kertoo et tuolla peräkärryllä täyteen lastattuna harrastevälineitä oli aika jännittäviä hetkiä sisältävää tuo kelkkareissujen suorittaminen talvikelissä. Oman säväyksen antoi edellisen "käyttöautoni" rakentelun suunta alaspäin eli nyrkki ei mahtunut pohjapanssarin alle -> oli aika "hauska" koittaa mennä aina vähemmän auratuille crossiradan parkkipaikoille kun ei päässyt minnekään hangessa..
Oma LC kuluttaa tuolla manuaalilootalla ja mutakumeilla noitten kärryjen kanssa siinä 11-12l/100km.
Nostetaan vanha aihe ylös.
Tuli "ponnistettua" HDJ:n kyky vetää 3500kg kärryä perässä lievällä ylikuormalla. Ja hyvinhän tuo perässä tuli, pitkään ylämäkeen 4:sella vedettäessä 85-90 kmh pysyi hyvin taulussa...
Matkaa tuli edestakaisin tarkalleen 400km, tosin vaan toiseen suuntaan tuo koko kuorma tuli perässä, mutta kuitenkin keskikulutus oli 14,7 l/100km
Tuollainen kyyti:

Tuli "ponnistettua" HDJ:n kyky vetää 3500kg kärryä perässä lievällä ylikuormalla. Ja hyvinhän tuo perässä tuli, pitkään ylämäkeen 4:sella vedettäessä 85-90 kmh pysyi hyvin taulussa...
Matkaa tuli edestakaisin tarkalleen 400km, tosin vaan toiseen suuntaan tuo koko kuorma tuli perässä, mutta kuitenkin keskikulutus oli 14,7 l/100km
Tuollainen kyyti:

Raudassa raha ei ole hukassa!
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92