
HJ:n vaihdelaatikon öljyistä
Valvoja: Käyttäjä
HJ:n vaihdelaatikon öljyistä
Täällä foorumilla on mainintaa tosta 5 vaihteisesta lootasta ja ettei vitosta kannata käyttää, jos koukussa on muutaki ku se muovinen kuppi. Ilmeisesti se vitosvaihe saa vain sitä roiskevoitelua ja matalilla kierroksilla vedättäessä sitä ei juuri tapahtu lainkaan. Kannattisko siihen hakea ratkasua esim siten, että täyttäis vaihdelaatikkon "ylitäyteen" vaihdekepin kautta vai onko siitä jotain vaaraa? Vai onko se paras vaihtoehto, että öljymäärät oikein ja vitosvaihde boikottiin? 

-
- Viestit: 88
- Liittynyt: To Marras 17, 2005 3:13 pm
- Paikkakunta: Tervola
Varmaan osasyynä rikkoutumisiin on se, että yli 400tkm käytetyissä vaihdelaatikoissa ne laakerit ei ole enään uudet!
Toiseksi, jos jossain vaiheessa öljyt käyneet vähänä, laakerit ovat vielä huonommat
.
Kolmanneksi, viitonen rasittaa eniten juuri sitä ala-akselin laakeripintaa, joka aiheuttaa suurimman välyksen hammasrattaiden välille.
Kuitenkin meillä HJ-61:sellä vedetään alle 2000kg kuormat vielä 5- vaihteella ja takavedolla. Siitä yli menevät (talvella 4-vedolla) ainakin vastaneet 4-vaihteella.
Laatikkoon tehtiin täysi remontti 430tkm kohdalla. Olisi ehkä voinut tehdä jo 400tkm huollossa...
ps. enään ei kuulu vaihdelaatikon äänet sisälle autoon
eikä sirise vinssin kytkentä keppi. Ei jönksähdä nelivetoa kytkettäessä, tai poistettaessa. Rullaa paremmin , minkä huomaa 0,5L sadalle tippuneesta kulutuksesta.

Toiseksi, jos jossain vaiheessa öljyt käyneet vähänä, laakerit ovat vielä huonommat

Kolmanneksi, viitonen rasittaa eniten juuri sitä ala-akselin laakeripintaa, joka aiheuttaa suurimman välyksen hammasrattaiden välille.

Kuitenkin meillä HJ-61:sellä vedetään alle 2000kg kuormat vielä 5- vaihteella ja takavedolla. Siitä yli menevät (talvella 4-vedolla) ainakin vastaneet 4-vaihteella.

Laatikkoon tehtiin täysi remontti 430tkm kohdalla. Olisi ehkä voinut tehdä jo 400tkm huollossa...

ps. enään ei kuulu vaihdelaatikon äänet sisälle autoon

eikä sirise vinssin kytkentä keppi. Ei jönksähdä nelivetoa kytkettäessä, tai poistettaessa. Rullaa paremmin , minkä huomaa 0,5L sadalle tippuneesta kulutuksesta.

Se viitonen on ikäänkuin lisätty sinne laatikon perään, joten on tavallaan omassa öljytilassaan, tai siis ei niin avoimesti lootassa kuin ne muut. Koko loota on kyllä roiskevoideltu, kuten tässä kokoluokassa on tapana.
Nallentallilla on muistaakseni vielä kohtuullinen rengaskoko, kyllä jo 33" ja vakiovälitykset -> viitonen pannaan.
Nallentallilla on muistaakseni vielä kohtuullinen rengaskoko, kyllä jo 33" ja vakiovälitykset -> viitonen pannaan.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
kyllä minä oon vielä vitosella vetäny tyhjää kärryä ja muutenkin maantieajossa vielä vitosella mennään ja 33" rattailla... Toki täyven kärryn kanssa on sitten nelonen isoin pykälä...hj60 kirjoitti:Se viitonen on ikäänkuin lisätty sinne laatikon perään, joten on tavallaan omassa öljytilassaan, tai siis ei niin avoimesti lootassa kuin ne muut. Koko loota on kyllä roiskevoideltu, kuten tässä kokoluokassa on tapana.
Nallentallilla on muistaakseni vielä kohtuullinen rengaskoko, kyllä jo 33" ja vakiovälitykset -> viitonen pannaan.
HJ61 -87
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: To Marras 17, 2005 3:13 pm
- Paikkakunta: Tervola
Kyllä hj-60 muisti oikein. 31x10.5-15 Renkaat on alla.
Lähes uudet ja maksetut, joten kyllä saavat kelvata
Meillä HJ-61 on hankittu vetoautoksi, joten ajelemme n.60% ajostamme kaikenmailman peräkärry / hevoskoppi perässä.
Joten meillä on tärkein, että pelittää 80 vauhdissa. Renkaat / välitys.
Laakereita vaihtaessani vaihdelaatikkoon, huomasin laakereissa pistemäisiä syöpymiä.
Ilmeisesti Japsi laakereiden tyyppivika, koska esim, Volvon vaihdelaatikoissa en ole havainnut moista ilmiötä. (SKF laakereissa)
Laatikkoon on vaihdettu öljy n. 100tkm välein. Ja koska 430tkm öljynvaihdossa tuli mielestäni liikaa "rautaa" öljyn mukana, laatikko avattiin ja laakeroitiin.
Hauskaa VAPPUA!
Lähes uudet ja maksetut, joten kyllä saavat kelvata

Meillä HJ-61 on hankittu vetoautoksi, joten ajelemme n.60% ajostamme kaikenmailman peräkärry / hevoskoppi perässä.
Joten meillä on tärkein, että pelittää 80 vauhdissa. Renkaat / välitys.
Laakereita vaihtaessani vaihdelaatikkoon, huomasin laakereissa pistemäisiä syöpymiä.
Ilmeisesti Japsi laakereiden tyyppivika, koska esim, Volvon vaihdelaatikoissa en ole havainnut moista ilmiötä. (SKF laakereissa)
Laatikkoon on vaihdettu öljy n. 100tkm välein. Ja koska 430tkm öljynvaihdossa tuli mielestäni liikaa "rautaa" öljyn mukana, laatikko avattiin ja laakeroitiin.
Hauskaa VAPPUA!
