Kuva Kuva

LJ 70 viskoo lämpöjä

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Ryynääjä
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Elo 28, 2007 7:27 pm
Paikkakunta: Itä

LJ 70 viskoo lämpöjä

Viesti Kirjoittaja Ryynääjä »

Elikkä: LJ 70, kone 2H-T.

Tehtiin hiljattain kansiremppa ja fiksailtiin venttiilit jne. Vesipumppu ja jakopää huollettu 20 000 sitten.

Värkki heittää ihan yhden äkin lämmöt tappiin, pysyy pari sekkaa ja laskee takaisin. Näin siis ajossa, lämpimänä.

Puhaltimesta koettaen tuntuu että lämmöt nousevat oikeasti tuolla hetkellä, ei ilmeisesti mikään mittarivirhe.

Jäähdytinnesteitä ei työnnä paineastialle, eikä ne vaju.

Termostaattikko tuossa oikuttaa? Se voisi olla se syy miksi kansirempalle jouduttiin..

Auttakee amatööriä.
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Miksei termostaattia vaihdettu remontin yhteydessä? Ei se niin kallis osa muistaakseni ole alkuperäisenäkään.

Sitten kun sellaisen hommaa, kannattaa keittää se kattilassa esim. rautalangan varassa roikkuen ja lämpömittarilla avautumishetken lämpötilaa seuraten. Toyotalla on varmaan laatu kohdallaan mutta tarviketermostaattien kanssa on ollut vaikka mitä murheita.
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Re: LJ 70 viskoo lämpöjä

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Ryynääjä kirjoitti:Elikkä: LJ 70, kone 2H-T.

Tehtiin hiljattain kansiremppa ja fiksailtiin venttiilit jne. Vesipumppu ja jakopää huollettu 20 000 sitten.

Värkki heittää ihan yhden äkin lämmöt tappiin, pysyy pari sekkaa ja laskee takaisin. Näin siis ajossa, lämpimänä.

Puhaltimesta koettaen tuntuu että lämmöt nousevat oikeasti tuolla hetkellä, ei ilmeisesti mikään mittarivirhe.

Jäähdytinnesteitä ei työnnä paineastialle, eikä ne vaju.

Termostaattikko tuossa oikuttaa? Se voisi olla se syy miksi kansirempalle jouduttiin..

Auttakee amatööriä.
Ei ne lämmöt nyt sekunneissa voi vaihdella puolestavälistä tappiin ja takaisin. Eli lämpömittari tai joku siihen vaikuttava osa oikuttelee. Mittari siis menee yli asteikon, eikö vain?

Ja moottorihan on 2L-T eikä 2H-T. Ja termari on ylävesiletkussa, todella helpossa kohtaa vaihtaa. Hyvähän se on aika ajoin uusia vaikka mitään vikaa ei olisikaan.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Ryynääjä
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Elo 28, 2007 7:27 pm
Paikkakunta: Itä

Viesti Kirjoittaja Ryynääjä »

Jep. Kirotusvire tuossa moottorin tyypissä, 2L-T:hän se on. Lämmön nousun tuntee kädellä puhaltimessa, se tapahtuukin hieman pidemmällä viiveellä, mittari reagoi vaan molempiin suuntiin sekuntien aikana. Mutta takaan että lämmöt nousevat, ei vain mittari.

Ihan kuin kuumalla koneella jäähdytysnesteiden kierto katkeaisi hetkeksi ja laukeaisi sitten uudellen.

Termari vaihtuu huomenna takuutyönä orkkis toyotan osaan, omaa tyhmyyttäni olin olettanut että hyvämaineinen paja on sen vaihtanut kansirempan yhteydessä. Omaa hölmöyttä kun en vahtinut asiaa.

Katsotaan termarin vaihdon jälkeen. Ajattelin että jos jollain olisi ollut joku muu mahd. juttu mielessä kuin termari, siksi kyselin.

Tämä palsta on melko mukava tietolähde, haulla löytää paljon mitä normikäyttäjälle muuten ehkä aukene.
Ryynääjä
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Elo 28, 2007 7:27 pm
Paikkakunta: Itä

Viesti Kirjoittaja Ryynääjä »

Jep. Ei ollu termari. Pantiin uus alkuperäinen: n. 100km antaa ajaa ok, sitten ei ilmeisesti ajoviima riitä jäähdytykseen..

Seuraavaksi tutkitaan syyläri. Henk. koht. ropleemi hommassa on vauhti: motti on(tai siis pitäisi olla) jatkuvalla käytöllä ja mies juoksee oravanpyörää..
Jappi
Viestit: 191
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 8:40 pm
Paikkakunta: Puolanka

Viesti Kirjoittaja Jappi »

Kansi halki...kerää kaasua joka tekee nopeita lämmönnousuja mittarissa.Riittävän pieni halkeama,ei vielä jaksa puskea nesteitä ulos.Mutta sotkee nestekiertoa.
Ryynääjä
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Elo 28, 2007 7:27 pm
Paikkakunta: Itä

Viesti Kirjoittaja Ryynääjä »

Tuo on se vastaus mitä pelkään. Kansi koeponnistettiin ennen paikalleen laittoa. Voikohan olla niin pikkuhalkeema ettei se siinä näy?
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Ryynääjä kirjoitti:Tuo on se vastaus mitä pelkään. Kansi koeponnistettiin ennen paikalleen laittoa. Voikohan olla niin pikkuhalkeema ettei se siinä näy?
Uusiahan saa halavalla. :) http://www.offroadtarvike.net/index.php ... duct-flyer

No ei maalata vielä piruja seinille, eikähän tuokaan mikään ilmanen ole. Mutta jotenkin ymmärrettävissä oleva hinta mielestäni kuitenkin.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Jappi
Viestit: 191
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 8:40 pm
Paikkakunta: Puolanka

Viesti Kirjoittaja Jappi »

Ryynääjä kirjoitti:Kansi koeponnistettiin ennen paikalleen laittoa. Voikohan olla niin pikkuhalkeema ettei se siinä näy?
Voi,mutta harvemmin.Varsinkin jos kantta on lämmitetty koeponnistuksessa...
Ryynääjä
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Elo 28, 2007 7:27 pm
Paikkakunta: Itä

Viesti Kirjoittaja Ryynääjä »

No. Tämän päivän versio oli että takimmainen pakoputki oli tukossa..että siellä syy. Olivat vaihtaneet ihan omalla ajatuksella. Tällä kertaa jätin rahat kaniin.

Kävin äsken testimässä, sama homma edelleen. Värkki palaa pajalle aamulla. Tässä alkaa omistajankin lämmöt nousta.
mikkoimp
Viestit: 17
Liittynyt: To Heinä 03, 2008 11:28 pm

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

olisikos aiheellista mitata ihan eri mittarilla koneen lämmöt?
Ryynääjä
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Elo 28, 2007 7:27 pm
Paikkakunta: Itä

Viesti Kirjoittaja Ryynääjä »

Nyt en ymmärrä. Lämmön äkillinen nousu on huomattavissa ihan puhaltimesta. Mitä mittaamisella saavutettaisiin?
Avatar
offroadjouni
Viestit: 14
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 1:42 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja offroadjouni »

Mulla LJ heilautteli aikanaan lämpöjä kans tappiin asti satunnaisesti. Lämpö nousi ja laski parissa sekunnissa - ja kyseessä oli siis ihan mittarin vika eika todellinen lämpöongelma. Vastaavia vikoja on ollut muissakin läjissä, eli lähtisin kyllä mittaamaan veden lämmön jollain toisella mittarilla ennen kun alat kantta avaamaan.
Ryynääjä
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Elo 28, 2007 7:27 pm
Paikkakunta: Itä

Viesti Kirjoittaja Ryynääjä »

Kiitos, ymmärsin nyt. Näin kannattaa varmasti toimia.
Ryynääjä
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Elo 28, 2007 7:27 pm
Paikkakunta: Itä

Viesti Kirjoittaja Ryynääjä »

Nyt sitten tarkistetaan tuokin lämpömittarihomma.. Takimmaisesta pakarin pöntöstä oli tosiaan irronnut kaikki fyllit ja se oli aivan tukossa. Putken vaihto auttoi asiaa sikäli että vedot parani ja lämpöjen noustessa puhaltimesta ei enää tunne nousevaa kuumuutta.

Eli nyt käytään motti sillai että viisari viippuu ja mitataan vedet. Mikäli hommasta löytyy mitään, laitetaan erillinen lisälämpömittari ressinpoistajaksi.

Kansiremontti tehtiin kapineeseen siis viimeviikolla, eikä mittari ole ikinä ennen (n. 200 000 omassa ajossa) oireillut mitenkään. Ja tosiaan ennen tuota putkenvaihtoa lämpöjen nousun tunsi ihan selkeästi kun tempaisi puhaltimen päälle ja tunnusteli kädellä.

Se, miksi tässä epäillään kaikkea on tietty epäluottamus pajaa kohtaan joka syntyi siitä että vaihdetaan kansi, koneistetaan venttilit jne, mutta jätetään termostatti vaihtamatta.

Onko muuten tuo umpitukossa ollut pakoputki mahdollinen syy miksi alun alkaen kansi korkkasi? Paljastui kun mittasivat ahtoja..
Vastaa Viestiin