Kuva Kuva

Kärryn veto

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Hoosuu
Viestit: 235
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:48 pm
Paikkakunta: Vammala

Kärryn veto

Viesti Kirjoittaja Hoosuu »

Menikö katsastuksesa asiat oikein kun jarruttoman kärryn maksimipaino putos 750kg:sta 450kg:maan autoja mulla kaks HJ60 ja BJ75??Koukkua ei katsastettu tai eres kattottu vaan normaali vuosikatsastus!
Kymys kaksi:Millai sais nelivalosen HJ:n lyhkäsiä valoja paremmaks ,ei xenonia vaan joku muu lähes laillinen tapa??
maaristeilijä
Viestit: 271
Liittynyt: Su Touko 28, 2006 11:38 am
Paikkakunta: pälkäne

Viesti Kirjoittaja maaristeilijä »

kuulostaa siltä että pitää etsiä leimamies joka EI KÄYTÄ huumeita,velipojalla on 205 pösössä 450 kg jarruton peräkärrymassa. hojossa se on sama 750 niinkuin missä tahansa muussakin normaali autossa.
maaristeilijä
Avatar
JAWA
Viestit: 142
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 8:10 pm
Paikkakunta: Kanta-häme

Viesti Kirjoittaja JAWA »

Lähes laillinen tapa on laittaa apupitkien tilalle H4 umpiot. Ja pistää katkasimen taakse niitten puolikkaat. Tarvittaessa saa 4 puolikkaat käyttöön.
NO BRAKES, NO GEARS, NO FEAR: SPEEDWAY
#241
x-pj
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 11:16 pm
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja x-pj »

Joskus valojen tehoa voi parantaa vetämällä piuhat suoraan akusta valoille, siis apureleen kautta. Laittaa omat valojohdot toimimaan releen herättäjänä. Maajohto kannattaa myös vetää lyhyenä suoraan lampuista maahan. Kannattaa ensin mitata onko suuri ero valojohdolle tulevassa jännitteessä verrattuna akulta mitattuun. Mittaukset kannattaa tehdä auto käydessä. Jos jännite-ero on selvä, niin tuo temppu parantaa valotehoja ja on täysin laillinen.

Polttimoiden, linssien ja heijastinten kunto merkitsee myös paljon.

Peräkärripainoista kannattaa kysyä konttorilta. Nykyään sattuu aika paljon virheitä, kun joka katsastuksen jälkeen tulostetaan uusi rekisteriote.
Avatar
PETEBJ75
Viestit: 698
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Vanhat otteet kun paivitetaan uusin niin noin vetopainot saattaa muuttua ihan miten sattuu. Ilmotus konttorilla niin korjaavat asian.

60miljoonalla eurolla kun ei saa viela toimivaa ohjelmistoa..
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Hoosuu
Viestit: 235
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:48 pm
Paikkakunta: Vammala

kärryn veto

Viesti Kirjoittaja Hoosuu »

Joo kävin konttorilla, kertoili insinööri niitä näitä ja lopputulema oli,että ei sitä voi muttaa takasin väitti tähänasti olleen virheellinen vaikka laki on tullu voimaan -90 ja autot on -80 luvulta että oi voi!! Soitin toiselle konttorille ja ne sano,että soita akeen ja kysy sieltä toimintaohjeita .
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Joo, TietoTunator ja WM-Dada taas kunnostautuivat kun kehittivät uuden Ajoneuvotietojärjestelmän, ATJ:n.

Nykyään autolle on kahdet vetopainot, uudet, jonkun tyyppimerkinnän mukaiset, jotka nyt on aiheenkin autoon muutettu näkyviksi, ja toiset, aiemmin otteessa olleet, jotka jäävät piiloon, mutta näkyvät tietokoneelta.

Eli autolla saa edelleenkin vetää 750 kg jarrutonta, mutta jos kissalan pojat pysäyttävät niin pitää heitä pyytää katsomaan tietokoneelta (taikasana: ATJ) "oikeat" tiedot jos niitä ei otteessa lue.

Voi vain kuvitella minkälaisia koottuja selityksiä ja mielivaltaa tällaisen umpityperästä järjestelmästä seuraa, jos joku itseään tärkeämpi LP sattuukin olemaan sitä mieltä, että paperiotteessa olevat on ne, joiden mukaan mennään. Tosin eihän siellä enää lue mallia, väriä tai mitään muutakaan kätevää, jota aiemmassa otteessa luki.

http://qkaasu.com/shit/tietotunator.jpg

Matti voi varmaan korjata jos tuli jotain huteja.
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Laitoin tuohon Berttaan hj:n ratti putken,ja ensi kokeilulla silmämääräisesti tosin hitonmoisessa vesisateessa,vaikutti siltä että lyhkäsillä olisi valoteho huonontunut jonkin verran.

Sinne valonvaihtajalle kyllä menee paksua kaapelia,ja pitkien puolelta tuleekin,mutta se mikä tulee lyhkäsille on aikasta paukkulankaa.

Liekö samat palikat 12V Fj,ja 24V Hj:ssä (poltin 12v/55w ja 24v/75 w)

Eli jonkinlainen rele systeemi oisi varmaan paikallaan.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
maaristeilijä
Viestit: 271
Liittynyt: Su Touko 28, 2006 11:38 am
Paikkakunta: pälkäne

Viesti Kirjoittaja maaristeilijä »

kyllä käyttöjännite vaikuttaa paljon,johdon poikkipinta rajoittaa virran kulkua ja samantehoinen sähkölaite 12v järjestelmässä haukkaa 2 kertaisen virran verrattuna 24v versioon
maaristeilijä
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

maaristeilijä kirjoitti:kuulostaa siltä että pitää etsiä leimamies joka EI KÄYTÄ huumeita,velipojalla on 205 pösössä 450 kg jarruton peräkärrymassa. hojossa se on sama 750 niinkuin missä tahansa muussakin normaali autossa.
:D Sillälailla. Reipas asenne. Normaali peruskatsastusmies ei muuten pääse edes muuttamaan mitään teknisiä tietoja!

Onhan tätä puitu jo monet kerrat. Mut faktat taas pöydälle: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0086F85C ... 142007.pdf

Ko. asia käsittääkseni muuttuu joskus tässä marraskuun loppupuolella, sitten nämä vanhat ristiinkytkentäkatsastuksessa hyväksytyt painot tulostetaan myös otteelle erikoisehtoihin.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Re: Kärryn veto

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Hoosuu kirjoitti:Millai sais nelivalosen HJ:n lyhkäsiä valoja paremmaks ,ei xenonia vaan joku muu lähes laillinen tapa??
Esimerkiksi näin:
-uudet umpiot, sisemmiksi myös H4 (kuten JAWA jo kertoikin), joissa merkintä HC/R. Laillisesti saa polttaa vain pitkän lankaa, mutta huomaamaton ohituskytkin (tupla)lähivalolle ja johan auttaa
-paksummat johdot releillä, kuten jo myös aiemmin kerrottu
-Osram Truckstar -polttimot. Antavat olevinaan 100% lisää valotehoa, speksejä mm. täältä: http://www.osram-os.com/_global/pdf/Pro ... e_life.pdf
-ja lopuksi muistetaan ja osataan säätää valot oikein!
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
maaristeilijä
Viestit: 271
Liittynyt: Su Touko 28, 2006 11:38 am
Paikkakunta: pälkäne

Viesti Kirjoittaja maaristeilijä »

parissa paikassa joissa en enään käy oli erikoinen autos on huono ja niin sinäkin mentaliteetti,toki vioista saa ja pitääkin mainita mutta tyylin ei pitäisi olla vahingoniloinen.k1:sellä rupes väkisinkin naurattamaan,sen jälkeen kun oli leima paperissa kaveri lohkas että sun onnes ettei autoa arvostella täällä ulkonäön mukaan.
maaristeilijä
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Nyt tulostuu taas (tästä päivästä alkaen) nämä vanhatkin "ylisuuret" massat rekisteriotteelle erikoisehtoihin. :D
Sallittujen perävaunumassojen tulostuminen todistukselle
Ajoneuvolle kytkentäkatsastuksessa hyväksytyt tieliikenteessä sallitut perävaunumassat tulostetaan todistukselle silloin, kun ne poikkeavat valmistajan sallimista perävaunumassoista. Jos tieliikenteessä sallitut perävaunumassat ovat suuremmat kuin valmistajan sallimat perävaunumassat, tulostetaan todistukselle molemmat tiedot jarruin ja jarruitta. Mikäli tieliikenteessä sallittu perävaunumassa on pienempi kuin valmistajan sallima perävaunumassa, ei valmistajan sallimaa massaa tulosteta.
Tieliikenteessä sallitut perävaunumassat tulostetaan huomautuksiin. Todistuksille tulostuu automaattisesti erikoisehto: Tieliikenteessä sallittu perävaunumassa jarruin XXXX kg, jarruitta XXX kg.
Valmistajan sallimat perävaunumassat tulostetaan kuten aiemminkin eli todistuksen kohtiin O.1 ja O.2.
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/06B36425 ... ajille.pdf
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Onkos MATTI tietoinen siitä, minkä takia huoltoautoksi katsastuksen yhteydessä katsastusmies pudotti tietoisesti jarrullisen kärryn maksimimassaa? Syynä ei ollut järjestelmävirhe, vaan näytti oikein virallista paperia, missä oli määritelty tuo asia. Katsari sanoi mulle vielä erikseen, että tätä toimenpidettä ei moni katsari muista muutoskatsastuksen yhteydessä tehdä... hän kyllä muisti ja muistaakseni putosi 3500kg:sta 2800:kg:aan.
#428
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Hessu kirjoitti:Onkos MATTI tietoinen siitä, minkä takia huoltoautoksi katsastuksen yhteydessä katsastusmies pudotti tietoisesti jarrullisen kärryn maksimimassaa? Syynä ei ollut järjestelmävirhe, vaan näytti oikein virallista paperia, missä oli määritelty tuo asia. Katsari sanoi mulle vielä erikseen, että tätä toimenpidettä ei moni katsari muista muutoskatsastuksen yhteydessä tehdä... hän kyllä muisti ja muistaakseni putosi 3500kg:sta 2800:kg:aan.
Oletettavasti tehnyt siitä myös virheellisesti N1-luokan auton, eikä N1G:tä. M1/N1:llä saa vetää max. auton kokonaismassan verran, N1G/M1G:llä 1,5xkokonaismassa.

Eli jos kyseessä on HJ, katsastusmies on langennut omaan näppäryyteensä ja tehnyt virheen.

Seuraavaksi tietysti puheeksi tulisi että ku ei hän tiedä täyttääkö se niitä ylitys ym. kulmia, mutta ne koskevat vain M1G-luokan autoa. N1G:lle vaatimus on ainoastaan jokapyöräveto ja yli 2000 kg kokonaismassa.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Vastaa Viestiin