Kuva Kuva

Toyotan etuperät!

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

MKLa
Viestit: 10
Liittynyt: To Elo 21, 2008 9:10 pm
Paikkakunta: Oulu

Toyotan etuperät!

Viesti Kirjoittaja MKLa »

Laitetaas tännekkin tuo sama kyssäri kuin offipalstan puolelle eli ongelma on seuraava:

Hankin läjään "vähän" ajetun etuakselin kokonaisena. Syy tähän oli se, että nelikko päällä etupää rasituksessa paukkui kunnolla ja ääni oli sitä luokkaa että edes meikäläisen korvat sitä eivät kestäneet vaikka huono kuulo onkin.

Nyt paikallaan olevassa akselissä etuperän merkintä on (muistaakseni) 73L ja tilalle hankkimassani akselissa joka tuoreessa maalissa pestynä ja puleerattuna on merkintä 63H. Eli onko nykyiseen kulkimeeni vaihdettu murikka joskus?

Itse epäilen että kaikki ei nyt ole kohdallaan eli onko näillä merkinnöillä eroa ja jos on niin mitä? Tämä uusi etuakseli on peräsin myös LJ-70 mallista mutta vuosimallia en tiedä. Oma autoni on mallia -87 2.4 suunnattomasti ahdettu dieseli.
tjl
Viestit: 96
Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 5:46 pm
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja tjl »

no tarkisat nyt että välitys on sama. lj:ssä kuuluis olla 4.88.

ei kait sillä muuten mitään väliä ole.
toisaalta sinnehän sopis hdj:n murikka kyl, mut aika epätodennäköstä.

eli tarkista välitys ja jos se on ok niin nippuun vaan.
MKLa
Viestit: 10
Liittynyt: To Elo 21, 2008 9:10 pm
Paikkakunta: Oulu

Murikka!

Viesti Kirjoittaja MKLa »

Laiskuuttani en ole paikoillaan olevaan purkanut irti välitysten tarkistamiseksi. Pitää käyttää levällään, sillähän se selviää mitä sinne on laitettu ja vaihtaa tuon vähän käytetyn tilalle sinne sitten.
burton
Viestit: 340
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2007 12:14 am
Paikkakunta: Lahti

Re: Murikka!

Viesti Kirjoittaja burton »

MKLa kirjoitti:Laiskuuttani en ole paikoillaan olevaan purkanut irti välitysten tarkistamiseksi. Pitää käyttää levällään, sillähän se selviää mitä sinne on laitettu ja vaihtaa tuon vähän käytetyn tilalle sinne sitten.
näkisköhän öljyropun reijästä lautaspyörän hampaat? maalitussilla merkkais ja sit pyörittelis ja laskis hampaat. sitä ku olis helppo tutkia ku akseli on irrallaa. välttyis purkamiselta. ja meijän tallilla on irtomurikka 4.88 välityksellä niin voisin laskea hampaat siitä.
1979 BJ-40 V8
1978 HJ-45 pick-up swb 2H(t) ex
MKLa
Viestit: 10
Liittynyt: To Elo 21, 2008 9:10 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MKLa »

Niin tuli tuossa mieleeni, että luultavasti LJ:n etuperiä ei kaiketi ole niin montaa lajia että menisi kauheasti pusikkoon tuon vaihdon kanssa.

Täältä varmaan löytyy tietäjiä jotka osaavat sanoa läjän etuperien vaihtoehdot...?
maaristeilijä
Viestit: 271
Liittynyt: Su Touko 28, 2006 11:38 am
Paikkakunta: pälkäne

Viesti Kirjoittaja maaristeilijä »

nostaa toisen eturenkaan ilmaan,vääntää napalukot päälle ja pyörittää etukardaania käsin
maaristeilijä
tjl
Viestit: 96
Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 5:46 pm
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja tjl »

no minä olen sitä mieltä että läjässä on aina 4.88 välitys.

mutta ei sen purkaminenkaan nyt mikään suuri homma ole.

ja voi olla aika vaikea huomata eroa jos siellä on esi 5.29 tai 4.56 välitys kun pyörittelee kardaanista.

tai sit niputat ja kokeilet nelivetoa varovasti jollain soralla yms että huomaan miten toimii. jos on eroja voipi olla aika välyksetön voimansiirto :) :) :) :)
maaristeilijä
Viestit: 271
Liittynyt: Su Touko 28, 2006 11:38 am
Paikkakunta: pälkäne

Viesti Kirjoittaja maaristeilijä »

pyörittää tarpeeksi monta kertaa,ei sitä juu muutamalla pyöräytyksellä muutu hullua hurskaammaksi.vaikka menis vartti pyöritellessä niin kai se on silti helpompi kuin purkaa murikka moisen asian takia :shock:
maaristeilijä
MKLa
Viestit: 10
Liittynyt: To Elo 21, 2008 9:10 pm
Paikkakunta: Oulu

Läjään vain!

Viesti Kirjoittaja MKLa »

Taidan nakata tuon akselin paikoilleen ja testata. Alkaa viikon päästä hirven mehtuut ja muut niin kaikki vetävät pyörät ovat kyllä tarpeen...

Ja vaikka välykset olis poiskin niin olis se parempi kuin mitä tällä hetkellä, pitää sellaisen metelin ja paukkeen kun etupäätä joutuu rasittamaan :wink:
maaristeilijä
Viestit: 271
Liittynyt: Su Touko 28, 2006 11:38 am
Paikkakunta: pälkäne

Viesti Kirjoittaja maaristeilijä »

ja onhan siinä se hyvä puoli jos tarvitsee nelivetoa niin pinta ei ole pitävimmästä päästä,hukkuu pienet erot ilman galaksien räjähtämistä ja verisilmää :D
maaristeilijä
Repro
Viestit: 186
Liittynyt: Ma Touko 29, 2006 1:39 pm
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Repro »

Mutuna miun mielestä ei oo kuin neljänlaista "Läjän" etuakselia, uudempaa ja vanhempaa sekä LJ/RJ
Uudemman ja vanhemman erottaa päällepäin nopeiten siintä että uudemmassa iskari on jousen sisällä.
RJ:ssä välitys on 4.56 kun taas LJ:ssä 4.88
MKLa
Viestit: 10
Liittynyt: To Elo 21, 2008 9:10 pm
Paikkakunta: Oulu

Vanha malli näyttäis olevan!

Viesti Kirjoittaja MKLa »

Tuo koko aksula, iskarit on erillään... Vanha aksula on irti ja aamulla laitan uuden paikoilleen sittenhän sen näkee tuleeko stoppi eli oliko sittenkin RJ:n perä...
Kaveri jolta akselin hankin sanoi sen olevan vastaavasta rottelosta kuin omani...
mikkoimp
Viestit: 17
Liittynyt: To Heinä 03, 2008 11:28 pm

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kyllä sen eron pyörittelemällä huomaa, patrollissa on 3 eri välitystä 4.11 4.375 ja 4.625 ja kaikki ne kyllä toisistaan erottaa..
varsinkin sitten jos on joku johon verrata jonka välityksen tietää..
Vastaa Viestiin