Kuva Kuva

HJ:n ja HDJ:n tasaupyörästön lukko

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
P-Pete
Viestit: 112
Liittynyt: Pe Huhti 27, 2007 1:11 pm
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja P-Pete »

Juu ooneksi heräsin tosta :shock: ahaa elämyksestä ja otin järjen käteen...taakse lukko tilauksessa ja perän kitka siirtyy keulaan, et tämmöstä täällä. 8)
Kaikkihan on köyhälle kallista, mut silti kaikille saman hintasta.

EX- HJ60Td -83
HDJ80 -92
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Timop:
Vaijerivivusto ei kylläkään käy suoraan sähkömoottorin tilalle vaikka siltä äkkiseltään katsottuna näyttääkin, laipan pulttijako on erilainen.
HJ:n mekaanisen käytön saa kyllä sovitettua HDJ:n takamurikkaan sähkömoottorin tilalle, tuli sellainen tehtyä tuossa talvella. Pulttijaosta kaksi alempaa reikää osuu kohdilleen, ylemmille täytyi porata uudet reijät ja tehdä kierteet, mutta siirtohaarukan akseli on juuri sama kuin HJ:nkin kuoressa.

Osin koska HDJ:n kuoressa ei ole paikkoja HJ:n vivustolle ja osin koska takaperään tulee ARB ja autossa on muutenkin paineilmaa niin tein käytön tuolle paineilmasylinterillä, joka vaikuttaa suoraan käyttötapin lenkkiin.

Sellainen mielenkiintoinen havainto tähän vaihdokseen liittyen, että HDJ:ssa on eri välitys kuin BJ:ssä, ei paljoa mutta kuitenkin:

HDJ:n rataspari on 41/10 = 4.1

BJ:ssä rataspari on 37/9 = 4.11111111111

Eli n. 0.27% eroa. 33-tuumaisessa renkaassa se tarkoittaa n. 2.3 mm halkaisijaeroa. Onkohan se paljon vai vähän? :wink:
Avatar
P-Pete
Viestit: 112
Liittynyt: Pe Huhti 27, 2007 1:11 pm
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja P-Pete »

Olisko kellään hajua HDJ:n ja HJ:n vetoakseleiden eroista vai ovatko samanlaiset.
Murroshan on HDJ:ssä vahvempi mut käykö akseli HJ:hin heittämällä (ovatko saman booriset, pituset ja vahvuiset?)
Vai meniköhän tämä ny ihan kiville :oops:
Kaikkihan on köyhälle kallista, mut silti kaikille saman hintasta.

EX- HJ60Td -83
HDJ80 -92
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

ei ole ainakaan pitkäpoorista vetaria hdjssa jos sellaista mietit! lukon kytkentä holkki toteutettu vähän eri lailla.
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Ainakin ne vetarit on eripituiset ja vetonivelen boori muistaakseni HDJ:ssä isompi, perän puolella sama. Jokatapauksessa ei käy suoraan, on mallattu HJ:n tikkuja HDJ:hin. Toisinpäin ehkä lyhentämällä, jos boori on tarpeeksi pitkä perän puolella. Parin sentin ero kuitenkin vaan vetarien pituudessa. Lukolliseen ei onnistu ainakaan millään ilman täyttöä ja uusia booreja. Sitäkin on kyllä kokeiltu ja hyvin toimi normaalissa käytössä.

HJ:n isommasta etuperästä vielä, se kun pyörii edessä hammastuksen kätisyyteen nähden väärinpäin niin kestävyys on huomattavasti huonompi edessä kuin takana. Pinionin ja lautaspyörän välille tulee suuri levittävä voima joka rassaa laakereita. Tarkotettu vain satunnaiseen käyttöön. HDJ:n etuperä on kyllä onnettoman kokoinen, mutta sen on tarkotettu pyörimään siihen suuntaan kun se pyörii, kestää ehkä ihan saman.

Ja niinkuin tuolla jo oli todettu 4.1 on HDJ automaatin ja HZJ:n välitys, HDJ manuaalissa on n.3.73 kun taas hj:ssä 3.7. Pitäähän niitä vähän muutella vuosien mittaan vaikka kiusallaan. Kytkettävässä nelivedossa sillä ei taida olla suurta merkitystä, johan rengaspaineet tai kuorman määrä voi vaikuttaa saman verran?
TP
Vastaa Viestiin