Kuva Kuva

HJ moottorin irroitukseen neuvoja

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

HJ moottorin irroitukseen neuvoja

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Tarkoitus olisi vaihtaa 61:een ehjä moottori apulaitteineen keulalle, mutta koska en ole tehnyt hommaa aikasemmin, niin aattelin kysästä mitä kaikkea pitäisi purkaa ja ottaa huomioon, ettei mene homma ihan reisille?

Trukkia ajattelin käyttää nostossa apuna, jos sillä on vaikutusta asiaan.

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!!!
#428
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Letkut, putket ja johdot irti, syyläri ja maski pois eestä. Norsulla sai 60:stä just koneen pois irrottamatta konepeltiä, mutta varmaan kannattaa ottaa pois. Kytkinkopan kaks ylintä pulttia saa irti, ku ottaa lattiamaton pois ja irrottaa sen suojapellin keppien ympäriltä, sieltä yltää jatkovarsilla.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Kiitoksia neuvoista! Helpottaako irrotusta, jos ottaa lukkopellin, etuvalot pohjapelteineen, akut ja akkujen alla olevat pellit pois?
#428
Avatar
werzu
Viestit: 389
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
Viesti:

Irroitus

Viesti Kirjoittaja werzu »

Silloin ei tarvitse nostaa konetta niin ylös kun ottaa sen pois konehuoneesta.
Jarkko Pasanen #14
BJ-40 -80 2+4 Tötterman (turbo tulossa kun kaikki osat on kasassa ja laipat saatu tehtyä)
HJ-60 -82 2+4 Leima loppu
HJ-61 varaosina
Koneenhoitaja Suomen nopeimmassa matkustaja-aluksessa.www.suviexpress.fi
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Hessu kirjoitti:Kiitoksia neuvoista! Helpottaako irrotusta, jos ottaa lukkopellin, etuvalot pohjapelteineen, akut ja akkujen alla olevat pellit pois?
Syylärin, maskin ja sen lukkopellin keskiosan irrottaminen riittää.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Hoosuu
Viestit: 235
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:48 pm
Paikkakunta: Vammala

HJ koneen vaihto

Viesti Kirjoittaja Hoosuu »

Kiinnostas paljonko tartti ajaa HJ lla että kone menee vaihtokuntoon??
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Mulla oli mittarissa n. 400 000 (uskoo jos haluaa, voi olla enemmän), ku rengastin ja laakeroin, niin oli vielä niin hyvässä kunnossa ettei tarvinnu koneistella. Eli en vaihtanu konetta, käytin sen irti remppaa varten.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: HJ koneen vaihto

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Hoosuu kirjoitti:Kiinnostas paljonko tartti ajaa HJ lla että kone menee vaihtokuntoon??
Ostin auton konevikasena ja edellisen omistajan mukaan kone olis ollu rempattuna hetkeä aikasemmin ja sitten hajonnut ilmeisesti kampurasta. Puran koneen jahka saan sen keulilta ja katon sitten oliko mitään remppaa tehty vai ei. Nyt on tärkeetä saada vaan auto ajoon vaihtokoneen avulla.
#428
osilpi
Viestit: 465
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Kannattaa harkita, josko irroittaisi ihan vaihteiston kera. Ainoastaan ulosoton joutuu irroittamaan, mutta muuten yllättävän kivuttomasti mahtui vaihteistojen kera ulos moottorinosturilla.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
A-P
Viestit: 495
Liittynyt: Su Touko 08, 2005 7:48 pm
Paikkakunta: Vapaa Janakkala

Viesti Kirjoittaja A-P »

osilpi kirjoitti:Kannattaa harkita, josko irroittaisi ihan vaihteiston kera. Ainoastaan ulosoton joutuu irroittamaan, mutta muuten yllättävän kivuttomasti mahtui vaihteistojen kera ulos moottorinosturilla.
Ääni tälle! Ainakin ne ylimmät kytkinkopan ruuvit ähitettynä auton alla pitkillä jatkoilla olivat riittävän tuskalliset. Ensi kerran, jos vielä kytkin-/vast. remppaa teen, kyllä irrotan askeineen.
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

osilpi kirjoitti:Kannattaa harkita, josko irroittaisi ihan vaihteiston kera. Ainoastaan ulosoton joutuu irroittamaan, mutta muuten yllättävän kivuttomasti mahtui vaihteistojen kera ulos moottorinosturilla.
Elikkä jakolaatikkoineen päivineen mahtuu taittumaan kivuttomasti ulos? Onko HJ:n laatikko ja moottori muuten helppo saada asennettua yhteen vai kanittaako yleensä pahasti?
#428
osilpi
Viestit: 465
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Lisäys:
moottori vaihteistoineen oli ensikertalaisena konehuoneesta lattialla parissa tunnissa sisältäen kaikkien tarvittavien kilkkeiden irroituksen (paitsi ei vinssipuskuria, joka oli valmiiksi irti; minulla ei riitä nosturin ulottuvuus, jos orkkisvinssi paikallaan).
Nosturin lisäksi tarvitset kaverin käyttämää isoa hallitunkkia, jolla vaihteistoa kannatellaan takapäästä, jotta pysyy sopivassa kulmassa.

Irroitettava:
ulosotto, kardaanit, molemmat vaihdekepit, jäähdytin ja keulamaskit, (lamput ja akut saa jäädä), letkut, johdot, ohjaustehostimen putket, kaasuvaijeri, imuilmaletku, pakoputki...

Itse asensin vaihteiston siten takaisin, että moottori oli lattialla, ja moottorinosturilla vaihteisto ilmaan ja moottoriin kiinni. Ei onnistunut yksin, vaan kahdestaankin oli hieman vaikeaa.
Voin kuvitella, että lienee kohtalaisen ikävä operaatio auton alla maaten.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

A-P kirjoitti:Ääni tälle! Ainakin ne ylimmät kytkinkopan ruuvit ähitettynä auton alla pitkillä jatkoilla olivat riittävän tuskalliset. Ensi kerran, jos vielä kytkin-/vast. remppaa teen, kyllä irrotan askeineen.
En kyllä alkais laatikoita ottaan pois jos ei kerran oo tarvetta. Paljon enempi hommaa. Niihin yläpultteihin pääsee hyvin käsiksi sieltä lattialuukusta ja kone lupsahtaa helposti paikalleen ku laatikko ei karkaa alta.
osilpi kirjoitti:Itse asensin vaihteiston siten takaisin, että moottori oli lattialla, ja moottorinosturilla vaihteisto ilmaan ja moottoriin kiinni. Ei onnistunut yksin, vaan kahdestaankin oli hieman vaikeaa.
Voin kuvitella, että lienee kohtalaisen ikävä operaatio auton alla maaten.
Varmasti vaihteiston laitto lattialla alakautta koneeseen on hankalaa, norsulla lattialuukusta roikottaen yrittäsin. Jos laatikolle remppaa tekisin niin saattasin sitävarten ottaa keulan kautta koko paketin pois.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

hj60 kirjoitti:
osilpi kirjoitti:uot;]Itse asensin vaihteiston siten takaisin, että moottori oli lattialla, ja moottorinosturilla vaihteisto ilmaan ja moottoriin kiinni. Ei onnistunut yksin, vaan kahdestaankin oli hieman vaikeaa.
Voin kuvitella, että lienee kohtalaisen ikävä operaatio auton alla maaten.
Varmasti vaihteiston laitto lattialla alakautta koneeseen on hankalaa, norsulla lattialuukusta roikottaen yrittäsin. Jos laatikolle remppaa tekisin niin saattasin sitävarten ottaa keulan kautta koko paketin pois.
Ei kyllä mun mielestä mittää järkee koko pakettia repiä pois, teettää vaan paljon turhaa työtä. Laatikon saa kyllä yksin paikalleen kun norsulla roikottaa lattialuukusta. Toki kaveri on hyvä olla mukana jos jotain sattuu, kun on ihanan hevi toi hj vaihteisto. :x
1987 LJ70
Avatar
r2ree
Viestit: 1419
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2005 1:45 pm
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja r2ree »

Olenpa kerran Kajjaanin TI-Hallilla vaihtanu BJ:n kytkimen apuvälineinä siltanosturi, tynnyri ja kuormaliina.. Ja yksin..
Ei ollu parissa kohtaa itku kaukana..
SLCK # 229
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -

- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
Vastaa Viestiin