Kuva Kuva

B-moottorista

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

burton
Viestit: 340
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2007 12:14 am
Paikkakunta: Lahti

B-moottorista

Viesti Kirjoittaja burton »

onkos kenelläkään tietoa koska on b-moottorillisten auton myynti loppunu? Dynaa ainakin on saanu pitkään 3,0l koneella, mutta siinäkin vaihtuu kaiketi kone jossain vaiheessa koska japan moottorituonti myy 1B-mallista konetta, vai olisko sama kuin pelkkä B?

olen siinä uskossa että autoon EI saa laittaa vanhempaa konetta kuin itse auto on, paitsi jos konemallia on myyty samana vuonna niin sitte. :?: :?: :?: :?:
1979 BJ-40 V8
1978 HJ-45 pick-up swb 2H(t) ex
lepoantti
Viestit: 206
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 7:14 pm
Paikkakunta: sawo

Viesti Kirjoittaja lepoantti »

jos moottori on tilavuudeltaan ja tehoiltaan samanlainen niin miksi ei saisi laittaa, ja vielä samaa tyyppiä. ja aika etiäinen pitää konttorilla olla jos päällepäin erottaa esim. vanhemman ja uudemman B-moottorin.
Avatar
mikjus
Viestit: 201
Liittynyt: To Marras 25, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikjus »

3Btä löytyy pitkälle 90 luvulle BJ-75 ainakin ja ties mistä muista? Mut meneeko 3.4l liian isoksi hiluxiin?
burton
Viestit: 340
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2007 12:14 am
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja burton »

3,6 litranen on isoin minkä vois laittaa hiluksii, kun vertailu koneena on 3,0. onneks sen kans ei ole ongelmia. tarttee vielä ruveta laskemaa muutos % et saisko sen vielä leimattua.
1979 BJ-40 V8
1978 HJ-45 pick-up swb 2H(t) ex
Jappi
Viestit: 191
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 8:40 pm
Paikkakunta: Puolanka

Viesti Kirjoittaja Jappi »

Vähäpäästöisiin ei saa laittaa vanhemman päästönormin mukaista konetta...Vanhoihin,ei vähäpäästöisiin on rajana vain teho/paino/tilavuusprosentit.
Avatar
SuurSyömäri
Viestit: 852
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SuurSyömäri »

Joo

Toi BJ kone ei ole ollenkaan huono vaihtoehto Mihin vaan koska niissä on mahtava alavääntö. oli kone sitten B tai 3B.

Hiluxin kone Ei väännä. Siis 2L Tai 2 LT lähellekkään samaan malliin.

Vähän sama juttu ku 12 Ht vrt HDJ:n kone. 12Ht vaatii koko ajan kaasukutkuttelua mennäkseen. Ja HDJ:n kone ei. Vaikka periaatteessa koneet on melekeen samanlaiset. 6 koneita urpolla.

Silti eroa on. Met mietittiin ankarasti tohon veljen hiluun tommosen B tai 3B koneen asemoimista. Olis alkanu pääsemäänkin jonnekkin.
.

"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"

SLCK #28
burton
Viestit: 340
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2007 12:14 am
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja burton »

eipä toi -80 luvun luxi taida mikää saaste kone olla:)

mites suussyömäri, olikos kova homma istuttaa läjän loota hiluun? kuin pahasti piti lattia pilkkoa? ja eiköhän noi bj:n ja lj:n laatikot ole aika saman kokoisia.
niin ja ootteko katellu et voisko siinä sovittaa mekaanisen vinssin taakse?

ja mikäli en sitä kilpien väliin saa enään niin sitte ajetaa puuhalapuilla silloin kun autolle olis käyttöä, ja enköhän saa sen leimalle ku hiluun saa akseli massaa lisää auravarustuksen vuoksi. menipä ohi aiheesta...
1979 BJ-40 V8
1978 HJ-45 pick-up swb 2H(t) ex
Avatar
SuurSyömäri
Viestit: 852
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SuurSyömäri »

Juu

Menee ihan häneksi jos yrittää laittaa Läjän vaihdelaatikostoa hiluun. Etukardaani ei mene sitten mitenkään järkevästi sinne paikoilleen. Läjän loota on lyhyempi kuin hilun. Met lopetettiin värkkäys siinä vaiheessa kun hoksattiin kardaanikulmat aivan liian suuriksi. Nyt on menossa tuplalaatikkosydeemi hiluksiin. Etuloota on KJ95 LC.stä ja taaempi loota on läjästä.

Noilla tulee etu ja takakardaani suunnilleen saman mittaisiksi ja heitetään se välitukikardaanilaakeri pois.

Tuplalaatikkosysteemillä ei tarvii pilkkoa oikeastaan koppaa ollenkaan. Taaemmalle lootalle pitää keksiä jostain sellainen vaijeri vaihteen siirrin jonka voi päävaihdekytkimen viereen laittaa.

Hauskinta tossa tuplalaatikossa on se että on mm. 2 kpl ylivaihdetta... Kait sillä sitten painellaan tarpeen vaatiessa 300 kmh :lol: :lol:

Aika hyvä paketti vois olla hiluun vaikka se 78-80 B kone tai sitten 3B...
Sen perään sitten vakio 4 vaihteinen loota ja sen perään toinen tojotaloota Muttei hilun. Hilun loota alkaa käydä hepposeksi niiden njuuttonien kanssa mitä sinne sitten tarjotaan rattaiston pyöriteltäväksi.

Veljen hiluun tulee n. 120:1 kokonais pikkupuolen välityksiksi HJ:n lukkoakseleilla. Kierrejousi keula on jo asemoitu.

1Kz-te kone asennellaan tämän kesän jälkeen jos saadaan toi muu tekniikka peuhaamaan...

2 suuntaisella pto:lla saa vinssin etteen ja taakse mekaanisena halutessaan.

Ja sen sun muutoksen saa käsittääkseni kilpiin ihan laillisesti ilman mutinoita. Muutoskatsastamalla. Paperi työt vaatii vähän töitä. Mutta siihenhän me ollaan jo totuttu vai mitä 8)

Edit: Kun vertaillaan etuakselin sijaintia koneeseen nähden hilussa ja läjässä niin Läjän akseli sijaitsee koneen etupäässä ja Hilussa akseli on koneen puolessa välissä. Se yhdistettynä siihen että hilun loota on pidempi kuin LJ:n aiheuttaa tuskallisia asemointivaikeuksia kardaanille. Kardaanista tulee..... ööööö..... kymmeniä senttejä lyhempi kuin alkuperäinen Hilun kardaani on. Met teimme siihen mallikappaleen jossa oli enää sitä paksua putkea n. 5 cm jäljellä. Loput oli liukua ja niveltä sekä laippaa..... :?
.

"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"

SLCK #28
burton
Viestit: 340
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2007 12:14 am
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja burton »

tjaa... :?no sitte pitää varautua mittaviin ongelmiin kun yritän bj:n lootan istuttaa tohon härpättimeen. kiitti vinkeistä.
ps. saatte tasapainottaa fillarit aika hyvin ettei ala woblaa 300km/h:n vauhdissa :D :D :D
1979 BJ-40 V8
1978 HJ-45 pick-up swb 2H(t) ex
Avatar
SuurSyömäri
Viestit: 852
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SuurSyömäri »

Meillon ilmatila kumeista täytetty hiekalla ja lyijyllä.... Joten eiköhän se sen 3 k:ta nappaa iha kevyesti....
.

"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"

SLCK #28
Vastaa Viestiin