Kuva Kuva

HJ61 lukkoakseleiden perusremontti ja eteen HD-murrokset

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

HJ61 lukkoakseleiden perusremontti ja eteen HD-murrokset

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Akselitopikkia on ollu vaikka minkälaista, mutta mielestäni ihan perusremppajuttua HJ61:n lukkoakseleihin ei slck:n sivuilta löydy. Tilanne siis seuraava: 500tkm ajetut etu- ja taka-akselit, joiden kunto tarkastetaan ennen allepulttausta. Eteen oli tarkoitus laittaa HD-murrokset. Molemmat lukot oli tarkoitus muuttaa paineilmakäyttöisiksi (kytkentävivustoja kun autossa ei ole, niin helpommalla varmaa saisi paineilmalla toimivat).

Taka-akseli on purettu, ja laakerit on virheettömät. Ainut, mikä hajosi, oli yksi pinnapultti apparin puolen vetarilta. Saanee Tojotalta. Ajatuksena oli siis, että taakse uudet pyöränlaakerit, stefat ja paperitiivisteet + perän välyksien & hammaskosketuksen tarkastus ja säätö. Nyt kaipaisin neuvoja niiden suhteen. Voihan ne olla ok, mutta haluan mittaamalla varmistaa asian.

Lukkomekanismi oli jumissa, se herkistetään. Jotain paineilmavirityksiä olen nähnyt offipalstalla, mutta kaikki lisäinfo ja kuvat niitä varten kelpaavat.

Noista lukkojen merkkivaloista. Niillä antureilla voinee ohjata ihan normi 24v polttimoita / ledejä?

Etuakseli vielä aloittamatta.

Mistään PDF-kirjoista en löytänyt juttua juuri noista lukkoakseleista, onko jollakulla materiaalia???
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
J-T
Viestit: 137
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 10:16 pm
Paikkakunta: Vaasa-Kauhava-Larsmo

Viesti Kirjoittaja J-T »

Toivottavasti topicin aloittaja ei suutu kun lainaan topicia.

Eli pitäisi vaihtaa etuakselin tiivisteitä ja laakereita niin onko se miten vaikea homma?Tiivisteiden kanssa ei varmaan ole mitään ongelmaa mutta laakerit epäillyttää.
Tarkennetaan sen verran että tarkoituksena on vaihtaa kääntöpäissä ja niiden lähellä olevat laakerit ja tiivisteet pelkästään eli murikkaan ei kajota tässä tapauksessa
#434
Bj-75=Ypyän Mersu
maaristeilijä
Viestit: 271
Liittynyt: Su Touko 28, 2006 11:38 am
Paikkakunta: pälkäne

Viesti Kirjoittaja maaristeilijä »

ne anturit on vaan koskettimet jotka avautuu ja sulkeutuu ulkoisen mekaanisen voiman vaikutuksesta eli toiseen johtoon sähkö ja kun lukko kytkeytyy niin se sulkee koskettimen jonka jälkeen molemmissa johdoissa on sähkö.
maaristeilijä
Blis
Viestit: 172
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2008 3:43 pm
Paikkakunta: Temmes

Viesti Kirjoittaja Blis »

J-T kirjoitti:Toivottavasti topicin aloittaja ei suutu kun lainaan topicia.

Eli pitäisi vaihtaa etuakselin tiivisteitä ja laakereita niin onko se miten vaikea homma?Tiivisteiden kanssa ei varmaan ole mitään ongelmaa mutta laakerit epäillyttää.
Tarkennetaan sen verran että tarkoituksena on vaihtaa kääntöpäissä ja niiden lähellä olevat laakerit ja tiivisteet pelkästään eli murikkaan ei kajota tässä tapauksessa
eli siis pyöränlaakerit ja olkatapin laakerit?
HJ61 -87
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4333
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Blis kirjoitti:
J-T kirjoitti:Toivottavasti topicin aloittaja ei suutu kun lainaan topicia.

Eli pitäisi vaihtaa etuakselin tiivisteitä ja laakereita niin onko se miten vaikea homma?Tiivisteiden kanssa ei varmaan ole mitään ongelmaa mutta laakerit epäillyttää.
Tarkennetaan sen verran että tarkoituksena on vaihtaa kääntöpäissä ja niiden lähellä olevat laakerit ja tiivisteet pelkästään eli murikkaan ei kajota tässä tapauksessa
eli siis pyöränlaakerit ja olkatapin laakerit?
Muista pitää laakerishimmit oikeassa järjestyksessä kun purat olkalaakereita.
On helpompi kasata.

Naparempasta
http://www.slck.net/gallery2.php?g2_itemId=9198
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Kellään ei perän säätöarvoja ja -ohjeita??? Offipalstakin kun on nurin, niin ei pääse sinnekään etsimään.
Kuinka tiukalle pinionin mutteri kiristetään, ja kuinka mitataan kiristyksen onnistuneisuus (eli montako kiloa pitää olla vastusta laipasta pyörittäessä?)?
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4333
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

osilpi kirjoitti:Kellään ei perän säätöarvoja ja -ohjeita??? Offipalstakin kun on nurin, niin ei pääse sinnekään etsimään.
Kuinka tiukalle pinionin mutteri kiristetään, ja kuinka mitataan kiristyksen onnistuneisuus (eli montako kiloa pitää olla vastusta laipasta pyörittäessä?)?
http://www.petrisimolin.com/

Ei oo nurin 8)
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Käyttäjä kirjoitti: http://www.petrisimolin.com/
Ei oo nurin 8)
OT: ei anna kirjautua eikä anna hakea mitään. Jollekin uuden tyyppiselle voorumille pääsin eilen hetkeksi.

Mutta kun ei haku toimi, niin eipä sieltäkään pääse säätöarvoja hakemaan. Noissa pirfiildin ja korpivaaran kirjoissa ei ole krymppiholkista mitään juttua... Juuri tilasin osat Tamgearsilta etu- ja takaperiin. Offroadtarvikkeelta täytyy vielä tilata murrokset jne.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
J-T
Viestit: 137
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 10:16 pm
Paikkakunta: Vaasa-Kauhava-Larsmo

Viesti Kirjoittaja J-T »

Blis kirjoitti:
J-T kirjoitti:Toivottavasti topicin aloittaja ei suutu kun lainaan topicia.

Eli pitäisi vaihtaa etuakselin tiivisteitä ja laakereita niin onko se miten vaikea homma?Tiivisteiden kanssa ei varmaan ole mitään ongelmaa mutta laakerit epäillyttää.
Tarkennetaan sen verran että tarkoituksena on vaihtaa kääntöpäissä ja niiden lähellä olevat laakerit ja tiivisteet pelkästään eli murikkaan ei kajota tässä tapauksessa
eli siis pyöränlaakerit ja olkatapin laakerit?
Kyllä
#434
Bj-75=Ypyän Mersu
Vastaa Viestiin