minkä kokosta turboa hj-60
Valvoja: Käyttäjä
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
kannataa sitte testailla kuinka turbotettu 60 kone kiertää ennen savumittausta!
ittellä oli katsastukses tänään 6131r/min. luulin että kone räjähtää kohta. varmaan 4s huuti täysillä! syöttö tosi pienellä juuri jakso tiellä kulkee eteenpäin! savuarvon k oli 1,4. turbona ct-26. 52 pakosiipi ja 43 kompressori!
ittellä oli katsastukses tänään 6131r/min. luulin että kone räjähtää kohta. varmaan 4s huuti täysillä! syöttö tosi pienellä juuri jakso tiellä kulkee eteenpäin! savuarvon k oli 1,4. turbona ct-26. 52 pakosiipi ja 43 kompressori!
Jaa, sehän ottaa sit aika maukkaasti jenkaa tuon kokoseks koneeks 
mitenhän mahtais pelata, ku tuossa ois sopivasti tyrkyllä holsetin h1d/e 54/55 siivillä ?
Ettei nyt mitään sellasta kävis kuten tuolla ohovipalstalla kerrottua, että liian pienellä puhaltimella saa paikat vaan hajalle..

mitenhän mahtais pelata, ku tuossa ois sopivasti tyrkyllä holsetin h1d/e 54/55 siivillä ?
Ettei nyt mitään sellasta kävis kuten tuolla ohovipalstalla kerrottua, että liian pienellä puhaltimella saa paikat vaan hajalle..
Land Cruiser HJ60 Turbo -88, SOA, 38.5/15/15 Super Swamper bogger, lukot muuallakin ku ovissa
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: To Joulu 27, 2007 6:16 pm
- Paikkakunta: Hollola
Itselläni hojossa (60) on KKK-ahdin (peräisin 6.0 litraisesta MANista). Siipikoot on 64/45 mm ja joku henkilödiisselin sopiva cooleri keulassa ja motonetista 9000 turbo Saabin by pass-venttiili coolerin jälkeen ja syöttöä sillee, että riittää (ei liikaa) ja se paketti toimii ainaki todella hyvin.
Ja se by pass tai dump valve ei todellakaa oo mitää hifistelyä, koska siitä on selkeä käytännön hyöty! Nousee nimittäin ahdot välittömästi vaihteen vaihdon jälkeen takasin sinne barin paremmalle puolelle ja turboon kohdistuvat tarpeettomat rasitukset vähenee.
Ja se by pass tai dump valve ei todellakaa oo mitää hifistelyä, koska siitä on selkeä käytännön hyöty! Nousee nimittäin ahdot välittömästi vaihteen vaihdon jälkeen takasin sinne barin paremmalle puolelle ja turboon kohdistuvat tarpeettomat rasitukset vähenee.

Mulla tulee Garretin GT37. Imu noin 54 ja pako 61. Turboihin perehtynyt kaveri keneltä ostin sen, tuumaili että noin 2000rpm oltaisiin jo kilon paremmalla puolella ahdoissa, mutta sitteppä tuon näkee kun saa vehkeen taas tulille.
Huomio ahtimen valinnassa sen koko, kovin suurta ei mahdu olemaan pakosarjan alla, orkkis paikalla. Ja kun pakosarjan kääntää toisin päin niin konepelti tulee eteen, tehostin, venakoppa ja muut sellaiset.
Mulla tulee tuo ahdin nyt käännetyllä pakosarjalla, siis venttiilikopan viereen.
Mutta ei se siihen kovin helpolla mene, ahdin tulee kaiken muun lisäksi väärinpäin, eli pakoaukko keulaan päin ja imu tulipeltiä päin.
lman 80mm korinkorotusta ei olisi minkäänlaista mahdollisuutta saada sitä mitenkään asennettua. Ei edes nuin väärinpäin..
Tietty jos on aikaa ja intoa niin väsää uuden pakosarjan, olisi enemmän mahdollisuuksia ahtimen sijoittamiseen.
Huomio ahtimen valinnassa sen koko, kovin suurta ei mahdu olemaan pakosarjan alla, orkkis paikalla. Ja kun pakosarjan kääntää toisin päin niin konepelti tulee eteen, tehostin, venakoppa ja muut sellaiset.
Mulla tulee tuo ahdin nyt käännetyllä pakosarjalla, siis venttiilikopan viereen.
Mutta ei se siihen kovin helpolla mene, ahdin tulee kaiken muun lisäksi väärinpäin, eli pakoaukko keulaan päin ja imu tulipeltiä päin.

lman 80mm korinkorotusta ei olisi minkäänlaista mahdollisuutta saada sitä mitenkään asennettua. Ei edes nuin väärinpäin..
Tietty jos on aikaa ja intoa niin väsää uuden pakosarjan, olisi enemmän mahdollisuuksia ahtimen sijoittamiseen.
Niinjustiinsa, eli pitää koittaa pitää toivoa yllä, että toi heräiski vielä jossain vaiheessa, jos sen nyt saan hommattua.. Kaveri ei tosiaan pakopesän kokoa tienny, siivet vaan oli tuota luokkaa... Ajattelin kans, että käännän pakosatsin väärinpäin, tai teen tuolla kurssilla uuden kokonaan.. Sehän ois aika passeli, jos se jo 2000rpm lähtis jauhamaan tuohon malliin..
niin ja jos ei sovi konepellin puolesta, niin ei muutako laikka laulamaan ja vaikka joku pulkka päälle
tai sitte vaan näin:
niin ja jos ei sovi konepellin puolesta, niin ei muutako laikka laulamaan ja vaikka joku pulkka päälle

Land Cruiser HJ60 Turbo -88, SOA, 38.5/15/15 Super Swamper bogger, lukot muuallakin ku ovissa
Ei nuo venttiilit ole ihan selvillä, että mikä tarkoittaa mitäkin.tapio.leppinen kirjoitti: Ja se by pass tai dump valve ei todellakaa oo mitää hifistelyä, koska siitä on selkeä käytännön hyöty! Nousee nimittäin ahdot välittömästi vaihteen vaihdon jälkeen takasin sinne barin paremmalle puolelle ja turboon kohdistuvat tarpeettomat rasitukset vähenee.
Eli kumpi sulla on (vai molemmat) ja miten on kytketty? Itseäni ärsyttää juurikin tuo, että vaihteen vaihdon jälkeen meno hyytyy ihan täysin parin sekunnin ajaksi.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
Lueskelin netistä juttuja noista bypass-valveista ja dump-valveista.
Mistään ei oikein löytynyt juttua, että minkälainen niiden hyöty on kaasuläpättömässä turbodieselissä (12h-t). Siinähän ei synny mitään kaasuläpän aiheuttamaa äkillistä paineiskua, kun ei ole läppääkään. Äkkiseltään luulisi, että dumpin hyöty olisi vähäisempi kuin esim perinteisessä pensaturpossa.
Toki kyllä dump varmaankin auttaa ahtimen kierroksia pysymään korkeammalla, mutta kuinka paljon? Välijäähyn asennuksen yhteydessä taidan kokeilla, mutta menee kevääseen.
Mites jos bypassin heittää paluulinjan osalta vaikka ilmanputsarikoteloon?
Etsiskelin kauppoja, jossa noita myydään, ja alta 130€ ei kyllä löytynyt mitään. Tuntuu vaan aika kovalle hinnalle pienestä mokkulasta.
Mistään ei oikein löytynyt juttua, että minkälainen niiden hyöty on kaasuläpättömässä turbodieselissä (12h-t). Siinähän ei synny mitään kaasuläpän aiheuttamaa äkillistä paineiskua, kun ei ole läppääkään. Äkkiseltään luulisi, että dumpin hyöty olisi vähäisempi kuin esim perinteisessä pensaturpossa.
Toki kyllä dump varmaankin auttaa ahtimen kierroksia pysymään korkeammalla, mutta kuinka paljon? Välijäähyn asennuksen yhteydessä taidan kokeilla, mutta menee kevääseen.
Mites jos bypassin heittää paluulinjan osalta vaikka ilmanputsarikoteloon?
Etsiskelin kauppoja, jossa noita myydään, ja alta 130€ ei kyllä löytynyt mitään. Tuntuu vaan aika kovalle hinnalle pienestä mokkulasta.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Juup
Ei saa mistään kaasuläpättömästä diiselimotista järkevästi ohjausta dumpille, kaasuläpällisissä dumpin ohjaus otetaan kaasuläpän takaa.
Ja muutenkin jos mettäpeliin dumppia meinaa niin by bass vois olla parempi kun dumpin kautta hörppää vettä.
ja sitä paitsi saabin by pass 25 euroa uutenaan
Ja muutenkin jos mettäpeliin dumppia meinaa niin by bass vois olla parempi kun dumpin kautta hörppää vettä.
ja sitä paitsi saabin by pass 25 euroa uutenaan
pienellä kikkailulla sen halutessa saa jollakin lailla toimimaan ei siihen tarvii kun jonkun pienen magneetti venttiilin,jonkun esim mikro kytkimen ja pikkusen jotakin johdon pätkiä sit vaan miettii mihin sen mikro kytkimen laittaa että sen saa kytketkemään sähköä sille mag vettiilille oikeessa vaiheessa. niin ja alipainettahan löytyy melkein joka vehkeestä.ventora kirjoitti:mitenköhän ajattelit hoitaa ohjauksen kaasuläpättömässä dieselissä??
oli tästä kytkennästä oikein kuvakin mut en nyt löytänyt sitä