Vaihdelaatikon laakeritko vaihtoon??
Valvoja: Käyttäjä
Vaihdelaatikon laakeritko vaihtoon??
Auto siis HJ-61 vm.-88 ja ajettu 350 000km.
Eli ajaessa kuuluu sirinää vaihdekepistä, tai ääni kantautuu vaihdekeppiä pitkin. Onko vaihdelaatikon laakerit huonolla hapella, vai kuvittelenko turhia?
Eli ajaessa kuuluu sirinää vaihdekepistä, tai ääni kantautuu vaihdekeppiä pitkin. Onko vaihdelaatikon laakerit huonolla hapella, vai kuvittelenko turhia?
Omassa hoojiissa tuo samainen sirina johti laatikon vaihtoon. Sirina tosin lisaanty...Vanha sitten laakeroitiin ja sirina loppui, joten niista se varmaan johtui.
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Oma kokemus samasta on vielä tuoreessa muistissa (HJ61 -89 468tkm). Oli PTO:n akselin tiiviste vuotanut vähän jo jonkin aikaa, mutta ajattelin kattoa sitä jouluna kun olis enemmän aikaa. Muuten ei missään laatikoissa normaalista poikkeavaa märkää. PTO:n akselin "kaula" märkä ja alla läikkä. Vinssin keppi silloin tällöin sirisee vähän, mutta kun ottaa kiinni niin loppuu.
Viikkoa ennen joulua olin ajanu motaria reilun puoltoista sataa kilometriä ja 5 km ennen pihaa alko jurisemaan laatikon seudulta. No, ajattelin (tyhmänä), että ajampa vielä pikku lenkin ennen kotiin menoa ja kuuntelen tarkemmin. Noin 5 km:n jälkeen alko vaihdekepin kautta tulla oikeen tosi kova sirinä ja jurina. Pitihän sitä kolmosella vedättää kunnolla, että kuulee paremmin mistä tulee,mutta enää ei tienny mistäpäin laatikkoa ääni tulee. Kuullosti pahalta ja oli todella kova ääni! No pääsin pihaan kunnialla ja alko jo kaduttaa lisälenkki.
Seuraavana päivänä vaihdelaatikon proppu auki. Öljyä proppuun, OK. PTO:n proppu auki, ei öljyä. Jakolaatikko, ei öljyä!
Jakariin ja PTO:hon meni melkein koko täyttömäärä!
Eli oli roiskinu jakolaatikosta melkein kaikki öljyt PTO:n puolelle ja akselin välistä ulos. En uskonut tämän olevan mahdollista koska väliseinä on mun mielestä niin korkea ettei jakari voi tyhjentyä kun vain osaksi PTO:n puolelle. Olin väärässä.
Öljyt laatikoihin ja koeajolle, eikä mitään normaalista poikkeavaa ääntä.
Nyt PTO:lle tehty täys tiivisteremontti ja samalla "hullunkierto" vaihdelaatikon täyttäpropusta jakolaatikon täyttöproppuun.
Loton vois varmaan pistää vetämään. Tais olla laakeriremontti lähellä.
Viikkoa ennen joulua olin ajanu motaria reilun puoltoista sataa kilometriä ja 5 km ennen pihaa alko jurisemaan laatikon seudulta. No, ajattelin (tyhmänä), että ajampa vielä pikku lenkin ennen kotiin menoa ja kuuntelen tarkemmin. Noin 5 km:n jälkeen alko vaihdekepin kautta tulla oikeen tosi kova sirinä ja jurina. Pitihän sitä kolmosella vedättää kunnolla, että kuulee paremmin mistä tulee,mutta enää ei tienny mistäpäin laatikkoa ääni tulee. Kuullosti pahalta ja oli todella kova ääni! No pääsin pihaan kunnialla ja alko jo kaduttaa lisälenkki.
Seuraavana päivänä vaihdelaatikon proppu auki. Öljyä proppuun, OK. PTO:n proppu auki, ei öljyä. Jakolaatikko, ei öljyä!
Jakariin ja PTO:hon meni melkein koko täyttömäärä!
Eli oli roiskinu jakolaatikosta melkein kaikki öljyt PTO:n puolelle ja akselin välistä ulos. En uskonut tämän olevan mahdollista koska väliseinä on mun mielestä niin korkea ettei jakari voi tyhjentyä kun vain osaksi PTO:n puolelle. Olin väärässä.
Öljyt laatikoihin ja koeajolle, eikä mitään normaalista poikkeavaa ääntä.
Nyt PTO:lle tehty täys tiivisteremontti ja samalla "hullunkierto" vaihdelaatikon täyttäpropusta jakolaatikon täyttöproppuun.
Loton vois varmaan pistää vetämään. Tais olla laakeriremontti lähellä.
Viimeksi muokannut Tedi, Ti Tammi 15, 2008 12:55 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuntuis, että sirinä loppuu, kun ottaa kiinni vinssin vivusta. Vähenee ainakin. Öljyt on laatikoihin vasta vaihdettu, että kuivana ei ainakaan pyöri. Voimanulosotto mulla on irroitettu ja reikä peitetty peitelevyllä. Saattoi muuten alkaa tuo sirinä, silloin kun tuo ulosotto irroitettiin...
No pitää seurailla tilannetta...
No pitää seurailla tilannetta...
Mikäli on katukäytössä, niin kannattaa kyllä pultata ulosotto takaisin. Jos siis on pienemmällä verolla, niin ulosotto on edellytys. Sen puutteesta kun jää leimalla kiinni, voipi tulla sakkova.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Jaa, jos ei ole PTO paikallaan, niin ääni tulee todennäkösesti vaan kepistä. Mulla vinssinkeppi piti jos jonkinlaista pikku-sirinää, kun PTO oli ennen joulua pöydällä viikonpäivät. Äänet loppui aina kun otti kepistä kiinni.
Kannattaa ainakin leimalle pultata paikalleen. Ymmärtääkseni voi tulla kallis reissu, jos insinööri tekee puuttumisesta jutun.
Kannattaa ainakin leimalle pultata paikalleen. Ymmärtääkseni voi tulla kallis reissu, jos insinööri tekee puuttumisesta jutun.
Katohan perkele (anteeksi ruma sana), empä tuotakaan tienny ettei sitä sais irrottaa. Se oli nääs semmonen homma, että alan liikkeessä ehdottivat ulosoton irroitusta, koska se vuoti öljyä. Auto oli silloin 6 hlö henkilöauto. Arvelin etten tarvi sitä (jos laitan sähkövinssin), niin sehän irroitettiin. Nyt auto on siis 3 hlö huoltoauto. Kaikkia helevetin koukeroita näissä "auto/laki/verosysteemeissä" onkin! Myyn vittuun koko vehkeen ja ostan hevosen... Ei tarvi irrottaa mitään, eikä asennella jotakin saatanan pakkeja ja ruuvipenkkejä sen selkään kiinni. Vaan kyllä ne varmaan jotaki veroa vanhasta kaakistakin perii...