Toyota 4 Runner käynti häiriö!(Päästöt korkeat)?
Valvoja: Käyttäjä
En nyt kerinnyt lukemaan koko viestiketjua lapi, joten saattaa olla jo kysytty.
-Eihan tulppia/tulpanjohtoja ole vaihdettu vian ilmaantumisen aikana? Jouduin kerran omaani vaihtamaan yhden tulpanjohdon tilapaisesti eika mieleeni tullut tarkistaa onko tuo uusi vastusarvoltaan sama kuin alkuperainen. Eihan se ollut eika kovin hyvin kaynyt ennenkuin sain uuden alkuperaisen vaihdettua tilalle.
-Eihan tulppia/tulpanjohtoja ole vaihdettu vian ilmaantumisen aikana? Jouduin kerran omaani vaihtamaan yhden tulpanjohdon tilapaisesti eika mieleeni tullut tarkistaa onko tuo uusi vastusarvoltaan sama kuin alkuperainen. Eihan se ollut eika kovin hyvin kaynyt ennenkuin sain uuden alkuperaisen vaihdettua tilalle.
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Jeps! Eli kyseessähän on -91 Toyotan 4Runner 3.0 v6(3vz-e) aj.314000tkm. Elikkäs hommasin auton nyt syksyllä, edellinen omistaja oli vaihdattanut tulpat, tulpanjohdot ja jakajankannen merkkiliikkeessä ja samalla EGR oli tulpattu. Aikaisempi omistaja kertoi että auto oli satunnaisesti nykäissyt silloin tällöin.... mutta tiedä sitten???? Itse kun lähdin "neitsyt"matkalle niin pääsin noin 30km 100kmh moottoritietä Oulusta pohjoiseen ensin ilmaantui hetkelliset terävät nykäykset ja lopuksi jäi niikuin vika päälle "tehot"hävis ja käynti muuttui kuin Subarussa sellaiseksi puputukseksi
. Silloin aavistelin josko tulpat olis hyytynny ja vaihdoin ne, ihmetys oli suuri vaihto työn aikana kuskinpuoleisessa sylinteriryhmässä oli oikean tyyppiset tulpat mutta apukuskinpuolella tulpat oli eri tyyppiä?????? Ja mitä muuta olen tähän mennessä tehnyt niin tankki on tyhjennetty tyhjennysropun kautta, polttoaineensuodatin on vaihdettu, on juotettu Toyotalta ostettu polttoainejärjestelmän puhdistus aine, ilmansuodatin uusittu, imuilmavuodot tutkittu(ei löytynyt) ja lambda-anturi vaihdettu(Toyotan alkuperäisosa).........
Tämän hetkinen tilanne on se että vika ilmaan tuu ajoittain esimerkki tapaus. Lähdin liikenteeseen käynnistin kylmän koneen käynnistyi hyvin, ajoin n.5km joilloin tuntuu pari terävää nykäisyä ja vika jää päälle eli taas ajelin subarulla jatkoin matkaa ilman rajuja kiihdytyksiä ja välttäen kuormittamasta konetta eli pintakaasulla, mutta se mikä tekee mielenkiintoiseksi tämän vian on se kun kyseisellä reissulla pysähdyin käydäkseni kaupassa ja sammutin auton noin kymmeneksi minuutiksi, palattuani shoppailemasta ja käynnistän auton niin VOT autohan toimii niinkuin ennenkin käynti on tasaista kutosenhurinaa ja vedotkin on tallella
..... ja näin saattaa mennä parikin päivää että auto pelittää loistavasti mutta jo seuraavana aamuna kun starttailen autoa niin siitä on tullut yön aikana puputtava....

Niin ja olen nyt ootellut toista viikkoa että paikallinen pienenpi Toyotan-merkki korjaamo sais niitä oikeanlaisia sähkö-kuvia että osaisivat ruveta vikaa hakemaan..... mutta eipä ole yhteydenottoa vielä kuulunut ja olen ruvennut miettimään että kuuluuko ollenkaan.......mutta eikait se auta kuin ootella.
Tulipas siitä pitkä stoori, jospa siitä jottain tolkkua joku saa niin hyvä niin........





Tämän hetkinen tilanne on se että vika ilmaan tuu ajoittain esimerkki tapaus. Lähdin liikenteeseen käynnistin kylmän koneen käynnistyi hyvin, ajoin n.5km joilloin tuntuu pari terävää nykäisyä ja vika jää päälle eli taas ajelin subarulla jatkoin matkaa ilman rajuja kiihdytyksiä ja välttäen kuormittamasta konetta eli pintakaasulla, mutta se mikä tekee mielenkiintoiseksi tämän vian on se kun kyseisellä reissulla pysähdyin käydäkseni kaupassa ja sammutin auton noin kymmeneksi minuutiksi, palattuani shoppailemasta ja käynnistän auton niin VOT autohan toimii niinkuin ennenkin käynti on tasaista kutosenhurinaa ja vedotkin on tallella





Niin ja olen nyt ootellut toista viikkoa että paikallinen pienenpi Toyotan-merkki korjaamo sais niitä oikeanlaisia sähkö-kuvia että osaisivat ruveta vikaa hakemaan..... mutta eipä ole yhteydenottoa vielä kuulunut ja olen ruvennut miettimään että kuuluuko ollenkaan.......mutta eikait se auta kuin ootella.
Tulipas siitä pitkä stoori, jospa siitä jottain tolkkua joku saa niin hyvä niin........


Koskaan ei ole aikaa tehdä sitä kunnolla, mutta aina aikaa tehdä se uudestaan!!
HJ60 -82
HJ60 -82
Uppista! Käynti häiriötä etsitään edelleen. Tämän vuoden puolella on nyt kokeiltu eri ECUa, vaihdettu sytytyksenohjain, puola ja tulpanjohdot on mitattu(OK). Jotenkin on käynti saatu tasaantumaan näillä toimenpiteillä, joten voisi olettaa ettei vika ole sähköisellä moottorinohjauspuolella koska missään vaiheessa ei moottorin "vika" valo syty palamaan niinkuin olen jo aikaisemmin maininnut. Seuraavaksi pitää ilmeisesti perehtyä polttoaine puoleen. Tähän mennessä on todettu polttoainepumppu hurisee normaalisti eli ei mitään sivuääniä, polttoainepaineen tasausventtiilistä kun käyttää alipaineletkun irti ja tulppaa sen ei ole vaikutusta käyntiin onko normaalia...?
Sellaista vielä että jos käynnistys vaiheessa akunjännite tipahtaa liian alas vaikka käynnistyykin voiko tämä vaikuttaa käyntiin Toyotassa, Audissa ainakin tekin huonolla akulla sellaisen oireen että tyhjänkäynti hupasi n.600-1500 rmp välillä käynnistyksen jälkeen ja vika häipyi kun jouduin vaihtamaan akun kun eräänä aamuna ei startannut ollenkaan.....???
Vikatilanteessa auto käynnistyy hyvin, tyhjänkäynti on muuten normaali joskin täristävää isoimmilla kierroksilla täristys häviää, nopeaan kaasun painallukseen vastaa empien/viivellä ja moottorinalavääntö puuttuu eli tarvitsee normaalia enemmän kaasua....???
Sellaista vielä että jos käynnistys vaiheessa akunjännite tipahtaa liian alas vaikka käynnistyykin voiko tämä vaikuttaa käyntiin Toyotassa, Audissa ainakin tekin huonolla akulla sellaisen oireen että tyhjänkäynti hupasi n.600-1500 rmp välillä käynnistyksen jälkeen ja vika häipyi kun jouduin vaihtamaan akun kun eräänä aamuna ei startannut ollenkaan.....???
Vikatilanteessa auto käynnistyy hyvin, tyhjänkäynti on muuten normaali joskin täristävää isoimmilla kierroksilla täristys häviää, nopeaan kaasun painallukseen vastaa empien/viivellä ja moottorinalavääntö puuttuu eli tarvitsee normaalia enemmän kaasua....???
Koskaan ei ole aikaa tehdä sitä kunnolla, mutta aina aikaa tehdä se uudestaan!!
HJ60 -82
HJ60 -82
En oo koskaan bensa toyotaa omistanut, mutta mulla oli kerran samantapaista vikaa v6 bensa chevroletissa. Ei sillä välttämättä ole mitään yhteyttä toyotaan, mutta tiedä häntä. Mulla vika oli virranjakajan kannessa. Ei sitä vikaa silmällä havainnut, mutta siinä se oli. Olisko ollu jotain pikkuhalkeamaa jakajan kannessa jonka seurauksena kipunat on sitten mitä on tai saatto semmonen "kipinäpalakin" olla sisältänsä murtunut tai jtsp. Satunnaista käyntihäiriötä ja sattumanvaraista röpötystä esiinty kunnes jakajan kannen vaihdoin. Onko sulla siinä runnerissa tarvike vai orggishilppeet sytkäpuolella, kun niitä kerran on uusittu.
niin niin...ymmärsin topikin alusta että niitä sytkäosia on vaihtanut edellinen omistaja eli samainen tyyppi joka oli autoon laittanut vääriä sytytystulppia. Eli sen puoleen varmistaisin myös edellisen omistajan muutkin asennukset oikein suoritetuiksi oikeilla osilla. Itsellä on pari kertaa käynyt huono tuuri kun olen ostanut auton tai moottoripyörän johon on juuri vaihdettu se ja tämä ja sitten vika on kuitenkin ollut juuri siinä "huolletussa" paikassa. No niistä on aina sopimukseen päästy.
Just`niin entinen omistaja on tosiaan suorittanut "huoltoa" sytkä puolelle. No kummiskin otin ja kurkkasin tuossa päiväsellä jakajankannen alle, enkä kyllä huomannut kannessa mitään vikaa......??? mutta pyöriää ei oltu uusittu tai ainakin näytti vanhemmalta mitä itse jakajankansi on???? Itse jakaja oli muutenkin sisuksiltaan puhdas ja mitään komponentteja ei oltu irroiteltu jakajansisältä, ruuvien päällä olevat maali "sinetit" ovat ehjiä!!!
Ja niin kyselin tuota mainitsemaani polttoaineen paineentasausventtiiliä merkkiliikkeestä, meinasivat että ei ole suomeen tilattu aikaisemmin kyseistä osaa mutta tilattua kyllä saa hintaan 140e..... Mene ja tiedä sitten??? Enkä kyllä minäkään vielä tilannut......
Ja niin kyselin tuota mainitsemaani polttoaineen paineentasausventtiiliä merkkiliikkeestä, meinasivat että ei ole suomeen tilattu aikaisemmin kyseistä osaa mutta tilattua kyllä saa hintaan 140e..... Mene ja tiedä sitten??? Enkä kyllä minäkään vielä tilannut......
Koskaan ei ole aikaa tehdä sitä kunnolla, mutta aina aikaa tehdä se uudestaan!!
HJ60 -82
HJ60 -82
Laita ihmeessä väliaikainen painemittari pottoainepaineelle niin näet muuttuuko paine kun vika tulee päälle. Riittää tässä tapauksessa vaikka on konehuoneessa tai vedät letkulla kabiiniin. Monissa vehkeissä löytyy fuel railista valmis mittapistekin.
Sen paineensäätimen tarkotushan on pitää suuttimen päiden välinen paine-ero vakiona, ts. jos imusarjassa suuttimen alapäässä on kova alipaine, polttoainepaine pienenee vastaavasti. Kaasua painellessa polttoainepaine siis vaihtelee imusarjan alipaineeen tahdissa. Tyhjäkäynti on hyvä vertailukohta, paineen pitäisi olla aina sama. Paine on useimmiten vakiovehkeissä alle 3bar joten 3-6 baarin pienellä yksinkertaisella teollisuuspainemittarilla saa asian selville ihan hyvin.
Sen paineensäätimen tarkotushan on pitää suuttimen päiden välinen paine-ero vakiona, ts. jos imusarjassa suuttimen alapäässä on kova alipaine, polttoainepaine pienenee vastaavasti. Kaasua painellessa polttoainepaine siis vaihtelee imusarjan alipaineeen tahdissa. Tyhjäkäynti on hyvä vertailukohta, paineen pitäisi olla aina sama. Paine on useimmiten vakiovehkeissä alle 3bar joten 3-6 baarin pienellä yksinkertaisella teollisuuspainemittarilla saa asian selville ihan hyvin.
TP
Onko pyörijä vaihdettu samalla kun jakajan kansi. Kaverilla (ei 4runner) oli vanha pyörijä ja uusi kansi, pyörijän kontaktipinnat oli tosi huonossa kunnossa, oireili kans röpöttämällä, vedottomuutena yms., ja siinä kans vika tuli ja meni miten sattuu.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Jees! Kävin tuossa aamupäivällä kyselemässä tuota virranjakajan pyöriää. Eipä ollu hyllystä ottaa....... eikä varaosakirja jonka myyjä otti tiskin alta tuntenut moista osaa......????
Hetkisen selvitystyötä tehtyään myyjä kertoi että tilaamalla saavat tiistaille osan tänne Ouluun
Mutta pitänee varmaakin tuota polttoainepaineen mittari hommaa ruveta suunnitteleen.... jotta sais paineet selville.....???



Hetkisen selvitystyötä tehtyään myyjä kertoi että tilaamalla saavat tiistaille osan tänne Ouluun


Mutta pitänee varmaakin tuota polttoainepaineen mittari hommaa ruveta suunnitteleen.... jotta sais paineet selville.....???
Koskaan ei ole aikaa tehdä sitä kunnolla, mutta aina aikaa tehdä se uudestaan!!
HJ60 -82
HJ60 -82
On käynyt mielessä kannentiiviste-vika...??? Ei häviä nesteet, ei ole vesiputket kovana"paineesta" lämpimällä moottorilla, ei kupli paisuntasäiliössä, eikä tule mahotonta höyryä pakokaasun mukana........???

Jos mahdollisesti olisi kannentiiviste sökönä tahi venttiileitä palaneena niin eikö vian luulisi olevan pysyvä....?? Koska auto välillä pelittää "normaalisti" eli käy tasaisesti ja tottelee kaasuun välittömästi, muutenkin on vedot tallella
Päästötkin on mitattu eikä niissä ollut mitään hälyttävää.....???



Jos mahdollisesti olisi kannentiiviste sökönä tahi venttiileitä palaneena niin eikö vian luulisi olevan pysyvä....?? Koska auto välillä pelittää "normaalisti" eli käy tasaisesti ja tottelee kaasuun välittömästi, muutenkin on vedot tallella
Päästötkin on mitattu eikä niissä ollut mitään hälyttävää.....???
Viimeksi muokannut juriihi, Su Tammi 13, 2008 10:21 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Koskaan ei ole aikaa tehdä sitä kunnolla, mutta aina aikaa tehdä se uudestaan!!
HJ60 -82
HJ60 -82
Ja hyvin paljon palaneita pakoventtiileita, mutta jos kyseessa kansipahvi tai ventiilit, niin eikos oireiden kuuluisi olla aika pysyvia..?
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Noh-niin! Kun itse en vikaa kotikonstein löytänyt niin vein auton Oulun Juhan-autoon Viime perjantaina ja tänään haimma kotia.
Siellä asentaja oli aluksi tutkinut moottorin peruskunnon mittamalla sylinterien puristus paineet ---> ok!
polttoainepaineen ---> ok!
ym. mitä pystyi ilman purkamista näkemään ja tekemään...??
Tämän jälkeen pikku purku operaatio imusarja irti.... jonka alta paljastui alipaineletkuista, sähköjohdoista ja polttoaineputkista koostuva härdelli kertoman mukaan, johto sarjoja liikutellessaan oli asentaja huomannut että yhden suuttimen sähköjohtoliitos oli ollut irti/löysällä mutta ei kummiskaan ollut lukittuneena suuttimen liittimeen niinkuin normaalisti pitäisi olla ja tämän nyt epäillää aiheuttaneen katkovan käynnin. Mutta olivat vielä ottaneet säätäneet venttiilit, parista sylinteristä oli ollut pakoset tiukalla mutta muuten ok!!!???
Ja samaan konkurssiin vaihdettiin vielä jakopään hihna ja tarvittavat ohjainrullat ja nyt mitä on tämän illan aikana keritty cruisaleen niin tuntuis auto toimivan ihan hyvin
Ja toivottavasti toimii myös jatkossakin, mutta sen aika näyttää..........???
Siellä asentaja oli aluksi tutkinut moottorin peruskunnon mittamalla sylinterien puristus paineet ---> ok!
polttoainepaineen ---> ok!
ym. mitä pystyi ilman purkamista näkemään ja tekemään...??
Tämän jälkeen pikku purku operaatio imusarja irti.... jonka alta paljastui alipaineletkuista, sähköjohdoista ja polttoaineputkista koostuva härdelli kertoman mukaan, johto sarjoja liikutellessaan oli asentaja huomannut että yhden suuttimen sähköjohtoliitos oli ollut irti/löysällä mutta ei kummiskaan ollut lukittuneena suuttimen liittimeen niinkuin normaalisti pitäisi olla ja tämän nyt epäillää aiheuttaneen katkovan käynnin. Mutta olivat vielä ottaneet säätäneet venttiilit, parista sylinteristä oli ollut pakoset tiukalla mutta muuten ok!!!???
Ja samaan konkurssiin vaihdettiin vielä jakopään hihna ja tarvittavat ohjainrullat ja nyt mitä on tämän illan aikana keritty cruisaleen niin tuntuis auto toimivan ihan hyvin



Koskaan ei ole aikaa tehdä sitä kunnolla, mutta aina aikaa tehdä se uudestaan!!
HJ60 -82
HJ60 -82