Mites se on, mahtuuhan se tehorajoihin ja kevyempi on, mutta ei ole mallisarjan kone, joten luvat varmaan vaatii, ja kannattaa kysellä jo etukäteen, meinaan jos leimalle mielii niin ei ainakaan tule yllätyksiä.
Mutta käytännössä, en ole laittanut mutta irrallisia koneita on tuossa tullu pyöriteltyä ja jotain havaintoja tehtyä:
Moottorit on "peilikuvat", kaikki asiat on eripuolilla. Pulttijako tietenkin eri, mutta suurin ongelma on vauhtipyörän ja startin kanssa. Startti eripuolella eikä sitä saa HDJ:n koneessa toiselle puolelle lohkon rakenteesta johtuen ilman rälläkkää. Vauhtipyörä isompi, ei saata mahtua HJ:n kytkinkoppaan ja vauhtipyörien pulttimäärä eri, ei vaihdu keskenään. Kytkin ei olisi ongelma, kaikki menee ristiin pulttaamalla, kytkinakselin pituudesta en tiedä, silmälaakeri eri.
Ainoat järjelliset konstit taitaa olla joko vaihtaa HDJ:n kytkinkoppa, en tiedä käykö mitenkään HJ:n laatikkoon, tai vielä helpompi on vaihtaa samalla koko HDJ:n laatikko. Sitten kestää sekin.
Eikä mitään haaveita kannata suoralta kädeltä tyrmätä.
Eihän kellää sattus olemaan irrallaan HDJ:n ja HJ:n laatikkoa tahi konetta, olis kova sana saaha kuvia nii vois ihimetellä niitten eroja noi niinku visuaalisesti ennenku alkaa hakkaamaan päätä seinää.
Juu ja toi sähöhomma ei olis ittelle ainakaan ku pieni päänvaiva ku oon sähömees tai ainaki siitä palkan revin.
Juttuja, ideoita, näkemyksiä ja faktaa kuivien tai linkkien kanssa lisää.
Pirskatti, oisit laittanut tän topicin kaks viikkoo aijemmin niin ois ollut Kemissä yks hdj:n kone levällään. No nyt ois kuitenkin yks lohko tallin lattialla jota voi pällistellä ja mittoa. On kyl yks HJ:n konekkin varastossa jota voi ihmetellä.
Minulla on sama tilanne noiden sähköjen kanssa kun P-Petellä: Johto taipuu niin helposti ja jännite muuttuu niin monella konstilla, ettei niitä tule etukäteen edes ajateltua kun ne ei ole mikään este. Samoin putket ja letkut kaikki eripaikoissa mutta nekään ei ole mikään ongelma.
Juu ei moottorin tietenkään tarvi olla mallisarjasta, voihan se olla noin vanhassa autossa vaikka omatekoiseksi rinnastettu niinkuin minulla, mutta se yksinkertaisi asioiden vastaavuuksien esittämistä katsastajalle. Tuossa aikaisemmin käytin väärää ilmausta, tarkoitin luvalla konttorilla täytettävää muutoslappua vai mikä se onkaan viralliselta nimeltään. Minusta kuitenkin kannattaa kysyä etukäteen nimenomaan siitä konttorista jossa aikoo muutoskatsastuksen suorittaa. Omien kokemuksien perusteella tuossa tapauksessa jotain selvityksiä saatetaan pyytää. Siis saatetaan. Näkee sen jo heti kannattaako prosessia jatkaa vai vaihtaa konttoria.
Tietääkö joku löytyykö muista HD-HZ-PZ moottorilla varustetuista malleista muita laatikoita? PZJ:ssä saattaisi olla pienempi, ja jos on, niin mitä peruja. HJ tai Hilu? Ainakin noissa koneissa on sama pulttijako. Jos sieltä vaikka löytyisi valmista kytkinkoppaa HDJ-HJ, harvinaisia ne tosin on vaikka löytyskin.