Tuppu kirjoitti:Ite kun haluan olla "erilainen nuori" joten päätin kokeilla tuota pumppua samalle remmelle saas nähä miten luonnistuu

pumpun kiinnike täytyy väsätä uudestaan kaavakin on jo tehty... onkohan kukaan muu testannu samaa???
Minä testasin tietämättömyyttäni...
Eli laitoin ohj. teh pumpun, vesipumpun, laturin ja kammen samalle hihnalle. Ja kun olin noin nerokkaan keksinnön tehnyt niin lähdin sitten Järvenpäästä posottaan kohti Kemijärveä.
n. 50 km ennen jyväskylää aloin ihmettelemään ohjauksen jäykkyyttä. Eihän se jäykkä pitäisi olla kun on juuri tehostimenkin asentanut. Pysähdys ja tsekkaaman konehuoneeseen.
Remmi muljahtanut nurinkurin. Eli se leveä osa oli kohti syvennystä ja kiilan hampaat sojotti ulospäin. WTF. eihän se niin pitäisi olla.
Kello oli jotain 23 yöllä. Päätin jatkaa matkaa Hirvaskankaan huoltsikalle jos luoja suo. suosittu iso huoltis. Kait siellä hihnoja on.
No ei ollu. Ja juuri ennen reissuun lähtöä olin viskannut yli vuoden takapenkin takana lojuneet alkuperäishihnat pois. Kun eihän niitä tarvi kun on uusi hihna ja eri pituus. Ku ois tajunnu niin olisihan ollut hihna sentään kaikkein tärkeimmille roinille. Rattia nyt ois pystynyt varovasti kampeamaan hiljaisessakin liikenteessä. Maantienopeuksissahan sitä ei ihan hirveästi huomaa vaikkei pumppu tehostakkaan.
Vähän ennen Vaskikelloa sitten hihna antautui. kello n. 2 yöllä. Autoliittoon, vai mikä se nyt on, soitto. Eivät halunneet tulla. Tai jos tulisivat niin siinä olis joku maksupolitiiikka. Vakuutusyhtiö olisi maksanut kuljetuksen lähimmälle korjaamolle...
Ei muuten mutta oli perhe kyydissä. jos ois ollut itekseen niin ei mitään väliä vaikka olis yöpynyt siinä penkereellä.
Lopulta kaverini kävi koukkan meitit pois sieltä tienposkesta hinaamalla. Tuli Oulusta corolla 1,6 Xli:llä ja veti parisataa kilsaa. KEVYESTI.
Mitä opin. No sen että pitää olla varahihnoja mukana aina. Ja sen että hihna toimii 2 tai kolmen pisteen pyörityksessä. 4 on liikaa koska pinta-ala mistä hihna ottaa kitkaa pienenee oleellisesti. Jolloin....
Hihnaa täytyy kiristää ihan äärimmilleen että se pystyisi pyörittämään ohj. teh. pumppua niin että se ohjaus toimisikin vielä tehostetusti.
Kun omassa virityksessäni oli hihna kääntynyt niin tehostus lakkasi melkein kokonaan. hihna osin vain liukui hihnapyörässä. Välillä se jumiutui ja ja haittasi vesipumpun toimintaa.
Joten kun ajoin rikkinäisellä hihnalla niin vauhtini oli n. 100 km tunnissa jotta hihna kiertäisi jotenkin vesipumppua ja että ilma jäähdyttäisi tehokkaammin. Kaikki sisälämppäritkin huusi hoosiannaa.
Oulusta hain BJ:n orggishihnan. Kävimme Kemijärven reissun. Piti vain opetella ajamaan niin ettei pienissä nopeuksissa tai parkkeeraustilanteissa tarvisi missään nimessä alkaa kääntelemään paikoillaan.
Eli elä laita 4 pisteen viritystä. Ellet ole sinne vaihtamassa moniurahihnaa.
Laita toinen hihnapyörä. Ja pyöränhän hihnauran tarvii olla vain sen levyinen kuin pumpussa, jota käytät, on.
Itse valitsisin, ja sattumoisin nyt konehuoneessa on, täysin normaalihenkilöautojen hihnan kokoluokkaa olevan hihnapyörä. Niitä pyöriä on kaikenlaisia. Varmaan niistä jonkun saa sovittelemalla siihen BJ:n pyörään. Kun nyt joku vaan keksis mistä autosta löytyy kätevin verme.
juu....
.
"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"
SLCK #28