HJ: jarrut
Valvoja: Käyttäjä
HJ: jarrut
Kertokaapas mistä lähtisin seuraavaksi etsimään jarruttomuutta?`
Eli poljin pohjaan ja pumppaamalla kyllä jarruttelee, mutta tahtoo tullaa läheltäpititilanteita turhan usein...
Vika korjaantui kun painoin joka pyörästä takaperin reippaasti nestettä järjestelmään. Toimi kolmisen viikkoa ja pakkasten ilmaannuttua ongelma uusiutui jälleen. Järjestelmässä oli hyvät nesteet eikä ilmaa.
Pääsylinteri irti ja nyt on uudet nesteet, uudet pääsylinterin kilkkeet, ei vuotoja eikä ilmaa. mutta ei pelitä.
Eli onkos muilla ollut samoja probleemia? Olisikohan se esipaineenpito venttuuli kaput?
Eli poljin pohjaan ja pumppaamalla kyllä jarruttelee, mutta tahtoo tullaa läheltäpititilanteita turhan usein...
Vika korjaantui kun painoin joka pyörästä takaperin reippaasti nestettä järjestelmään. Toimi kolmisen viikkoa ja pakkasten ilmaannuttua ongelma uusiutui jälleen. Järjestelmässä oli hyvät nesteet eikä ilmaa.
Pääsylinteri irti ja nyt on uudet nesteet, uudet pääsylinterin kilkkeet, ei vuotoja eikä ilmaa. mutta ei pelitä.
Eli onkos muilla ollut samoja probleemia? Olisikohan se esipaineenpito venttuuli kaput?
menikö kasatessa varmasti ne kumitiivisteet sylkkyyn oikein? Kerran kasasin näennäisen ok, vaihto kaksi tiivistettä paikkaansa ja ei enää pelannut. Sitä ennen juuri samanlaisia ongelmia. (siis pääsylinterin korjaussarjalle oli tarve).
Kappas tarkemmin kun lukee niin kyseessähän olikin hj, no siinäkin oli noita ominaisuuksia joskus. Just toi mitä ylläkin kerrotaan niin kenkien etäisyys on hemmetin kriittinen hoijakassa.
Kappas tarkemmin kun lukee niin kyseessähän olikin hj, no siinäkin oli noita ominaisuuksia joskus. Just toi mitä ylläkin kerrotaan niin kenkien etäisyys on hemmetin kriittinen hoijakassa.
Ostettaessa mun HJ:ssa oli käsijarruvaijerilla säädetty takaa hihnat hieman laahaamaan (niiden pitääkin vähän laahata (siis ihan vähän)). Tupla pumppauksella tuli vasta jarrut.
ELI:
- vaijeri löysälle
- säädä hihnat hieman laahaavaksi
- kiristä vaijeri
-Jussi-
edit: Taitaapi olla niin että tässä ei ihan noin yksinkertainen vika olekkaan kun taitaapi olla tekijällä homma hanskassa.
ELI:
- vaijeri löysälle
- säädä hihnat hieman laahaavaksi
- kiristä vaijeri
-Jussi-
edit: Taitaapi olla niin että tässä ei ihan noin yksinkertainen vika olekkaan kun taitaapi olla tekijällä homma hanskassa.

Mukavasti vastauksia. muttei vastausta.
kengät ok. etäisyydellä ja kuten mainitsin vika korjaantui jo kerran, kun laskettelin reippaasti nestettä joka nurkasta takaperin läpi.
Vian ilmaannuttua uudelleen, uusin pääsylinterin kilkkeet, tosin vanhat olivat uutta vastaavassa kunnossa.
Molemmilla kerroilla vika ilmaantui kun mentiin pakkasen puolelle, auton seisottua yön yli pihassa. Eli pakkasella ilmaantui vika ensimmäisellä ja tällä toisella kerralla.
Pääsylinteri on ok. kunnossa ja kilkkeet on siellä oikein.
Eli vika täytyy olla muualla. olisko perkules jäätä jossain... jos kiikuttais pollen yöksi sisään, antais lämmetä, ja vaihtais vielä kerran nesteet?
kengät ok. etäisyydellä ja kuten mainitsin vika korjaantui jo kerran, kun laskettelin reippaasti nestettä joka nurkasta takaperin läpi.
Vian ilmaannuttua uudelleen, uusin pääsylinterin kilkkeet, tosin vanhat olivat uutta vastaavassa kunnossa.
Molemmilla kerroilla vika ilmaantui kun mentiin pakkasen puolelle, auton seisottua yön yli pihassa. Eli pakkasella ilmaantui vika ensimmäisellä ja tällä toisella kerralla.
Pääsylinteri on ok. kunnossa ja kilkkeet on siellä oikein.
Eli vika täytyy olla muualla. olisko perkules jäätä jossain... jos kiikuttais pollen yöksi sisään, antais lämmetä, ja vaihtais vielä kerran nesteet?
-Janne-
SLCK #203
Bj40 -77, Fj40 -68, CJ-5 -68
SLCK #203
Bj40 -77, Fj40 -68, CJ-5 -68
-
- Viestit: 206
- Liittynyt: Ke Joulu 01, 2004 2:50 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Juu, ilmailin kyllä tuon kuormansäätöventtiilin aikaisemmin, ja eilen illalla vielä kerran, ja kappas vaan sieltä löytyi pikkiriikkisen ilmaa. Tosin vielä jäi poljin hiemna pehmeäksi, päästelin jälleen kerran joka nurkasta hieman nesteitä pihalle ei ollunna ilmaa siellä ... Ja avot jarrut palautuivat.
Eli ilmaa oli siellä paineensäätövenassa... loppu onkin sitten hepreaa...
Joka tapauksessa nyt hyvät jarrut, ajellaan ja katsellaan
Kiitti jussi, sun ansiostahan siellä auton alla tuli kerran vielä käännyttyä ja tsekattua se kuormansäätövena...
Eli ilmaa oli siellä paineensäätövenassa... loppu onkin sitten hepreaa...
Joka tapauksessa nyt hyvät jarrut, ajellaan ja katsellaan
Kiitti jussi, sun ansiostahan siellä auton alla tuli kerran vielä käännyttyä ja tsekattua se kuormansäätövena...
-Janne-
SLCK #203
Bj40 -77, Fj40 -68, CJ-5 -68
SLCK #203
Bj40 -77, Fj40 -68, CJ-5 -68
Tämä ei taida olla suoranainen vastaus alkuperäiseen kysymykseen, mutta tuolla jo sivuttiin asiaa:
Takajarruissahan on muuten automaatisäätö, joka toimii käsijarrua käytettäessä. Jos ei käytä koskaan käsijarrua, tai se ei toimi kunnolla, ei myöskään säädy takajarrut. Ja se saattaa olla monissa tapauksissa syy noihin ihmeellisiin jarruongelmiin.
Minä olen aina kasannu takajarrut niin, että ruuvannu säätötangot kokonaann sisään, rumpu paikalleen ja käsijarrusta vetelemällä jarrut säätöön. Kahvaa pitää vedellä kymmeniä kertoja, kun kahvaa vetää säätö kiristyy muutaman hampaan verran, ja kun kahvaa löysää, rummusta kuuluu raksahtelua kun säätöpyörän nokka siirtyy hampaalta toiselle. Kun jarrut on säädössä raksahtelu loppuu.
Samalla tulee testattua että automaatisäätö toimii, eikä takajarrun säätöön tarvi sen jälkeen koskea, ennenkuin kengät on loppu. Käsijarruvaijeri vaan pitää olla herkkä, että se palautuu kokonaan ja kahvassa se 5-10 naksahdusta löysää. Jos vaijeri, tai jarrukilven läpi menevät vivut ei palaudu kokonaan, säätö ei toimi. Silloin säätötangon nokka ei pääse palautumaan takaisin uudelle hampaalle. Säätötangon kierre tietysti pitää liikkua, mutta se ei ole edes ertyisen kriittinen paikka niinkuin luulisi.
Monille tuo käsijarrun toimivuus taitaa olla enemmän välttämätön paha katsastusta varten, mutta Cruiserissa se kannattaa pitää kunnossa ja myös käyttää sitä, sillä säästyy monelta muulta harmilta.
Timop
Takajarruissahan on muuten automaatisäätö, joka toimii käsijarrua käytettäessä. Jos ei käytä koskaan käsijarrua, tai se ei toimi kunnolla, ei myöskään säädy takajarrut. Ja se saattaa olla monissa tapauksissa syy noihin ihmeellisiin jarruongelmiin.
Minä olen aina kasannu takajarrut niin, että ruuvannu säätötangot kokonaann sisään, rumpu paikalleen ja käsijarrusta vetelemällä jarrut säätöön. Kahvaa pitää vedellä kymmeniä kertoja, kun kahvaa vetää säätö kiristyy muutaman hampaan verran, ja kun kahvaa löysää, rummusta kuuluu raksahtelua kun säätöpyörän nokka siirtyy hampaalta toiselle. Kun jarrut on säädössä raksahtelu loppuu.
Samalla tulee testattua että automaatisäätö toimii, eikä takajarrun säätöön tarvi sen jälkeen koskea, ennenkuin kengät on loppu. Käsijarruvaijeri vaan pitää olla herkkä, että se palautuu kokonaan ja kahvassa se 5-10 naksahdusta löysää. Jos vaijeri, tai jarrukilven läpi menevät vivut ei palaudu kokonaan, säätö ei toimi. Silloin säätötangon nokka ei pääse palautumaan takaisin uudelle hampaalle. Säätötangon kierre tietysti pitää liikkua, mutta se ei ole edes ertyisen kriittinen paikka niinkuin luulisi.
Monille tuo käsijarrun toimivuus taitaa olla enemmän välttämätön paha katsastusta varten, mutta Cruiserissa se kannattaa pitää kunnossa ja myös käyttää sitä, sillä säästyy monelta muulta harmilta.
Timop
TP
mites,jos irrottaa akselin puoleisen pään tosta säätötangosta ja nostaa sen ylös,niin pitäs olla helpompi ilmattava vai?Itellä kova epäilys että tuolla ilmaa ois,mutta ei mitään näy vaikka monta kertaa ilmattu...tosin jousitus on aika korkeella...pikkujussi kirjoitti:Oletko ilmannut sen paineensäätöventtiilin? Etsiskelin kans HJ:n jarruja jonkin aikaa, löytyi, kun ilmasi sen venttiilin muutamaan kertaan.
V-mäinen ilmattava... Varsinkin, kun jousitus oli sen verran korkealla, ettei juuri antanut paineita taka-akselille.
railai at surffi.net