Kuva Kuva

hdj 80 kk-laakerit

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
hannuv
Viestit: 51
Liittynyt: Su Loka 15, 2006 7:53 am
Paikkakunta: paltamo

Viesti Kirjoittaja hannuv »

non nii tuli vaihettua ne laakerit ku näki noin hurjia kuvia, mutta omassani laakerit olivatkin täysin kunnossa, ois menny vielä toisen puolmilliä heleposti.... kone oli selvästi koskematon, joten ei taidakkaan olla aivan tyyppiviaksi luokiteltavissa oleva juttu. Koitan laittaa niitä kuviakin tähän jos onnistuu...
Viimeksi muokannut hannuv, To Joulu 21, 2006 9:57 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

hannuv kirjoitti:non nii tuli vaihettua ne laakerit ku näki noin hurjia kuvia, mutta omassani laakerit olivatkin täysin kunnossa, ois menny vielä toisen puolmilliä heleposti.... kone oli selvästi koskematon, joten ei taidakkaan olla aivan tyyppiviaksi luokiteltavissa oleva juttu. Koitan laittaa niitä kuviakin tähän jos onnistuu...[/img]

Hyvä homma notta olivat kunnossa.

Kyllähän se on nyt mukavampi ajella kun tietää, että potentiaalinen vikapaikka on kunnossa.
Pieni vaiva tarkastaa kuitenkin verrattuna mahdolliseen pettämiseen.

Ittellä jos moinen peli olisi niin en varmaan saisi nukuttua ennenkuin laakerit olis tarkastettu.

Onkos kellään hajua miten Mansen Joneksella etenee laakeri/kone projekti?
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
Vilhi
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Marras 15, 2006 10:37 am
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja Vilhi »

Lainaus hannuv:n tekstistä. " kone oli selvästi koskematon, joten ei taidakkaan olla aivan tyyppiviaksi luokiteltvissa oleva juttu[/b]"

Niin, en kyllä lähtisi kiistämään tyyppivikatulkintaa :!: :!: :evil: Aussit ja monet muutkin maat ovat maahantuojiensa johdolla todenneet asian ja myöntäneet sen materiaalivirheeksi. Myös Suomesta saadut kokemukset osoittavat samanlaisia tuloksia. Hienoa, jos on löytynyt MYÖS ehjiä laakereita, mutta sanottakoon vielä kerran, että alkää vaan uskotelko itsellenne, että "kyllähän ne varmaan on ehjät". Varmasti pienempi pettymys on löytää öljypohjan takaa ehjät laakerit, kun vaihtoehtoisesti voi löytää konepellin alta kiertokanget kurkkimassa lohkon kyljestä :D
Hyvää joulua vaan kaikille!
Browning
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 12:42 pm
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja Browning »

Saatiin viimeinkin mun autoom liuskat alle :D
Vanhat liuskat oli kyllä täysin priimat :shock:
En tiedä auton historiasta mitään niin voi olla vaikka vaihdettu saksan maalla kun kerran on ollut toyotan huolto päälliköllä uudesta asti:oops:
Taitaa muuten olla kaikki toytat ollu mitä sieltä on tuotu. :lol:
No nyt saa viettää näiltä osin rauhallisen joulun, kyllä helpotti.
HYVÄT JOULUT :idea:
Rapatessa roiskuu
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Noista Hectorin liuskoista näkee, että materiaali on jo alkanut pettää. Vitosen yläliuskassa näkyy kuoriutumisen alku. Ja noista nimenomaan näkee heti, että huonosta voitelusta ei ole kysymys, vaan liuskan heikkoudesta. Oli oikea aika vaihtaa ne, pääsi vähemmällä.

Noilla pääsisi hyvin testaamaan kuinka äkkiä vika kehittyy eteenpäin, jos Hector suostuisi laittamaan lisut takaisin koneeseen ja odoteltaisiin milloin kiertokanki tulee näkyviin. Veikkaan vaan, että Hectorista se ei ole kovin hyvä ajatus? Paljonko oli muuten kilometrejä mittarissa?

Kyllä muutamia todistettavia tapauksia tosiaan on, että on ajettu yli puoli miljoonaa ilman näkyvää vikaa, niitä näkyviä ja kuuluvia onkin sitten sadoittain. Ei kai se sitten ole tyyppivika?

Itse en pysty sanomaan varmuudella 15 vuotta vanhasta autosta, onko öljypohja joskus irrotettu tai kiertokangen alapäät avattu, jos työ on aikanaan asiallisesti tehty. Jos on ensimmäinen omistaja, eikä autoa ole koskaan huollatettu merkkiliikkeessä, voi olla jo aika varma...
TP
hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja hector »

Jo enpä taida kokeilla ellei joku anna mulle toista moottoria ilmatteeks :wink: . Mittarissa 242 tkm. Auto tuotu saksasta n. 3 vuotta sitten ja ollut yhdellä omistajalla suomessa, mutta aikaisemmasta historiasta ei ole tietoa.
Sen verran että saksasta tuoduista ei voi olla varma onko koneremppa/vaihto tai kk-laakerien vaihto tehty, koska eihän niiden kilometreistäkään voi olla 100 varma. Sen verran olen lukenut saksalaisia juttuja että heilläkin on tiedossa ollut ko. laakerien heikkous ja että koneita porsinut. Kun lukee mobile.de sivustojen myynti-ilmoja niin aika usein mainitaan laakerirempan tehdyksi.
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
Browning
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 12:42 pm
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja Browning »

Mullakin on samanlainen historia kun hectorinkin autossa mutta ajettu 280t km.
Sillonkun mun autoon tehtiin sitä laatikko remppaa niin tehtaalla sanottiin että ei kilometrit voi paljon heittää, en tiä mistä näkivät mutta näin sanoivat.

mutta mistä noin kauheE ero voi tulla kun mun on ihan ok ja hectorilla oli jo noin sököt?

kYLLÄ SILTI SUOSITTELEN KAIKKIA VAIHTAAN NE

kuinkahan nopeesti toi voi muodostua
Rapatessa roiskuu
Browning
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 12:42 pm
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja Browning »

Mullakin on samanlainen historia kun hectorinkin autossa mutta ajettu 280t km.
Sillonkun mun autoon tehtiin sitä laatikko remppaa niin tehtaalla sanottiin että ei kilometrit voi paljon heittää, en tiä mistä näkivät mutta näin sanoivat.

mutta mistä noin kauheE ero voi tulla kun mun on ihan ok ja hectorilla oli jo noin sököt?

kYLLÄ SILTI SUOSITTELEN KAIKKIA VAIHTAAN NE

kuinkahan nopeesti toi voi muodostua
Rapatessa roiskuu
Avatar
hannuv
Viestit: 51
Liittynyt: Su Loka 15, 2006 7:53 am
Paikkakunta: paltamo

Viesti Kirjoittaja hannuv »

ei noita mun kuvia näy tänne ilmestyvän, vaikka ne Panulle lähetin , kun ei mulla onnistunu niittä laittaa, ....en tiiä pitääkö ne olla tallennettuna jollekkin www.-sivuille ennenkuin ne täällä näkyy.
Sitä moottoria ei satavarmasti oltu Ikinä aukastu ja laakerit virheettömät.
Tulin toyotalle mekaanikoksi vuonna 1985 ja jos tämä olisi tyyppivika niin Varmasti tehdas olisi ottanut asiaan kantaa sen verran hyvin on tehtaan takuupolitiikka tullut vuosien varella tutuksi , on paljon esimerkkejä joissa on paljon vähäpätösemmästäkin viasta tullut takuukamppanja , vaikka takuuaika olisi jo vuosia sitten umpeutunut.
Jos tossa minun pual milliä ajetussa koneessa, jossa ei edes ole lohkolämmitintä , olisi laakereissa ollut edes jonninlaista "kraateria" olisin voinut uskoa materiaalivikaan, mutta en enään. Uskoisin , että näissä laakerivauriokoneissa on selviä huolloista läiminlyöntejä ja ajettu huonoilla öljyillä joskus pitkiä vaihtovälejä, koska siinä tulee varmasti sorruttua joskus nuukuuksissaan valittua se halvempi vaihtoehto meneehän koneeseen sentään vähintään se 10l sitä öljyä.
Vilhi
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Marras 15, 2006 10:37 am
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja Vilhi »

hannuv kirjoitti:
timop kirjoitti:No joo..... en halua pelotella, eikä oma lehmä ole mitenkään erityisesti ojassa. Minusta vaan on törkeää, miten Toyota/maahantuoja on kohdellut asiakkaitaan tässä asiassa.
kiitos timop tyhjentävästä vuodatuksestasi , juuri tämän halusin kuulla ja seuraavan öljynvaihdon yhteydessä hdj:n öljypohja irtoaa ja laakerit tarkastetaan varmasti ja raportoin tänne sitten tapauksesta sekä maahantuojalle. Sen verran asian tiimoilta töissä kerkesin selvitellä , että laakereita oli varastossa liikkunut melkolailla, sekin kertoo jo aika paljon ja numeromuutos kertoo sen ,että osaa on melko varmasti paranneltu
( täytyy vaan ensin koittaa selvittää autoni huoltohistoriasta ettei siihen ole jo vaihdettu kk-laakereita...ainaski etuperä on rempattu).
Tämä jakopään ratasongelma taitaa ollakkin sitten seurausta myös tästä laakeriviasta?
Etpähän tota ole ollut itsekään täysin varma asiasta. Ja tekstissä myönnät, että materiaaleja on paranneltu. En uskaltaisin lähteä kanssasi spekuloimaan autojen huoltohistoriaa sen enempää, mutta eihän kaikki laakerivian kokeneet ole voineet huoltojaan laiminlyödä. Ymmärtäisin paremmin jos kysymyksessä olisi Suomen olosuhteet ja kylmäkäynnistykset yms., mutta miten Australia :?: Oma autoni on palokunnan entinen johtoauto ja omaa hyvän huoltohistorian, silti löytyi vialliset laakerit 230 tkm. jäljiltä
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Toyota (tehtaana) on ottanut kantaa, Australiassa moottorivikoja ja laakerinvaihtoja on korvattu ainakin osittain. Siis tehtaalla ON asia tiedossa. Suomen Toyotalta todettiin "ei ole havaittu mitään ongelmia". Täällä kaikki on muutenkin paljon paremmin?. Sähköpostikin on vielä tallessa lähettäjineen kaikkineen.

Timop
TP
JONES
Viestit: 242
Liittynyt: To Marras 25, 2004 3:56 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja JONES »

SE OM MORO

Meillä kävi niin kuin ei saisi käydä
eli kampi tuli morjestaan kuka autoa ajaa
eli lohko meni romuun kun tuli reikä kylkeen
että kattokaa nyt ihmeessä vielä kun on lohko ehjä
sillä aamulla emäntä lähti töihin 10 km päähän
eikä autossa mitään vikaa
ja kun tuli illalla kotiin kehui että jokin siellä kolisee
ja menin ulos kattoon ja kuuntelin niin
sitten annoin vähän kierroksia ja samantein se pamahti
eli tuli kampi ulos koneen kyljestä
että kannattaa vaihtaa ennenkuin kolahtaa
sillä se tulee jokseenkin kalliinki olen laskeskellut
konetta rupeen vuoden alusta tekeen ja vaihtaan nokalle
että kuvia saadaan tammikuun lopulla HDJ koneen vaihdosta
ja vaikka koko remontista että odottelkaa vain rauhassa
kyllä mä kuvia otan joka vaiheesta kun homma etenee

:( JONES Mansesta :(
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4321
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Tsemppiä Jonekselle koneswappiin... 8)
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
mikate
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Syys 19, 2006 8:59 am
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja mikate »

hannuv kirjoitti:Uskoisin , että näissä laakerivauriokoneissa on selviä huolloista läiminlyöntejä ja ajettu huonoilla öljyillä joskus pitkiä vaihtovälejä, koska siinä tulee varmasti sorruttua joskus nuukuuksissaan valittua se halvempi vaihtoehto meneehän koneeseen sentään vähintään se 10l sitä öljyä.
Edellisen omistajan jäljiltä löytyi huoltokirjasta öljynvaihtoja jopa 5000 km välein, itse olen tyytynyt laittamaan täyssynteettiset kympin välein. Webasto pannaan tulille aina ennen pääkonetta. Annetaan temperoitua ennen ajoa, huristellaan tyhjäkäynnillä aina hetki ennen kuin sammutetaan.

Enpä usko tuohon.
Avatar
hannuv
Viestit: 51
Liittynyt: Su Loka 15, 2006 7:53 am
Paikkakunta: paltamo

Viesti Kirjoittaja hannuv »

noh joo... miettikääpä vähän , jos kyseessä olisi tyyppi/materiaalivika eiköhän ne silloin olisi Jokainen moottori lauennut viimmeistään 300tkm kohdalle , mutta miten ihmeessä joukkoon mahtuu tälläisia puolmilliä ja ylikin ajettuja joissa ei ole minkäänlaista vaurion alkuakaan.
Vuosien varrella tullut jokunen toyotan kone aukastua, että huomaan taatusti jos öljypohja on käytetty pois ja laakerit vaihettu ja tuli sen verran penkastua huoltohistoriaa , että voin olla asiasta 100% varma.
Japanissa tämä laadun tarkkailu on viety ehkä pikkaisen pitemmälle kuin täällä euroopassa , mutta täytyy sanoa , että on se mennyt viime vuosina eussakin hurjasti eteenpäin (autoalalla kylläkin japsien ansiosta).
Vastaa Viestiin