Kuva Kuva

hj:n dumppi

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

jiihoo75
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Joulu 01, 2006 4:40 am
Paikkakunta: Pori

hj:n dumppi

Viesti Kirjoittaja jiihoo75 »

olen tuossa joutilaisuuttani tullut ajatelleeksi dump valvea land cruiseriini..onko kukaan aiemmin laittanut moista ja onko siihen mitään erikoisniksejä olemassa?
tiedän ettei se ole tarpeellinen dieselissä, mutta lähinnä se näprääminen ja ne "äänet" houkuttelee......
jiihoo hoojii61
Avatar
MikZ
Viestit: 22
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 2:47 pm
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja MikZ »

HJ:ssähän ei vissiin ole kaasuläppää minkä taakke sitä ylimäärästä ilmaa kerääntyisi niin tuskin saat dumpilla kovin kummoisia ääniä aikaiseksi, plus että koneesta ei löydy sitä alipainetta millä dumppi normaalisti avataan.
BJ 40 -76
NymiS
Viestit: 271
Liittynyt: Su Maalis 27, 2005 11:34 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

MikZ kirjoitti:HJ:ssähän ei vissiin ole kaasuläppää minkä taakke sitä ylimäärästä ilmaa kerääntyisi niin tuskin saat dumpilla kovin kummoisia ääniä aikaiseksi, plus että koneesta ei löydy sitä alipainetta millä dumppi normaalisti avataan.
Kyllä kai HJ:ssa pitäis kaasuläppä olla?? 61:stä en ole kyllä varma...

Mutta jos ei ole, niin sähkösoledoidi ja alipainepumpulta letku solenoidin kautta dumpille.
Solenoidille sähkö mikrokytkimeltä jonka asentaa kaasuvivustoon,
kun kaasu on pois kokonaan kytkeytyy solenoidi.

Pienillä ahtopaineilla ei ole niin merkitystä dieselissä dumpilla, mutta
suuremmilla ahtopaineilla on tuinkin tärkeä laite.
Ja kyllä dumpilla saa aina turboviiveen pienenemään vaihdetta vaidettaessä.

Edit: Kyllä 12H-T (turbo)moottorissakin pitäisi olla kaasuläppä korjausoppaan mukaan.
Joten alipaineen saa läpän alapuolelta dumpille.
HJ61 vm88, Lukot, Vinssi, soa
#332
Repro
Viestit: 186
Liittynyt: Ma Touko 29, 2006 1:39 pm
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Repro »

Kuuleehan sen dieseleissäkin kun turbo sakkaa mikäli ahtopaineita on vähänkään nostettu eli miksei olisi tarpeellinen.
Ja jos ei halua suhahduksia kuunnella niin tekee/ostaa by-pass venttiiliin joka johtaa läpipääsevän ilman ilmanottoon ennen turboa.
P. Lanttola
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 9:15 pm
Paikkakunta: Tuuri

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Tuo 12H-T:n kaasuläppä on kyllä vaan sammuttamista varten.
Ja noissa 60:sen koneissakin on vissiin olemassa kahta erilaista toetutusta, toisessa on kaasuläppä, toisessa ei.
Avatar
MikZ
Viestit: 22
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 2:47 pm
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja MikZ »

Ai sori, luulin että toi kaasuläppä on ihan vaan bertassa ja uudemmista jo unohdettu. Eiköhän siitä dumpista sitten ole jo jotain iloakin.
BJ 40 -76
NymiS
Viestit: 271
Liittynyt: Su Maalis 27, 2005 11:34 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

P. Lanttola kirjoitti:Tuo 12H-T:n kaasuläppä on kyllä vaan sammuttamista varten.
Ja noissa 60:sen koneissakin on vissiin olemassa kahta erilaista toetutusta, toisessa on kaasuläppä, toisessa ei.
No niin se taitaa olla, on sammutusta varten se läppä. Nopeesti katsoin tuosta korjaus oppaasta kuvasta että läppä siellä on :D
Mutta se onkin sammutus läppä. 12h-t tosiaan tukehdutetaan sammuksiin.

No sittenhän 2h/at ja 12h-t on ilman kaasuläppää. (2h/at on automaattivaihteinen)
ja ainoat mistä kaasuläppä löytyy on 2h:sta ja siitä vanhemmat koneet.
HJ61 vm88, Lukot, Vinssi, soa
#332
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Mites tuo automaattivaihteinen säätää syöttöä, jos sitä kaasuläppää ei ole? Miksi automaattilaatikon kanssa olisi erilaisella pumpulla varustettu moottori?

Kaasuläpän virkahan on näissä vanhemmissa Toyotan dieseleissä säätää syöttöä imusarjaan syntyvän alipaineen avulla, pumpussa olevan nahkakalvon kautta. Koko polttoainesysteemi kantaa nimeä keksijän mukaan, eli Ricardo Comet Mk. IV.

Sen olen nähnyt että ilmastoiduissa malleissa tulee tyhjäkäynnin nostolaite (pieni alipainekello) kaasuläpän yhteyteen, mutta mihin se kaasuläppä katoaa automaattivaihteiston tai minkään myötä? Mallimerkintää, kuvia, tarkempaa tietoa?
Avatar
werzu
Viestit: 389
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
Viesti:

Kaasuläppä

Viesti Kirjoittaja werzu »

Automaattilla olevissa on mekaaninen kaasuvivusto.Ainakin Toyotan manuaalien mukaan.

T:Jarkko Pasanen #14
Vastaa Viestiin