Kuva Kuva

hdj 80 kk-laakerit

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja hector »

Kysypä timop:lta :wink:
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
Nallentalli
Viestit: 88
Liittynyt: To Marras 17, 2005 3:13 pm
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja Nallentalli »

Alkuperäisiä kk-laakereita ja runko-laakereita on 1 ja 2 "tyypin".
Numerointi 1 tai 2 löytyy kiertokangen kyljestä.
Runkolaakereiden numero löytyy lohkosta, öljypohjan tiivistetasosta.

1 ja 2 "tyypin" laakerit ovat erikokoisia ULKOHALKAISIJALTAAN!
Ei paljoa mutta riittävästi...

KK-laakeri vaurioita HJ-61 harvoin, mutta löytyy.
Yleensä yli 400tkm ajettuja. Liian pitkillä öljynvaihtoväleillä + paljon kylmäkäynnistyksiä.

Korjaamopäällikkö Tojolta tiesi kertoa.

Utelijaisuutta otan öljypohjan irti ja tutkin KK-laakerit, (HJ-61 noin 400tkm ajettu) sitten palaan asiaan...
mikate
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Syys 19, 2006 8:59 am
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja mikate »

Nallentalli kirjoitti:Alkuperäisiä kk-laakereita ja runko-laakereita on 1 ja 2 "tyypin".
Numerointi 1 tai 2 löytyy kiertokangen kyljestä.
Runkolaakereiden numero löytyy lohkosta, öljypohjan tiivistetasosta.

1 ja 2 "tyypin" laakerit ovat erikokoisia ULKOHALKAISIJALTAAN!
Ei paljoa mutta riittävästi...
Siis nimenomaan noissa hdj:n laakereissa? No tuohan on ihan hanurista jos pitää viedä auto pajalle avattavaksi ja vasta sitten alkaa metsästää laakereita jos tieto kerran löytyy vasta sisäkaluista. Täytyy varmaan alkaa kyselemään autonkorjauslomaa, muuten ei voi seisottaa autoa pajalla päivätolkulla :shock:
Nallentalli
Viestit: 88
Liittynyt: To Marras 17, 2005 3:13 pm
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja Nallentalli »

Ei ole HJ-61; sen vaiva. LAAKERIT UUTTA VASTAAVAT!!! niin, onhan sillä ajettu vasta 400tkm. (vm 1986)
Öljyt vaihdettu 7500-8200km välein, huoltovihon merkinnät.
(10-30w talvella ja 15-40w kesällä. Mineraali öljyt)
Aina alkuperäinen öljynsuodatin Tojolta! joka öljynvaihdon yhteydessä.

KK-laakerit tyyppiä 1
Runko-laakerit tyyppiä 2

Onnellista ja turvallista matkaa maasturiväelle!
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Se on kyllä tiedossa ennestään, että 12H-T:ssä ei ole samanlaista laakerien eroosio-ongelmaa.

Mitä taas tuohon laakeriliuskojen numerointiin tulee, liuskalla itsellään ei voi olla asentamattomana tarkkaa mitattavissa olevaa ulko- tai sisähalkaisijaa, vaan liuskan paksuus on määräävä tekijä. Liuska on kaarelle taivutettu laakerimetallilla pinnoitettu teräslevy, ja liuskaparin ympärysmitta on AINA suurempi kuin asennusreiän, varman paikallaanpysyvyyden ja jäähdytyksen takia. Asennusreiän koko vaikuttaa laakerivälykseen suoraan liuskan paksuuden kautta ja liuskaparin ympärysmitan pieneneminen välillisesti hiukan tyssäytymisen kautta. Toyotan korjaamokäsikirjan mukaan esim. no. 4 liuskan voi asentaa mihin tahansa kolmeen ”erikokoiseen” kiertokankeen. Liuskan sopivuus tiettyyn kiertokankeen ei ole määräävä tekijä, mutta liuskan erilaisten paksuuksien vaikutus lopulliseen laakerivälykseen on.

Tuo numerointisysteemi on käytössä tietääkseni kaikissa Toyotan moottoreissa tavalla tai toisella, ja johtuu täysin tuotantoteknisistä syistä. Kun osia tehdään automaattikoneilla, kone säädetään tietyn toleranssin alarajaan ja työkalun ( hiomakivi, teräpala tms.) kuluessa mitta muuttuu pikkuhiljaa toleranssin ylärajalle, jonka jälkeen kone on säädettävä uudelleen.Työstökoneiden toistotarkkuuskin aiheuttaa mittoihin pieniä heittoja, josta aiheutuu samassa osassa numerointien vuorottelua.

Tällä osien luokittelulla ja eripaksuisilla laakeriliuskoilla pyritään vakioon laakerivälykseen, mutta minkälaisista eroista todellisuudessa on kyse?

Korjaamokäsikirjassa annetaan tarkat mitat kaikille kokomerkinnöille:

Kk-liuskat on merkitty kokoluokkiin 2…6, joiden yhden kokoportaan välinen paksuusero on 3 tuhannesosamillimetriä (0,003). Koko 2 alaraja … koko 6 yläraja on 1,486…1,501mm, yhteensä 1,5 sadasosamillimetriä (0,015). Puhutaan todellakin vain liuskan paksuudesta, koska se on ainoa merkityksellinen asia.

Kiertokangen kaulat on merkitty kokoihin 1…3, yhden kokoportaan ero on 6 tuhannesosamilliä (0,006).
Koko 3 alaraja 58,982…koko 1 yläraja 59,000, yhteensä 1,8 sadasosamillimetriä (0,018).

Kiertokangen alapään halkaisijat on merkitty kokoihin 1…3, yhden portaan ero on 6 tuhannesosamilliä (0,006). Koko 1 alaraja 62,014…koko 3 yläraja 62,032, yhteensä 1,8 sadasosamolliä (0,018).

Noista arvoista nähdään suoraan että pienistä eroista on kysymys. Toyota ilmoittaa laakerivälyksen ohjearvoksi alkuperäislaakereilla STD koolla 0,036 – 0,054mm ja hionnan jälkeen alikoilla 0,25 ja 0,50 ohjearvo onkin jo väljempi 0,037 – 0,077, ilmoitettu raja arvo välykselle on 0,10 (korjausraja?).Väitettyä jälkiasennuslaakereiden sopimattomuutta ajatellen on hyvä tarkastella lähemmin pahimpia mahdollisia kokovaihtoehtoja:

Esimerkiksi ACL ilmoittaa Duraglide 780 punametallilaakerille 1HD-T moottoriin suositellun välyksen olevan 0,030 – 0,089, ja liuskan paksuudeksi 1,492mm (joka vastaa Toyotan kokoa 4). Välykselle ei ole olemassa yleisesti ottaen mitään yhtä ainoaa ehdotonta arvoa, se riippuu laakerimateriaalista, moottorin kuormituksesta ja monista muista tekijöistä.

Suurin kk-alapää – pienin kaula antaa välyksen (62,032 – 1,492 x 2) – 58,982 = 0,066mm.
Pienin kk-alapää – suurin kaula antaa välyksen (62,014 – 1,492 x 2) – 59,000 = 0,030mm.
Nämä on siis pahimmat mahdolliset kombinaatiot jälkiasennuslaakereilla, lähes aina sattuu niiden välimaastoon ja AINA saadaan hyväksyttävä välys, jos osat on muuten kulumattomat.

Satoja tuhansia ajetussa moottorissa noita tuhannesosamillejä lienee turha muutenkaan halkoa. Harva autovalmistaja edes käyttää tuollaista luokitusta vaikka valmistustarkkuudet tuskin on sen paremmat. Yksikään laakerivalmistaja ei ole katsonut tarpeelliseksi valmistaa tuon numeroluokittelun mukaisia laakereita jälkiasennukseen, ei edes Toyotan alkuperäislaakereiden valmistaja, joka myy laakereita moniin malleihin myös omalla nimellään jälkiasennukseen.


Korjaamokäsikirjassa on annettu tarkat toimintaohjeet, miten alkuperäisosien kanssa tulee toimia ja merkkikorjaamolla yksinkertaisesti toimitaan annettujen ohjeiden mukaan. Onneksi meillä on kuitenkin mahdollisuus ajatella itse ja tutkia asioita hiukan tarkemmin.
Viimeksi muokannut timop, Pe Marras 17, 2006 3:10 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TP
hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja hector »

Kiitos timop lisälisä tarkennuksista. Kyllä huomaa että olet asiaan perehtynyt.

En ole vielä ehtinyt tarkistaa/vaihtaa omiani :oops: :roll: . Mutta pian...
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
mikate
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Syys 19, 2006 8:59 am
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja mikate »

Tästä voisi siis päätellä että neloskokoa olevat luiskat valmiiksi hommaamalla saa asian reippaasti pois päiväjärjestyksestä. Miten on, löytyykö noita tarvikkeena jostain, netistä tilaamalla tuntuisi löytyvän esim. Englannista.
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Löytyy, laita Mikate vaikka YV:tä.
TP
Vilhi
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Marras 15, 2006 10:37 am
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja Vilhi »

No niin, nyt ois vaihdettu tänään kahteen HDJ 80:seen noi surullisen kuuluisat kk-laakerit. Sieltähän löytyi molemmista melko/erittäin huonokuntoisia laakeriliuskoja ajokilometreillä 260 tkm -93 ja 330 tkm -91. Molemmissa oli totaalinen katastrofi odottamassa sopivan huonoa hetkeä:) Suuri kiitos vaan kaikille teille, jotka olette asiaa valaisseet. Erityiset kiitokset lähtevät Timop:lle, joka on omilla tiedoillaan ja varaosillaan mahdollistanut veronpalautusrahojen käyttämisen muuhun kuin kiertokanki/sylinteri- ja lohkoremonttiin;)
Vaihto-operaation kokonaiskustannus oli 2,5h korjaamotyötä+laakerit= 200€ (ei sis. öljyjä)
PS. äläkää vaan kukaan ainakaan tuudittautuko ajatukseen:" eihän mun autolla ole vasta ajettu kun reilut parisataatuhatta"
hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja hector »

Vilhi kirjoitti:No niin, nyt ois vaihdettu tänään kahteen HDJ 80:seen noi surullisen kuuluisat kk-laakerit. Sieltähän löytyi molemmista melko/erittäin huonokuntoisia laakeriliuskoja ajokilometreillä 260 tkm -93 ja 330 tkm -91. Molemmissa oli totaalinen katastrofi odottamassa sopivan huonoa hetkeä:) Suuri kiitos vaan kaikille teille, jotka olette asiaa valaisseet. Erityiset kiitokset lähtevät Timop:lle, joka on omilla tiedoillaan ja varaosillaan mahdollistanut veronpalautusrahojen käyttämisen muuhun kuin kiertokanki/sylinteri- ja lohkoremonttiin;)
Vaihto-operaation kokonaiskustannus oli 2,5h korjaamotyötä+laakerit= 200€ (ei sis. öljyjä)
PS. äläkää vaan kukaan ainakaan tuudittautuko ajatukseen:" eihän mun autolla ole vasta ajettu kun reilut parisataatuhatta"
Ei olisi kuvia vanhoista liuskoista? Hyvä homma kun tuli tarpeeseen.
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja hector »

Tässä kuvia Vilhiltä. Olis ollut lisääkin mutten jostain syystä saanut niitä laitettua tänne:?

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut hector, Ti Marras 28, 2006 6:30 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
Vilhi
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Marras 15, 2006 10:37 am
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja Vilhi »

Kiitosta vaan Hector teknisestä tuesta kuvien kanssa :lol: !

Sellaisia yksityiskohtia vielä omalta kohdaltani, että minkäänlaisia ennusmerkkejä orastavista vaurioista ei ollut. Öljynpaineet normaalit yms. Itse elelin siinä luulossa, että ongelma olisi ollut vain ensimmäisissä valmistuserissä vm 90-91, mutta kiitos Australian linkkien heräsin ajoissa ongelman ytimeen. Purkuvaiheessa luulimme, että mitään vikaa ei löydy, kun kaksi ensimmäistä laakerisarjaa (sylinterit 1ja 2) olivat virheettömät. Kolmannesta olikin sitten jo paloja irti, kuten nelosesta ja vitonen olikin sitten valmista tavaraa täystuholle. Kutosen kunto oli kuten 3 ja 4. Eli 260000 km:n aikana oli kolmen kunto heikentynyt selvästi ja yksi oli tiensä päätepisteen nurkalla. Täytyy sanoa, että ensi yönä nukun huomattavasti paremmin ja varmaan ajonautintokin palaa juurilleen, kun ei tarvitse sydän syrjällään kurvailla :D
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Mukava saada tänne palautetta siitä minkäkuntoisia laakereita on löytynyt, silloin HDJ:n omistajat näkee että tämä aihe on totisinta totta. Noissa kuvissa olevissa kuoriutuminen on vasta alkamassa, mutta muilla kauloilla olleiden huonompien liuskojen takia öljynpaineen laskemisesta johtuva kosketus on jo näkyvissä noissakin. Usein niissä ei näy mitään kosketusjälkiä, vain noita "kraatereita". Siitä se lähtee.

Pari vuotta olen yrittänyt pitää ääntä tästä viasta, moni vaan tuntuu luottavan enemmän onneensa. Monta konetta on keretty pelastaa varmalta tuholta, mutta viimeisen kuukauden aikana silti kolme moottoririkkoa on tullut minun tietoon, vaikka en oikein usko että minulle voisi tulla sataprosenttisesti tieto kaikista suomen tapauksista. Autokantaan nähden noita tapauksia on paljon.

Levittäkää tietoa aina kun siihen tulee tilaisuus.

Timop
TP
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Laitoin tämän linkin offipalstalle jo ennen ku käskit levittää tietoa, viime yönä.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Browning
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 12:42 pm
Paikkakunta: Vammala

Apua kk-laakerehin

Viesti Kirjoittaja Browning »

Mistä niitä laakeri rensseleitä saa, tarvii kiiruusti paniikki pelottaa ei saa nukuttua jos en saa tietoo pian mistä ja kuinka nopeesti saan osia kiertokangen korjaamiseen.
Rapatessa roiskuu
Vastaa Viestiin