kiertokangen laakerit, mistä? HJ-60 -81?
Valvoja: Käyttäjä
kiertokangen laakerit, mistä? HJ-60 -81?
En jaksanut tehä uutta threadia, joten lainasin vanhaa...
Eli onnistuuko miten/mitenkään kampiakselin runkolaakerien vaihto koneen ollessa paikallaan?
Ajattelin vaihtaa kk- ja runkolaakerit, sekä öljypumpun joutessani, kun öljynpainemittari näyttää aika pieniä paineita kuumana, ja kone "nakuttaa" vedätettäessä. Liekkö vaan "ominaisuus" vai kiertokangen laakerit lopussa? myllyllä veivattu vasta reilu puoli miljoonaa menemään...
Tosin, ilman koneen pois nostamista jäis ainakin takapään stefat vaihtamatta ym. Ajattelin vaan, että ilman suurempaa purkamista ois tuokin parin tunnin homma.
Eli onnistuuko miten/mitenkään kampiakselin runkolaakerien vaihto koneen ollessa paikallaan?
Ajattelin vaihtaa kk- ja runkolaakerit, sekä öljypumpun joutessani, kun öljynpainemittari näyttää aika pieniä paineita kuumana, ja kone "nakuttaa" vedätettäessä. Liekkö vaan "ominaisuus" vai kiertokangen laakerit lopussa? myllyllä veivattu vasta reilu puoli miljoonaa menemään...
Tosin, ilman koneen pois nostamista jäis ainakin takapään stefat vaihtamatta ym. Ajattelin vaan, että ilman suurempaa purkamista ois tuokin parin tunnin homma.
Viimeksi muokannut Viipo, Ke Marras 01, 2006 1:32 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kyllä kannattaa ottaa kansi irti,jotta pääsee myös hiomaan venttiilit,sekä poistamaan karstat lautasten yläpuolelta....
Hehkutulpan reijästä saa kyllä periaatteessa paineen sylinteriin,mutta pelkkien kumien vaihto on vain kansiremontin yksi osio.
Omassa Hojossani lähtee kansi irti samasta syystä tulevana talvena....
Hehkutulpan reijästä saa kyllä periaatteessa paineen sylinteriin,mutta pelkkien kumien vaihto on vain kansiremontin yksi osio.
Omassa Hojossani lähtee kansi irti samasta syystä tulevana talvena....
0400-494 406
pikkuff(ät)gmail.com
I LOVE MY CRUISERS
SLCK # 43
pikkuff(ät)gmail.com
I LOVE MY CRUISERS
SLCK # 43
Mistäs helevetistä saapi kiertokangenlaakerit edullikkaasti? AD ja motonet ym. myy eioota, ku koivuselta ei saa enää moisia.
En uskalla edes merkkiliikkeestä lähteä kysymään... tarvikkeena ois sarja maksanu 25e, mutta veikkaan alkuperäsenä hinnan olevan vähintään kymmenkertanen. Kävin mm. vinssin käyttövivun vaijeria kysymässä, niin 321e/kpl!
En uskalla edes merkkiliikkeestä lähteä kysymään... tarvikkeena ois sarja maksanu 25e, mutta veikkaan alkuperäsenä hinnan olevan vähintään kymmenkertanen. Kävin mm. vinssin käyttövivun vaijeria kysymässä, niin 321e/kpl!
Jep, eli tojotan alkuperäsiä laakereita on kahta sarjaa, sarja 1 maksaa jotain 190e/srj ja sarja 2 maksaa noin 220e
Lisäksi noita eri laakeriliuskoja on alkuperäsenäkin laitettu sekasin noihin moottoreihin, eli vaikka jokatoinen kaula saattaa olla erikokosella laakerilla... Eli kone pitäs purkaa ja kattoa mitä varaosanumeroita löytyy mistäkin.
Kävi vaan mielessä tuossa, jotta kuuluuko tuo ajottainen nakutus edes kiertokangenlaakerista, koska se ei ole tasavahvaa, vaan saisko joku sylinteri vähä enempi soppaa ajoittain? Eli, jos suihkut mittauttaisi tai vaan ajelis sinneasti ennekun tuo pata laukeaa, ja metästää sitten 12ht:n pellin alle...
Lisäksi noita eri laakeriliuskoja on alkuperäsenäkin laitettu sekasin noihin moottoreihin, eli vaikka jokatoinen kaula saattaa olla erikokosella laakerilla... Eli kone pitäs purkaa ja kattoa mitä varaosanumeroita löytyy mistäkin.
Kävi vaan mielessä tuossa, jotta kuuluuko tuo ajottainen nakutus edes kiertokangenlaakerista, koska se ei ole tasavahvaa, vaan saisko joku sylinteri vähä enempi soppaa ajoittain? Eli, jos suihkut mittauttaisi tai vaan ajelis sinneasti ennekun tuo pata laukeaa, ja metästää sitten 12ht:n pellin alle...
on, tavallaan...
Yhestä kiertokangesta oli kulunu männäntapin hela väljäksi ja kahesta oli männäntappi juminu kiinni. käytin ne koneistamolla, jossa vaihtoivat niihin uudet helat... Pikkusen tosin meinas ruveta arveluttamaan jossain vaiheessa joensuun koneistamon ammattitaito, kun hain osia, niin ne oli "joo, tässä yhessä kiertokangessa oli melko väljä tää hela... mut myö pistettiin se tolla ruuvilukitteella kiinni, niin se ei heilu niin pahasti."
o_O
Lisäksi männät ja veivit tuli erillään... Mäntiin piirsin purkaessa numerot, samoin ku veivien vastakappaleet oli järjestyksessä, mutta empä älynny ite kiertokankia merkata, eli arvalla tulivat kasaan. Ja onhan nuo kestäneet toistaiseksi.
Laakerit löysin hintaan 0e, kun tuli juttua edellisen omistajan kanssa... Oli "unohtanut" antaa mukaan tommosen kassillisen osia, jossa oli varattuna kaikki uudet varaosat, eli kk-laakerit, runkolaakerit, tiivisteet, stefat, männänrenkaat...
Oli kai aatellu myyvänsä jollekkin, kun noi on sentään jonkin arvoset, mutta luovutti sitten mulle "kaupanpäällisiksi"
MUTTA:
Vaikka toi puolenmiljoonan "huolto" tulikin tehtyä, niin sama ääni jatkui... pari viikkoa, jonka jälkeen se vaimeni ja hävisi.
Todennäköisesti se johtui juurikin noista väljästä, tai jumineeita männäntapeista. Ääni vaan loppui, kun osat "sisäänajautui" reilun kaasunkäytön saattelemina.
Näin jälkikäteen kone on jo turbotettu ja yksi kansikin on jo halkaistu liiallisella syötöllä/liian pienellä ahtimella, mutta ei oo sivuääniä kuulunu... paitti joku suihku kusee, mut sitä ei lasketa.
Yhestä kiertokangesta oli kulunu männäntapin hela väljäksi ja kahesta oli männäntappi juminu kiinni. käytin ne koneistamolla, jossa vaihtoivat niihin uudet helat... Pikkusen tosin meinas ruveta arveluttamaan jossain vaiheessa joensuun koneistamon ammattitaito, kun hain osia, niin ne oli "joo, tässä yhessä kiertokangessa oli melko väljä tää hela... mut myö pistettiin se tolla ruuvilukitteella kiinni, niin se ei heilu niin pahasti."
o_O
Lisäksi männät ja veivit tuli erillään... Mäntiin piirsin purkaessa numerot, samoin ku veivien vastakappaleet oli järjestyksessä, mutta empä älynny ite kiertokankia merkata, eli arvalla tulivat kasaan. Ja onhan nuo kestäneet toistaiseksi.
Laakerit löysin hintaan 0e, kun tuli juttua edellisen omistajan kanssa... Oli "unohtanut" antaa mukaan tommosen kassillisen osia, jossa oli varattuna kaikki uudet varaosat, eli kk-laakerit, runkolaakerit, tiivisteet, stefat, männänrenkaat...
Oli kai aatellu myyvänsä jollekkin, kun noi on sentään jonkin arvoset, mutta luovutti sitten mulle "kaupanpäällisiksi"
MUTTA:
Vaikka toi puolenmiljoonan "huolto" tulikin tehtyä, niin sama ääni jatkui... pari viikkoa, jonka jälkeen se vaimeni ja hävisi.
Todennäköisesti se johtui juurikin noista väljästä, tai jumineeita männäntapeista. Ääni vaan loppui, kun osat "sisäänajautui" reilun kaasunkäytön saattelemina.
Näin jälkikäteen kone on jo turbotettu ja yksi kansikin on jo halkaistu liiallisella syötöllä/liian pienellä ahtimella, mutta ei oo sivuääniä kuulunu... paitti joku suihku kusee, mut sitä ei lasketa.
#412 HJ-60 turbo, high steer, differential locks, TSL 39,5x15, 24v/12v, 10" lift.
oisko näinJuigi kirjoitti:Paljonko on suihkujen aukeamispaine HJ 60-85?
