Ei tästäkään tainnut tällä foorumilla olla juttua?
Eli tosiaan on tarkoitus rakentaa vetokoukusta korkeussäädettävä, koska nyt kuula on 55cm korkeudella ja pitäisi olla 40cm korkeudella eniten vedettävää kärryä varten (20tkm/vuosi).
Olisiko jollain laittaa kuvaa omista toteutuksistanne, että saisi vähän mallia?
Mielessä on kyllä visio, joka kestänee tarvittavan 3,5T, mutta mistään en ole löytänyt pultattavaa 3,5T irtokoukkua, joka vielä olisi hyväksyttykin.
Yksi visio oli seuraava:
1. Vetokoukku ja kaksi sille menevää tukitankoa rälläkällä sopivasta kohdasta poikki
2. Vetokoukun alkuperäiselle paikalle puskuriin hitsataan n 10mm teräksestä esim 25cm x 25cm levy, johon neljä reikää pultteja varten. Tähän levyyn hitsataan myös alkuperäiset (?) runkoon menevät tukitangot (2kpl). Tämä 10mm levy mahdollisesti vielä pystysivulta tai päältä parilla pultilla puskuriin lisäksi.
3. Itse vetokoukku toiseen 10mm teräslevyyn, joka on esim 35 cm x 25 cm (sivuille vielä esim sentin jäykisteet). Tähän levyyn esim 8-10 reikää siten, että niistä saa levyt yhdistettyä. Aina esim 4 pulttia käytössä, mutta koukussa olevan levyn korkeutta pystyisi muuttamaan laittamalla pultit eri reikiin.
Näin itse koukkuosan korkeutta pystyisi muuttamaan ja tarvittaessa koko koukkuhärdellin tukitangot mukaanlukien saisi poistettua irroittamalla 6-8 pulttia (toki ei kovin helpolla, mutta saisi kuitenkin).
Toinen visio on tehdä kaikki kokonaan uudestaan, tangot mukaanlukien, mutta vaatisi ainakin tarkempaa mitoitusta. Toki voisi tulla parempikin tällä tavalla.
Kaikki parannusehdotukset, neuvot ja kuvat ovat erittäin tervetulleita...
Homma olisi tarkoitus saada kuntoon parissa viikossa.
HJ60 korkeussäädettävä vetokoukku
Valvoja: Käyttäjä
HJ60 korkeussäädettävä vetokoukku
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Tein omaan autoon juuri viikonloppuna uuden takapuskurin ja peräkoukun. Koukku on suoraan puskurissa kiinni neljällä 20mm kovalla pultilla. Pultit on hitsattu puskuriin. Mitä katsastusmies mahtaa tykätä jos muttereihin ei laita minkäänlaista lukitusta?
Kokemuksia kenelläkään?
Kokemuksia kenelläkään?
HJ61, vm.-89, huolto N1G, 33" M/T Dueller.