Sivu 1/2

B-moottorin pakosarjan irroitus vinkkejä kaivataan

Lähetetty: Ma Huhti 04, 2011 10:50 am
Kirjoittaja 4x4_88
Heipä hei!
BJ:ssä vuotaa pakosarjan tiivisteet, joten ne ois aika vaihtaa. Oon kuullu kauhujuttuja pakosarjan irroituksesta kun pultit katkee jne.

Onko tossa kupariset mutterit? Mitä vinkkejä irroitukseen? Lämmittäiskö koneen ensin kuumaksi ja sitten aukaisemaan?

Ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta parempi sekin kun ryssiä homma ihan kunnolla :lol:

Lähetetty: Ma Huhti 04, 2011 2:51 pm
Kirjoittaja Jappi
Jos mutterit ovat messinkiset kuten uudemmissa tojotissa niin eipä siinä muuta kun auki vaan,mielellään kylmänä.Oman kokemuksen mukaan nämä osaa leikkautua kiinni kuumana.

Jos on rautaa ja ruosteessa niin rost-off kylvettelyä ja tunnustellen kokeilla lähteekö auki.Mutterin kylkien naputtelu vasaralla (jos sopii) ja mutterin halkaisu missä vain sopii sen tekemään,auttaa.

Mutta ei se pultin katkeaminenkaan maailmanloppu ole,se vaan työllistää pikkuisen enemmän. :roll:

Lähetetty: Ma Huhti 04, 2011 3:34 pm
Kirjoittaja Antsa
Ja maltti on valttia. Eli jos se mutteri kääntyy vaan 1/8 osa kierroksen niin älä käännä pitemmälle vaan käännä takaisin päin taas niin pitkälle kuin menee ja takaisin ja takaisin ja....

Sitten kun se on menny kierroksen niin yleensä se sitten lähtee aukikin.

Mutta kunhan kokeilet. Joka tapauksessa on helpompaa kiertää ehjään pinnapulttiin uusi mutteri kuin ruveta etsimään sopivaa pulttia jostain, ja kaivaa katkennutta pulttia kannen sisältä.

Eli jos ei lähde helposti auki niin sitten etsit jostain kaasupillit joilla saa mutterin punaiseksi ja sitten se aukeaa kyllä. Ja huom. Vain mutteri saa punoittaa ei pultti.

Ja saattaa olla että ne pinnapultit pyörii sieltä kannen puolelta auki.

Lähetetty: Ma Huhti 04, 2011 3:53 pm
Kirjoittaja komk
Niin ja se crc:llä loittelu kannattaa aloittaa ainaki viikkoa aikasemmin. Lisää evästä muutaman kerran ennen aloitusta.
Painuu kunnolla kierteisiin...

Lähetetty: Ma Huhti 04, 2011 6:54 pm
Kirjoittaja 2x4WD
Antsa kirjoitti: Eli jos se mutteri kääntyy vaan 1/8 osa kierroksen niin älä käännä pitemmälle vaan käännä takaisin päin taas niin pitkälle kuin menee ja takaisin ja takaisin ja....
Ja välillä öljyä paljastuneeseen kohtaan ja takaisin ja taas öljyä, että menisi myös sinne mutterin sisäänkin.

Olen kokeillut hyvällä menestyksellä myös CRC ROST FLASH öljyä mutta sitä joutuu aika paljon sumuttamaan, että irtoaa. Pakosarjan pultteihin en ole kokeillut.

http://www.crcind.com/csp/web/ProdDisp. ... FwXwU5NA--

Lähetetty: Ma Huhti 04, 2011 7:40 pm
Kirjoittaja jäsen 57
Tuollainen Rost Flash voisikin olla ok. Yksi venhempi heppu kertoi kokemuksiaan, että se normaali CRC jota yleensä irrotukseen suositellaan,niin kuivuu äkkiä pois mutta kuulemma automaattiöljy olisi ihme tavaraa ja eipä kuivu mihinkään ja kun on jonkin aikaa päässyt vaikuttamaan, sitten aukee.Itse olen sitä ihmetellyt että miten se öljy sinne pultin kierteisiin menee mutta kait siinä joku imu tapahtuu ja onhan sille nimikin mutta ei nyt säteile, no nyt eli kapillaariko se olisi. Tämä on mielenkiintoinen aihe, koska kyllä aika usein naksahtaa poikki, kun ei sellaisia pillejä ole.On vain jotain hepposia pikkutohoja.Onko muuten olemassa jotain kotioloihin sopuhintaista liekinpuhaltajaa, millä mutterin tosiaan saisi punaiseksi :oops:

Lähetetty: Ma Huhti 04, 2011 10:21 pm
Kirjoittaja Nikkari
jäsen 57 kirjoitti:Itse olen sitä ihmetellyt että miten se öljy sinne pultin kierteisiin menee mutta kait siinä joku imu tapahtuu ja onhan sille nimikin mutta ei nyt säteile, no nyt eli kapillaariko se olisi. Tämä on mielenkiintoinen aihe, koska kyllä aika usein naksahtaa poikki, kun ei sellaisia pillejä ole.On vain jotain hepposia pikkutohoja.Onko muuten olemassa jotain kotioloihin sopuhintaista liekinpuhaltajaa, millä mutterin tosiaan saisi punaiseksi :oops:
Monet voiteluainevalmistajat toki kehuvatkin estoitta omia tuotteitaan, sekä niiden käänteentekeviä ominaisuuksia. Usein mainitaan jollain aineella olevan "erinomainen ryömimiskyky" 8)

Mutta mitä tulee noihin pieniin kaasupolttimiin, niin esimerkiksi Bilteman valikoimista löytyy butaani-kaasutoimisia jotka ovat pienen kokonsa puolesta passeleita ahtaissakin paikoissa. (mm. tuotenumero 19738)

Lähetetty: Ma Huhti 04, 2011 11:00 pm
Kirjoittaja 2x4WD
Nikkari kirjoitti:Mutta mitä tulee noihin pieniin kaasupolttimiin, niin esimerkiksi Bilteman valikoimista löytyy butaani-kaasutoimisia jotka ovat pienen kokonsa puolesta passeleita ahtaissakin paikoissa. (mm. tuotenumero 19738)
IKH näyttää myyvän tismalleen samannäköistä poltinta kuin Biltsu. Itse olen käyttänyt Sievertin Metaljettiä. Hankin sen joskus kuparin kapillaari juotoksiin ja ainakin siinä se toimii hyvin. Liekin lämpö 2400 astetta riittää moneen paikkaan mutta ei se korvaa happi/asetyleeni polttimen pistemäistä lämpöä. Induktio lämmittimestä kyllä haaveilen mutta hinta vielä esteenä vähäiselle käytölle.

http://www.elkris.fi/index.cgi?nav=tuot ... =1282&r3=2

Lähetetty: Ma Huhti 04, 2011 11:15 pm
Kirjoittaja Antsa
jäsen 57 kirjoitti:Tuollainen Rost Flash voisikin olla ok. Yksi venhempi heppu kertoi kokemuksiaan, että se normaali CRC jota yleensä irrotukseen suositellaan,niin kuivuu äkkiä pois mutta kuulemma automaattiöljy olisi ihme tavaraa ja eipä kuivu mihinkään ja kun on jonkin aikaa päässyt vaikuttamaan, sitten aukee.Itse olen sitä ihmetellyt että miten se öljy sinne pultin kierteisiin menee mutta kait siinä joku imu tapahtuu ja onhan sille nimikin mutta ei nyt säteile, no nyt eli kapillaariko se olisi. Tämä on mielenkiintoinen aihe, koska kyllä aika usein naksahtaa poikki, kun ei sellaisia pillejä ole.On vain jotain hepposia pikkutohoja.Onko muuten olemassa jotain kotioloihin sopuhintaista liekinpuhaltajaa, millä mutterin tosiaan saisi punaiseksi :oops:
Saahan sen vaikka migillä punaiseksi,mutta kehveli jäähtyessään tyssää sen mutterin vielä tiukemmalle.

Mitenhän onnistuisi ilman kaasua???

Ja vielä on kokeilematta miten lämmittäminen plasmalla onnistuisi eli mahd.pienillä virroilla,ja vaikka suojakaasua käyttäen....

Lähetetty: Ti Huhti 05, 2011 10:01 am
Kirjoittaja oziolli
jäsen 57 kirjoitti:Tuollainen Rost Flash voisikin olla ok. Yksi venhempi heppu kertoi kokemuksiaan, että se normaali CRC jota yleensä irrotukseen suositellaan,niin kuivuu äkkiä pois mutta kuulemma automaattiöljy olisi ihme tavaraa ja eipä kuivu mihinkään ja kun on jonkin aikaa päässyt vaikuttamaan, sitten aukee.Itse olen sitä ihmetellyt että miten se öljy sinne pultin kierteisiin menee mutta kait siinä joku imu tapahtuu ja onhan sille nimikin mutta ei nyt säteile, no nyt eli kapillaariko se olisi. Tämä on mielenkiintoinen aihe, koska kyllä aika usein naksahtaa poikki, kun ei sellaisia pillejä ole.On vain jotain hepposia pikkutohoja.Onko muuten olemassa jotain kotioloihin sopuhintaista liekinpuhaltajaa, millä mutterin tosiaan saisi punaiseksi :oops:

En nyt satu muistamaan, milla foorumilla tasta samasta asiasta oli kirjoittelua. Niissa kokeiluissa parhaaksi aineeksi tunkeutumaan ruostuneisiin rakosiin osoittautui seos, jossa oli puolet automaattivaihteisto-oljya ja toinen puoli asetonia.

Lähetetty: To Huhti 07, 2011 7:55 pm
Kirjoittaja 4x4_88
Kiitos runsaista vastauksista. Näillä on hyvä mennä eteenpäin.

Tilasin Toyotalta uuden tiivisteen.
Ei löytynyt sitä , jossa on 4kpl tiivisteitä: B-moottori (1974-80)
Kuva

Vaan tällainen yks osanen: B / 3B (1981-84)
Kuva

Sanokaapa jos joku tietää, että sopiiko tuo yks osanen tohon vanhempaan pakosarjaan, etten sit turhaa osta sitä! (Hinta about 10€)

Varaosanumerot on melkeen samat tiivisteiden osalta ja varaosamyyjän mukaan toi uudempi tiiviste sopii myös vanhempaan.

Uudet mutterit on jotain 2.5€-3€/kpl.

Lähetetty: To Huhti 07, 2011 8:30 pm
Kirjoittaja tepa78
No onhan Beessä ja 3Beessä erilaiset pakosarjat... kolmosessa tais olla vähän pitempi, mut voihan ne tiivisteet leikata siitä erilleen...

Lähetetty: To Huhti 07, 2011 9:07 pm
Kirjoittaja 4x4_88
tepa78 kirjoitti:voihan ne tiivisteet leikata siitä erilleen...
Mutta käyköhän sittenkään, jos vaikka laipassa on vähän eripaikassa pultin reijät.
Pitää melkeen käyä kysyyn tarvikeliikkeistä tiivisteitä. Jostain listasta löysin niitä ja maksaa jotain 0.60€/ kpl. Olikohan Fixus-liike....

Lähetetty: Pe Huhti 08, 2011 10:30 am
Kirjoittaja Antsa
Äkkiä arvailisin että nuo 60 cent tiivisteet on niitä mitkä tulee pakosarjan,ja -putken väliin.

pakosarjanlaipan tiivisteet

Lähetetty: Pe Huhti 08, 2011 9:53 pm
Kirjoittaja akipell
kävin 1b hen hakemassa tojotalta 46 e tingittynä 40e 4kpl. aika kallista :oops: