B-moottorin pakosarjan irroitus vinkkejä kaivataan
Valvoja: Käyttäjä
B-moottorin pakosarjan irroitus vinkkejä kaivataan
Heipä hei!
BJ:ssä vuotaa pakosarjan tiivisteet, joten ne ois aika vaihtaa. Oon kuullu kauhujuttuja pakosarjan irroituksesta kun pultit katkee jne.
Onko tossa kupariset mutterit? Mitä vinkkejä irroitukseen? Lämmittäiskö koneen ensin kuumaksi ja sitten aukaisemaan?
Ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta parempi sekin kun ryssiä homma ihan kunnolla
BJ:ssä vuotaa pakosarjan tiivisteet, joten ne ois aika vaihtaa. Oon kuullu kauhujuttuja pakosarjan irroituksesta kun pultit katkee jne.
Onko tossa kupariset mutterit? Mitä vinkkejä irroitukseen? Lämmittäiskö koneen ensin kuumaksi ja sitten aukaisemaan?
Ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta parempi sekin kun ryssiä homma ihan kunnolla
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
Jos mutterit ovat messinkiset kuten uudemmissa tojotissa niin eipä siinä muuta kun auki vaan,mielellään kylmänä.Oman kokemuksen mukaan nämä osaa leikkautua kiinni kuumana.
Jos on rautaa ja ruosteessa niin rost-off kylvettelyä ja tunnustellen kokeilla lähteekö auki.Mutterin kylkien naputtelu vasaralla (jos sopii) ja mutterin halkaisu missä vain sopii sen tekemään,auttaa.
Mutta ei se pultin katkeaminenkaan maailmanloppu ole,se vaan työllistää pikkuisen enemmän.
Jos on rautaa ja ruosteessa niin rost-off kylvettelyä ja tunnustellen kokeilla lähteekö auki.Mutterin kylkien naputtelu vasaralla (jos sopii) ja mutterin halkaisu missä vain sopii sen tekemään,auttaa.
Mutta ei se pultin katkeaminenkaan maailmanloppu ole,se vaan työllistää pikkuisen enemmän.
Ja maltti on valttia. Eli jos se mutteri kääntyy vaan 1/8 osa kierroksen niin älä käännä pitemmälle vaan käännä takaisin päin taas niin pitkälle kuin menee ja takaisin ja takaisin ja....
Sitten kun se on menny kierroksen niin yleensä se sitten lähtee aukikin.
Mutta kunhan kokeilet. Joka tapauksessa on helpompaa kiertää ehjään pinnapulttiin uusi mutteri kuin ruveta etsimään sopivaa pulttia jostain, ja kaivaa katkennutta pulttia kannen sisältä.
Eli jos ei lähde helposti auki niin sitten etsit jostain kaasupillit joilla saa mutterin punaiseksi ja sitten se aukeaa kyllä. Ja huom. Vain mutteri saa punoittaa ei pultti.
Ja saattaa olla että ne pinnapultit pyörii sieltä kannen puolelta auki.
Sitten kun se on menny kierroksen niin yleensä se sitten lähtee aukikin.
Mutta kunhan kokeilet. Joka tapauksessa on helpompaa kiertää ehjään pinnapulttiin uusi mutteri kuin ruveta etsimään sopivaa pulttia jostain, ja kaivaa katkennutta pulttia kannen sisältä.
Eli jos ei lähde helposti auki niin sitten etsit jostain kaasupillit joilla saa mutterin punaiseksi ja sitten se aukeaa kyllä. Ja huom. Vain mutteri saa punoittaa ei pultti.
Ja saattaa olla että ne pinnapultit pyörii sieltä kannen puolelta auki.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Ja välillä öljyä paljastuneeseen kohtaan ja takaisin ja taas öljyä, että menisi myös sinne mutterin sisäänkin.Antsa kirjoitti: Eli jos se mutteri kääntyy vaan 1/8 osa kierroksen niin älä käännä pitemmälle vaan käännä takaisin päin taas niin pitkälle kuin menee ja takaisin ja takaisin ja....
Olen kokeillut hyvällä menestyksellä myös CRC ROST FLASH öljyä mutta sitä joutuu aika paljon sumuttamaan, että irtoaa. Pakosarjan pultteihin en ole kokeillut.
http://www.crcind.com/csp/web/ProdDisp. ... FwXwU5NA--
HJ60 -86 Katosi elämästäni
BJ75 -85 PA 1+1+7 saataneen käyttöön
BJ75 -85 hlö miettii kohtaloaan
PZJ75 -90 tuli taloon
BJ75 -85 PA 1+1+7 saataneen käyttöön
BJ75 -85 hlö miettii kohtaloaan
PZJ75 -90 tuli taloon
Tuollainen Rost Flash voisikin olla ok. Yksi venhempi heppu kertoi kokemuksiaan, että se normaali CRC jota yleensä irrotukseen suositellaan,niin kuivuu äkkiä pois mutta kuulemma automaattiöljy olisi ihme tavaraa ja eipä kuivu mihinkään ja kun on jonkin aikaa päässyt vaikuttamaan, sitten aukee.Itse olen sitä ihmetellyt että miten se öljy sinne pultin kierteisiin menee mutta kait siinä joku imu tapahtuu ja onhan sille nimikin mutta ei nyt säteile, no nyt eli kapillaariko se olisi. Tämä on mielenkiintoinen aihe, koska kyllä aika usein naksahtaa poikki, kun ei sellaisia pillejä ole.On vain jotain hepposia pikkutohoja.Onko muuten olemassa jotain kotioloihin sopuhintaista liekinpuhaltajaa, millä mutterin tosiaan saisi punaiseksi
Seppo Linnama .p.050-5393730,Masku
Monet voiteluainevalmistajat toki kehuvatkin estoitta omia tuotteitaan, sekä niiden käänteentekeviä ominaisuuksia. Usein mainitaan jollain aineella olevan "erinomainen ryömimiskyky"jäsen 57 kirjoitti:Itse olen sitä ihmetellyt että miten se öljy sinne pultin kierteisiin menee mutta kait siinä joku imu tapahtuu ja onhan sille nimikin mutta ei nyt säteile, no nyt eli kapillaariko se olisi. Tämä on mielenkiintoinen aihe, koska kyllä aika usein naksahtaa poikki, kun ei sellaisia pillejä ole.On vain jotain hepposia pikkutohoja.Onko muuten olemassa jotain kotioloihin sopuhintaista liekinpuhaltajaa, millä mutterin tosiaan saisi punaiseksi
Mutta mitä tulee noihin pieniin kaasupolttimiin, niin esimerkiksi Bilteman valikoimista löytyy butaani-kaasutoimisia jotka ovat pienen kokonsa puolesta passeleita ahtaissakin paikoissa. (mm. tuotenumero 19738)
Toyota - The joy of welding -
IKH näyttää myyvän tismalleen samannäköistä poltinta kuin Biltsu. Itse olen käyttänyt Sievertin Metaljettiä. Hankin sen joskus kuparin kapillaari juotoksiin ja ainakin siinä se toimii hyvin. Liekin lämpö 2400 astetta riittää moneen paikkaan mutta ei se korvaa happi/asetyleeni polttimen pistemäistä lämpöä. Induktio lämmittimestä kyllä haaveilen mutta hinta vielä esteenä vähäiselle käytölle.Nikkari kirjoitti:Mutta mitä tulee noihin pieniin kaasupolttimiin, niin esimerkiksi Bilteman valikoimista löytyy butaani-kaasutoimisia jotka ovat pienen kokonsa puolesta passeleita ahtaissakin paikoissa. (mm. tuotenumero 19738)
http://www.elkris.fi/index.cgi?nav=tuot ... =1282&r3=2
HJ60 -86 Katosi elämästäni
BJ75 -85 PA 1+1+7 saataneen käyttöön
BJ75 -85 hlö miettii kohtaloaan
PZJ75 -90 tuli taloon
BJ75 -85 PA 1+1+7 saataneen käyttöön
BJ75 -85 hlö miettii kohtaloaan
PZJ75 -90 tuli taloon
Saahan sen vaikka migillä punaiseksi,mutta kehveli jäähtyessään tyssää sen mutterin vielä tiukemmalle.jäsen 57 kirjoitti:Tuollainen Rost Flash voisikin olla ok. Yksi venhempi heppu kertoi kokemuksiaan, että se normaali CRC jota yleensä irrotukseen suositellaan,niin kuivuu äkkiä pois mutta kuulemma automaattiöljy olisi ihme tavaraa ja eipä kuivu mihinkään ja kun on jonkin aikaa päässyt vaikuttamaan, sitten aukee.Itse olen sitä ihmetellyt että miten se öljy sinne pultin kierteisiin menee mutta kait siinä joku imu tapahtuu ja onhan sille nimikin mutta ei nyt säteile, no nyt eli kapillaariko se olisi. Tämä on mielenkiintoinen aihe, koska kyllä aika usein naksahtaa poikki, kun ei sellaisia pillejä ole.On vain jotain hepposia pikkutohoja.Onko muuten olemassa jotain kotioloihin sopuhintaista liekinpuhaltajaa, millä mutterin tosiaan saisi punaiseksi
Mitenhän onnistuisi ilman kaasua???
Ja vielä on kokeilematta miten lämmittäminen plasmalla onnistuisi eli mahd.pienillä virroilla,ja vaikka suojakaasua käyttäen....
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
jäsen 57 kirjoitti:Tuollainen Rost Flash voisikin olla ok. Yksi venhempi heppu kertoi kokemuksiaan, että se normaali CRC jota yleensä irrotukseen suositellaan,niin kuivuu äkkiä pois mutta kuulemma automaattiöljy olisi ihme tavaraa ja eipä kuivu mihinkään ja kun on jonkin aikaa päässyt vaikuttamaan, sitten aukee.Itse olen sitä ihmetellyt että miten se öljy sinne pultin kierteisiin menee mutta kait siinä joku imu tapahtuu ja onhan sille nimikin mutta ei nyt säteile, no nyt eli kapillaariko se olisi. Tämä on mielenkiintoinen aihe, koska kyllä aika usein naksahtaa poikki, kun ei sellaisia pillejä ole.On vain jotain hepposia pikkutohoja.Onko muuten olemassa jotain kotioloihin sopuhintaista liekinpuhaltajaa, millä mutterin tosiaan saisi punaiseksi
En nyt satu muistamaan, milla foorumilla tasta samasta asiasta oli kirjoittelua. Niissa kokeiluissa parhaaksi aineeksi tunkeutumaan ruostuneisiin rakosiin osoittautui seos, jossa oli puolet automaattivaihteisto-oljya ja toinen puoli asetonia.
FJ62 1989
Kiitos runsaista vastauksista. Näillä on hyvä mennä eteenpäin.
Tilasin Toyotalta uuden tiivisteen.
Ei löytynyt sitä , jossa on 4kpl tiivisteitä: B-moottori (1974-80)
Vaan tällainen yks osanen: B / 3B (1981-84)
Sanokaapa jos joku tietää, että sopiiko tuo yks osanen tohon vanhempaan pakosarjaan, etten sit turhaa osta sitä! (Hinta about 10€)
Varaosanumerot on melkeen samat tiivisteiden osalta ja varaosamyyjän mukaan toi uudempi tiiviste sopii myös vanhempaan.
Uudet mutterit on jotain 2.5€-3€/kpl.
Tilasin Toyotalta uuden tiivisteen.
Ei löytynyt sitä , jossa on 4kpl tiivisteitä: B-moottori (1974-80)
Vaan tällainen yks osanen: B / 3B (1981-84)
Sanokaapa jos joku tietää, että sopiiko tuo yks osanen tohon vanhempaan pakosarjaan, etten sit turhaa osta sitä! (Hinta about 10€)
Varaosanumerot on melkeen samat tiivisteiden osalta ja varaosamyyjän mukaan toi uudempi tiiviste sopii myös vanhempaan.
Uudet mutterit on jotain 2.5€-3€/kpl.
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
Mutta käyköhän sittenkään, jos vaikka laipassa on vähän eripaikassa pultin reijät.tepa78 kirjoitti:voihan ne tiivisteet leikata siitä erilleen...
Pitää melkeen käyä kysyyn tarvikeliikkeistä tiivisteitä. Jostain listasta löysin niitä ja maksaa jotain 0.60€/ kpl. Olikohan Fixus-liike....
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
pakosarjanlaipan tiivisteet
kävin 1b hen hakemassa tojotalta 46 e tingittynä 40e 4kpl. aika kallista