Kuva Kuva

B-moottorin pakosarjan irroitus vinkkejä kaivataan

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
4x4_88
Viestit: 431
Liittynyt: Ma Loka 01, 2007 8:42 pm

B-moottorin pakosarjan irroitus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja 4x4_88 »

Heipä hei!
BJ:ssä vuotaa pakosarjan tiivisteet, joten ne ois aika vaihtaa. Oon kuullu kauhujuttuja pakosarjan irroituksesta kun pultit katkee jne.

Onko tossa kupariset mutterit? Mitä vinkkejä irroitukseen? Lämmittäiskö koneen ensin kuumaksi ja sitten aukaisemaan?

Ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta parempi sekin kun ryssiä homma ihan kunnolla :lol:
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
Jappi
Viestit: 191
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 8:40 pm
Paikkakunta: Puolanka

Viesti Kirjoittaja Jappi »

Jos mutterit ovat messinkiset kuten uudemmissa tojotissa niin eipä siinä muuta kun auki vaan,mielellään kylmänä.Oman kokemuksen mukaan nämä osaa leikkautua kiinni kuumana.

Jos on rautaa ja ruosteessa niin rost-off kylvettelyä ja tunnustellen kokeilla lähteekö auki.Mutterin kylkien naputtelu vasaralla (jos sopii) ja mutterin halkaisu missä vain sopii sen tekemään,auttaa.

Mutta ei se pultin katkeaminenkaan maailmanloppu ole,se vaan työllistää pikkuisen enemmän. :roll:
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Ja maltti on valttia. Eli jos se mutteri kääntyy vaan 1/8 osa kierroksen niin älä käännä pitemmälle vaan käännä takaisin päin taas niin pitkälle kuin menee ja takaisin ja takaisin ja....

Sitten kun se on menny kierroksen niin yleensä se sitten lähtee aukikin.

Mutta kunhan kokeilet. Joka tapauksessa on helpompaa kiertää ehjään pinnapulttiin uusi mutteri kuin ruveta etsimään sopivaa pulttia jostain, ja kaivaa katkennutta pulttia kannen sisältä.

Eli jos ei lähde helposti auki niin sitten etsit jostain kaasupillit joilla saa mutterin punaiseksi ja sitten se aukeaa kyllä. Ja huom. Vain mutteri saa punoittaa ei pultti.

Ja saattaa olla että ne pinnapultit pyörii sieltä kannen puolelta auki.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

Niin ja se crc:llä loittelu kannattaa aloittaa ainaki viikkoa aikasemmin. Lisää evästä muutaman kerran ennen aloitusta.
Painuu kunnolla kierteisiin...
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
2x4WD
Viestit: 31
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 8:31 pm
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja 2x4WD »

Antsa kirjoitti: Eli jos se mutteri kääntyy vaan 1/8 osa kierroksen niin älä käännä pitemmälle vaan käännä takaisin päin taas niin pitkälle kuin menee ja takaisin ja takaisin ja....
Ja välillä öljyä paljastuneeseen kohtaan ja takaisin ja taas öljyä, että menisi myös sinne mutterin sisäänkin.

Olen kokeillut hyvällä menestyksellä myös CRC ROST FLASH öljyä mutta sitä joutuu aika paljon sumuttamaan, että irtoaa. Pakosarjan pultteihin en ole kokeillut.

http://www.crcind.com/csp/web/ProdDisp. ... FwXwU5NA--
HJ60 -86 Katosi elämästäni
BJ75 -85 PA 1+1+7 saataneen käyttöön
BJ75 -85 hlö miettii kohtaloaan
PZJ75 -90 tuli taloon
jäsen 57
Viestit: 395
Liittynyt: Su Tammi 02, 2005 3:23 pm

Viesti Kirjoittaja jäsen 57 »

Tuollainen Rost Flash voisikin olla ok. Yksi venhempi heppu kertoi kokemuksiaan, että se normaali CRC jota yleensä irrotukseen suositellaan,niin kuivuu äkkiä pois mutta kuulemma automaattiöljy olisi ihme tavaraa ja eipä kuivu mihinkään ja kun on jonkin aikaa päässyt vaikuttamaan, sitten aukee.Itse olen sitä ihmetellyt että miten se öljy sinne pultin kierteisiin menee mutta kait siinä joku imu tapahtuu ja onhan sille nimikin mutta ei nyt säteile, no nyt eli kapillaariko se olisi. Tämä on mielenkiintoinen aihe, koska kyllä aika usein naksahtaa poikki, kun ei sellaisia pillejä ole.On vain jotain hepposia pikkutohoja.Onko muuten olemassa jotain kotioloihin sopuhintaista liekinpuhaltajaa, millä mutterin tosiaan saisi punaiseksi :oops:
Seppo Linnama .p.050-5393730,Masku
Nikkari
Viestit: 232
Liittynyt: Pe Maalis 21, 2008 12:21 pm
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja Nikkari »

jäsen 57 kirjoitti:Itse olen sitä ihmetellyt että miten se öljy sinne pultin kierteisiin menee mutta kait siinä joku imu tapahtuu ja onhan sille nimikin mutta ei nyt säteile, no nyt eli kapillaariko se olisi. Tämä on mielenkiintoinen aihe, koska kyllä aika usein naksahtaa poikki, kun ei sellaisia pillejä ole.On vain jotain hepposia pikkutohoja.Onko muuten olemassa jotain kotioloihin sopuhintaista liekinpuhaltajaa, millä mutterin tosiaan saisi punaiseksi :oops:
Monet voiteluainevalmistajat toki kehuvatkin estoitta omia tuotteitaan, sekä niiden käänteentekeviä ominaisuuksia. Usein mainitaan jollain aineella olevan "erinomainen ryömimiskyky" 8)

Mutta mitä tulee noihin pieniin kaasupolttimiin, niin esimerkiksi Bilteman valikoimista löytyy butaani-kaasutoimisia jotka ovat pienen kokonsa puolesta passeleita ahtaissakin paikoissa. (mm. tuotenumero 19738)
Toyota - The joy of welding -
2x4WD
Viestit: 31
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 8:31 pm
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja 2x4WD »

Nikkari kirjoitti:Mutta mitä tulee noihin pieniin kaasupolttimiin, niin esimerkiksi Bilteman valikoimista löytyy butaani-kaasutoimisia jotka ovat pienen kokonsa puolesta passeleita ahtaissakin paikoissa. (mm. tuotenumero 19738)
IKH näyttää myyvän tismalleen samannäköistä poltinta kuin Biltsu. Itse olen käyttänyt Sievertin Metaljettiä. Hankin sen joskus kuparin kapillaari juotoksiin ja ainakin siinä se toimii hyvin. Liekin lämpö 2400 astetta riittää moneen paikkaan mutta ei se korvaa happi/asetyleeni polttimen pistemäistä lämpöä. Induktio lämmittimestä kyllä haaveilen mutta hinta vielä esteenä vähäiselle käytölle.

http://www.elkris.fi/index.cgi?nav=tuot ... =1282&r3=2
HJ60 -86 Katosi elämästäni
BJ75 -85 PA 1+1+7 saataneen käyttöön
BJ75 -85 hlö miettii kohtaloaan
PZJ75 -90 tuli taloon
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

jäsen 57 kirjoitti:Tuollainen Rost Flash voisikin olla ok. Yksi venhempi heppu kertoi kokemuksiaan, että se normaali CRC jota yleensä irrotukseen suositellaan,niin kuivuu äkkiä pois mutta kuulemma automaattiöljy olisi ihme tavaraa ja eipä kuivu mihinkään ja kun on jonkin aikaa päässyt vaikuttamaan, sitten aukee.Itse olen sitä ihmetellyt että miten se öljy sinne pultin kierteisiin menee mutta kait siinä joku imu tapahtuu ja onhan sille nimikin mutta ei nyt säteile, no nyt eli kapillaariko se olisi. Tämä on mielenkiintoinen aihe, koska kyllä aika usein naksahtaa poikki, kun ei sellaisia pillejä ole.On vain jotain hepposia pikkutohoja.Onko muuten olemassa jotain kotioloihin sopuhintaista liekinpuhaltajaa, millä mutterin tosiaan saisi punaiseksi :oops:
Saahan sen vaikka migillä punaiseksi,mutta kehveli jäähtyessään tyssää sen mutterin vielä tiukemmalle.

Mitenhän onnistuisi ilman kaasua???

Ja vielä on kokeilematta miten lämmittäminen plasmalla onnistuisi eli mahd.pienillä virroilla,ja vaikka suojakaasua käyttäen....
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
oziolli
Viestit: 43
Liittynyt: To Joulu 06, 2007 1:20 pm
Paikkakunta: Canberra

Viesti Kirjoittaja oziolli »

jäsen 57 kirjoitti:Tuollainen Rost Flash voisikin olla ok. Yksi venhempi heppu kertoi kokemuksiaan, että se normaali CRC jota yleensä irrotukseen suositellaan,niin kuivuu äkkiä pois mutta kuulemma automaattiöljy olisi ihme tavaraa ja eipä kuivu mihinkään ja kun on jonkin aikaa päässyt vaikuttamaan, sitten aukee.Itse olen sitä ihmetellyt että miten se öljy sinne pultin kierteisiin menee mutta kait siinä joku imu tapahtuu ja onhan sille nimikin mutta ei nyt säteile, no nyt eli kapillaariko se olisi. Tämä on mielenkiintoinen aihe, koska kyllä aika usein naksahtaa poikki, kun ei sellaisia pillejä ole.On vain jotain hepposia pikkutohoja.Onko muuten olemassa jotain kotioloihin sopuhintaista liekinpuhaltajaa, millä mutterin tosiaan saisi punaiseksi :oops:

En nyt satu muistamaan, milla foorumilla tasta samasta asiasta oli kirjoittelua. Niissa kokeiluissa parhaaksi aineeksi tunkeutumaan ruostuneisiin rakosiin osoittautui seos, jossa oli puolet automaattivaihteisto-oljya ja toinen puoli asetonia.
FJ62 1989
Avatar
4x4_88
Viestit: 431
Liittynyt: Ma Loka 01, 2007 8:42 pm

Viesti Kirjoittaja 4x4_88 »

Kiitos runsaista vastauksista. Näillä on hyvä mennä eteenpäin.

Tilasin Toyotalta uuden tiivisteen.
Ei löytynyt sitä , jossa on 4kpl tiivisteitä: B-moottori (1974-80)
Kuva

Vaan tällainen yks osanen: B / 3B (1981-84)
Kuva

Sanokaapa jos joku tietää, että sopiiko tuo yks osanen tohon vanhempaan pakosarjaan, etten sit turhaa osta sitä! (Hinta about 10€)

Varaosanumerot on melkeen samat tiivisteiden osalta ja varaosamyyjän mukaan toi uudempi tiiviste sopii myös vanhempaan.

Uudet mutterit on jotain 2.5€-3€/kpl.
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
Avatar
tepa78
Viestit: 715
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 5:59 pm
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja tepa78 »

No onhan Beessä ja 3Beessä erilaiset pakosarjat... kolmosessa tais olla vähän pitempi, mut voihan ne tiivisteet leikata siitä erilleen...
BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"
Avatar
4x4_88
Viestit: 431
Liittynyt: Ma Loka 01, 2007 8:42 pm

Viesti Kirjoittaja 4x4_88 »

tepa78 kirjoitti:voihan ne tiivisteet leikata siitä erilleen...
Mutta käyköhän sittenkään, jos vaikka laipassa on vähän eripaikassa pultin reijät.
Pitää melkeen käyä kysyyn tarvikeliikkeistä tiivisteitä. Jostain listasta löysin niitä ja maksaa jotain 0.60€/ kpl. Olikohan Fixus-liike....
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Äkkiä arvailisin että nuo 60 cent tiivisteet on niitä mitkä tulee pakosarjan,ja -putken väliin.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Avatar
akipell
Viestit: 119
Liittynyt: Su Marras 23, 2008 4:41 pm
Paikkakunta: jyväskylä

pakosarjanlaipan tiivisteet

Viesti Kirjoittaja akipell »

kävin 1b hen hakemassa tojotalta 46 e tingittynä 40e 4kpl. aika kallista :oops:
Vastaa Viestiin