Sivu 1/2
HJ 60/61 perustietoa vailla.
Lähetetty: Pe Huhti 01, 2011 7:31 pm
Kirjoittaja Kontio
Olisin tietoa vailla muutamista 60/61 HJ:n eroavaisuuksista.
Eli eikös nuo kummatkin mallit olleet myynnissä loppuun (60) saakka ennen 80 sarjaa?
Tästä pääsemme toiseen kysymykseen, että jos tuo HJ60 on ollut loppuun saakka tuotannossa HJ61 kanssa, niin löytyykö loppupään HJ60:stä lukkoja?
Sittenpä kolmas kysymys. Eli kuinka luotettavia on noitten hojojen öljynpainemittari näyttämä?
Soittelin eräästä myynnissä olevasta hojosta, ja myyjä sanoi noitten mittarien valehtelevan paljon, että tarkka paine saadaan vain ulkoisella mittarilla. Minun mielestäni noitten mittari näyttää nyt kuitenkin ainakin suuntaa antavasti, ja tästä voidaan päätellä suurinpiirtein laakereiden ja pumpun kunto ajossa ja tyhjäkäynnillä...
Mitä mieltä raati on ko. asiasta?
Koetin haulla etsiä noista eroavaisuuksista tietoa, mutta ilmeisesti hakusanan keksimisessä en ole kyllin hyvä, kun kerran hakutuloksiahan tulee hakusanoilla HJ 60 jne. todella paljon
Kysymykset nimim. HJ 61 ostoa suunnitteleva aloitteleva Cruiseristi

Lähetetty: Pe Huhti 01, 2011 7:38 pm
Kirjoittaja pyyvama
>Tästä pääsemme toiseen kysymykseen, että jos tuo HJ60 on
>ollut loppuun saakka tuotannossa HJ61 kanssa, niin löytyykö
>loppupään HJ60:stä lukkoja?
Juu kyllä 60:stä löytyy lukoilla.
>Sittenpä kolmas kysymys. Eli kuinka luotettavia on noitten hojojen
>öljynpainemittari näyttämä?
Kyllä se mittarin anturi voi väsyä vanhetessaan. Uusi anturi on aikas kallis
ja ainakin paineen voisi mitata kertaalleen niin tietää onko anturi samaa
mieltä.
Mekaaninen mittari olis tietysti varmin.
Matti
Lähetetty: Pe Huhti 01, 2011 8:36 pm
Kirjoittaja Kontio
Tattista tiedoista.
Mutta mistäs vuosimallista lähtien sitten "kuuskymppisestä" on löytynyt lukot?
Lähetetty: Pe Huhti 01, 2011 10:42 pm
Kirjoittaja A-P
1983 tuli kitkalukko taakse, 1987 eteenpäin kutakuinkin Suomen tuontiohjelmaan ovat kuuluneet mekaaniset lukot molemmissa päissä.
Tässä luulossa olen elänyt, eikä ole pahalta tuntunut tähän saakka.

Lähetetty: La Huhti 02, 2011 6:05 pm
Kirjoittaja Kontio
A-P kirjoitti:1983 tuli kitkalukko taakse, 1987 eteenpäin kutakuinkin Suomen tuontiohjelmaan ovat kuuluneet mekaaniset lukot molemmissa päissä.
Tässä luulossa olen elänyt, eikä ole pahalta tuntunut tähän saakka.

No niin, näytti tuo pitävän paikkansa. Kävin tänään koeajamassa erästä HJ 60:stä (jonka kylläkin luulin olevan 61) josta löytyi sähköinen keskitasauspyörästön lukko, ja sitten molempien akseleiden käsilukot. Vuosimalli oli tällä -88.
Tuo ei sitten jäänyt ns.käsiin, vaan sitten vuoden -90 HJ61 tein kaupat.
Mutta tästä autosta puuttuu vinssi, niin käykös tuollaisen vinssin laittaa nokalle noin vain, vai pitääkö se käydä muutoskatsastamassa konttorilla?
Sitten niitä muitakin visioita on pyörimässä päässä, eli sellainen, kun tämä ostamani 61 on huoltoauto, eli takapenkit puuttuu. Niin saisiko tuollaiseen autoon tehdä väliseinän etupenkkien taakse. Saisi ajomelua laskemaan, ja samalla talvellahan tuommoinen olisi
lämpöisempi

Lähetetty: La Huhti 02, 2011 6:18 pm
Kirjoittaja Jussi
Siellä apukuskin penkin alla on lämmityslaite kans. Ja HJ on ihan oikeasti lämmin auto vaikka siinä onkin sitä ilmatilaa reilusti
Lähetetty: La Huhti 02, 2011 6:50 pm
Kirjoittaja pyyvama
Kontio kirjoitti:No niin, näytti tuo pitävän paikkansa. Kävin tänään koeajamassa erästä HJ 60:stä (jonka kylläkin luulin olevan 61) josta löytyi sähköinen keskitasauspyörästön lukko, ja sitten molempien akseleiden käsilukot. Vuosimalli oli tällä -88.
Olisko kuitenkin ollu nelivedon nappi kun HJ:ssa ei oo keskitasauspyörästöä.
Matti
Lähetetty: La Huhti 02, 2011 8:24 pm
Kirjoittaja Kontio
pyyvama kirjoitti:Kontio kirjoitti:No niin, näytti tuo pitävän paikkansa. Kävin tänään koeajamassa erästä HJ 60:stä (jonka kylläkin luulin olevan 61) josta löytyi sähköinen keskitasauspyörästön lukko, ja sitten molempien akseleiden käsilukot. Vuosimalli oli tällä -88.
Olisko kuitenkin ollu nelivedon nappi kun HJ:ssa ei oo keskitasauspyörästöä.
Matti
Hyvinkin saattaa olla
Eli siis tuo nappi vain kytkee etupään mukaan vetoon?
Mites tuo sitten on 80 sarjassa, onko toiminta sama?
Tälläisten asioiden takia tällä topicilla on tälläinen otsikkokin...
Lähetetty: La Huhti 02, 2011 8:39 pm
Kirjoittaja pyyvama
Kontio kirjoitti:pyyvama kirjoitti:Kontio kirjoitti:No niin, näytti tuo pitävän paikkansa. Kävin tänään koeajamassa erästä HJ 60:stä (jonka kylläkin luulin olevan 61) josta löytyi sähköinen keskitasauspyörästön lukko, ja sitten molempien akseleiden käsilukot. Vuosimalli oli tällä -88.
Olisko kuitenkin ollu nelivedon nappi kun HJ:ssa ei oo keskitasauspyörästöä.
Matti
Hyvinkin saattaa olla
Eli siis tuo nappi vain kytkee etupään mukaan vetoon?
Mites tuo sitten on 80 sarjassa, onko toiminta sama?
Tälläisten asioiden takia tällä topicilla on tälläinen otsikkokin...
80:ssä on keskitasauspyörästö ja jatkuva neliveto. Niissä on lukko
keskitasauspyörästölle ja useimmiten perille. Kaikki sähköllä.
Matti
Lähetetty: La Huhti 02, 2011 9:47 pm
Kirjoittaja Kontio
Kontio kirjoitti:
Mutta tästä autosta puuttuu vinssi, niin käykös tuollaisen vinssin laittaa nokalle noin vain, vai pitääkö se käydä muutoskatsastamassa konttorilla?
Mites tämä sitten, onko tuosta jollakin tietoa?
Lähetetty: La Huhti 02, 2011 10:19 pm
Kirjoittaja r2ree
Tästä on keskustelua, loppupäässä varsinkin:
http://www.slck.net/viewtopic.php?t=9960
Lähetetty: To Huhti 07, 2011 9:07 pm
Kirjoittaja Kontio
Tässä muutama päivä ihmetelty autoa, ja hyvältähän se tuntuu

, mutta muutamia kysymyksiä herännyt.
Eli tätäkin asiaa on käsitelty ilmeisesti monet kerrat tälläkin palstalla. Millä reteotereot kytketään tähän autoon, tuon 24V järjestelmän takia?
Ja sitten tuosta samasta syystä kysyn, että mitenkäs sitten peräkärryjen sähköt on järjestetty?
Auton alla on kylläkin (katkotut) johdot koukun kohdalla, mutta tuleekos sinnekin tuo 24V?
Tankki prkle. alkoi vuotamaan toisen pannan alta, ja samalla täyttöputken klemmari liitoksesta tuli muutama tippa.
Mutta minkä takia sinne tankkiin tulee ainakin 6-erilaista pienempää letkua
No tankki on nyt irti, pitää koettaa paikata se.
Lähetetty: To Huhti 07, 2011 10:46 pm
Kirjoittaja Hessu
Stereoita ei saa mennä missään nimessä kytkemään akulta kun ne tykkää kyykähtää, vaan pitää käyttää jännitteenalenninta 24V->12V. Tuollaisen saa jo n. kahdella kympillä vaikka Motonetista taikka
http://www.rxtx-tuote.fi -> jännitteenalentimet -> Zetagi R5. Jos autossa on ollut mankka jo aiemmin, niin tuollainen on todennäköisesti jemmassa jossain esim. kojetaulun alla/takana.
Vetokoukulle on ilmeisesti ainakin osassa HJ:ta ollut takakontin sivuposkien alla orkkis jännitteenalennin tai sitten sinne on voinut joku rakentaa ite semmosen tai sitten edestä on vedetty jännitteenalentimelta virrat. Jos tuollaisia ei löydy, niin saattaapi olla 24V niissä johdoissa, jos on vaan haarotettu takavaloilta.
Ne tankin pikkuletkut menee sellaseen muovieen litteään purkkiin, joka on siellä kontin oikeen puolen pahvin takana. En nyt muista sen virkaa, mutta oleellinen se on. Veikkaan et se sun tankkin vuotaa kuitenkin yläreunasta ja valuu sitten alas sieltä. Yläreunaan ainakin kertyy skeidaa väistämättä ja tankki ruostuu sieltä puhki.
Lähetetty: Pe Huhti 08, 2011 7:55 am
Kirjoittaja hj60
Ne pikkuletkut on siis huohotuksia, eri puolilta loiskelevyjä, ja sen purkin tarkotus on kuulemma a) tiivistää huurut takasin löpöksi ja olla haisematta ulos sekä b) estää tankkia tyhjenemästä huohottomen jautta jos oot katollaan.
Lähetetty: Pe Huhti 08, 2011 10:32 am
Kirjoittaja r2ree
Hessu kirjoitti:
Vetokoukulle on ilmeisesti ainakin osassa HJ:ta ollut takakontin sivuposkien alla orkkis jännitteenalennin
Useimmin kuskin puoleisen takakontin pahvin takaa, siinä pyöräkotelon paikkeilla löytyy semmonen punainen n 15 x 30 cm laatikko.
Se on Pyry-tuotteen tekemä, suomessa, eikä siis orkkis..
5 -kanavainen. Ja kukin kanava on omalla piirikortilla.
Niitä pystyy korjaamaan ja niihin käsittääkseni saa varosia.
http://www.pyry.fi/
Näytti sivut olevan työn alla, mutta yhteystiedot näkyivät olevan