Sivu 1/1

PZJ75 lukkoakseli

Lähetetty: Ti Maalis 15, 2011 9:08 pm
Kirjoittaja 2x4WD
Kotiini kulkeutui lähes vahingossa PZJ75 vuodelta -90. Syncro volkkaria etsin mutta ihan muuta tuli BJ75:n kaveriksi. No vikaa siinä oli valmiina omiksi tarpeiksi mm. taka-akselin lukon kytkennässä. Tässä on se sähköinen namiska kojelaudassa josta lukot väännetään päälle.

Eli kysymys??? Kun Taka-akselin lukko ei mene päälle. Etupää pelaa kuin pitääkin mutta takapään valo jää vilkkumaan eikä mitään ääntä kuulu akselilta kuten edestä kun lukko kytkeytyy.

Johtoja sinne tulee aika kimppu. kaksi menee ilmeisesti jonkinlaiseen anturiin joka aistii lukon kytkeytymisen. Näistä toisesta mittasin jännitemittarilla jonkinlaisen pulssin.

Viisi johtoinen liitin jossa ovat
-vihreäpunanen
-vihreä
-vihreä (ilmeisesti toinenkin tai sitten en huomannut muuta väriä)
-musta
-keltainen

Yksi erillään oleva johto tai mikälie letku näytti mustalta. Liekö maa?

Tulisiko näistä tulla jotain jännite tietoa tms?

Mihin napaan annan 24V, että voin testata toimiiko lukonkytkevä moottori ja etsiä vikaa kentis jostain muualta? Tai suunnitella rele-kytkentää.

Ja ylipäätään onko kellään näistä juurikaan käytössä vai onko kytkentä muutettu manuaaliseksi tai aerobiseksi?

Kiitos eteenpäin vievistä ajatuksista jos jollain sellaisia on.

Lähetetty: Ke Maalis 16, 2011 12:28 am
Kirjoittaja IironSika
Tuolla olis jotain tarinaa ja parit linkitkin.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=81922

Lähetetty: La Maalis 19, 2011 2:33 pm
Kirjoittaja 2x4WD
Kiitos linkistä vinkistä. Sieltä löytyikin monta linkkiä lisää ja mennyt jo tunteja niitä haravoidessa. Vielä en kyllä ihan selvää varmaa vastausta ongelmaani saanut mutta lisäkysymyksiä heräsi.

Onko tuo sähköinen lukonmoottori sama kuin 80 ja 90 sarjassa? Päällepäin ainakin näyttää hyvin samalta kuin HDJ80 malleissa. Asiaa selkeyttävä piirroskin löytyi relekytkennästä mutta kytkentäkaavioissa en vielä päässyt niin pitkälle, että olisin saanut tolkkua kaikkien värien merkityksistä.

Lähetetty: Ti Maalis 22, 2011 6:47 pm
Kirjoittaja 2x4WD
Tommonen linkki löytyi aiheeseen liittyen. Edelleen kytkentäkaavio hukassa.



Lähetetty: Ma Maalis 28, 2011 5:14 pm
Kirjoittaja timop
HDJ:n moottorit on 12V.

Lähetetty: Ma Maalis 28, 2011 10:25 pm
Kirjoittaja 2x4WD
timop kirjoitti:HDJ:n moottorit on 12V.
Sekin vielä. Tietty kai jännitteen näppärästi alentaa mutta sopiiko HDJ80 mallien moottorit PZJ75 akseliin? Akseleita näyttäis olevan purkaamossa tarjolla kilkkeineen ainakin huomattavasti edullisemmin kuin tojotan hyllyssä pelkkää moottoria (n. 1700 €).

Lähetetty: To Maalis 31, 2011 9:09 pm
Kirjoittaja timop
Kannattas se moottori ensin purkaa ja tutkia vieläkö sen saisi elvytettyä. Aika huonon vielä saa. Huonoimpien korjattujen tiivistepintoja on joutunut täyttämään kemiallisella metallilla ja magneetit liimailemaan, mutta toimii.

Lähetetty: To Maalis 31, 2011 9:31 pm
Kirjoittaja 2x4WD
Jep. Sitä samaa ajattelin. Laitan sinne alle LSD-akselin, vai mikä se nyt oli, ja tutkin sitten rauhassa moottorin elämää. En kyllä vielä ole tutkinut onko -86 J75 akselin kardaanin kiinnitys samanlainen.

Canadasta löytyi mielenkintoinen paineilma viritys.

http://forum.ih8mud.com/80-series-tech/ ... rsion.html

Lähetetty: Pe Huhti 01, 2011 5:03 am
Kirjoittaja Antsa
Mitenkäs siihen istuisi Hj 61:sen vaijerit???

Omasta bj:n lukotuksesta on jäämässä tuommoiset yli koska itse laitan kytkennät ilmalla.

Nii ja kävin lasketuttamssa paikallisessa hydrauli liikkeessä tarjouksen ilma kilkkeistä jolla tuo homma onnistuu niin sylinterit,ja venttilit maksaisi sen n.300 egeä yhteensä muistaakseni hieman alle. Siihen tietysti hieman letkunippaa ym.

Ja kompurahan maksaa sen 7.90- mitä tililtä löytyy.