Sivu 1/1

Hdj:n tehostin ongelma

Lähetetty: To Helmi 17, 2011 11:18 am
Kirjoittaja Hilari
Eli ongelmana on säännöllinen tappelu hodarin tehostimen kanssa.
Kovilla pakkasilla aina silloin tällöin on haljennut simpukalta lähtevä paluuletku. Aina hetken kuluttua kun on laittanut auton käyntiin, rattia ei ole tuolloin käännelty. Aina annan moottorin käydä jonkin aikaa ennen kuin lähden ajamaan.
Miksiköhän tuo sama letku aina porsii?
Nytkin se kai meni, mutta lisäksi kai muutakin hupia, koska tutkailin hallilla letkuja ja kumma kyllä, säiliö on öljyä täynnä ja mikään ei vuodakaan enää , mutta tehostinkaan ei toimi. Pitää mennä nyt tutkimaan onko pumppu ok ja ihmetellä mikä tuolle tuli. Vinkkejä kaivataan ja lisäksi mikä merkitys on simpukassa olevalla (sen päällä lähellä paluuletkua olevalla mötikällä) venttiilillä johon menee kaksi johtoa?

Niin öljynä on atf ölpät joiden jähmepiste -52 tai -56 astetta, joten niiden vika tää kai ei ole? Shell donax ta askissa ja tehostimessa.
tehostinölpät aina vaihdettu säännöllisesti ja ne on nyt vaihtuneet jo useampaan kertaan...

Lisäksi aina kylmänä kun kamppeen käynnistää, tehostimen pumppu ja kieroi ääntää ja kavitoi kun ei saisi kunnolla öljyä jonkin aikaa, mutta miksi se sitten sen paluuputken halkasee siltikin? Samalla lailla on muutkin toyotat valittaneet hetken kovilla pakkasilla.
Pitäskö jotkin synteettiset atf:fät laittaa kokeeksi?

Lähetetty: To Helmi 17, 2011 3:33 pm
Kirjoittaja Hessu
Mulla lähti hojosta ainakin kaikki ulinat synteettisillä, se on sitten eria asia auttaako halkeamiseen tippaakaan.

Lähetetty: Pe Helmi 18, 2011 9:19 pm
Kirjoittaja Hilari
Nyt on tehostin entistä ehompi, ei kurnuta lainkaan kylmänä, öljyt kiertää heti. Koko homman syypää miksi pumppu kurnuttaa ja se paluuletkukin halkeaa löytyy öljysäiliöstä. Se sihti on liian tiheä pakkasille, nuo donax ta atf ölpät toimi aika hyvin sihti paikallaan, mutta meninpä viisaana vaihtamaan ne parempiin mobilin synteettisiin ja tuloksena olikin sitten kokoajan kurnuttava pumppu ja tehostin ei toiminut juuri lainkaan. Eli synteettiset olikin jäykemmät niin pumppu ei saanut öljyä juuri lainkaan ja pukkas öljyt sen takia vaahdoksi ja eihän se ilmansekaisilla öljyillä toimi... Tein pienen testin parilla muovikipolla ja silmämääräisesti 30 asteen pakkasella donax ta oli notkeampaa kuin mobilin synteettinen atf litku.

Eli öljysäiliö vaan pohjasta ohuella laikalla kahtia ja sihti pois ja hitsaus kasaan niin toimi heti kuin junan vessa. Se sihti ei ollut likainen tai tukossa, mutta ei toiminut pakkasilla, koska paluuputken lauhduttimesta kai tulee aina niin kylmää öljyä, että se ei mene kunnolla sihdin läpi ja aiheuttaa sitten ilmoja öljyn sekaan...

Niin se paluuputki tulee sihdin yläpuolelle. Ja kannattaa hieman raottaa sitä paluuöljyn ohjaria kaiken varalta säiliön teurastuksen yhteydessä. Mun mielestä tuo ei sitä sihtiä tartte kun ei paa sinne säiliöön mitään paskaa... järjestelmästä lähtevä muju on niin hienoa, että ei varmasti jää tuohon sihtiin. Hyvä säiliö tuohon olis varmaan 80 tai 90 sarjan fiatin traktorin ohjaustehostimen säiliö, hieman isompi ja suodatin irrotetttava ja pestävä ja varmaan toimis pakkasillakin. Pitäis kokeilla kunhan ehtii...