Sivu 1/2

Webasto kiukuttelee.

Lähetetty: Ke Helmi 16, 2011 10:54 am
Kirjoittaja -Pete-
Eli webasto lähtee päälle ok ja käynnistysäänet on normaalit, hetken päästä polttoainepumppu alkaa nakuttaan kiihtyvään tahtiin ja kohta webasto sammuu/sammuttaa itsensä. Koko tapahtumaketjuun kuluu aikaa melko tarkalleen 5min.

-Akun jännite on 12,2 ja laskeen hieman webaston käynnistyksen yhteydessä ja palaa kuitenkin tuonne 11,8 tasolle webaston käydessä.
-Kyseessä 2x95Ah akkuja ja vuoden vanhoja.
-Mitään vikakoodia webasto ei anna ulos (ainakaan näytölle) pitääkö ne kaivaa jollain näppäinyhdistelmällä?
-Pakkastahan on varjossa semmonen 30 yli tahi alle.
-Varmaan polttoaineen saantiin liittyviä ongelmia? Kun tuo pumppukin hakkaa lopuksi kiihtyvään tahtiin ennen sammumista.
-Alle 25 asteen pakkasilla ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia.

Mistä tuota kannattas alkaa korjaan?

Lähetetty: Ke Helmi 16, 2011 11:37 am
Kirjoittaja Cental73
kuulostas ettei pumpulle tule naftaa. taitaa olla nafta liian jäykkää pakkasella. Pakkasestoa tankkiin ja uudet dieselit.

Lähetetty: Ke Helmi 16, 2011 1:17 pm
Kirjoittaja Mika.T
Tuntus kyllä äkkiseltään että ylikuumenee ja sammuttaa siksi itsensä. Toimiihan kiertovesipumppu?

Lähetetty: Ke Helmi 16, 2011 1:42 pm
Kirjoittaja -Pete-
Cental73 kirjoitti:kuulostas ettei pumpulle tule naftaa. taitaa olla nafta liian jäykkää pakkasella. Pakkasestoa tankkiin ja uudet dieselit.
Voip olla, tankki on täynnä diisseliä joten pitänee kokeilla lisätä pakkasestoa tankkiin.
Tuntus kyllä äkkiseltään että ylikuumenee ja sammuttaa siksi itsensä. Toimiihan kiertovesipumppu?
Tuo kiertovesi pumppu pitää vielä varmistaa, että pyöriikö. Antaako ylikuumeneminen jonkin vikakoodin?

Lähetetty: Ke Helmi 16, 2011 2:01 pm
Kirjoittaja Mika.T
Kai se antaa mutta ei sitä koodia saa ulos kuin webaston testerillä.

Lähetetty: Ke Helmi 16, 2011 2:58 pm
Kirjoittaja -Pete-
Tuo kiertovesi pumppu pitää vielä varmistaa, että pyöriikö. Antaako ylikuumeneminen jonkin vikakoodin?
Pyörii, ainakin kun kädellä tunnustelee.

Nyt on pakkasestoa tankissa ja testaamme kun illemmalla alkaa pakkaneen lähenteleen 30 astetta.

Lähetetty: Ke Helmi 16, 2011 7:29 pm
Kirjoittaja bj45lava
Jos se pumppu ihan helvetin nopeesti hakkaa, tai siis nopeammin kuin sen normaali rauhalliseen tahtiin, niin jäässäpä se pillin sisältö vaan on, tuli itellekin töissä yllätyksenä toi asia eteen, eli kun ei tule tavaraa niin pumppu kiihdyttää tahtia lisää hetkeksi, kunnes sammuu koko laite pois.

Ja jos on thermo toppi, niin ei niitä vikoja ulos saakaan kuin testerillä, eberi taasen näyttää oikeen kooditkin kaukosäätimen näyttöön.

Lähetetty: To Helmi 17, 2011 10:36 am
Kirjoittaja Jappi
Syttyykö lämmitin,siis tuleeko oikeasti kuumaa pakoputkesta?

Jos ei syty,niin tuleeko kitkerää savua?Jos ei,niin polttoainepuolen ongelma tai hehku palanut.Jos tulee kitkerää siniharmaata höyryä niin polttoaineensaanti vajaata tai höyrystinvika.

Jos oikeasti syttyy ja sammuu hetken päästä niin joko ylikuumenee(neste ei kierrä) tai liekkitunnistinvika.Ja tuo vesipumppu on sellainen että moottori voi pyöriä vaikka siivet olisi jumissa,niissä on magneettivälitys.Ylikuumenemisen voi sulkea pois käyttämällä lämmitintä moottorin käydessä jolloin moottorin vesipumppu kierrättää nestettä.

Lähetetty: To Helmi 17, 2011 3:35 pm
Kirjoittaja -Pete-
Syttyykö lämmitin,siis tuleeko oikeasti kuumaa pakoputkesta?

Jos ei syty,niin tuleeko kitkerää savua?Jos ei,niin polttoainepuolen ongelma tai hehku palanut.Jos tulee kitkerää siniharmaata höyryä niin polttoaineensaanti vajaata tai höyrystinvika.
Kyllä se syttyy ja pakoputki lämpiää, tuntuu että savu on aika paksua verrattuna normaaliin.
Jos oikeasti syttyy ja sammuu hetken päästä niin joko ylikuumenee(neste ei kierrä) tai liekkitunnistinvika.Ja tuo vesipumppu on sellainen että moottori voi pyöriä vaikka siivet olisi jumissa,niissä on magneettivälitys.Ylikuumenemisen voi sulkea pois käyttämällä lämmitintä moottorin käydessä jolloin moottorin vesipumppu kierrättää nestettä.
Vesipumppu pitäs olla kunnossa, laitoin auton käyntiin eli auton oma pumppu kierrättää nestettä ja webaston päälle niin sama juttu. Käy hetken ja sammuu.
Pitää nyt vkl sulatella tuo polttoaine linja tahi koko auto ja jatkaa tutkimista. Vois kokeilla irrottaa polttoaine letkun webaston päästä ja laittaa webaston päälle että tuleeko sieltä ainetta, nuo muoviletkut on vaan tässä kelissä niin haperoita ettei mielellään niitä kovin kääntelis ku saattaa mennä särki.

Lähetetty: Pe Helmi 18, 2011 12:51 am
Kirjoittaja Jappi
Jos polttoaineen saannissa on pientäkään ongelmaa niin sen kuulee pa-pumpun tahdissa aaltoilevasta paloäänestä.Ja jos linjassa on tukos niin ei syty lämmitin ollenkaan.

Ja "savu",eli pakokaasuhöyry on varmasti paksu näillä keleillä...

Lähetetty: Pe Helmi 18, 2011 7:11 pm
Kirjoittaja Ismo C.
Webaston pumppu ei kuulemma jaksa juurikaan imeä, joten se täytyy sijoittaa mahdollisimman lähelle tankkia. Itse tein sen mokan, että laitoin pumpun helpoimpaan paikkaan asentaa eli konetilaan. Ihmettelin, miksei toimi kunnolla, ennenkuin sain viisaammilta neuvoja. Asensin sitten pumpun tankin viereen, ja sen jälkeen ei ole ollu ongelmia!

Lähetetty: Pe Helmi 18, 2011 7:18 pm
Kirjoittaja Jappi
Ismo C. kirjoitti:Webaston pumppu ei kuulemma jaksa juurikaan imeä, joten se täytyy sijoittaa mahdollisimman lähelle tankkia. Itse tein sen mokan, että laitoin pumpun helpoimpaan paikkaan asentaa eli konetilaan. Ihmettelin, miksei toimi kunnolla, ennenkuin sain viisaammilta neuvoja. Asensin sitten pumpun tankin viereen, ja sen jälkeen ei ole ollu ongelmia!
Pumppu saa olla vaikka kuinka kaukana kunhan on alempana kuin polttoainepinta säiliössä.Yleensä ottaen tuollainen annostelupumppu on verrattoman herkkä liitosten tiiveydelle ja pienikin ilmakupla huonossa paikassa käytännössä estää polttoaineenkulun.

Lähetetty: La Helmi 19, 2011 1:11 pm
Kirjoittaja -Pete-
Itse itseäni ohjeistaen, älä käytä shell:n ainetta, liekkö tuossa eroja muihin kun on 35 raatia pakkasta? Viimeisin tankillinen oli kuitenkin ko paikasta.
Jos kuitenkin käytät niin laita pakkasestoa tankkiin, jos tuntuu ettei huvita niin varaudu siihen että puhaltimella pitää antaa lämpöä pa pumpulle, tämä viimeksi mainittu keino auttoi tässä tapauksessa.
Pitää vielä käydä liitokset ja klemmarit läpi varalta.
Kiitoksia vinkeistä, nyt pöhisee :)

Tuosta pumpun paikasta, itellä se on aikalailla tankin yläpinnan kohdalla (taka-akselin vieressä) tai niillä paikkein, sillä tieten voi olla vaikutusta? Sille vaan löyty semmonen sopivan suojanen paikka webastoa asentaessa, ettei kolahda heti ensimmäiseen kantoon tahi kiveen...

Lähetetty: La Helmi 19, 2011 8:06 pm
Kirjoittaja Jappi
-Pete- kirjoitti:Itse itseäni ohjeistaen, älä käytä shell:n ainetta, liekkö tuossa eroja muihin kun on 35 raatia pakkasta?
Taitaa se polttoainelaatu olla ratkaisevaa kun aletaan liikkua normi talvilaadun suorituskyvyn rajoilla,ei niinkään asematunnus.

Lähetetty: La Helmi 19, 2011 11:36 pm
Kirjoittaja metsäsika
mulla oli samanlainen vika syksyllä ja vika paikalllistui polttoaineen saantiin.kokeilin 1,5l irtoastialla niin jopa toimi hyvin muutaman viikon kun muisti aina lisätä ainetta lönttiin. mulla on hdj:ssa haaroitettu wepaston polttoaine ennen suodatinta ja itse vika johtui ilmeisesti suodattimen jalan takaisku venttiilistä (liekkö siinä edes semmosta)mutta kuitenkin kun polttoainelinjaan ennen suodatinta laitto tarvike takaisku venan niin on sen jälkeen toiminut ihan hyvin