Sivu 1/2
Hj akseliasennus ,Bj 40.
Lähetetty: Pe Tammi 21, 2011 10:04 pm
Kirjoittaja benjaminf
Tarkoitus oli laittaa bj:n eteen HJ levyjarrut,mutta hyvien vihjeiden perusteella suunnittelen koko akseleiden vaihtoa.(osien luovuttaja olis tallin takana).
(Bj kun on tätä vanhempaa -75 niin murrokset ,ohjausvarret sun muut eril.vaati aika paljon muutosta.)
Akseleiden kiinnike muutokset on tullut aika selväksi,mutta nyt askarruttaa perämurikat.
Mikäli olen oikein käsittänyt niin BJ etumurikka sopis suoraan hj akseliin.
Bj takapäässä semi ja hj takana ff.en tiedä onko kitka vai ei (ei purettu).
Sopiiko BJ murikat suoraan hj akseleihin?
Toinen juttu on leveys,akselit +isommat pyörät,tuleeko liian leveeksi?
Lähetetty: Pe Tammi 21, 2011 11:51 pm
Kirjoittaja tepa78
Sopii murikat, 12,5 rengas vois periaatteessa mennä 7 tuuman vanteella jopa katsastuksesta läpi, riippuu vähän insisstä, mut oikeen pykälien mukaan voi olla vähän siinä ja siinä...
Tuu vakoilemaan kompura-autosta tota akselijuttua jos liikut ohitte joskus.
Lähetetty: La Tammi 22, 2011 5:07 pm
Kirjoittaja benjaminf
Nostin korin päälle ja samalla vähän mittasin.
Jos meinaa 8" vanetta käyttää ja silloin se vaatii varmaan min.-20 et, niin minun n.50mm. levikkeet takana ei taida oikein riittää.
Lähetetty: La Tammi 22, 2011 5:56 pm
Kirjoittaja 4x4_88
Sori OT, mutta oisko sulla kuvaa sun BJ:stä?

Onko alkuvuoden 75 vai loppuvuoden?
Lähetetty: La Tammi 22, 2011 6:50 pm
Kirjoittaja benjaminf
Tässäpä kuva:
En tiedä onko alku vai loppu vuoden.loppuvuodesta luulisin?
Kyllähän näitä projektikuvia olis paljonkin,mutta kun on niin pirun hidasta tää kuvien lataaminen täällä maalla tai sit on käyttäjästä kiinni.
Lähetetty: Su Tammi 23, 2011 10:37 am
Kirjoittaja 4x4_88
Sulla näyttäs olevan 9/75 -> malli. Koska esim mun alkuvuoden bertassa on peltikuppimallinen napalukko. Ja napalukko, tikku ja murros on 6-boorinen kun esim sulla on "uudemmassa" 30-boorinen

Samoin alkuvuoden mallissa on samat jarru kilkeet kuin samanvuoden FJ40:ssä.
Siitä parempi toi loppuvuoden malli kun siihen saa paremmin jarru yms osia.
Lähetetty: Su Tammi 23, 2011 1:25 pm
Kirjoittaja Jappi
4x4_88 kirjoitti:.
Siitä parempi toi loppuvuoden malli kun siihen saa paremmin jarru yms osia.
Ja napalukkoja...

Lähetetty: Su Tammi 23, 2011 2:10 pm
Kirjoittaja benjaminf
4x4_88 kirjoitti:Sulla näyttäs olevan 9/75 -> malli. Koska esim mun alkuvuoden bertassa on peltikuppimallinen napalukko. Ja napalukko, tikku ja murros on 6-boorinen kun esim sulla on "uudemmassa" 30-boorinen

Samoin alkuvuoden mallissa on samat jarru kilkeet kuin samanvuoden FJ40:ssä.
Siitä parempi toi loppuvuoden malli kun siihen saa paremmin jarru yms osia.
Ei ole peltikuppimalli,mutta napalukko pitempi kun Hj ssa ja murros harvaboorinen ja ohuempi pronssiholkin kohdalta (sen takia vähän vaikeampi laittaa Hj levyt)
Jarruja en ole tarkemmin mitannut.
Lähetetty: Su Tammi 23, 2011 11:11 pm
Kirjoittaja Jappi
benjaminf kirjoitti:
Ei ole peltikuppimalli,mutta napalukko pitempi kun Hj ssa ja murros harvaboorinen ja ohuempi pronssiholkin kohdalta (sen takia vähän vaikeampi laittaa Hj levyt)
Jarruja en ole tarkemmin mitannut.
Harvaboorinen?Siis 6 urainen?Sitten on alkuvuoden mutta nuo napalukot ei ole alkuperäiset vaan jossain vaiheessa uusittu.
Lähetetty: Ti Tammi 25, 2011 9:29 pm
Kirjoittaja benjaminf
Jappi kirjoitti:benjaminf kirjoitti:
Ei ole peltikuppimalli,mutta napalukko pitempi kun Hj ssa ja murros harvaboorinen ja ohuempi pronssiholkin kohdalta (sen takia vähän vaikeampi laittaa Hj levyt)
Jarruja en ole tarkemmin mitannut.
Harvaboorinen?Siis 6 urainen?Sitten on alkuvuoden mutta nuo napalukot ei ole alkuperäiset vaan jossain vaiheessa uusittu.
Taitaa olla niin että napalukot on vaihdettu,sen takia se vähän hämäs minua.
Tarkemmin kun tänään syynäsin niin pyöränlaakeritkin on pienemmät.
Eli ainoa keino laittaa levyjarrut on vaihtaa koko paketti Hj sta.ja yritää saada murrokset työstetty maljakkoon.
Jos nyt ei rupea koko akselia vaihtamaan,mitä olis varmaan helpompi.
Mutta isoimilla pyörillä vaati varmaan aika leveät levikkeet.(ainakin takana minun laskelmien mukaan).
Toinen juttu on se vanhemman rumpujarruosien tarjonta ja varmaan nämä pienemmät laakerit on sama juttu.
Lähetetty: Ti Tammi 25, 2011 10:30 pm
Kirjoittaja 4x4_88
Mutta eikös esim HJ:n murrokset mene myös vanhaan Beejiihinkin?
Eikös boorituksessa vain ole eroa?
Vaihtaa tikut 30boorisiin ja murrokset samalla?
Lähetetty: Ti Tammi 25, 2011 10:46 pm
Kirjoittaja Jappi
4x4_88 kirjoitti:Mutta eikös esim HJ:n murrokset mene myös vanhaan Beejiihinkin?
Eikös boorituksessa vain ole eroa?
Vaihtaa tikut 30boorisiin ja murrokset samalla?
Olen käsittänyt että murroksen ulkopään boorit vaihtuu mutta että sisäpää ts. vetarin boorit olisi samat kaikissa.En ole lainkaan varma olenko käsittänyt oikein...
Lähetetty: Ti Tammi 25, 2011 10:52 pm
Kirjoittaja benjaminf
Se on siinä että HJ murros (vetonivel) on leveämpi siitä nivelen kohdalta kuin vanha Bj .
Eli ei mahdu sinne maljakkoon jos ei hio pois joko nivelestä tai maljakosta.
Sitä nyt en ole edes kokeillut että sopiiko vetoakseli vetoniveleen?(toivottavasti).
Voi olla että mun käyttämät osien nimityket ole ihan kohdallaan ??
Lähetetty: Ti Elo 02, 2011 5:54 am
Kirjoittaja 4x4_88
Onko tämä akseli projekti edistynyt?
Ajattelin itsekkin laittaa levyjarrut kun ei tohon vanhaan bertaan saa enään etujarru osia.
Eli mietin että josko ois helpompi hankkia uudemman bertan etuakseli, johon sit rakentelis HJ:n jarrut ja murrokset/napalukot. Ei tarvis alkaa HJ:n akseleita pajattaan alle kun ne on leveämmätkin.
Vanhaan akseliin ois kauheen vaikee alkaa rakentaan levyjä kun siinä kerta on niin paljon eroa uudemman akseliputken kans..

Lähetetty: Ti Elo 02, 2011 6:35 am
Kirjoittaja benjaminf
4x4_88 kirjoitti:Onko tämä akseli projekti edistynyt?
Ajattelin itsekkin laittaa levyjarrut kun ei tohon vanhaan bertaan saa enään etujarru osia.
Eli mietin että josko ois helpompi hankkia uudemman bertan etuakseli, johon sit rakentelis HJ:n jarrut ja murrokset/napalukot. Ei tarvis alkaa HJ:n akseleita pajattaan alle kun ne on leveämmätkin.
Vanhaan akseliin ois kauheen vaikee alkaa rakentaan levyjä kun siinä kerta on niin paljon eroa uudemman akseliputken kans..

On se koekäytetty äskettäin.
Ei siinä mitään muuta loppujen lopuks kun vähän hiomista maljakon sisältä että sai HJ murroksen sisään.
Helpoin on varmasti hommata BJ 42 etuakseli (Offipalstalla yks myytävänä),niin olis samassa kaikki jarrukamat.
Vanhaan akseliin kun laittaa joutuu varmaan HJ etuakselia hankkimaan että saa kaikki tarvittavat osat.
Melkein voi sanoa että kaikki on erillaista täsä vanhemassa navassa,
pöyrä laakeritkin pienemmät