Sivu 1/2

bj40 takaveto häviksissä

Lähetetty: Ke Joulu 15, 2004 2:43 pm
Kirjoittaja mlaitine
Mikähän mahtaisi olla vikana, lakkasi takapyörät vetämästä ja kuuluu outoa rohinaa alustasta?
Olisiko jakolaatikko hajonnu?

Lähetetty: Ke Joulu 15, 2004 6:40 pm
Kirjoittaja JF
Ei kovin hyvältä kuulosta. Takavedon pitäisi aina olla päällä. Liikkuuko auto kuitenkin etuvedon avulla (eli neliveto kytkettynä)? Pyörivätkö takarenkaat hitaalla nelivedolla?

Minkä ikäinen auto? Onko ollut maastokäytössä? Onko ajettu turhaan neliveto päällä (pitävällä pinnalla)?

Jos laitat vaihteen vapaalle (myös jakolaatikosta), pyöriikö takakardaani vapaasti? Jos pyörii, vika on aika varmasti taka-akselissa, joko tasauspyörästössä tai vetoaksel(e)issa.

Jos ei pyöri, vika on todennäköisesti jakolaatikossa. Jos auto ei liiku ollenkaan (etupyörätkään eivät vedä), vika voi myös olla vaihdelaatikossa.

Liikkuvatko vaihdekepit normaalisti? Jos vaihteen laittaa vapaalle, ja napalukot auki eturenkaista, kuuluuko jakolaatikosta outoja ääniä/tuntuuko epätasaiselta kun kardaania pyörittelee? Kuuluuko erilaisia ääniä riippuen siitä onko takaveto tai neliveto kytketty? Maastovaihde?

Siinä pari kysymystä, kun saat vastattua edes osaan noista, voidaan taudinkuvaa yrittää edelleen selvittää. Eiköhän lääkekin ennen pitkää löydy.

T. Jonas

bj40 takaveto...

Lähetetty: To Joulu 16, 2004 1:03 pm
Kirjoittaja Vieras
Auto liikkuu nelivedolla, mutta ei takavedolla. Hidasta nelivetoa en ole kokeillut.
Käyttöhistoriasta minulla ei ole tietoa, luullakseni kuitenkin pääasiassa tiekäytössä. Ajokmmäärästä ei tietoa.
Vm -80.
Kardaania en (vielä) ole kokeillut pyöritellä, vaihdekepit liikkuu normaalisti.

Kiitoksia vinkeistä, palataan asiaan lisätutkimusten jälkeen!

Markku

Lähetetty: Pe Joulu 17, 2004 3:00 pm
Kirjoittaja JF
Vika on siis aika varmasti jakolaatikossa tai takavetopyörästössä.

Eli kannattaa tehdä niin, että vaikka itse yrittää ajaa pelkällä takavedolla ja kaveri katsoo auton alle että pyöriikö kardaani vaiko ei, kun vaihde on päällä ja kytkintä nostaa. Tällä selviää aika varmasti kummassa päässä vika on. Kardaanin ei pitäisi voida pyöriä ilman että ainakin yksi takarengas pyörii. Jos se ei pyöri, ei voima välity kardaanille asti, joten vian on oltava laatikossa.

Lähetetty: La Joulu 18, 2004 9:05 am
Kirjoittaja JONES
MORO

Jos taka vedolla kardaani pyörii niin vika on taka-akselilla.
Ja jos kardaani ei pyöri niin vika on jakolaatikossa.
Ja jos kardaani pyörii niin taka pää ei vedä
jos jompi kumpi akseli on poikki.
Muutaman taka-akselin katkaissut.

Mansesta JONES

Lähetetty: La Joulu 18, 2004 3:12 pm
Kirjoittaja jjtp
jones mistä kohtaa on takavetari mennyt poikki? toi 40 taka-akseli on kyllä siitä ikävä että lähtee pyörä karkuu vetokepin tynkineen jos vetari katkeaa.

Lähetetty: La Joulu 18, 2004 7:26 pm
Kirjoittaja JONES
MORO
Mulla on kevennetty taka-akseli ja sieltä tulee pelkkä akseli pihalle
kun siitä katkee ne 6kpl pultteja.
Niin se on sama kuin katkeisi akseli paitsi paljon halvempi.
Ja takavetari ei silläin suoraan ole poikki mennyt.
Mutta etu vetari kyllä poorin juuresta on kerran katkennut.
Mut kun sen vetarin sieltä sitten pois vetää ja
ilmastointi teipillä se reikä umpeen niin silloin
vaikka toisenpuolen vetari jää paikalleen niin se ei vedä.
Silloin joutuu ajaan periaatteessa etuvedolla.
Mansesta JONES

Lähetetty: Su Joulu 19, 2004 10:16 am
Kirjoittaja jjtp
ok toi se on tossa täyskevennetyssä akselissa kuitenkin hyvä ettei lähde takapyörä karkuun kun ne pultit katkeaa.

Lähetetty: Su Joulu 19, 2004 9:06 pm
Kirjoittaja JF
Jep, ja jos vanteen pinnapultit sattuvat katkeamaan, niin vanne jää (vähän tilanteesta riippuen tietysti) keikkumaan siihen täyskevennetyn navan ulokkeen päälle.

Lähetetty: Ti Joulu 21, 2004 2:27 pm
Kirjoittaja Vieras
Diagnoosi selvä tältä osalta. Takavedolla kardaani pyörii vaikka
auto ei liiku. Onko tavallisempaa että vika hammaspyörissä vai
akseleissa, ja voiko niitä vaihdella paikallaan, vai onko taka-akselin
irroitus paras tapa?

Onko muuten vielä mahdollista tarkentaa vianpaikannusta ilman
banjon kannen aukaisua?

Kiitoksia vinkityksestä,

Markku

Lähetetty: Ti Joulu 21, 2004 2:38 pm
Kirjoittaja Vieras
epäilisin että tasauspyörästön Pikkurattaat on sanonu sopimuksen irti,havoin semifloater akselia katkasee,toinen vaihtoehto on että pinjoni on poikki.

Lähetetty: Ti Joulu 21, 2004 3:15 pm
Kirjoittaja pikkujussi
Jos pinjoni on poikki ni todennäköisesti kardaani raahaa maata... Ellei ole jo luiskahtanut liukubooristaan ulos tien/polunvarteen.

vika paikallistettu

Lähetetty: Ti Tammi 04, 2005 9:17 am
Kirjoittaja mlaitine
BJ:n takaveto hukassa; kardaanin päässä olevan laipan spooritus mennyt sileäksi, lienee myäs pienen vetopyörän vastaava uritus vioittunut. Myös pienen vetopyörän laakerissa aika paljon välystä, pitänee vaihtaa.
Irtoaako perän etupuoli, kun irroittaa laippaa runkoon yhdistävät pinnapultit, tai oikeammin mutterit niistä? Vai pitääkö jokin banjon sisällä kiinni, ei tuntunut ihan helposti lähtevän.
Perän sisuskalut näyttävät silmämäärin ehjiltä.
Oisko kellään tietoa ehjästä pienestä vetopyörästä ja siihen kiinnittyvästä kardaanin laipasta? Tai kokonaisesta bj:n perästä?

Markku

Lähetetty: Ti Tammi 04, 2005 12:08 pm
Kirjoittaja pikkujussi
Vetoakselit pitää vielä murikkaa kiinni. Ne kun vedät ulos ni johan läks...

Lähetetty: Ti Tammi 04, 2005 7:29 pm
Kirjoittaja jjtp
pinjoni ja isolautaspyörä on aina pareja keskenään, jos haluaa että se perä ei jää huutamaa ei voi vaihtaa vain toista.
sen takaluukun kautta on irroitettava vielä vetareiden sisäpään sokat.