Sivu 1/1
FJ40:n perien koko?
Lähetetty: La Syys 17, 2005 10:23 pm
Kirjoittaja Hammer__
Mahtaakohan tuollaisessa vm-75 FJ40:ssä olla 10" perä vai jonku muun kokoinen?
Lähetetty: Su Syys 18, 2005 12:06 am
Kirjoittaja mikjus
Kaikissa BJ/FJ samat murikat. Onks se nyt 9.5" vai sanotaanko sitä 10"? FJssä taitaa vaan olla tota 3.7 välitystä...
Lähetetty: Su Syys 18, 2005 5:27 am
Kirjoittaja jjtp
ahaa onkos välitykset periin mielessä?
bensassa&hj:ssä tosiaankin 3,7 bj40&42 löytyy 4,11 välitys jos ei ala tilailee uusia,nähdäkseni kuitenkin kardaanin pulttijako ei ole sama bj40 ja fj40 välillä(ei ainakaan fj55jabj40 ole sama)
mulla on vaihdettu fj55:hin bj40 keskimurikka taakse ja samalla bj kardaanin ulkopää jotka sopii booriltaan 55 kardaaniin.
etuperään tulee bj42 takamurikka kitkalukolla,taakse upotin aussie lockerin.
bj42 taas pinjonin laippa on pyöreä jolloin kardaanin pulttijaon pystyy laippaan poraamaan ristiin.
9,5" eli 240mm oli se tojon isoperä.
Lähetetty: Su Syys 18, 2005 9:12 am
Kirjoittaja Hammer__
Ne perän välitykset tässä tosiaan on mielessä. On nuo nykyiset sen verta nopeat, että niillä polttaa pidemmän päälle kytkimen kun joutuu kivikoissa ja vastaavissa luistattamaan kytkimellä. Psoryn bertta-harrastajat sanoivat että jakolaatikkoa ei tartte/kannata välittää. Ja jos kerralla hommaisi ne 5,29 perät, niin olisi ainakin hitaat. Ovat kehuneet niitä hyväksi valinnaksi. Alkuperäinen idea oli laittaa HJ61:n akselit ja nuo 5,29 niihin, mutta tällä hetkellä ei oikein rahavarat kestä noiden hj aksuloiden hankintaa. Välitysten jälkeen pistäisin etusijalle alustan laiton kuntoon, lehtijouste ovat kuitenkin aika kuoleentuneet. Ja eipä tuo oikeastaan niitä lukkoja tarttekaan, ainakaan vielä menee hyvin ilmankin, joten taidan laittaa perän välitykset noihin nykyisiin akseleihin ja ajaa niine hyvineen ainakin ensi kesän.

Lähetetty: Su Syys 18, 2005 4:48 pm
Kirjoittaja jjtp
ok noi edelliset!
joo tällähetkellä ei tietääkseni saakkaan fj jakikseen niitä suomessatehtyjä viistohampaisia välityksiä,se bj 2,8 satsi mulla mulla jo onkin.
jakiksenvälittämisestä taasen olen toistamieltä että miksi ei kannattaisi,sensijaan hiukka vieroksun ns hitainta saatavilla olevaa perävälityssatsia.
eli jos omasta autosta kyse niin laittaisin max 4,88 tojon 9,5" perään,yhestä 4,88 välityksestä mulla on pinjoninhampaat menny poikki (oli tosin tojon 8"perä)
hampaiden materiaalivahvuus heikentyy mitä tiheämpi välitys,tosin en kyllä ole kuullut että kukaan olisi 5,25 välitystä rikkonut 9,5 perässä(ei kait noita hirveen usealla vielä olekkaan)
no jokatapauksessa kannattaa sitten perien välitysten yhteydessä tilata se asennussatsi joka sisältää laakerit,simmit,rympin ym.
ja jousituksesta tsekkaas noi paraboliset latat jos aijot uudet jouset ostaa
http://www.offroadpaja.fi/Muut/Toyota.htm#Parab
noita myy offroad paja.
Lähetetty: Ti Syys 20, 2005 9:50 pm
Kirjoittaja Vieras
kannatan sitä hammeri et laitat vain omat jouet akselien yläpuolelle... ei kannata laittaa mitään uusia jousia ku siitä autosta tulee sitten kivireki.... japellakin on ollu uuet jouet jo kolmisen vuotta ja nyt ne alkaa vasta toimimaan niinku pittää....
Lähetetty: Ke Syys 21, 2005 8:56 am
Kirjoittaja Hammer__
Anonymous kirjoitti:kannatan sitä hammeri et laitat vain omat jouet akselien yläpuolelle... ei kannata laittaa mitään uusia jousia ku siitä autosta tulee sitten kivireki.... japellakin on ollu uuet jouet jo kolmisen vuotta ja nyt ne alkaa vasta toimimaan niinku pittää....
Kyllä ne uudet jouset joutuu hommaamaan samoin iskarit. Varsinkin lehtijousipakat ovat niin kuoleentuneet. Ainakin ne pitää takoa uusiksi. Minulla taas on vain hyviä kokemuksia omesta, joten todennäköisesti laittanen omen hankintalistalle ensi talveksi. Japella on oma mielipide omesta, mutta ei ainakaan minulle ole haukkunut omea kun olen mielipidettä siltä kysynyt. Hessu taas suositteli hankkimaan tuon omen alustan. Tietysti tuo parabolinen jousikin kiinnostaisi, näyttää vaan tuo sarja maksavan reilusti enemmän kuin omen sarja ja mullakin hommaa sanelee hieman hintapolitiikka. Tarkoitus ei kuitenkaan ole ajautua auton takia henkilökohtaiseen konkurssiin.

Pistetään harkintaan.

Tuosta soa:sta, pyrkimys olisi pärjätä ilman sitä, mutta katsotaan nyt. Välitykset on kuitenkin etusijalla kaikesta muusta.