Sivu 1/1

BJ levyjarruasennus

Lähetetty: Su Marras 28, 2010 8:43 pm
Kirjoittaja benjaminf
Olis tarkoitus laittaa HJ levyjarrut eteen ja ohjaustehostin.
Purkasin hj etuakselin ja huomasin että ei se ihan niin yksinkertaista ollut.
BJ on vm.-75 ja ohjausvarret on erimalliset näissä vanhemmissa,eli täytyy käyttää hj varret ja teettää uudet tangot.
Sitten on tämä murros ja napalukko joka on varmaan eri kokoinen tässä vanhemmassa mallissa.(ei vielä purettu)
Saako tästä nyt pakettia jos käytän HJ kääntöpallot,ohjausvarret ja napa ??
Bj murros,napalukko ja olkaakseli ??
Tai sit ajetaan rumpujarruilla !!

Lähetetty: Ti Marras 30, 2010 11:47 am
Kirjoittaja mikjus
Heitä vaan koko hjn napa kaikkineen sinne kiinni. Pitkällä puolella pitää vaan vaihtaa vetoakseli kun hjssa se on pidempi. Tangot joutuu tekemään/teettämään mutta tulee sitten paljon vahvempi kuin bjn alkuperäisillä osilla.

Lähetetty: Ti Marras 30, 2010 12:32 pm
Kirjoittaja SuurSyömäri
Itse olisin vaihtanut HJ:n akselit eteen ja taakse. Niihin sitten olisin laittanut BJ:n Välitykset. Raideleveys kasvaa 6 cm. Isompia palloja käytettäessä kääntösäde pienenee... sekä jos HJ:n taka-akseli on FF niin tulee käyttövarmuutta enemmän. Meinaan jos semifloaterin perä/vetari menee rikki niin liikkuminen loppuu. Tai ainakin hidastuu oleellisesti.

HJ:n akseleilla saadaan ns. Päivitystila jossa Lukkoperien vaihto on kätevää.

Samalla jos HJ:akselit vaihtaa niin Jarrut on silloin valmiiksi tasapainoiset toiminnaltaan kun vaihtaa konehuoneen puolelle HJ jarrupääsylinterin. Jos vaihtaa BJ40 malliin eteen levyt ja jättää taka-akselin vanhoille rummuille niin jarrutasapaino pitää venttiilillä säätää. Levyjarrullisissa järjestelmissä on taka-akselin jarruhihnoja työstämässä yx työsylinteri/ rumpu. Rumpujarrullisissa malleissa on 2 työsylkkää. (muistinkohan oikein?) Enivei omassa BJvermeessä samoilla spekseillä ei saanut jarruja peuhaamaan kunnolla ennenkuin vaihtoi taka-akselinkin levyjarrullisesta mallista.... Niin ja joo.. HJ:n takajarrukilvet eivät käy vittuilematta vanhan BJ:n kiinnikkeisiin. HJ:n jarrukilpi on 4 pultilla kiinni ja vanhassa BJ:ssä se on 6 pultilla.

Ja jos Taka-akseliksi on valikoitunut HJ:n FullFloater niin siihen voi valmistaa myös levyjarrut ns. helposti. Semifloateriin ei.

Ja kun kerran raideleveys kasvaa 6 cm niin tasapainopistekin on paremmilla kantimilla. Elikkäs voi hieman enemmän kallistella kärryä ennenkuin kaatuu. Sekä mutkiin voi mennä ainakin 2 kmh lujempaa kuin ennen.....:lol:

Aseleiden asemointi:

Edessä levennä lehtijousien kiinnityspisteet Rungolla HJ:leveyteen sopivaksi. EI akselilla!!!

Takana muokkaa kiinnityspisteet akselilputkeen HJ leveyteen sopivaksi.

Eli vaihtaisin Etu ja taka-akselin HJ:sta jos ne kerran on. Ei tarvi pelleillä radietankojuttujen kanssa niin paljon ja muutenkin sillä swapilla saa tässä tapauksessa enemmän HYÖTYÄ 8)

Lähetetty: Ti Marras 30, 2010 2:10 pm
Kirjoittaja OPA
minulla on edessä hj:n jarruhilppeet. Napalukot, murrokset ja vetarit sitten bj:stä. noi meni heittämällä. raidetanko hj:sta, koska ohjaus varretkin sieltä. nämäkin heittämällä kun lyhensi hieman raidetankoa. minulla riitti kierteetkin. loppu ohjaus sitten soveltamalla patrollin ohjaustehostimella. en suosittele. eli helpommalla pääsee hj:n tehostajalla.

Lähetetty: Ke Tammi 19, 2011 11:23 pm
Kirjoittaja benjaminf
SuurSyömäri kirjoitti:Itse olisin vaihtanut HJ:n akselit eteen ja taakse. Niihin sitten olisin laittanut BJ:n Välitykset. Raideleveys kasvaa 6 cm. Isompia palloja käytettäessä kääntösäde pienenee... sekä jos HJ:n taka-akseli on FF niin tulee käyttövarmuutta enemmän. Meinaan jos semifloaterin perä/vetari menee rikki niin liikkuminen loppuu. Tai ainakin hidastuu oleellisesti.

HJ:n akseleilla saadaan ns. Päivitystila jossa Lukkoperien vaihto on kätevää.

Samalla jos HJ:akselit vaihtaa niin Jarrut on silloin valmiiksi tasapainoiset toiminnaltaan kun vaihtaa konehuoneen puolelle HJ jarrupääsylinterin. Jos vaihtaa BJ40 malliin eteen levyt ja jättää taka-akselin vanhoille rummuille niin jarrutasapaino pitää venttiilillä säätää. Levyjarrullisissa järjestelmissä on taka-akselin jarruhihnoja työstämässä yx työsylinteri/ rumpu. Rumpujarrullisissa malleissa on 2 työsylkkää. (muistinkohan oikein?) Enivei omassa BJvermeessä samoilla spekseillä ei saanut jarruja peuhaamaan kunnolla ennenkuin vaihtoi taka-akselinkin levyjarrullisesta mallista.... Niin ja joo.. HJ:n takajarrukilvet eivät käy vittuilematta vanhan BJ:n kiinnikkeisiin. HJ:n jarrukilpi on 4 pultilla kiinni ja vanhassa BJ:ssä se on 6 pultilla.

Ja jos Taka-akseliksi on valikoitunut HJ:n FullFloater niin siihen voi valmistaa myös levyjarrut ns. helposti. Semifloateriin ei.

Ja kun kerran raideleveys kasvaa 6 cm niin tasapainopistekin on paremmilla kantimilla. Elikkäs voi hieman enemmän kallistella kärryä ennenkuin kaatuu. Sekä mutkiin voi mennä ainakin 2 kmh lujempaa kuin ennen.....:lol:

Aseleiden asemointi:

Edessä levennä lehtijousien kiinnityspisteet Rungolla HJ:leveyteen sopivaksi. EI akselilla!!!

Takana muokkaa kiinnityspisteet akselilputkeen HJ leveyteen sopivaksi.

Eli vaihtaisin Etu ja taka-akselin HJ:sta jos ne kerran on. Ei tarvi pelleillä radietankojuttujen kanssa niin paljon ja muutenkin sillä swapilla saa tässä tapauksessa enemmän HYÖTYÄ 8)
Kovin olen tätä akselimuutosta miettinyt.
Ei olis tässä vaiheessa kovin iso homma kun kaikki on purettu.
Mutta miten onnistuu muutoskatsastus ?
Ja kuinka paljon esim.33x12,5 renkaat vaati korinlevitystä?

Lähetetty: To Tammi 20, 2011 5:54 am
Kirjoittaja yölento
SuurSyömäri kirjoitti: Aseleiden asemointi:

Edessä levennä lehtijousien kiinnityspisteet Rungolla HJ:leveyteen sopivaksi. EI akselilla!!!

Takana muokkaa kiinnityspisteet akselilputkeen HJ leveyteen sopivaksi.
Pitäskö tuon olla kuitenkin "BJ leveyteen sopivaksi" ?

Lähetetty: To Tammi 20, 2011 10:07 am
Kirjoittaja tepa78
Onnistuuhan tuo muutos, HJ:n akseli on sen 6 senttiä leveempi ja eikös se 10 senttiä saanut se leveys kasvaa.

Lähetetty: Pe Tammi 21, 2011 11:27 pm
Kirjoittaja Jappi
SuurSyömäri kirjoitti: Aseleiden asemointi:

Edessä levennä lehtijousien kiinnityspisteet Rungolla HJ:leveyteen sopivaksi. EI akselilla!!!
Tämä jäi mietityttämään,miksi rungon puolelle muutokset eikä akseliin?Haluaisin pitää kuitenkin optioluonteisesti entisöitävissä tuon Beejiin.

En ole mitannut enkä muutakaan vielä,kiinnostaisi vaan että jäisi sekin vähäinen turha työ tekemättä.Kun olisi elintenluovuttaja ja vastaanottaja odottamassa tuolla tallin pihalla...

Lähetetty: Pe Tammi 21, 2011 11:44 pm
Kirjoittaja tepa78
Se tulee hoojiin akselissa murikka aika ikävästi siihen jousen kohdalle jos meinaa beejiin leveydellä pitää, tulee u-pulteista aika mielenkiintonen viritys...

Lähetetty: La Tammi 22, 2011 4:31 am
Kirjoittaja Jappi
tepa78 kirjoitti:Se tulee hoojiin akselissa murikka aika ikävästi siihen jousen kohdalle jos meinaa beejiin leveydellä pitää, tulee u-pulteista aika mielenkiintonen viritys...
No jotain tällaista ounastelinkin,kiitos vastauksesta.

Lähetetty: Ti Tammi 25, 2011 11:26 pm
Kirjoittaja SuurSyömäri
yölento kirjoitti:
SuurSyömäri kirjoitti: Aseleiden asemointi:

Edessä levennä lehtijousien kiinnityspisteet Rungolla HJ:leveyteen sopivaksi. EI akselilla!!!

Takana muokkaa kiinnityspisteet akselilputkeen HJ leveyteen sopivaksi.
Pitäskö tuon olla kuitenkin "BJ leveyteen sopivaksi" ?
Kyllä.... kiivaasti kun kirjoittaa niin Menee noi aakkosetkin jo sekaasi 8)

Ja Tepa vastasikin jo hienosti tosta murikasta kun siirrellään tai jätetään siirtelemättä lehtijousen kiinnikeitä.

HJ akselit kun laittaa alle niin koria tarvii levittää levikkeillä. 7 cm leveät levitykset voi tehdä per puoli korista niin ollaan vielä lain sisällä. Katon reuna on korin levein kohta ja se on pari senttiä ulonpana kuin on esim. kylkipellin.

Mut ei muutaku hirmuista hinkkausta kehiin!