Sivu 1/2

Bj perämurikka tietoa kaivataan

Lähetetty: Ma Loka 25, 2010 10:40 am
Kirjoittaja Bj 40
Nyt olisi saatu haaviin tuollainen täysin timmi bj:n kokonainen perämurikka (etuperästä), mutta käykö se taakse suoraan? Näin ainakin murikan tämän hetkinen omistaja väittää..

Itsellä siis välystä perässä reilusti + pinjoni akselilla sivuttaisklappia ja stefa vuotaa..jne

Onko tietoa? Sitten kiinnostaisi tietää kuinka tuosta puolikevennetystä perästä saa helpoiten vetarit irti tuon murikan irroittamiseksi, ja mihin ongelmiin saa varautua?

Kuva murikasta


Kuva

Lähetetty: Ma Loka 25, 2010 11:36 am
Kirjoittaja mikjus
Kyllä nuo 9,5" avoimet murikat käy eteen tai taakse. Puolkelluvan perän purku tapahtuu pääpiirteittäin niin että takakoppa perästä auki, sit ne c sokat vetareiden päästä irti ja sen jälkeen vetarit voi vetää pihalle.

Lähetetty: Ma Loka 25, 2010 12:05 pm
Kirjoittaja Bj 40
Kiitoksia! Nopea vastaus! Tiivisteet tarttee varmaan pistää tilaukseen, ainakin tuon murikan ja banjon välinen tiiviste on varmaan oltava just eikä melekkein oikean paksunen..

Nythän tuohon laittas helposti aussien tai lockrightin jos jostain sopuhintaan sais.. :roll:

Kardaanin laippa vaikuttaa olevan hieman erilainen kuin itsellä mutta jako lienee sama? Itsellä kantikas tuossa pyöreä?

Lähetetty: Ma Loka 25, 2010 1:35 pm
Kirjoittaja hj60
Laippajaosta ja pinionin booreista on täällä nähty hieno kuvaki, mutten viitti kännykällä hakea.

Lähetetty: Ma Loka 25, 2010 2:31 pm
Kirjoittaja Käyttäjä
hj60 kirjoitti:Laippajaosta ja pinionin booreista on täällä nähty hieno kuvaki, mutten viitti kännykällä hakea.
Täällä on pdf. cruiserin kardaanin laipoista
http://www.slck.net/gallery2.php?g2_itemId=24856

Lähetetty: Ma Loka 25, 2010 3:05 pm
Kirjoittaja 4x4_88
Anteeksi aiheen kaappaus, mutta kumpi on kestävämpi; 10 vai 27-boorinen?
Omassa on ilmeisesti 10boorinen.

Lähetetty: Ti Loka 26, 2010 7:31 am
Kirjoittaja hakoteilla
Bj 40 kirjoitti:Kiitoksia! Nopea vastaus! Tiivisteet tarttee varmaan pistää tilaukseen, ainakin tuon murikan ja banjon välinen tiiviste on varmaan oltava just eikä melekkein oikean paksunen..

Nythän tuohon laittas helposti aussien tai lockrightin jos jostain sopuhintaan sais.. :roll:

Kardaanin laippa vaikuttaa olevan hieman erilainen kuin itsellä mutta jako lienee sama? Itsellä kantikas tuossa pyöreä?
Vetarin stefat kannattaa vaihtaa samalla.

Itse olen tehnyt tuon murikan ja banjon välisen tiivisteen ihan tiivistepaperista ja laittanut siihen vielä tiivisteliimaa. Ei ole oireillut mitenkään.

Koska etumurikkakin on BJ:stä, todennäköisesti kardaanin laipassa on sama jako. Tuossa kuitenkin vielä kuvana Toyotan laippajaot (sama kuva kuin aiemmin linkitetty PDF):

Kuva

Lähetetty: Ti Loka 26, 2010 8:03 am
Kirjoittaja r2ree
mikjus kirjoitti:Kyllä nuo 9,5" avoimet murikat käy eteen tai taakse. Puolkelluvan perän purku tapahtuu pääpiirteittäin niin että takakoppa perästä auki, sit ne c sokat vetareiden päästä irti ja sen jälkeen vetarit voi vetää pihalle.
Taitaa joutua, muistaakseni, purkamaan tuon keskitapin ja pikkuhampaat pois keskeltä, että saa ne C-sokat pois..

Korjatkaa, jos olen väärässä.

FJ:ssä ainakin pienempi laippa, mutta jos saa jostain sen kardaanitumpin, niin menee normi BJ -kardaanin liukuun slip-in-feels-so-good

Lähetetty: Ti Loka 26, 2010 8:06 am
Kirjoittaja hakoteilla
r2ree kirjoitti:
mikjus kirjoitti:Kyllä nuo 9,5" avoimet murikat käy eteen tai taakse. Puolkelluvan perän purku tapahtuu pääpiirteittäin niin että takakoppa perästä auki, sit ne c sokat vetareiden päästä irti ja sen jälkeen vetarit voi vetää pihalle.
Taitaa joutua, muistaakseni, purkamaan tuon keskitapin ja pikkuhampaat pois keskeltä, että saa ne C-sokat pois..

Korjatkaa, jos olen väärässä.
Oikeassa olet.

Jos jarruja ei ole pureta kokonaan, niin aikakin hieman jarrukenkiä löysälle tai rumpu pois, jotta vetarin saa työnnettyä murikkaa kohti.

Lähetetty: Ti Loka 26, 2010 10:04 am
Kirjoittaja Bj 40
Jeps, homma ratkes! Ajetaan vielä huoletta kun kerran pelaa, kaverilla hj:ssa enempi klappia sekä pyörimäsuunnassa sekä pinjonissa saman verran sivuttaisklappia. Pitänee vaihtaa vain tuo stefa kun se hanskalokerossa pyörii..

Ei nimittäin naiteta näillä näkymin noita yksiin... Minulla on tuon piirroksen 1974-1978 laippa (60 x 68.5mm)

Ja tässä yksilössä laippa jota ei edes tuosta löydy.. Pyöreä laippa tasajaolla 66 x 66 ????
(Mitattu työntömitalla reikien sisäreunasta sisäreunaan ja lisätty reiän halkaisija, saadaan keskeltä keskelle.. 55+11=66 . Tai ulkoreunasta ulkoreunaan 77mm - reikä 11mm = 66mm)

Mikäs laippa tuo on??

Hyvä oikeastaan kun menee aikaa suhkaessa tuon härvelin ahtamisen parissa jo muutenkin tarpeeks, ainakin jos emännältä kysyy.. :roll:
Kun tulee pakkotarve joskus niin on hyvä syy vaihtaa sitten akseleineen päivineen nuo murikat, kun nyt museobiilistä ei kuitenkaan ole kysymys..

Lähetetty: Ke Loka 27, 2010 2:01 pm
Kirjoittaja JES
Hj 60/61 laippa on ainakin 66x66 mm neliön jaolla ainakin -88 eteenpäin ja on 27-spline. Se murikka voi olla hj 60/61 peräisin ja välityksellä joka on sit 3,7 eikä bj:n 4,11.

Lähetetty: Ke Loka 27, 2010 6:05 pm
Kirjoittaja r2ree
Se välitys on helppo todentaa, kun se murikka on tollai alasti..

Pyörittelet pinionia ja lasket kuinka monta kertaa sen täytyy pyörähtää, että toi is hampiratas pyörähtää yhden kierroksen

Lähetetty: Ke Loka 27, 2010 8:10 pm
Kirjoittaja IironSika
Eiköhän kuitenkin tarkempi keino ole laskea lautaspyörän hampaat ja jakaa luku pinionin hammasluvulla ;)

Lähetetty: To Loka 28, 2010 11:20 am
Kirjoittaja Bj 40
Lautaspyörässä 37 hammasta pinjonissa 9, eli 4.11 välitys..
Voisko tuo olla bj 42 perä? Ja mistä maallikko erottaa tuosta murikasta onko se puolikevennetystä vaiko täyskevennetystä?

Ainakin hojoissahan on kyllä tuo perävälysten passaus shimmeillä ja tuossa murikassa on ihan kierresäätö.. Liekkö bertan perä jossa joku hojon laippa?

Lähetetty: To Loka 28, 2010 1:03 pm
Kirjoittaja Hessu
Bj 40 kirjoitti:Lautaspyörässä 37 hammasta pinjonissa 9, eli 4.11 välitys..
Voisko tuo olla bj 42 perä? Ja mistä maallikko erottaa tuosta murikasta onko se puolikevennetystä vaiko täyskevennetystä?

Ainakin hojoissahan on kyllä tuo perävälysten passaus shimmeillä ja tuossa murikassa on ihan kierresäätö.. Liekkö bertan perä jossa joku hojon laippa?
Yhdestä 80-luvun alun HJ:sta irrotin juuri takaperän ja just samanlainen kierresäätö oli siinäkin. Ei kai sillä ole loppupeleissä väliä mistä se perä on kotoisin, semistä vai fullfloaterista, kun sen voi asentaa kumpaankin. Jos asentaa fullfloateriin, niin jättää vaan ne vetarien sisäsokat pois.

Onko muuten fullfloatereita ollut edes avoimella perällä/kitkalukolla vai onko kaikki kytkettävillä lukoilla?