Sivu 1/2
Vinssin asennus
Lähetetty: La Syys 10, 2005 12:15 pm
Kirjoittaja temu
Huomenta kaikille!
Vielä eilen miulla oli 2 HJ:tä, tänään enää yksi... yhyy...
No elämä jatkuu, eli otin entisestä vinssin irti ja aikomuksena ruuvata se uuteen kiinni karjapuskureineen. Mutta; entinen oli hj 60 ja uusi on 61 -87. Vinssihän käsittääkseni käy heittämällä, mutta entäs kardaani? Olikohan se hieman lyhyempi, kun entinen autokin oli 4 -vaihteinen.
Lähetetty: La Syys 10, 2005 1:20 pm
Kirjoittaja hj60
Kardaani on 4-vaihteisessa lyhyempi, kannatinlaakerin ja laatikon välistä jos en väärin muista ja päättele, ja pituus oli jotain 89 mm. Haulla pitäs löytyä juttua siitä joko täältä tai offipalstalta. ulosotto ja sitä kautta vinssi pöyrii väärinpäin jos uudessa on yksisuuntanen ulosotto. Seki ois kannattanu vaihtaa matkaan, mutta taitaa olla myöhästä sulla.
Lähetetty: Ma Syys 12, 2005 9:59 am
Kirjoittaja retkikeitin
''jos uudessa on yksisuuntanen ulosotto''
Mikä? täsmennä vähän? Ittellä viis vaihteinen loota alla ja kartaanin jatko edessä tahi uuden hankinta. Pyörii väärinpäin? Häh?
Lähetetty: Ma Syys 12, 2005 10:30 am
Kirjoittaja hj60
vanhemmissa on kaksisuuntanen ulosotto, eli kepissä on W ja unW, jolloinka laatikko voi olla ykkösellä ja silti voi ulosotolla pyörittää vinssiä ulospäin jos tarvii. Uudemmissa ulosotto on yksisuuntainen, eli kepissä on vaan päälle ja pois. Uudemman ulosotto pyörii samaan suuntaan ku vanhemman unW asennossa. Eli jos vanhan vinssin laittaa uuteen ulosottoon, ja vaijeri on rummulla oikeinpäin, niin ykkösellä renkaiden pyöriessä eteenpäin vinssi päästää vaijeria ulospäin.
Ilmeisesti kaikki asiat, eli ulosoton pyörimissuunta, ulosoton akselin eteen- ja taakselähdön muuttuminen pelkäksi eteenpäinlähteväksi, vinssin matoruuvin pyörimissuunta, ja matoruuvin läpi eteen tulo/tulemattomuus muuttu yhtaikaa, mutta en oo varma siitä. Kuitenki ainaki mun mielestä vanhempi on parempi tässä asiassa.
Lähetetty: Ma Syys 12, 2005 1:54 pm
Kirjoittaja Luukinen
mut eikös sinkkiä voi kelata toisin päin niin tuostakin asiasta pääsis eroon????
Lähetetty: Ma Syys 12, 2005 6:07 pm
Kirjoittaja hj60
Periaatteessa voi, kai vinssin runko sen kestää mutta rullakitaa pitää modifioida, ettei sinkki raavi siihen kulmarautaan siinä alla.
Lähetetty: Ti Syys 13, 2005 2:07 pm
Kirjoittaja komk
Luukinen kirjoitti:mut eikös sinkkiä voi kelata toisin päin niin tuostakin asiasta pääsis eroon????
Toki sen vaijerin voinee keleta siihen toisin päin mutta luin joskus juttua, että vinssin matopyörää ei olisi tarkoittu kestämään niinpäin kovaa kuormitusta.
Tämä on siis vain kuultua eli onko kukaan tarkastellut niitä vinssin rattaita onko ne samanlaisia molemmilta sivuiltaan?
-jm
Lähetetty: Ti Syys 13, 2005 3:19 pm
Kirjoittaja hj60
Mitä stefoja vaihtaessa kattelin niin symmetrisiltä ne hampaat näytti, mutta en tarkemmin tutkinu.
Lähetetty: Ti Syys 13, 2005 7:28 pm
Kirjoittaja toizukenzu
Jos vaijeri menee kelalle "vääripäin" se joutuu tekemään aikamoisen mutkan alemman rullan yli ja se vaikuttaa vinssin tehoon ja vaijerin kestävyyteen aika paljon. Tuli kokeiltua Eestin kevät-kisassa vaijeri vedettiin poikki ihmeen helpoissa paikoissa. Ohjain-rullaa voi tietysti pudottaa alaspäin mutta toi kahteen suuntaan pyörivä voiman ulosotto on mun mielestä parempi ratkaisu koska silloin vinssi toimii kumpaankin suuntaan kaikilla nopeuksilla.
Lähetetty: Ti Syys 13, 2005 9:20 pm
Kirjoittaja retkikeitin
viddu gu on vaigeeda
ihan pakko ny kysyy tarkennusta ku vaikuttaa hiukan ristiriitaisilta noi viestit
ostin pirssin tässä tilassa:
mulla on 5 v loota laitettu alle HJ vuosimalliin 81, jakoloota on käsittääkseni alkuperäinen 4v lootasta(jos tää nyt on mahdollista?!? onko? tän käsityksen myyjän höpinöistä sain), vinssin kartaani ei yllä enää vaan on sen 89mm liian lyhyt, miten ihmeessä se ulosotto nyt ois muuttunu? vetääks se nyt muka vaan yhteen suuntaan? taidan ryömii ensi yönä alle, laittaa kaiki vivut kii ja alkaa kerrostalon pihassa pyöritteleen kun nyt vaivaa tää asia nii
älkää ny sanoko et 'myy koko paska, oot liian tyhmä omistaa landcruiserii'
ni mites tää homma ny menee, vaihdanko/jatkanko vaan kartaanin vai tarviiko oikeesti alkaa säätää ja pyöritteleen rullalle eri suuntaan vai kannattaako/tarviiko samantein myydä vanha vintturi ja hommata uusi tilalle
Lähetetty: Ti Syys 13, 2005 9:32 pm
Kirjoittaja Teppo R.
komk kirjoitti:Luukinen kirjoitti:mut eikös sinkkiä voi kelata toisin päin niin tuostakin asiasta pääsis eroon????
Toki sen vaijerin voinee keleta siihen toisin päin mutta luin joskus juttua, että vinssin matopyörää ei olisi tarkoittu kestämään niinpäin kovaa kuormitusta.
Tämä on siis vain kuultua eli onko kukaan tarkastellut niitä vinssin rattaita onko ne samanlaisia molemmilta sivuiltaan?
-jm
Ei siinä matopyörässä oo mitään eroa, itseasiassa vinssin voi kasata kummin päin vain riipuen kummalle puolelle haluaa matopyörän, ei tarvi olla ns läpivetävä BJ'n vinssi.
Lähetetty: Ke Syys 14, 2005 6:38 am
Kirjoittaja toizukenzu
retkikeitin kirjoitti: taidan ryömii ensi yönä alle, laittaa kaiki vivut kii ja alkaa kerrostalon pihassa pyöritteleen kun nyt vaivaa tää asia nii
Tää on nopein keino varmistaa millanen PTO sulla autossa on.
Lähetetty: Ke Syys 14, 2005 7:33 am
Kirjoittaja hj60
Oon ymmärtäny että nelivaihteisen jakis menee viisvaihteiseen lootaan ku jakiksesta tulppaa yhen kiinnityspultin reiän. Jos näin on tehty, niin vois olettaa että ulosottoki on siitä 4-vaihteisesta. Äkkitarkastukseen semmonen vinkki, että kaikki mitä olen omin silmin nähny on ollu joko molempiin suuntiin pyöriviä ja molempiin suuntiin lähtevillä kardaanilaipoilla, tai yhteen suuntaan pyörii ja kardaanilaippa vain eteenpäin. En tiiä onko sekasikiöitä olemassa.
Lähetetty: Ke Syys 14, 2005 8:03 am
Kirjoittaja timop
4-vaihteisen jakolaatikko käy 5-vaihteisen perään (kokeiltu ja ajettu vuosikaudet), en vain enää muista pitikö joku pultinreikä tulpata, siitä on aikaa yli kymmemen vuotta. Mutta uudemman ja vanhemman jakolaatikon kuoria ei voi sekottaa, ne käy toisiinsa mutta välipyörän akseli on erikokoinen. Tietyllä kombinaatiolla paketin saa normaalisti kasaan, mutta väliakseli on tuettu vain toisesta päästä (tämäkin kokeiltu, ikävä kyllä).
Timop
Lähetetty: Ke Syys 14, 2005 8:32 am
Kirjoittaja pikkujussi
Mulla tuli kerran vastaan semmonen 5V loota, jonka perään ei sopinut 4v jakoloota. Muistaakseni se viitosen laakeri ei uponnut jakolootaan tms.