Kuva Kuva

HJ60 kitkalukko ei pidä

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

wallius
Viestit: 1
Liittynyt: Pe Heinä 23, 2010 11:13 pm
Paikkakunta: kyröskoski

HJ60 kitkalukko ei pidä

Viesti Kirjoittaja wallius »

joo tarttisin vähän neuvoja lantikan kitkalukko ei pidä yhtään.
pystyykö sitä kiristämään?
Avatar
r2ree
Viestit: 1419
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2005 1:45 pm
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja r2ree »

Neuvoja täältä löytyy ja mun käsittääkseni pystyy kiristämään. Se, että onko siitä ratkaisua pitkälle ajalle, en osaa sanoa.

Ja pikku vinkki: tuota lantikka -sanaa kannattaa välttää täällä:
Se kun viittaa noihin sumujen saarten, sinänsä mainioihin vekottimiin.

http://www.slck.net/viewtopic.php?t=4311
SLCK # 229
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -

- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
Hoosuu
Viestit: 235
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:48 pm
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja Hoosuu »

Onko oikeet kitkaperä öljyt. Silloin, kun mulla oli kitkalukollinen ostin levorannasta lisäainetta joka on tarkoitettu lukkoperään (ransiitti) toimi hyvin, ei toyota hylkiny sitä.
bj-40/76
Viestit: 19
Liittynyt: To Huhti 22, 2010 11:37 am
Paikkakunta: Oulu

HJ-60 kitkalukko

Viesti Kirjoittaja bj-40/76 »

Mitä tarkoittaa ettei pidä yhtään?

Ensinnäkään vanhimmissa hj-60:ssä ei ole kitkalukkoa, huomaa kun tirkistää täyttöropusta sisään, ja jos näkyy suurimman osan ajasta sorvattua terästä noin 30x30mm reiillä ja jakautuu kahtia ristitappien kohdalta niin silloin lsd-perä (kitkalukko)

Kitkalukko ei kestä normaalia hypoidiöljyä, jos ajettu ja käynyt kuumana, niin silloin olisi levyjen vaihto edessä. (maksaa sika euroa)

Ja lukon kiristäminen: kitkalukosta voidaan kiristää joko hammaskosketusta (lähinnä; ei ole niin paljon klappia)
tai esijännitystä:

esijännitys takoittaa sitä, että kuinka voimakkaasti noita kitkalevypakkoja kiristetetään jousella, eli paljonko vetoakseleita lukitaan toisiinsa.

Kitkalukossahan idea on se, että kun toisessa takarenkaassa on pikkasen pitoa, ja kun kardaanista tuodaan voimaa niin kitkalukollinen tasauspyörästö siirtää enemmän vääntömomenttia sille pitävämmälle pyörälle, ja silloin molemmat takarenkaat vetää, toki eri vääntömomentilla! esijännityksellä saadaan tuota "pikkasen pitoa-" momenttia lisättyä, ja toiminta tehostuu!

Itse olen lisännyt esijännitystä lukon jousen alle lisätyllä aluslevyllä, ja
normi katukäyttöön olen pistänyt jousen niin kireälle, että n.31" renkaista
2x normaali mies saa lukon antamaan periksi juuri ja juuri. (takasilta ylos maasta ja laatikko vapaalle, ja toinen vääntää toista takapyörää myötäpäivään, kuten myös toisella puolella)
Jos lukko tuota kireämmällä, niin alkaa puskemaan liukkaalla (eräs mielipide)
Tuolla säädöllä ja tasaisesti ottavalla kässärillä pääsee nitkuttelemalla melko pahasta ristiriipunnasta. (kässäri ylös ja kytkimellä nytkäytetään
pari kolme senttiä eteenpäin, jos ei pääse enempää...)
JA edellä verrattu ristiriipuntaetenemä lukottomaan!
maaristeilijä
Viestit: 271
Liittynyt: Su Touko 28, 2006 11:38 am
Paikkakunta: pälkäne

Viesti Kirjoittaja maaristeilijä »

jos tarvit oikeasti lukitusta syystä tai toisesta osta 61 versio aiheesta,ei kitka toimi muualla kuin suv käytössä
maaristeilijä
bj-40/76
Viestit: 19
Liittynyt: To Huhti 22, 2010 11:37 am
Paikkakunta: Oulu

No, kirves miestä myöten?

Viesti Kirjoittaja bj-40/76 »

Tuo hj-60 kitkalukkoperä on merkittävä parannus vapaasti pyörivään;
toki sen pitää olla kunnossa.
Ja yllämainittu on nimenomaan tarkoitettu aloittavalle harrastajalle, ja totuushan on se että hyvä kuski pärjää "huonommallakin" autolla, mutta huono kuski ei hyvälläkään!

Tuo ilman lukkoja oleva voimalinja on todella hyvä, ja varsinkin siinä vaiheessa kun hommaa aloitellaan PIENELLÄ pudjetilla.
silloin pääsee kokemaan sen voittamisen riemun, toki sen tunteen saaminen onnistuu monesti myöhemmin, mutta vaatii enemmän!

Ja joka ikiselle keksinnölle tulee raja vastaan jossain vaiheessa,
tuo TAPPAVA ominaisuus voi olla esim. joko leveys, korkeus tai paino.

Itse jäin jo -90 luvulla BJ-40:llä peruuttavien kastiin, koska oli liian korkea, ei sopinut ojanpohjaa romujen ali.

En nyt viitsi ottaa kantaa porttaaleihin, bokkereihin, tms. Ja jostain kumman syystä teloillakin on omat kannattajansa....

Homma on silloin oikeissa uomissa, kun se on mukavaa ja kehittävää!
Vastaa Viestiin