Kuva Kuva

HZJ80 ei starttaa

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
killerwo
Viestit: 350
Liittynyt: To Marras 25, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Kemi

HZJ80 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja killerwo »

No nyt HZJ 80 teki tenät. Auto ei starttaa, Ongelma on seuraava..
Eli akut on kunnossa ja virta tulee releelle joka kytkee akut sarjaan 12->24v. Siitä virta menee 24v jännitteellä startille. Puuttuva linkki on heräte virrassa. Eli kun laitan akulta suoraan startin pedixille virran startti pyörii ja kone käynnistyy. Eli vika on pendixin ja virtalukon välillä. HZJ:ä on ilmeisesti jossain starttirele joka verää kun käännetään virta-avainta. Mittasin virtalukon pohjan ja sieltä lähtee kaikista tarvittavista navoista virta eteenpäin. Eli olen haarukoinut vian virtalukon ja startin väliin herätevirta johtoon. Nyt ei vaan löydy relettä joka pitäisi olla näiden välissä.

Eli tietääkö joku missä olisi tämä rele joka kytkee herätevirran

Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa ja ratkaisua. HDJ:ssä on samanlainen systeemi.
Viimeksi muokannut killerwo, To Heinä 01, 2010 12:04 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Blue skies and headdown
Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

Mulla on tämmönen J8 electrical wiring diagram kirjanen, ja sen mukaan starter relay pitäis löytyä kuskinpuolen lokasuojan kupeesta läheltä rintapeltiä.
1987 LJ70
Avatar
killerwo
Viestit: 350
Liittynyt: To Marras 25, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja killerwo »

ok, onkohan se konehuoneen vai kabiinin puolella. Auton sisällä kuskin jalkatilassa lokasuojan puolelta löytyy mm vilkun rele ja nipullinen muita releitä. Suurimmassa osassa releistä on teksti joka kertoo mikä rele kyseessä, mutta siellä on muutama harmaanvärinen pyöreä rele joissa on vain numeroita. Näkeekö manuaalista tarkempaa sijaintia tai muuta titoa jolla vois yksilöidä releen.


Kiitoksia kuitenkin, aamulla pitää jatkaa tutkintaa kun hermot saadaan vähän parempaan kuntoon.

Se on jännä homma kun harraste autosta hajoaa jotain niin se on pikku juttu, mut jos käyttiksestä jotain hajoaa niin hermot on ihan riekaleina.
Blue skies and headdown
Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

killerwo kirjoitti:ok, onkohan se konehuoneen vai kabiinin puolella.
Konehuoneen puolella.
1987 LJ70
bj45lava
Viestit: 583
Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:50 pm
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja bj45lava »

Konehuoneessa jos auto on -90 malia löytyy vielä paskan malliset kulmikkaat liittimet moott.tilan johtosarjoista, noi hapettuu ja loput tiedätkin...

Itellä se johtoliitin siinä kusisäiliön alla paksu valkoinen johto nipusta liittimen juuresta hapetunut poikki.

Tuo vaiva on korjattu jossain -92-93 autoissa erilaisilla suojatuilla liittimillä siinä sisälokarin päällä ja muutamassa muussa konehuoneen kohteessa...
MIKKO UKKOLA
040-5854915

-90 HDJ80
-96 HDJ80
-83 BJ45 LV
-83 BJ45 LV josta tehty LP
-69 FJ45 LP
Avatar
killerwo
Viestit: 350
Liittynyt: To Marras 25, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja killerwo »

noniin, löytyihän se vika. Juurik tuo bj45lavan mainitsemassa johdossa oli sanomista. Eli piuhassa oli 4 jatkoliitosta vuosien varrella syntynyt. Niitä kun karsi pois niin alkoi vehkeet pelaamaan.
Kiitoksia vinkin antajille
Blue skies and headdown
bj45lava
Viestit: 583
Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:50 pm
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja bj45lava »

Joo tosiaan noi liittimet 2 kpl siinä v/sisälokarin päällä on muutettu tuotannossa paremmiksi, noissahan ei ole mitään suojausta.

Ton saman vian takia munkin autossa edellinen omistaja oli vaihdattanut jossain korjaamolla startin...

Mut sieltä on ohitettu vaan toistaiseksi 1 johto ja loput siellä liitimessä umpihomeessa...
MIKKO UKKOLA
040-5854915

-90 HDJ80
-96 HDJ80
-83 BJ45 LV
-83 BJ45 LV josta tehty LP
-69 FJ45 LP
Vastaa Viestiin