Sivu 1/1

HJ60 jarrut ovat tunnuttomat ja kovat

Lähetetty: Ke Kesä 23, 2010 2:01 pm
Kirjoittaja Petteri
Jarrut siis toimivat, mutta tuntuvat tehostamattomilta myös jarruvarotusvalo palaa. Tämä varoitusvalo sammuu, kun nyppää johdon irti jarrutehostojan alla olevasta sylinterinmuotoisesta purkista, jonka kyljessä on joku ”anturi”. Pienien tutkimusten jälkeen oma johtopäätös on, että tehottomuus voisi johtua alipaineen puuttumisesta ja tämä ”anturi” olisi joku paineanturi. Kuinka alipainepumpun toiminnan voi todeta? Pumppuhan on siis siinä laturin persiissä, samalla akselilla? Otin letkun irti, mutta ei siellä kyllä mitään imua tuntunut, ei ainakaan merkittävästi.

Latkussa, siis ”pumpulta” lähtevässäkin oli hieman merkkejä öljystä, voisiko tämä indikoida jotain? Toinen juttu, en huomannut tehostimelta paluuletkua/tuloletkua moottorille, eli kuinka tuo alipaine systeemi toimii ja miksi se on ”kytkettynä” moottoriin? Öljynpainemittari näyttää normaaleja lukemia.

Nyt siis tarvitsisin hyviä neuvoja siitä miten paikantaa vika a) pumppuun, b) tehostimeen, c) jonnekin muualle?

Kiitos neuvoista etukäteen. Yritin etsiä foorumilta, mutten löytänyt. Lisäksi näyttäisi siltä, että porukka kyselee vioista, mutta aika harvoin kerrotaan sitten mikä oli rikki ja löytyikö vika.

Lähetetty: Ke Kesä 23, 2010 2:22 pm
Kirjoittaja Hessu
Jos sulla on olemassa se auton käyttöohjekirja siellä hanskalokerossa, niin siinä on muistaakseni selitetty erilaisia temppuja, joilla voi vian paikantaa eri paikkoihin.

Lähetetty: Ke Kesä 23, 2010 2:27 pm
Kirjoittaja pyyvama
Se purkki on just alipainesäiliö ja se anturi on sen painekytkin.
Alipainepumpulle tulee öljy moottorin kyljestä ja palaa myös sinne.
Riippuen vuosimallista alipainetta käyttää jarrutehostin, kytkintehostin
ja nelivedon kytkentä. Vanhemmissa pelkkä jarrutehostin.

Kyllä alipainetta pitäisi sen verran olla, että letku pysyy sormessa kiinni
ja tuntuu selkeästi. Pumppu voi olla väljä tai sieltä voi olla lamellit rikki tai
sitten jossain on vuoto.

Matti

Lähetetty: Ke Kesä 23, 2010 3:50 pm
Kirjoittaja Petteri
Kiitos oikein paljon nopeista vastauksista.

Hessu: Täytyy kurkata ohjekirjaan, minulla on luonnollisesti alkuperäinen Toyota LC ohjekirja (huuto.netistä :-) )

pyyvama: Kiitos hyvistä neuvoista. Näyttäisi siltä, että alipainepumppu ei tuota alipainetta. Pitää avata ja katsoa mitä se on syönyt.

Palaan asiaan, jos jotakin selviää.

Lähetetty: To Kesä 24, 2010 10:08 am
Kirjoittaja Antsa
Sieltä alipainepumpulta lähtee kolme letkua. Öljyn tulo,paluu,ja alipaine joka menee sinne säiliölle.

Sori tyhmä kysymys mutta olihan moottori käynnissä testin aikana???
:oops: :oops: :oops:

Lähetetty: To Kesä 24, 2010 1:20 pm
Kirjoittaja Cental73
mul oli kerran pasauttanut säiliön täyteen öljyä.. poljin kova eikä tehostanut.. muistelisin että liittyi laturinvaihtoon ja että uudessa alipainepumpussa oli lähdöt sitten eripäin ja ei menny alipainetta vaan öljy pömpeliin. Kuulostaa oireet just samalta!

Lähetetty: Ti Heinä 06, 2010 12:02 pm
Kirjoittaja osilpi
Jos on takaiskuventtiili ollut irti (siinä pumpulta säiliöön menevässä letkussa), niin varmista, että on oikein päin. Kokeile myös, ettei venttiili ole tukossa.

nimimerkillä "asian kokenut"