HJ60 jarrut ovat tunnuttomat ja kovat
Valvoja: Käyttäjä
HJ60 jarrut ovat tunnuttomat ja kovat
Jarrut siis toimivat, mutta tuntuvat tehostamattomilta myös jarruvarotusvalo palaa. Tämä varoitusvalo sammuu, kun nyppää johdon irti jarrutehostojan alla olevasta sylinterinmuotoisesta purkista, jonka kyljessä on joku ”anturi”. Pienien tutkimusten jälkeen oma johtopäätös on, että tehottomuus voisi johtua alipaineen puuttumisesta ja tämä ”anturi” olisi joku paineanturi. Kuinka alipainepumpun toiminnan voi todeta? Pumppuhan on siis siinä laturin persiissä, samalla akselilla? Otin letkun irti, mutta ei siellä kyllä mitään imua tuntunut, ei ainakaan merkittävästi.
Latkussa, siis ”pumpulta” lähtevässäkin oli hieman merkkejä öljystä, voisiko tämä indikoida jotain? Toinen juttu, en huomannut tehostimelta paluuletkua/tuloletkua moottorille, eli kuinka tuo alipaine systeemi toimii ja miksi se on ”kytkettynä” moottoriin? Öljynpainemittari näyttää normaaleja lukemia.
Nyt siis tarvitsisin hyviä neuvoja siitä miten paikantaa vika a) pumppuun, b) tehostimeen, c) jonnekin muualle?
Kiitos neuvoista etukäteen. Yritin etsiä foorumilta, mutten löytänyt. Lisäksi näyttäisi siltä, että porukka kyselee vioista, mutta aika harvoin kerrotaan sitten mikä oli rikki ja löytyikö vika.
Latkussa, siis ”pumpulta” lähtevässäkin oli hieman merkkejä öljystä, voisiko tämä indikoida jotain? Toinen juttu, en huomannut tehostimelta paluuletkua/tuloletkua moottorille, eli kuinka tuo alipaine systeemi toimii ja miksi se on ”kytkettynä” moottoriin? Öljynpainemittari näyttää normaaleja lukemia.
Nyt siis tarvitsisin hyviä neuvoja siitä miten paikantaa vika a) pumppuun, b) tehostimeen, c) jonnekin muualle?
Kiitos neuvoista etukäteen. Yritin etsiä foorumilta, mutten löytänyt. Lisäksi näyttäisi siltä, että porukka kyselee vioista, mutta aika harvoin kerrotaan sitten mikä oli rikki ja löytyikö vika.
Se purkki on just alipainesäiliö ja se anturi on sen painekytkin.
Alipainepumpulle tulee öljy moottorin kyljestä ja palaa myös sinne.
Riippuen vuosimallista alipainetta käyttää jarrutehostin, kytkintehostin
ja nelivedon kytkentä. Vanhemmissa pelkkä jarrutehostin.
Kyllä alipainetta pitäisi sen verran olla, että letku pysyy sormessa kiinni
ja tuntuu selkeästi. Pumppu voi olla väljä tai sieltä voi olla lamellit rikki tai
sitten jossain on vuoto.
Matti
Alipainepumpulle tulee öljy moottorin kyljestä ja palaa myös sinne.
Riippuen vuosimallista alipainetta käyttää jarrutehostin, kytkintehostin
ja nelivedon kytkentä. Vanhemmissa pelkkä jarrutehostin.
Kyllä alipainetta pitäisi sen verran olla, että letku pysyy sormessa kiinni
ja tuntuu selkeästi. Pumppu voi olla väljä tai sieltä voi olla lamellit rikki tai
sitten jossain on vuoto.
Matti
Kiitos oikein paljon nopeista vastauksista.
Hessu: Täytyy kurkata ohjekirjaan, minulla on luonnollisesti alkuperäinen Toyota LC ohjekirja (huuto.netistä
)
pyyvama: Kiitos hyvistä neuvoista. Näyttäisi siltä, että alipainepumppu ei tuota alipainetta. Pitää avata ja katsoa mitä se on syönyt.
Palaan asiaan, jos jotakin selviää.
Hessu: Täytyy kurkata ohjekirjaan, minulla on luonnollisesti alkuperäinen Toyota LC ohjekirja (huuto.netistä

pyyvama: Kiitos hyvistä neuvoista. Näyttäisi siltä, että alipainepumppu ei tuota alipainetta. Pitää avata ja katsoa mitä se on syönyt.
Palaan asiaan, jos jotakin selviää.
Jos on takaiskuventtiili ollut irti (siinä pumpulta säiliöön menevässä letkussa), niin varmista, että on oikein päin. Kokeile myös, ettei venttiili ole tukossa.
nimimerkillä "asian kokenut"
nimimerkillä "asian kokenut"
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999