Kuva Kuva

B koneen männärenkaiden vaihto

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Cental73
Viestit: 580
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 7:43 am
Paikkakunta: Tuusula, Jokela

B koneen männärenkaiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Cental73 »

Enpä ikinä ole tutustunut koneen sisustaan, eli minkäläinen homma tuo on. Vissiin pystyy vaihtaan paikoillaan irrottamalla öljypohja ja ottamalla kannen irti?

Samalla tietenkin voisi uusia nuo venttiivarrenkumit, jos kansi kerta on irtaalleen.

Mitä mutkia siellä vois tulla vastaan? kulkine kun on käyttöautona niin pitäis ottaa varmanpäälle.
Avatar
r2ree
Viestit: 1419
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2005 1:45 pm
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja r2ree »

Miks ne pitää vaihtaa?
SLCK # 229
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -

- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
Cental73
Viestit: 580
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 7:43 am
Paikkakunta: Tuusula, Jokela

Viesti Kirjoittaja Cental73 »

on vähän holotna. Öljyä ei tarvitse vaihtaa...sen kun lisää. TUleepi tuota sinistäsavua senverta kun vähän painaa pedaalia.
Avatar
r2ree
Viestit: 1419
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2005 1:45 pm
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja r2ree »

Katto ny kuitenkin eka, ettei se tuu huohottimesta. Sen jälkeen em kuvaus sopii tohon renkas vaihtoon. Yleensä tommoset pikkurempat vaan lähtee käsistä..

- No kun toi kansi on irti, niin koneistetaas venttiilit ja ohjurit. Kai se kansi pitäs oikaistakin.
Ja sit noi sylinterit ois hyvä vähintään hoonata ja oikiastaan noi KK-laakeritkiin vois vaihtaa, ja oisko noi männän tapitkin jne..
SLCK # 229
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -

- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
Cental73
Viestit: 580
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 7:43 am
Paikkakunta: Tuusula, Jokela

Viesti Kirjoittaja Cental73 »

motti ei vuoda mistään ja huohotinkin kunnossa, jääpi jäljelle just tuo männänrengas operatsiooni... kivaa kivaa.
Avatar
r2ree
Viestit: 1419
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2005 1:45 pm
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja r2ree »

Ongelma tossa pelkkien renkaiden vaihdossa on se, että jos sylkkyyn on muodostunut se pieni olake siinä kohtii missä mäntä käy ylhällä. Ja vanha rengas on yleensä kulunu. Uus terhakka rengas osuus siihen olakkeeseen ja yleensä napsuu poikki. Jos olaketta ei ole, nou proplem.

KK-laakerit kannattaa vaihtaa samalla.
SLCK # 229
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -

- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
Cental73
Viestit: 580
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 7:43 am
Paikkakunta: Tuusula, Jokela

Viesti Kirjoittaja Cental73 »

ok, siis hoonaaminen täytynee ottaa ohjelmaan. JA noi kk:t kans samalla vaivalla. Mits sit kun hoonaa... meneekö renkaat niihin ylikokoihin?
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4333
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Cental73 kirjoitti:ok, siis hoonaaminen täytynee ottaa ohjelmaan. JA noi kk:t kans samalla vaivalla. Mits sit kun hoonaa... meneekö renkaat niihin ylikokoihin?
Jos ei ole kulunu ihan sohloks niin ei tarvi ylikoon rinkuloita,ne tulee vasta kun porataan ryhmä.
Toi hoonaus parantaa paukkua vanhassa koneessa.
Jos löytyy moottorikoneistamoa läheltä niin kantsuu viedä sinne hoonattavaks niin ne kyl mittailee et joutuuko menemään ylikokoon.

Laakerit samantien uusiks ja venojen klevyt hionta.
Ei suutinten tarkastuskaan/säätö turhaa ole,saa takasin oikeet avautumispaineet.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
OPA
Viestit: 114
Liittynyt: Ma Tammi 08, 2007 11:41 pm
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja OPA »

ylemmän Männärenkaan ura oli ainakin minulla kulunut tuplakokoiseksi. jolloin menee männätkin vaihtoon. ja nokka-akseli ja nostajan alapään kupit oli minulla huonossa hapessa. Eli todennäköisesti remontti karkaa lapasesta. Vahvempaa öljyä koneeseen ja kovaa ajoa...
OPA
Offroad Kainuu Ry/KAMK Ry
kiilax
Viestit: 78
Liittynyt: Su Maalis 28, 2010 1:58 pm
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja kiilax »

r2ree kirjoitti:Ongelma tossa pelkkien renkaiden vaihdossa on se, että jos sylkkyyn on muodostunut se pieni olake siinä kohtii missä mäntä käy ylhällä. Ja vanha rengas on yleensä kulunu. Uus terhakka rengas osuus siihen olakkeeseen ja yleensä napsuu poikki. Jos olaketta ei ole, nou proplem.

KK-laakerit kannattaa vaihtaa samalla.

No tuo ylin rengas painerengas ja se on niinn sitkasta tavaraa että vaikka umpisolmuun menee jos on vääntäjällä poweria tarpeeksi.
Poikki se ei mene olakkeen takia mutta luonnollisesti jos olaketta on se kannattaa poistaa vaikkapa ylä olakkeen jyrsimellä.
Oli kerran 2.2 h Hilux johon väsättiin kone remppaa ja olaketta oli vallan jumalattomasti moneskohan kevyt kone remppa lie ollut ko.härpäkkeeseen.
No kun oli läjätty kantta vaille valmiiksi,ja pyöritettiin konetta avaimella sylintereistä kuului aina räpsähdys kun mäntä lähti putoamaan ja paine renkaassa hellitti.
Eipä muuta kuin kansi paikoilleen ja Hilux kulki työautona Venäjällä yli 4 vuotta eikä oolut mitään probleemia. :lol: :lol: :lol:
Cental73
Viestit: 580
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 7:43 am
Paikkakunta: Tuusula, Jokela

Viesti Kirjoittaja Cental73 »

vähän alkais kiinnostaa mottijumppa. Mutt asiihen asti pitänee laittaa tiukemmat ölpät. Ei vaan tunnu jankkia löytyvän täältäpäin. 10-50 tai 10-40 tais olla paksuninta, sekin vähän turhan lirua kylmänä.

Mikä olis paksua? joskus aikoinan tais olla 20-50 vaiko peräti 30-50 teboililla. Eipä enää näkynyt, vai laskenko tyynenä peräöljyt koneeseen :D
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4333
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Cental73 kirjoitti:vähän alkais kiinnostaa mottijumppa. Mutt asiihen asti pitänee laittaa tiukemmat ölpät. Ei vaan tunnu jankkia löytyvän täältäpäin. 10-50 tai 10-40 tais olla paksuninta, sekin vähän turhan lirua kylmänä.

Mikä olis paksua? joskus aikoinan tais olla 20-50 vaiko peräti 30-50 teboililla. Eipä enää näkynyt, vai laskenko tyynenä peräöljyt koneeseen :D
Laita yksiasteölpät kesäksi...SAE 50 bilhelevetissä on ainakin myynnissä.

Toisaalta vois heittää moniaste 20W-50 koneeseen niin ei olis niin stydiä kylymänä koska kuumanahan se öljy varmasti karkaa enemmän.

Vanha kunnon STP lisäainekkin saattas olla soppeli tohon vaivaan.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Avatar
tepa78
Viestit: 715
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 5:59 pm
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja tepa78 »

Eikös tässä tilanteessa kun kikotin pitäis pitää ajossa, kannattais hommata toinen mylly minkä fiksais ja heittäis sitten suitsait sukkelaan joku iltapäivä sinne konehuoneeseen. Ja tietysti pientä upgreidausta ja hommaa sen version missä on pari sylinteriä enemmän... :D
BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"
Nikkari
Viestit: 232
Liittynyt: Pe Maalis 21, 2008 12:21 pm
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja Nikkari »

tepa78 kirjoitti:Eikös tässä tilanteessa kun kikotin pitäis pitää ajossa, kannattais hommata toinen mylly minkä fiksais ja heittäis sitten suitsait sukkelaan joku iltapäivä sinne konehuoneeseen. Ja tietysti pientä upgreidausta ja hommaa sen version missä on pari sylinteriä enemmän... :D

Näinhän se on tuossa tapauksessa varmaankin viisainta, kun kerran käyttiksestä on kyse - vältyttäisiin myöskin turhilta seisontapäiviltä.

Ja helpoimmalla voisi päästä muiden oheisjuttujen kanssa, kun koettaisi hankkia jostain hyvän 3B koneen, vanhaa väsynyttä moottoria korvaamaan.
Cental73
Viestit: 580
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 7:43 am
Paikkakunta: Tuusula, Jokela

Viesti Kirjoittaja Cental73 »

tekniikanvaihtokin ois tietenki kiva. Se vaan poikii jarrupäivittämisen. Ei laiska millään viittis.
Vastaa Viestiin