Kuva Kuva

Missä on HJ:n vaihdelaatikon öljyn täyttöproppu?

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Iisiraireri
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 8:48 pm
Paikkakunta: Holstitunturi

Missä on HJ:n vaihdelaatikon öljyn täyttöproppu?

Viesti Kirjoittaja Iisiraireri »

Kaikki muut voimansiirron öljyt olis vaihettu, mutta mistä löytyy vaihdelaatikon täyttöproppu? Tyhjennys on tiedossa, mutta ei tohdi aukaista ennen kuin saa täyttöpropun auki. On nimittäin ollut nuo muutkin proput aivan pirun tiukassa. Myyjä kehui vaihtaneensa kaikki, epäilen että ei oo vaihettu muutamaan vuoteen.
kiilax
Viestit: 63
Liittynyt: Su Maalis 28, 2010 1:58 pm
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja kiilax »

Eikös tuo ollut 24mm kannalla oleva pultti takaa katsottuna vaihdelaatikon vasemmalla puolella.
Pitäis näkyä kyllä selvästi ja muita pultteja ei sillä sivulla tainnu olla.
maaristeilijä
Viestit: 271
Liittynyt: Su Touko 28, 2006 11:38 am
Paikkakunta: pälkäne

Viesti Kirjoittaja maaristeilijä »

joo ja sitten se on hassusti vähän yläviistoon ettei vaan vahingossa tulis ajateltua oikeata käyttötarkoitusta
maaristeilijä
Iisiraireri
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 8:48 pm
Paikkakunta: Holstitunturi

Viesti Kirjoittaja Iisiraireri »

Maaristeilijän "kierteinen syöttö" menee läpi :) Pitääkö se suojapanssari purkaa edestä pois tuon nähdäkseen? Kävin taas tuolla ruosteen alla ryömimässä, eikä sieltä kyllä löytynyt yhtään em tuntomerkkeihin viittaavaa mutikkaa. Ja nyt oli kunnon lamppukin matkassa.
Cental73
Viestit: 580
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 7:43 am
Paikkakunta: Tuusula, Jokela

Viesti Kirjoittaja Cental73 »

entä jos ottaa sen vaihdekepin pois ja liruttaa sen juuresta. Mutta siellä sen täyttpropun pitäis olla. Saattaa olla sellainen matalakantainen niin ei näy helppoon.
kiilax
Viestit: 63
Liittynyt: Su Maalis 28, 2010 1:58 pm
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja kiilax »

Repäise se suojapanssari kartanolle,niin jo rupeaa näkymään ja muista pitää lakki päässä,ettei tule automaattista hiusrasva käsittelyä :lol: :lol:
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Ja jos sinne on tehty "hullunkierto", niin vaihdelaatikon täyttöpropun tilalla on putki joka lähtee jakolaatikolle. Putki pitää ottaa vaihdelaatikon päästä pois täytön ajaksi.
#428
Heikki L
Viestit: 268
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 10:24 pm
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Heikki L »

Mää täytin kanssa vaihdekepin rejästä, on se vaan niin vittumaista kaataa siitä täyttöreisjästä jos ei ole kunnon kannua.
Mutta se täyttöreikä on kyllä siine laatikon vasemmalla puolella noin keskivaiheilla ja keskikorkeudessa.
Se kannattaa ottaa auki kuitenkin että ei mee liikaa/liianvähän öljyy sinne.
Onnellinen maastobusseilija......

HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
Iisiraireri
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 8:48 pm
Paikkakunta: Holstitunturi

Viesti Kirjoittaja Iisiraireri »

Emännän siskon poika on sen verran kätevä käsistään, että teki mulle tähän touhuun hyvän työkalun. Sellaisen paineilmalla paineistettavan peräöljyn täyttölaitteen, jolla saa ölppää laitettua hankalaankin rakoseen.
Loppuis tuo sade, niin voisi jatkaa "kadonneen täyttöpropun metsästystä" ;)
Iisiraireri
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 8:48 pm
Paikkakunta: Holstitunturi

Viesti Kirjoittaja Iisiraireri »

No niin. Oli tuossa sadekuurojen välissä semmonen väli, että löytyihän se proppu. Ja laitetaanpa tähän tuoreesta muistista hylsykoot savottaan, jos joku tästä säikeestä joskus apuja hakee. Pohjapanssari on otettava edestä pois. Levy on kiinni neljällä ruuvilla; avainkoko 13 mm. Täyttöproppu 17 mm ja tyhjennys 24 mm.

PS tuosta öljyntäyttölaitteesta plussat tekijälle. On tuo vaiheaskin täyttöreikä sen verran ahtaassa välissä, että tuommoisen askarointi todella kannattaa.
Avatar
tepa78
Viestit: 715
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 5:59 pm
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja tepa78 »

Iisiraireri kirjoitti: Pohjapanssari on otettava edestä pois. Levy on kiinni neljällä ruuvilla; avainkoko 13 mm.
Sinne on joku vaihtanut pultit, ei toijotassa ole kun 12 tai 14 mm, ei muuta ku toyo tiskiltä hakemaan oikeenlaiset pultit :D 8)

Ei kuvaa sattuis olemaan täyttölaitteesta, ittekin semmosta vähän suunnitellu, vois vaikka vähän apinoida jos on hyväks todettu.
BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"
HJ-61
Viestit: 54
Liittynyt: Ti Marras 21, 2006 7:41 pm
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja HJ-61 »

eikös tollasen täyttölaitteen tee vaikka vanhasta sammuttimesta
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Sammuttimesta tehty itellä, ja hyvin toimii. Maalattu siniseksi vahinkojen välttämiseksi.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Iisiraireri
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 8:48 pm
Paikkakunta: Holstitunturi

Viesti Kirjoittaja Iisiraireri »

tepa78 kirjoitti:Ei kuvaa sattuis olemaan täyttölaitteesta, ittekin semmosta vähän suunnitellu, vois vaikka vähän apinoida jos on hyväks todettu.
Ei ole kuvaa, mutta toteutus on simppeli. Aihio on kuorma-auton entinen jarrujen painesäiliö. Kolme jalkaa, että pysyy pystyasennossa. Alapäästä letku, jonka päässä palloventtiili ja nokkana 20 cm samaa letkua. Säiliön yläpäässä täyttöaukko ja paineistusventtiili. Paineistuksessa auton renkaan ilmaventtiili. Ilmaventtiili on kiinni putkimiehen helmiliittimen osin.

Öljy säiliöön ja 1,5 bar renkaantäyttölaitteella ja hommiin.
Vastaa Viestiin