Kuva Kuva

LJ70 neliveto hukassa..osaako kokeneemmat neuvoa ?

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

kursuju
Viestit: 12
Liittynyt: To Touko 28, 2009 4:14 pm

LJ70 neliveto hukassa..osaako kokeneemmat neuvoa ?

Viesti Kirjoittaja kursuju »

Eli kyseessä -90 vuosimallin uudempikoppainen turbodiesel LJ70. Kytkettäessä kepistä neliveto päälle (H4 tai L4) ei vedä kuin taka-akselilla. Etupään kardaani kyllä vetää, mutta etuakselin pyörät eivät.

Kun laittaa napalukot päälle niin silloin lähtee vasta etupää vetämään. Ja silloinkin toiselle pyörälle (kuskin puoli) ei tule voimaa juuri ollenkaan. Käsin onnistuu pysäyttää pyörä ja jää paikalleen.

Osaako joku neuvoa missä voisi olla vikaa ?



- Juhani -
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

olisko sieltä sitten napalukko jumissa/rikki/tai väärin koottu,tai murros rikki.
kursuju
Viestit: 12
Liittynyt: To Touko 28, 2009 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja kursuju »

Kiitoksia vinkeistä. Voiko napalukon kunnon tarkistaa purkamalla navan päästä, ilman että tarvii koko akselia purkaa ?

Entä millainen homma tuon murroksen tarkastaminen on ?

Tarttis vissiin hommata korjausopas....



- Juhani -
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

siitä avaat sen napalukon kannen sen ollessa off asennossa. kiinni niillä 6kpl m6 ruuvilla. ja kun se on irti voi kokeilla pyöriikö keskellä oleva akselin pää kun pyöritää kardaanista.
Luigi81
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 10:42 pm
Paikkakunta: Tammela

Re: LJ70 neliveto hukassa..osaako kokeneemmat neuvoa ?

Viesti Kirjoittaja Luigi81 »

kursuju kirjoitti:Eli kyseessä -90 vuosimallin uudempikoppainen turbodiesel LJ70. Kytkettäessä kepistä neliveto päälle (H4 tai L4) ei vedä kuin taka-akselilla. Etupään kardaani kyllä vetää, mutta etuakselin pyörät eivät.

Kun laittaa napalukot päälle niin silloin lähtee vasta etupää vetämään. Ja silloinkin toiselle pyörälle (kuskin puoli) ei tule voimaa juuri ollenkaan. Käsin onnistuu pysäyttää pyörä ja jää paikalleen.

Osaako joku neuvoa missä voisi olla vikaa ?



- Juhani -
Siis eikö toi nyt toimi ihan oikein noin jos ei ole perissä lukkoja kerran?
railai at surffi.net
kursuju
Viestit: 12
Liittynyt: To Touko 28, 2009 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja kursuju »

Takaperässä on käsittääkseni kitkalukot.
Etuperästä en tiedä. Onko siinä vain ne napalukot sitten.

Ihmettelen vain mitä hyötyä siitä nelivedosta sitten ylipäänsä on, jos voima ei siirry kardaanista etuakselille ? Vai onko tarkoitus, että ajan aina nuo napalukot päällä, jos haluan että etupäässä on vetoa ? Toimiiko muuten etuperän tasauspyörästö napalukkojen ollessa päällä ?

Testasin nelivedon toimintaa auto pukeilla 2000 r/min kierroksilla, joten ei pitäisi kait tasauspyörästönkään testiä vääristää.


- Juhani -
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

niin oliko sulla koko auto nostettuna ilmaan kun kokeilit?
ja jos toisen renkaan pysäytit niin toinenhan rupes pyöriin nopeenpaa?
ja aina pitää olla navat kytkettynä jos käyttää nelivetoa, koska muuten napa ei ole kytkettynä vetoakseliin!
Land Cruiser
Viestit: 65
Liittynyt: Su Huhti 18, 2010 1:37 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Land Cruiser »

kursuju kirjoitti:Toimiiko muuten etuperän tasauspyörästö napalukkojen ollessa päällä ?
Toimii
kursuju
Viestit: 12
Liittynyt: To Touko 28, 2009 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja kursuju »

Kyllä kaikki kulmat ilmassa oli. Ja luultavasti toinen puoli pyöri nopeampaa tasauspyörästön toimiessa.

Nyt en oikein jumarra... mitä varten nuo napalukot ovat ylipäänsä olemassa, jos nelivetoa (edes tasauspyörästö toimista) ei voi käyttää kuin ne kytkettynä...

hmm..vai...

Ovatko lukot vain sen takia olemassa, että ne irroitettaessa eivät etumurrokset pyöri mukana turhaa tehoja kuluttamassa kun ajan takavedolla ?


- Juhani -
Hilari
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 10:38 am
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja Hilari »

kursuju kirjoitti:
Ovatko lukot vain sen takia olemassa, että ne irroitettaessa eivät etumurrokset pyöri mukana turhaa tehoja kuluttamassa kun ajan takavedolla ?


- Juhani -
juurikin näin ja paikat ei kulu turhaan takavedolla ajettaessa...
kursuju
Viestit: 12
Liittynyt: To Touko 28, 2009 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja kursuju »

eli kaikki sittenkin kunnossa...niin kunnossa kuin tuosa läjässä vain voi olla. kiitoksia porukalle tiedoista. nyt tiedän miten autoni neliveto toimii...


- Juhani -
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Eli lyhyesti.

Napalukoilla kytketään etupyörät irti vetoakseleista.

Jos napalukot kytkettynä ei etupää vedä,niin silloin on jotain vikaa.

Eli jos nostat vain toisen etupyörän ilmaan,ja laitat nelivedon päälle,niin napalukkojen ollessa kytkettynä ei sen ilmassa olevan pyöränkään pitäisi pyöriä.

Muuten etu,ja takaperä on samanmoisia toiminnaltaan.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
1larius
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2010 4:06 am
Paikkakunta: Honkajoki

Viesti Kirjoittaja 1larius »

Olen tuore hj:n omistaja ja kysyisin semmoista asiaa nelivedon käytöstä kun ajan yleensä kesällä napalukot auki takaveto päällä niin onko siitä haitta autolle jos hetkellisesti kun tarvitsee edetä hitaasti niin käytän hidasta puolta nelivedolla vaikka navat ovat auki?Käyttöohjeessa sanotaan ymmärtääkseni että napalukot täytyisi olla aina kytkettynä kun käytetään nelivetoa.Ei aina viitsisi mennä vääntelemään niitä päälle lyhyen matkan takia jonka auto etenee takavedollakin mutta vauhti täytyisi olla hidas.
Avatar
Mika.T
Viestit: 139
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:43 pm
Paikkakunta: 016

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei siitä mitään haittaa ole.

Mutta kun edessä on napalukot auki niin nelivedolle ei kannata vaihtaa auton liikkuessa.
Vastaa Viestiin