LJ70 neliveto hukassa..osaako kokeneemmat neuvoa ?
Valvoja: Käyttäjä
LJ70 neliveto hukassa..osaako kokeneemmat neuvoa ?
Eli kyseessä -90 vuosimallin uudempikoppainen turbodiesel LJ70. Kytkettäessä kepistä neliveto päälle (H4 tai L4) ei vedä kuin taka-akselilla. Etupään kardaani kyllä vetää, mutta etuakselin pyörät eivät.
Kun laittaa napalukot päälle niin silloin lähtee vasta etupää vetämään. Ja silloinkin toiselle pyörälle (kuskin puoli) ei tule voimaa juuri ollenkaan. Käsin onnistuu pysäyttää pyörä ja jää paikalleen.
Osaako joku neuvoa missä voisi olla vikaa ?
- Juhani -
Kun laittaa napalukot päälle niin silloin lähtee vasta etupää vetämään. Ja silloinkin toiselle pyörälle (kuskin puoli) ei tule voimaa juuri ollenkaan. Käsin onnistuu pysäyttää pyörä ja jää paikalleen.
Osaako joku neuvoa missä voisi olla vikaa ?
- Juhani -
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
Re: LJ70 neliveto hukassa..osaako kokeneemmat neuvoa ?
Siis eikö toi nyt toimi ihan oikein noin jos ei ole perissä lukkoja kerran?kursuju kirjoitti:Eli kyseessä -90 vuosimallin uudempikoppainen turbodiesel LJ70. Kytkettäessä kepistä neliveto päälle (H4 tai L4) ei vedä kuin taka-akselilla. Etupään kardaani kyllä vetää, mutta etuakselin pyörät eivät.
Kun laittaa napalukot päälle niin silloin lähtee vasta etupää vetämään. Ja silloinkin toiselle pyörälle (kuskin puoli) ei tule voimaa juuri ollenkaan. Käsin onnistuu pysäyttää pyörä ja jää paikalleen.
Osaako joku neuvoa missä voisi olla vikaa ?
- Juhani -
railai at surffi.net
Takaperässä on käsittääkseni kitkalukot.
Etuperästä en tiedä. Onko siinä vain ne napalukot sitten.
Ihmettelen vain mitä hyötyä siitä nelivedosta sitten ylipäänsä on, jos voima ei siirry kardaanista etuakselille ? Vai onko tarkoitus, että ajan aina nuo napalukot päällä, jos haluan että etupäässä on vetoa ? Toimiiko muuten etuperän tasauspyörästö napalukkojen ollessa päällä ?
Testasin nelivedon toimintaa auto pukeilla 2000 r/min kierroksilla, joten ei pitäisi kait tasauspyörästönkään testiä vääristää.
- Juhani -
Etuperästä en tiedä. Onko siinä vain ne napalukot sitten.
Ihmettelen vain mitä hyötyä siitä nelivedosta sitten ylipäänsä on, jos voima ei siirry kardaanista etuakselille ? Vai onko tarkoitus, että ajan aina nuo napalukot päällä, jos haluan että etupäässä on vetoa ? Toimiiko muuten etuperän tasauspyörästö napalukkojen ollessa päällä ?
Testasin nelivedon toimintaa auto pukeilla 2000 r/min kierroksilla, joten ei pitäisi kait tasauspyörästönkään testiä vääristää.
- Juhani -
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: Su Huhti 18, 2010 1:37 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Kyllä kaikki kulmat ilmassa oli. Ja luultavasti toinen puoli pyöri nopeampaa tasauspyörästön toimiessa.
Nyt en oikein jumarra... mitä varten nuo napalukot ovat ylipäänsä olemassa, jos nelivetoa (edes tasauspyörästö toimista) ei voi käyttää kuin ne kytkettynä...
hmm..vai...
Ovatko lukot vain sen takia olemassa, että ne irroitettaessa eivät etumurrokset pyöri mukana turhaa tehoja kuluttamassa kun ajan takavedolla ?
- Juhani -
Nyt en oikein jumarra... mitä varten nuo napalukot ovat ylipäänsä olemassa, jos nelivetoa (edes tasauspyörästö toimista) ei voi käyttää kuin ne kytkettynä...
hmm..vai...
Ovatko lukot vain sen takia olemassa, että ne irroitettaessa eivät etumurrokset pyöri mukana turhaa tehoja kuluttamassa kun ajan takavedolla ?
- Juhani -
Eli lyhyesti.
Napalukoilla kytketään etupyörät irti vetoakseleista.
Jos napalukot kytkettynä ei etupää vedä,niin silloin on jotain vikaa.
Eli jos nostat vain toisen etupyörän ilmaan,ja laitat nelivedon päälle,niin napalukkojen ollessa kytkettynä ei sen ilmassa olevan pyöränkään pitäisi pyöriä.
Muuten etu,ja takaperä on samanmoisia toiminnaltaan.
Napalukoilla kytketään etupyörät irti vetoakseleista.
Jos napalukot kytkettynä ei etupää vedä,niin silloin on jotain vikaa.
Eli jos nostat vain toisen etupyörän ilmaan,ja laitat nelivedon päälle,niin napalukkojen ollessa kytkettynä ei sen ilmassa olevan pyöränkään pitäisi pyöriä.
Muuten etu,ja takaperä on samanmoisia toiminnaltaan.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Olen tuore hj:n omistaja ja kysyisin semmoista asiaa nelivedon käytöstä kun ajan yleensä kesällä napalukot auki takaveto päällä niin onko siitä haitta autolle jos hetkellisesti kun tarvitsee edetä hitaasti niin käytän hidasta puolta nelivedolla vaikka navat ovat auki?Käyttöohjeessa sanotaan ymmärtääkseni että napalukot täytyisi olla aina kytkettynä kun käytetään nelivetoa.Ei aina viitsisi mennä vääntelemään niitä päälle lyhyen matkan takia jonka auto etenee takavedollakin mutta vauhti täytyisi olla hidas.