Sivu 1/1

CT-20 ja B-moottori ne yhteen soppii...

Lähetetty: Ti Huhti 27, 2010 5:06 am
Kirjoittaja A-P
...vai soppiiko? Onko tuo CT-20 liika pieni B-moottorille?
Maalaisella ajattelulla keksin, että jos CT-26 menee nelilitraiseen jo tehtaan mielestä, niin pakkohan tuollaisen pikkuturbon on sitten sopi kolmilitraiseen.

Lähetetty: Ti Huhti 27, 2010 11:15 am
Kirjoittaja JF
Ainakin CT-26:sia on vaikka minkälaisia, saman nimikkeen alle menee tosiaan mm. Supran ja HJ-61:n turbot, mahdollisesti HDJ:nkin.

Mistä tuo CT-20 on peräisin? Jostain 2- vai 2,4-litraisesta? Vaikken mistään mitään tiedä, niin neuvoisin olemaan laittamatta liian pientä turboa. 3B-koneen kanssa toimi ihan kelvokkaasti Cumminsin 5,9-litraisen dieselin turbo, joskin ilman hukkaporttia. B-sarjan koneiden alavääntö on itsessään sen verran hyvä että turha yläkierroksia on liian pienellä pakopesällä ahdistaa, kuten olen kuullut käyneen erinäisten BJ:den kohdalla Tampereen ja muistaakseni Lahdenkin suunnalla.

Pakokaasun lämpömittari ja mahdollisesti pakopainemittarikin olisi hyvä laittaa niin osaa olla kärventämättä moottoria ja näkee onko ahtimen koko sopiva.

Tehtaiden mitoituksesta vielä sen verran, että yleensä tehtaalla mitoitetaan turbo juuri niin pieneksi kuin vain mahdollista jotta kompressori toimisi yläkierroksilla hötysuhteensa äärirajoilla. Tämä jotta mahdollisessa vikatilanteessa (esim. hukkaportti jumittaa, hukkaportin letku irtoaa tms) ei kompressori saisi kehitettyä kovinkaan paljoa ylimääräistä ilmaa moottoriin, joka ainakin bensakoneissa on paljon turmiollisempaa seossuhteen laihenemisen kannalta kuin tilanne, jossa kompressori vain lämmittää ilmaa, josta on pienempiä vaurioita tiedossa vaikkei sekään pidemmän päälle hyvää tee.

Pitkä tarina lyhyeksi: tehtaan asentamat ahtimet ovat pääsääntöisesti valmiiksi alakanttiin jos moottoria yhtään kiinnostaa virittää. 61:n turbo olisi varmaan ihan sopiva B-koneeseen.

Re: CT-20 ja B-moottori ne yhteen soppii...

Lähetetty: Ti Huhti 27, 2010 9:23 pm
Kirjoittaja Hilari
en edes haaveilis tuon laitamista yhtään mihinkään :roll:
oikea nyrkkiturbo, pirun pieni, mun mielestä 3 litrasessa tuosta vois olla iahn alhaalla marginaalinen hyöty, mutta siinäpä se onkin, kulkee varmaan pian ilman tuota yläkierroksilla paremmin :lol:
sen pakopesä on sairaan ahdas...
tuolla paistaa helposti niin läjän kuin hiluxin koneen missä niitä on vakiona...
hommaa suosiolla isompaa potkuria niin tulee hyvä :D

Lähetetty: Ke Huhti 28, 2010 6:35 am
Kirjoittaja A-P
No höh, menee sitten Suzukiin juurikin hyvin. Tai Skodaan... :lol:
Toinen ääripää Garrett T04 olis hyllyssä. Luulin valtavaksi, kun on kotoisin Valmetin reilu kuus'litraisesta.

Lähetetty: Ke Huhti 28, 2010 7:34 am
Kirjoittaja pemaripoju
juuri viimeviikolla turasin b moottoriin tollasen garretin to4 kiinni,
varmaan 1,5tunnin homma.
olen lomautettuna niin on aikaa kokeilla järjettömiä päähänpistoja :D
ahtoletkua ei vielä ole, mutta kun käytin sitä paikoillansa, niin kyllä se puhalsi pirusti ku kaasua anto, ja jos tulppas painelähdön kämmenellä niin tunsi että tulee painetta jonkin verran.
ei varmaan pikkukierroksilla mukaan lähde millää, mutta voi kiekua yläkierroksilla mukavasti, vaikka ahtojakaan ei olis ku puolikin kiloo.
imusiipi oli 44mm, pako 59mm, ja pakopesän ar1,13

Lähetetty: Ke Huhti 28, 2010 8:23 am
Kirjoittaja A-P
Vaikka oliskin isompi turbo, niin säilyyhän siinä silti se miellyttävä alavääntö. Kerro vaan lisää kun kokeilu kasassa!
Hjaa, tarttis laittaa BeeJii pyörilleen, niin voisi alkaa askartelemaan tätä kaikkea pientä...

Lähetetty: Ke Huhti 28, 2010 7:43 pm
Kirjoittaja Antsa
Se meikäläisen TO4 oli jostain 4 litrasesta nelos new hollandista eikä se antanut kuin jotain 0.6 baria maksimi rähinöillä.

No mutta ei se ainakaan ahista.

Lähetetty: Pe Huhti 30, 2010 5:33 am
Kirjoittaja Muovimies
Mulla omassa BJ:ssä on puhaltimena Mitsun TD04-15H,onko tuttu kenellekkään? Saabissa käyttävät(95 aero ja 93viggen). On pienennäköinen pakopesä ja hieman epäilyttää..Niin ja koneena 3B.

Lähetetty: Pe Huhti 30, 2010 8:05 am
Kirjoittaja A-P
No, miten toimii?
Muovimies kirjoitti:Mulla omassa BJ:ssä on puhaltimena Mitsun TD04-15H,onko tuttu kenellekkään? Saabissa käyttävät(95 aero ja 93viggen). On pienennäköinen pakopesä ja hieman epäilyttää..Niin ja koneena 3B.

Lähetetty: Pe Huhti 30, 2010 10:04 am
Kirjoittaja Muovimies
Vaikea sanoa, kun ei ole kokemusta laitteesta ilman puhallinta. Mun mielestä alavääntö on kyllä kohdallaan samoin pakolämmöt (välillä 250-500,ajosta riippuen). Sitä, ahistaako yläpäässä en oikeen osaa sanoa, kokemusta autosta vain n.300km(kesäksi ajoon).

Lähetetty: Ti Touko 18, 2010 6:27 pm
Kirjoittaja tepa78
Mitäs turbogurut sanoo, 3B ja masterpoweri 54mm imu ja 50mm pako, Toimiiko yhtään? toisena vaihtoehtona turposaapin garretti.