CT-20 ja B-moottori ne yhteen soppii...
Valvoja: Käyttäjä
CT-20 ja B-moottori ne yhteen soppii...
...vai soppiiko? Onko tuo CT-20 liika pieni B-moottorille?
Maalaisella ajattelulla keksin, että jos CT-26 menee nelilitraiseen jo tehtaan mielestä, niin pakkohan tuollaisen pikkuturbon on sitten sopi kolmilitraiseen.
Maalaisella ajattelulla keksin, että jos CT-26 menee nelilitraiseen jo tehtaan mielestä, niin pakkohan tuollaisen pikkuturbon on sitten sopi kolmilitraiseen.
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
Ainakin CT-26:sia on vaikka minkälaisia, saman nimikkeen alle menee tosiaan mm. Supran ja HJ-61:n turbot, mahdollisesti HDJ:nkin.
Mistä tuo CT-20 on peräisin? Jostain 2- vai 2,4-litraisesta? Vaikken mistään mitään tiedä, niin neuvoisin olemaan laittamatta liian pientä turboa. 3B-koneen kanssa toimi ihan kelvokkaasti Cumminsin 5,9-litraisen dieselin turbo, joskin ilman hukkaporttia. B-sarjan koneiden alavääntö on itsessään sen verran hyvä että turha yläkierroksia on liian pienellä pakopesällä ahdistaa, kuten olen kuullut käyneen erinäisten BJ:den kohdalla Tampereen ja muistaakseni Lahdenkin suunnalla.
Pakokaasun lämpömittari ja mahdollisesti pakopainemittarikin olisi hyvä laittaa niin osaa olla kärventämättä moottoria ja näkee onko ahtimen koko sopiva.
Tehtaiden mitoituksesta vielä sen verran, että yleensä tehtaalla mitoitetaan turbo juuri niin pieneksi kuin vain mahdollista jotta kompressori toimisi yläkierroksilla hötysuhteensa äärirajoilla. Tämä jotta mahdollisessa vikatilanteessa (esim. hukkaportti jumittaa, hukkaportin letku irtoaa tms) ei kompressori saisi kehitettyä kovinkaan paljoa ylimääräistä ilmaa moottoriin, joka ainakin bensakoneissa on paljon turmiollisempaa seossuhteen laihenemisen kannalta kuin tilanne, jossa kompressori vain lämmittää ilmaa, josta on pienempiä vaurioita tiedossa vaikkei sekään pidemmän päälle hyvää tee.
Pitkä tarina lyhyeksi: tehtaan asentamat ahtimet ovat pääsääntöisesti valmiiksi alakanttiin jos moottoria yhtään kiinnostaa virittää. 61:n turbo olisi varmaan ihan sopiva B-koneeseen.
Mistä tuo CT-20 on peräisin? Jostain 2- vai 2,4-litraisesta? Vaikken mistään mitään tiedä, niin neuvoisin olemaan laittamatta liian pientä turboa. 3B-koneen kanssa toimi ihan kelvokkaasti Cumminsin 5,9-litraisen dieselin turbo, joskin ilman hukkaporttia. B-sarjan koneiden alavääntö on itsessään sen verran hyvä että turha yläkierroksia on liian pienellä pakopesällä ahdistaa, kuten olen kuullut käyneen erinäisten BJ:den kohdalla Tampereen ja muistaakseni Lahdenkin suunnalla.
Pakokaasun lämpömittari ja mahdollisesti pakopainemittarikin olisi hyvä laittaa niin osaa olla kärventämättä moottoria ja näkee onko ahtimen koko sopiva.
Tehtaiden mitoituksesta vielä sen verran, että yleensä tehtaalla mitoitetaan turbo juuri niin pieneksi kuin vain mahdollista jotta kompressori toimisi yläkierroksilla hötysuhteensa äärirajoilla. Tämä jotta mahdollisessa vikatilanteessa (esim. hukkaportti jumittaa, hukkaportin letku irtoaa tms) ei kompressori saisi kehitettyä kovinkaan paljoa ylimääräistä ilmaa moottoriin, joka ainakin bensakoneissa on paljon turmiollisempaa seossuhteen laihenemisen kannalta kuin tilanne, jossa kompressori vain lämmittää ilmaa, josta on pienempiä vaurioita tiedossa vaikkei sekään pidemmän päälle hyvää tee.
Pitkä tarina lyhyeksi: tehtaan asentamat ahtimet ovat pääsääntöisesti valmiiksi alakanttiin jos moottoria yhtään kiinnostaa virittää. 61:n turbo olisi varmaan ihan sopiva B-koneeseen.
Re: CT-20 ja B-moottori ne yhteen soppii...
en edes haaveilis tuon laitamista yhtään mihinkään
oikea nyrkkiturbo, pirun pieni, mun mielestä 3 litrasessa tuosta vois olla iahn alhaalla marginaalinen hyöty, mutta siinäpä se onkin, kulkee varmaan pian ilman tuota yläkierroksilla paremmin
sen pakopesä on sairaan ahdas...
tuolla paistaa helposti niin läjän kuin hiluxin koneen missä niitä on vakiona...
hommaa suosiolla isompaa potkuria niin tulee hyvä

oikea nyrkkiturbo, pirun pieni, mun mielestä 3 litrasessa tuosta vois olla iahn alhaalla marginaalinen hyöty, mutta siinäpä se onkin, kulkee varmaan pian ilman tuota yläkierroksilla paremmin

sen pakopesä on sairaan ahdas...
tuolla paistaa helposti niin läjän kuin hiluxin koneen missä niitä on vakiona...
hommaa suosiolla isompaa potkuria niin tulee hyvä

-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
juuri viimeviikolla turasin b moottoriin tollasen garretin to4 kiinni,
varmaan 1,5tunnin homma.
olen lomautettuna niin on aikaa kokeilla järjettömiä päähänpistoja
ahtoletkua ei vielä ole, mutta kun käytin sitä paikoillansa, niin kyllä se puhalsi pirusti ku kaasua anto, ja jos tulppas painelähdön kämmenellä niin tunsi että tulee painetta jonkin verran.
ei varmaan pikkukierroksilla mukaan lähde millää, mutta voi kiekua yläkierroksilla mukavasti, vaikka ahtojakaan ei olis ku puolikin kiloo.
imusiipi oli 44mm, pako 59mm, ja pakopesän ar1,13
varmaan 1,5tunnin homma.
olen lomautettuna niin on aikaa kokeilla järjettömiä päähänpistoja

ahtoletkua ei vielä ole, mutta kun käytin sitä paikoillansa, niin kyllä se puhalsi pirusti ku kaasua anto, ja jos tulppas painelähdön kämmenellä niin tunsi että tulee painetta jonkin verran.
ei varmaan pikkukierroksilla mukaan lähde millää, mutta voi kiekua yläkierroksilla mukavasti, vaikka ahtojakaan ei olis ku puolikin kiloo.
imusiipi oli 44mm, pako 59mm, ja pakopesän ar1,13