Kuva Kuva

HJ:n perän kiertyminen

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
ssillanp
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2010 9:52 pm
Paikkakunta: Vantaa

HJ:n perän kiertyminen

Viesti Kirjoittaja ssillanp »

Mahtaako olla tyhmä kysymys, vaan kysyn kuitenkin. Naapurin kanssa tuossa huomattiin että HJ60 perämurikka kiertyy akselinsa ympäri (vetoakseleiden linjassa) useita senttejä liikkeelle lähdettäessä. Eli yläreunastaan eteenpäin ja alareuna vastaavasti taaksepäin, eteenpäin lähtiessä, pakilla vastaavasti päin vastoin. Isolta vaikutti tuo liike, oli useita senttejä. Mahtaako olla ominaisuus, vai pitääkö ruveta tarkemmin tutkimaan lehtijousien kiinnityksiä, no ajattelin ne jokatapauksessa tsekata. Autossa myös kierrejousin tehty korotus.
______________________
Sam
SLCK #471
HJ60, -81
Avatar
Tourinki
Viestit: 56
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 3:13 am
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Tourinki »

Lehdet antaa sen verran periks että veto päällä akseli kiertyy. Yks varma keino tuon estämiseksi tehdä traction bar. Ja tuolle kannattaa tehdä jotain nimittäin perän pinion kuulemma katkeaa herkästi tuosta kiertymisestä johtuen.
Avatar
tepa78
Viestit: 715
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 5:59 pm
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja tepa78 »

Tuossa yks traction bar viritelmä.

Kuva
BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Tourinki kirjoitti:Lehdet antaa sen verran periks että veto päällä akseli kiertyy. Yks varma keino tuon estämiseksi tehdä traction bar. Ja tuolle kannattaa tehdä jotain nimittäin perän pinion kuulemma katkeaa herkästi tuosta kiertymisestä johtuen.
Mitäh??? :shock: :shock: :shock:

No jos nyt ensiksi tarkistaapi että ne U pultit on kireällä ja sitten miettii muita parannuksia.

Jos pinjoni menee tuolla tavalla poikki niin silloin jo jotain muuta pahasti pielessä,eli ne U pultit löysällä/poikki jousilateja poikki,tai tehty niin huima korotus että kardaaninristikot pohjaa eli niiden liikerata ei riitä.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Avatar
tepa78
Viestit: 715
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 5:59 pm
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja tepa78 »

Kyllähän se vaan liikkuu, esim. tuossa käyttis pikupissa varmaan melkeen parisenttiä, uudet omen jouset, puslat, iskarit, ym. U-pultit varmasti tiukalla. Jouset menee vaan ässälle kun on tuota voimanpaskaa niin paljon :D
Kompura vehkeessä soa, lehtiä poistettu, niin hyvä jos viis senttiä riittää mitä pinioni heiluu ilman traction baria
BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"
SauliS
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Huhti 28, 2009 6:05 pm
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja SauliS »

Tepa puhuu asiaa. Kannattaa kuitenkin kriittisin silmin tarkastella ne jouset. Jos kerran alusta on löysä vaikka on lisäkierrejousiviritelmät, kuten tuolla aiemmassa topicissa kertoilit.
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

No tottahan toki se liikkuu ja tiukassa paikassa paljonkin mutta siihen että menee pinjoni mutkalle pitää jo olla jotain vialla.
Muussa tapauksessa siellä olisi ne tractionbar:it jo tehtaalta tullessa.

Mutta jos kyseessä on rymyvehje,tai muuten vain tykkää askarrella,niin ei se tractionbar:i tietenkään huono keksintö ole,jossain vaiheessa tulee varmaankin itselle myös.

Mutta tarkoitus oli taas kritisoida kuulopuheita,koska jos perän kiertyminen aina tarkoittaisi sitä että menee pinjoni poikki niin maapallolla ei olisi yhtään ehjää lehtijousi perää(näin niinkuin kärjistettynä).

Ja aina kannattaa laittaa ne perusjutut kuntoon ennen kuin rupeaa korjaamaan väärästä paikkaa.

Ja edittinä lopuksi eli allekirjoittaneelta käsi ylös virheen merkiksi :oops: :oops: :oops:

En ollut näköjään malttanut lukea tuota ekaa viestiä loppuun asti eli jos sitä kerran on korotettu ja noilla kierrejousilla niin silloin se tractionbari on kyllä erittäin tarpeen.Eli kannatan.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Avatar
ssillanp
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2010 9:52 pm
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ssillanp »

Kiitos vain asiantuntevista neuvoista. Katelen tuossa viikolopun aikana nuo u-pulttien kiristykset, samoin nuo kierrejouset mennevät vaihtoon, tilalle jämäkämmät. Lehtijousipakat on tosiaan ehjät, joskaan tuolla ikää ei ehkä ihan alunperäisessä timmissä.

Traction bar virityksen rakentaminen vaikuttaa ideana hyvältä, joskin toistaiseksi mennee yli oman rakennusosaamisen ainakin käytettävissä olevan ajan puitteissa. Mutta mietintämyssyyn kuitenkin, josko jonakin päivänä. Auto on lähinnä päivittäiskäytössä, ja vähemmän offia on ajettu. Mieli kyllä tekee :P
______________________
Sam
SLCK #471
HJ60, -81
Avatar
ssillanp
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2010 9:52 pm
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ssillanp »

Tuli illalla sitten paetuksi talliin ja tarkastettua nuo u-pulttien kiristykset. Olivat varsinkin kuskin puolella hieman löysällä. Lisäksi tuo taka-akseli oli päässyt hieman kiertymään. No oikaisu ja pultit kireelle. Toimii. Hävisi samalla kardaanin jyrinä, joka varsinkin n. 60km/h vauhdissa alkoi olla häiritsevää.
______________________
Sam
SLCK #471
HJ60, -81
maaristeilijä
Viestit: 271
Liittynyt: Su Touko 28, 2006 11:38 am
Paikkakunta: pälkäne

Viesti Kirjoittaja maaristeilijä »

juu ei varmasti katkea pinjoni jos on pikkulapsen voimat kaasujalassa ja konehuoneessa just se real power vaparimosa,ei sillä kyllä vaparikin jaksaa sen verran rysäyttää ja orkkispyörät eikä muuta kuin luistava kitka.kardaanin nivel menee jumiin kun se akseli kiertyy jolloin pinjoni katkeaa,ei niin paksu ja lyhyt tumppi millään kiertymällä katkea vaan se vääntyy.
maaristeilijä
Avatar
ssillanp
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2010 9:52 pm
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ssillanp »

Perskules palataanpa aiheeseen, eli ongelma korjaantui u-pulttien kiristämiselä väliaikaisesti. Tänään läksin risteyksestä kapeaan väliin turhan rivakasti, ja ilmeisesti tuo kiertyminen ei sitten enää ollut väliaikaista, eli pääsi tuo akseli pyörähtämään väärään asentoon. Hirvee meteli kardaanista, mutta onneksi meni jarrutuksessa senverran takas normiasentoon, että uskalsi kotiin ajaa (kardaani hiljeni merkitävästi). Tarttee nyt alkaa hahmotella uota traction bar viritystä tms, jotta loppuu tuo kiertyminen. Mites tuon traction barin kiinnitys etupäästä, ettei haittaa joustoa?

Luulen kyllä että tuolta jousipakan ja akselin välistä puuttuu jotain osaakin, koska ei tuommoinen pitäs kait normaalia olla. No laittelen valokuvaa, kun pääsen sinne autonalle.
______________________
Sam
SLCK #471
HJ60, -81
Avatar
tepa78
Viestit: 715
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 5:59 pm
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja tepa78 »

Mulla on sellanen uniball nivel siellä, eli tuommonen:

Kuva

ja just vappuajelulla katkes kaverin hoojiista pinjoni vaikka ihan vähän vaan hakattiin kalliota vasten, kyseli sen jälkeen että oiskos sellanen traction baari hyväkin... :D
BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"
Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

Tommonen käikäle sielä jousen ja pedin välis ainakin on tehtaalta lähties ollu.
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... reid=58476
1987 LJ70
Avatar
ssillanp
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2010 9:52 pm
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ssillanp »

Ohessa pari kuvaa. Kattelin noita jossain toisessa threadissa olleita räjäytyskuvia, ja pitäs siellä kaikki kilkkeet olla paikoillaan.

Apukuskin puoli:
Kuva

Kuskin puoli:
Kuva
______________________
Sam
SLCK #471
HJ60, -81
Avatar
Jarcca
Viestit: 36
Liittynyt: La Maalis 12, 2005 9:55 am
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Jarcca »

Eikös ton kuvan perusteella ole molemmat akselin jousipedit
romahtannut ihan rikki.
SLCK#280
Vastaa Viestiin