Kuva Kuva

HJ:n etukulma ääntää. Mikä siellä

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Iisiraireri
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 8:48 pm
Paikkakunta: Holstitunturi

HJ:n etukulma ääntää. Mikä siellä

Viesti Kirjoittaja Iisiraireri »

... on vikana? Neliveto päällä vasemmalle jyrkästi kääntäessä oikea etukulma pitääs sellaista rahnuttavaa ääntä jaksottaisesti. Takavedolla napalukot auki ei äännä.
Cental73
Viestit: 580
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 7:43 am
Paikkakunta: Tuusula, Jokela

Viesti Kirjoittaja Cental73 »

vetonivel tuullut tiensä loppuun.
Iisiraireri
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 8:48 pm
Paikkakunta: Holstitunturi

Viesti Kirjoittaja Iisiraireri »

Niinhän tuo etuvetoautoilijan kokemuksella olisi. Onko paha homma
vaihtaa? Originaali vai tarvikenivel tilalle?

Onko kyseessä albumin kuvasarjan "HJ60 murroksen vaihto" mukainen proseduuri. Ja vielä sellainen nöösikysymys onko murros = vetonivel?
Cental73
Viestit: 580
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 7:43 am
Paikkakunta: Tuusula, Jokela

Viesti Kirjoittaja Cental73 »

tuollainen homma kuten 60 sarjasessa, Murros = nivel, samasta asiasta puhutaan.

Jos ihan satunnaisessa käytössä neliveto, eli auto ei ole mikään offroad kulkine, niin kyllä tarvikeosakin käy ihan hyvin.

Jos taas metsärymyytin, ehkä offroadtarvikkeen myymä vahvennettu kannattaa laittaa silloin, tosin sitten murrosmaljaa joutuu vähän värkkäämäään. Mutta kaikenhan saa rikki ajamalla.
Blis
Viestit: 172
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2008 3:43 pm
Paikkakunta: Temmes

Viesti Kirjoittaja Blis »

Iisiraireri kirjoitti:Niinhän tuo etuvetoautoilijan kokemuksella olisi. Onko paha homma
vaihtaa? Originaali vai tarvikenivel tilalle?

Onko kyseessä albumin kuvasarjan "HJ60 murroksen vaihto" mukainen proseduuri. Ja vielä sellainen nöösikysymys onko murros = vetonivel?
juurikin tuo homma, kannattaa sitten vaan varautua lievän väkivallan käyttöön jos ei ole ihan vasta vaihdettu, nimittäin ne kartioprikat tarttuu pirun lujaan kiinni...

Muutenhan tuo on melko helppo homma...
HJ61 -87
Iisiraireri
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 8:48 pm
Paikkakunta: Holstitunturi

Viesti Kirjoittaja Iisiraireri »

Kiitos lisäinformaatiosta. Auto on jahtikäytössä eli akseleita myöten ei ajella. Tarviiko tuossa hommassa erikoisempia työkaluja esim. ulosvetäjiä. Perustyökalut on aika hyvällä mallilla. Erikoisempia hommataan sitä mukaa kun, tarvetta tulee.
Avatar
JIIHAA
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Syys 01, 2009 9:39 pm
Paikkakunta: Härmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JIIHAA »

Ainakin tulee mieleen, että 54mm hylsy vois olla kova sana. Tosin saa ne pyöränlaakerin mutterit auki (2 kpl/puoli) varmaan jollain pihdilläkin. Muut on peruskamaa.
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

Jos se vetää molemmilla etupyörillä niin suotta teet sille mitään. Kovaa ajua vaan ja korjaat sitten kun nivel antautuu.
Saattaa hyvinkin kestää vuositolkulla.
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
Iisiraireri
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 8:48 pm
Paikkakunta: Holstitunturi

Viesti Kirjoittaja Iisiraireri »

komk kirjoitti:Jos se vetää molemmilla etupyörillä niin suotta teet sille mitään. Kovaa ajua vaan ja korjaat sitten kun nivel antautuu.
Saattaa hyvinkin kestää vuositolkulla.
Tätäkin tuli mietittyä. Normiajossa ei äännä nelivedollakaan, eli voisi normiajossa mennä pitkästikin. Pääosa ajosta kuitenkin takapotkulla. Ja nelivetoajot on syksyisiä hitaita taipaleita nelivedolla. Olenko käsittänyt oikein; jos tuo hajoaa pahemmin, niin takavedolla pääsee kuiten omin voimin kotiin?
Avatar
r2ree
Viestit: 1419
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2005 1:45 pm
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja r2ree »

Ainua vaan, että jos malja hajoaa pahasti, ohjaus jumiutuu.

Tosin, sen murrossalaatin (maustettuna hypoidivaseliinimajoneesilla) poistaa suhteellisen pienellä vaivalla.

Metsässä on vaihettu varmaan satoja vetoniveliä.

Kannattaa tutustua:

http://www.slck.net/gallery2.php?g2_itemId=9198
SLCK # 229
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -

- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
maaristeilijä
Viestit: 271
Liittynyt: Su Touko 28, 2006 11:38 am
Paikkakunta: pälkäne

Viesti Kirjoittaja maaristeilijä »

offroadtarvikkeelta saa cromo-niveliä hintaan 185e kpl ja sopii maljaan heittämällä,ne hoodeenivelet ei oikeen kestä hyvin kun toistaiseksi niitä on särjetty 5 kipaletta vuodessa.tosin ajotaidon puute on korvattu pokkereilla ja sitten sillä kuuluisalla kaasu auki menetelmällä :D
maaristeilijä
Iisiraireri
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 8:48 pm
Paikkakunta: Holstitunturi

Viesti Kirjoittaja Iisiraireri »

Blis kirjoitti:juurikin tuo homma, kannattaa sitten vaan varautua lievän väkivallan käyttöön jos ei ole ihan vasta vaihdettu, nimittäin ne kartioprikat tarttuu pirun lujaan kiinni...
Kiinni tuntuvat olevan. Millä muut on noita houkutellut irti?
Mikko
Viestit: 105
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 7:47 am
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Mikko »

Kuparivasaralla olen napauttanut pultin päähän noin 45 asteen kulmassa. Mutterit irrotettuna luonnollisesti. Parilla terävällä napauksella on auennut. Kaveri vinkkasi konstin takavuosina, kun olin käyttänyt tuloksetta väkivaltaa kahden työpäivän verran... Messinkituurna ja tavallinen vasara ei oman kokemuksen mukaan toimi.
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Iisiraireri kirjoitti:
Blis kirjoitti:juurikin tuo homma, kannattaa sitten vaan varautua lievän väkivallan käyttöön jos ei ole ihan vasta vaihdettu, nimittäin ne kartioprikat tarttuu pirun lujaan kiinni...
Kiinni tuntuvat olevan. Millä muut on noita houkutellut irti?
Komauttele vasaralla siihen napaan"ei alumiiniin"pinnapultin kohalle niin hyvin irtoo.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Iisiraireri
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 8:48 pm
Paikkakunta: Holstitunturi

Viesti Kirjoittaja Iisiraireri »

Käyttäjä kirjoitti: Komauttele vasaralla siihen napaan"ei alumiiniin"pinnapultin kohalle niin hyvin irtoo.
Kuparivasaran puuttuessa koitin tällä konstilla ja irtosi. Kiitos.
Vastaa Viestiin